Handen in het haar met (kwakkel)konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Handen in het haar met (kwakkel)konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:59

Ja met mijn handen in het haar zit ik wel onderhand , in 2009 kwam er een lief klein konijn bij me. Ze was een hangoor , uit de buurt van Amsterdam en een echte diva.

Paar jaar later en samen met Kerst en wat verhuizingen heb ik een viertal gekoppeld , helaas was ze jaar ervoor ziek geweest en E.C gehad. Voedster Nynke viel haar aan , oog van Utopia was geraakt en hop uit elkaar. Utopia trok enorm naar Dobby de nu ex van Nynke , samen passen ze perfect Dobby is heel rustig als hij maar gezelschap heeft (als hij alleen is dan stopt hij vaak met eten en zie je hem wegkwijnen ) en Utopia was altijd dominant.

Sprong in het heden , anno 2015 is Utopia versleten . Amper 6 jaar , dit jaar 2 dierenarts bezoeken gehad. Haar poot was verlamd in het voorjaar , die nouja gebruikt ze soort van maar op haar manier. Ze valt soms om , ach is mee te leven.

Helaas nu is toch het punt dat ze vaker omvalt , ze is mager en soms moeite met opstarten dan moet ik haar echt even op de poten zetten en hupt ze wat en ligt ze weer. De diva kon ik nooit echt aaien dan rende ze weg op haar manier en of kreeg ik een knauw , gisteren begon ze al aan mijn schoen te knagen iets wat ze in 6 jaar nooit deed is het een uiting van ongemak wie weet. Nu kan ik haar aaien , haar aanraken , maar het is een velletje met een vacht die niet uit haar haren komt (borstelen kon tot recent wel maar nu is ze zo mager dat ik het niet aandurf) . Haar koppie lijkt nog helder maar het lijf begint wat op te raken , ik heb zo het gevoel dat ik egoistisch ben als ik haar deze winter buiten laat.

De laatste keer dierenarts en gebit was 2 maanden terug , toen leek gebit goed. Ze heeft heel snel plakpoep en daardoor voer ik minimaal brok en veel hooi , hooi komt van de boerderij en ruikt goed . Heb het poeperige nu onder controle , maar echt aankomen lukt niet .

Zo de hamvraag , de winter door of haar eens laten gaan.. Ben wat onzeker en wil zeker niet een gezond dier laten gaan maar zij is alles behalve nog goed gezond.

http://boktimg.nl/img/m/SP5aFn.jpg

Van het voorjaar

http://boktimg.nl/img/m/0hAHty.jpg

3 maanden terug

En nu is ze nog meer ingevallen...

Afbeelding

Zo was mijn clown altijd , en een konijn geeft nooit wat aan pas als ze ver heen is.

Wat moet ik toch met mijn clown -O-

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:01

Ben wat onzeker en wil zeker niet een gezond dier laten gaan maar zij is alles behalve nog goed gezond.

Deze zin lijkt me genoeg zeggen... Ik zou haar laten inslapen en haar niet nog een zware winter aan doen die ze (als ze nu al zo mager is) toch zeer waarschijnlijk niet overleeft

Sterkte!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:04

Ga maar Science Selective Supreme voeren. Heel goede brok waar ze mooie ontlasting van hebben. Zonder anti coccidiose rotzooi. Onze DA kon zien aan de tanden wie SS voerde en wie 'gewone' konijnenbrok. ;)

Anoniem

Re: Handen in het haar met (kwakkel)konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:18

SS heb ik tijdje gevoerd maar met 3 katten en 4 konijnen was het keuzes maken en SS past niet in budget en HFST deed of doet ze het goed op . Geen blindedarmkeutels te vinden die peuzelt ze nog gewoon op

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 07:21

Wat zegt de dierenarts ervan?
Als de nu toch al ongemak en misschien zelfs pijn ervaart en het de vraag is of ze de winter gaat overleven, zegt dat denk ik genoeg...
Maar het is geen makkelijke keuze, sterkte!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 07:24

Hope farms heeft ook een goede brok. Ik bestelde de SS altijd uit de UK, echt stukken voordeliger zelfs met verzendkosten en h wat hebben ze daar leuk knaag spul. https://www.thehayexperts.co.uk/

Ze verkopen ook heel mooi hooi, en kruiden. Vooral de kruiden laat konijnen heel ggoed eten(je kunt tot 29 kilo bestellen voor hetzelfde bedrag ;) ) Dat kun je nog proberen..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 07:48

Eerlijk gezegd zou ik haar laten gaan. Mager, aankomen lukt maar niet, pootje wat het niet meer doet, ze valt om en ligt veel... konijnen zijn diertjes die niet snel wat laten zien, houdt daar rekening mee.

Voor een dier is het nooit te vroeg om te gaan, maar vaak wel te laat (niet altijd bewust door de eigenaar).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:13

Dierenarts zal ik eens om raad vragen

Heb geen internetbankieren meer , voorheen haalde ik altijd in Engeland voer

Ik dub ontzettend , blijft knap lastig foto van vandaag :

Afbeelding
Afbeelding

hummer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:41

Preventief Fenbendazol = Panacur ® geven.
Vooral om dat ze E.C. Heeft gehad.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:49

hummer14 schreef:

Preventief? Dat zou ik niet doen. Ik zou altijd eerst een bloedonderzoekje laten doen. Een panacur is toch medicatie en beter geen medicatie dan wel medicatie als ze het niet nodig hebben..

Verder vind ik het een lastige situatie. Je zegt zelf dat haar koppie nog wel wil maar haar lichaam niet meer. Waarschijnlijk zal ze alleen maar 'ongelukkiger' worden omdat ze voelt dat haar lichaampje niet meer wilt. Vooral met de winter in aankomst.. Ofwel haal haar binnen samen met haar vriendjes of misschien toch de beslissing maken om haar te laten gaan.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:05

Je zegt dat je hooi geeft van de boerderij?
Misschien moet je eens hooi uit de dierenwinkel halen, want de kans dat er beestjes in het hooi zitten wat van de boerderij (dus wat bloot gesteld is aan de lucht) komt is erg groot. Gezonde konijnen kunnen dat redelijk goed hebben, maar als je konijn al wat zwakker is, dan is dat hooi niet zo bevoordelijk.

Ook zeg je dat ze dun is, ik raad je echt aan om haar Science selective voer te geven en als het nodig is kan je SS ook weken en via een spuit als dwangvoer geven.
Zorg vooral dat ze blijft eten, wat maakt niet uit, als ze maar eet, want 1dag niet eten kan al lijden tot trommelzucht.

En ga vooral niet teveel zelf doen, maar laat tijdig een dierenarts kijken naar haar en als ze te erg lijdt en niet meer beter wordt, dan is het enige diervriendelijke nog om haar te laten gaan, hoe hard ook.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:06

Oja, en trouwens.
Ik snap niet waarom je ons de vraag stelt wat je moet doen.
De dierenarts weet dat toch echt het beste, dus ga met haar langs een dierenarts.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:08

Jeetje wat lastig zeg! Ik zou toch eens kijken of je niks met het ss voer kunt, wellicht bijv appart zetten (als ze dat niet erg vind) tijdens het eten. Poosje terug heb ik het op konino.nl besteld, was toen heel voordelig. En is het bijv evt geen optie om dr samen met 1 van dr vrienjes binnen te zetten oid? Ook ander hooi geven lijkt me het proberen waard, kan heel veel schelen.

Ik vind het trouwens persoonlijk best meevallen hoe mager ze is. Tuurlijk, ze is zeker niet dik, maar ik vind ze er echt niet zorgwekkend uitzien op het eerste gezicht. Heb zelf ook 4nhd konijnen, die allemaal exact hetzelfde te eten krijgen, maar de ene is veel dikker dan de ander, terwijl de dunste echt hartstikke gezond is en niks tekort komt. Maar jij kent je konijn natuurlijk het beste!

hummer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:19

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:25

hummer14 schreef:
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... iculi.html

Lees hier maar eens wat een konijn kan krijgen als hij E.C.heeft. Het lijkt verdacht veel op wat jouw konijn allemaal hebt. En dat sommige konijnen preventief Fenbendazol (soms 5jaar) krijgen.

Het lijkt er inderdaad op, maar persoonlijk zou ik altijd eerst een onderzoek laten doen om zeker te zijn. Preventief werken wordt steeds minder aangeraden in verband met resistentie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:41

Ik heb hooi in hok liggen , ik voer alweer anderhalf jaar van de boerderij hooi. Ruikt goed en is mooi groen , dierenwinkel hooi is doe en stoffig en stinkt. Voer dat liever niet..

Ik zal van de week (weer) even bellen , madam even wegen morgen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 01:26

PreciousViva schreef:
hummer14 schreef:

Preventief? Dat zou ik niet doen. Ik zou altijd eerst een bloedonderzoekje laten doen. Een panacur is toch medicatie en beter geen medicatie dan wel medicatie als ze het niet nodig hebben..

Verder vind ik het een lastige situatie. Je zegt zelf dat haar koppie nog wel wil maar haar lichaam niet meer. Waarschijnlijk zal ze alleen maar 'ongelukkiger' worden omdat ze voelt dat haar lichaampje niet meer wilt. Vooral met de winter in aankomst.. Ofwel haal haar binnen samen met haar vriendjes of misschien toch de beslissing maken om haar te laten gaan.

Antilichamen aan- of afwezigheid geven helaas geen zekerheid, daar zijn al wat onderzoeken naar geweest, dus ja, preventief fenbendazol geven wordt terecht gedaan bij vermoeden van EC.
Voila: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi%20bloedonderzoek.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 08:51

Met spoed naar DA gebracht , heel slecht heel slecht ;(

Ze lag voor het hokje , op haar zei en zeiknat. Omhoog huffen lukte niet , kont helemaal onder de poep en gelijk de DA gebeld. Op mijn auto piloot heen gecrossed en ziet er niet goed uit , geloof dat ze haar eigen keuze gemaakt heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 09:30

:(:)
Sterkte Rebecca..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 09:38

Ik wilde eigenlijk net zeggen, wat een onzin wordt hier geopperd. Hier vreselijke haakjes na overstappen van HFST naar SS. En in HFST zit helemaal geen coccidiosetroep.
Panacur kun je gewoon geven, kan weinig kwaad. Hier staat er nu ook een preventief op panacur... Boerderijhooi is hartstikke goed, winkelhooi wordt amper gevreten. Ik zou jullie paarden dan ook maar winkelhooi geven "tegen de beestjes". Ik weet niet hoor maar ook winkelhooi komt van buiten met allerlei beestjes.

Heel veel sterkte TS.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 09:42

Sterkte, goed dat je gelijk gehandeld hebt en haar naar de dierenarts gebracht hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:28

Heb nog niks gehoord , begin te vrezen. Haar maatje is helemaal van de kaart , wil niks en ligt wat in het hok...

Bedankt Eoweyn , SS zitten veel vezels in en zijn vederlicht. Maar op HFST moeten ze meer kauwen , opzich is HFST prima alternatief en heb ik paar weken de overstap gemaakt en dat ging goed na een moeizame overstap start

Tsja wie laat nou zijn dier liggen , zou ik dus echt niet kunnen. De angst in haar oogjes , de kont helemaal onder de stront en in de mand trilde haar achterpoot wat. Ben zo blij dat ik niet uitsliep vandaag , dan lag ze daar al die tijd in de regen in de kou

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:55

Nou update , ik heb in hok glijsporen gezien. Waarschijnlijk over het randje gevallen en op haar zij terecht gekomen en niet meer kunnen opstaan , zeiknat onder de poep en plas en een temperatuur van 33 graden . Ze eet (natuurlijk ) weer maar was echt kantje boord, ik ga aandringen op minimaal een panacur kuurtje want dit kan niet meer zo. Als ik paar uur later was dan was ze al weg , in 8 uur tijd gebeurd

Ben enorm geschrokken , dit kan niet meer op deze manier

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:09

Wat vervelend om je konijntje zo te zien kwakkelen. Weet er alles van. Ik wil je adviseren haar toch meer brok te geven zodat ze weer aankomt. Mocht dit nog niet helpen dan kan je nog konijnenvoer junior geven, hier zit meer in. Daarnaast zou ik haar zo niet de winter buiten laten, dit kost haar teveel energie om warm te blijven. Panacur geven lijkt mij ook zeker zinvol.

Beterschap

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:48

Ik wou net zeggen ik zou haar en haar partner naar binnen halen. Binnen kan ook een garage of schuur zijn hoor, hoeft niet perse in huis te zijn als dat niet gaat..