kat blijft eten vragen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

kat blijft eten vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 18:10

hoi bokkers.

Een vraagje. Ik heb en lief katje van nu 6 manden, ze is vorige week gesteriliseerd. de laatste maand blijft ze om eten vragen. Ze krijgt hill's indoor cat en we zijn nu aan het overschakelen op hill's sterilised cat. Ze krijgt de hoeveelheid die bij haar gewicht past die op de zak staan. Volgens de dierenarts is dit de hoeveelheid die ze mag hebben omdat ze anders verdikt. Ze is nu ook mooi op gewicht.
Nu begon ze een tijd terug met als ze in de ochtend eten kreeg alles in 1 keer op te eten, om dan een uur later weer beginnen te zeuren voor eten. Ze krijgt dan pas de volgende ochtend weer har hoeveelheid.
We zijn dan begonnen haar eten in 2 porties te verdelen , 1 's ochtends en 1 's avonds. Dat ging 2 dagen goed, maar tussendoor blijft ze zeuren. Hebben jullie manieren dat ze trager eet en haar porties beter verdeeld?

Autumnn

Re: kat blijft eten vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:13

Oh, dat ken ik maar al te goed :j
heel vervelend zo'n schreeuwende kat. Sinds ik ben begonnen met kippennekken geven doet hij het niet meer. (op uitzondering na)
Heb het idee dat die veel meer vullen, geef er zo'n drie per dag, en dan nog de brokjes erbij, die hij vaak genoeg niet eens allemaal op eet. Misschien voor jou ook een idee?
En anders wat kleinere porties geven? Ligt een beetje aan hoe vaak je thuis bent, maar ik geef meestal zo'n drie keer per dag (als ik niet thuis ben) en anders een steen in het etensbakje leggen. Daardoor kunnen ze wat minder snel eten :j
Kleiner bakje zou ik niet doen, vind ik een beetje sneu :o

Hoop dat je hier wat mee kan!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:13

Ik denk dat het dan niet vullend genoeg is. Misschien kun je eens gaan kijken naar voer dat wel vult, maar niet zo voedzaam is als Hills.

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:20

Hier het zelfde probleem. Voer spellen werken goed bij mij! Lange dunne buis (dun zodat de pootjes er niet in kunnen). Die buis moeten ze dan rollen en ronddraaien zodat de brokjes er uit vallen. Aan 1 kant dicht geplakte wc rol vinden ze ook leuk. En verder heb ik nog wat voer spellen gekocht, kijk daar voor eens op zoo plus.
En inderdaad een steentje (ik heb een shot glaasje) in de voerbak doen. Dan moeten ze het voer met een poot eruit vissen. :)

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:34

Schrokt ze ook? Of eet ze wel braaf rustig haar brokjes?

Je kunt een voerspeeltje overwegen waardoor ze moeite moet doen voor haar brokjes. Een voertoren, of een activeboard is dan heel leuk. Ik heb zelf een activeboard waar mijn kat uit moet lepelen, maar vooral omdat de mijne nogal schrokt :)

Mocht ze nou super actief zijn dan kan het best dat ze toch wat te weinig krijgt qua vulling.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 18:37

minder voedzaam voer wil ik net, ze is nu mooi op gewicht en groeit goed, dat wil ik zo houden. ik wilde kijken naar zo'n voedertoren. Denken jullie dat dat helpt? welke dingen heb jij lekkergek?

ze schrokt totaal niet, ze gaat op haar paaltje zitten waar haar eten op staat en eet alles rustig in 1 keer op. Ze is wel erg actief maar als ik meer voer gaat ze bijkomen doordat ze pas gesteriliseerd is volgens de dierenarts.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 18:44

en met een speelgoedje, gaat ze dan niet nog sneller eten om ermee te spelen?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:46

Kom op, ze is zes maanden. Dit lijkt me normaal kattengedrag. Net als mensenkinderen gaan onvolwassen katten op een bepaald moment hun baasjes uitproberen. Gewoon nooit toegeven, dan leert ze dat bedelen wel af. Al zal ze altijd wel extra tegen je benen strijken wanneer je vlees aan het klaarmaken bent. :)

Mijn ouders gaven en geven de kat(ten) altijd één keer per dag zacht voer. Dat schrokten ze over het algemeen achter elkaar op; ik zou me zorgen maken als ze dat niet deed! Verder hadden/heeft ze (er is er nu nog eentje over, zoals je begrijpt) een bakje ruwvoer, waar ze de hele dag door aan knaagt. Jouw kat krijgt, als ik het goed begrijp, alleen ruwvoer. Dan snap ik dat ze dat meteen opvreet; denk je eens in haar plaats! :P

Als het beest gezond is, en de dierenarts zegt dat het precies genoeg is, zou ik me maar geen zorgen maken. Gewoon consequent zijn, daar hebben jij en je beest het meeste aan!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:47

Een speel etensbak werkt erg goed voor katten die alles in 1 keer willen opeten.
Nu moeten ze rustiger eten en blijven ze langer een verzadigd gevoel houden. Ook houd het ze in het koppie bezig.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 18:54

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:08

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:11

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:19

De hoeveelheid op de zak is een RICHTlijn hè ;) Voor de ene kat is dat te veel en voor de andere kat is dat te weinig en hebben dus ook gewoon nog honger.

Ik eet tussen de middag ook maar 2 boterhammen, terwijl mijn broertje er 6 eet. Dat hebben katten ook, en als ze dan echt nog honger hebben is het belachelijk om ze dan niet meer eten te geven.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 21:21

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 21:21

Froukje schreef:
De hoeveelheid op de zak is een RICHTlijn hè ;) Voor de ene kat is dat te veel en voor de andere kat is dat te weinig en hebben dus ook gewoon nog honger.

Ik eet tussen de middag ook maar 2 boterhammen, terwijl mijn broertje er 6 eet. Dat hebben katten ook, en als ze dan echt nog honger hebben is het belachelijk om ze dan niet meer eten te geven.

De DA zegt dat ze dan veel gaat aankomen. Ze zat nu mooi op gewicht voor haar grote.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:23

Als je daar zo bang voor bent... Probeer het eerst een een week met een 10 gram extra en kijk eens hoe ze dan doet.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:23

Froukje schreef:

Als ze dan echt nog honger hebben? Dat katten om eten bedelen wil toch niet zeggen dat ze te weinig hebben gehad? Hoogstens dat ze nog meer lusten...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:25

Een jonge kat kan tijdens een groeispurt wel eens wat extra's nodig hebben.
Maar een gesteriliseerde kat heeft sneller kans op overgewicht.
Krijgt ze genoeg vocht? (Bij brokjes heel belangrijk)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 21:26

Froukje schreef:
Als je daar zo bang voor bent... Probeer het eerst een een week met een 10 gram extra en kijk eens hoe ze dan doet.

Dat doe ik liever niet. Want met dat 'zielig ze heeft nog honger' van mijn moeder heeft mijn hondje nu enorm overgewicht. Op de dagen dat mijn katje extra natvoer krijg bedeld ze even hard, dus denk niet dat het dat is.

senna21 schreef:
Een jonge kat kan tijdens een groeispurt wel eens wat extra's nodig hebben.
Maar een gesteriliseerde kat heeft sneller kans op overgewicht.
Krijgt ze genoeg vocht? (Bij brokjes heel belangrijk)

Vocht krijgt ze genoeg. Ze drinkt regelmatig en vrij veel.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:28

Die van mij bedelen ja, die hebben gewoon onbeperkt voer. Maar katten die echt zo lopen te zeuren bij een lege bak is dat wel wat meer dan alleen bedelen.

Waarom niet onbeperkt voeren? Als ze het gewend zijn bepalen ze zelf hoeveel ze eten en dan ben je ook van het zeuren om eten af. En nee, van onbeperkt worden ze niet per definitie dik.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:30

Ik heb hier ook zo'n schreeuwer
Maar deze meneer belieft zijn brokken niet
Ik heb de verkeerde gekocht
Overigens krijgt deze meneer gewoon onbeperkt brokken

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 21:43

Ik ga niet onbeperkt voeren. Het 'leuke' onbeperkt voeren zorgt ervoor dat mijn hondje overgewicht heeft en problemen met hartje en longen.

Even een kanttekening. Mijn kat is echt een schreeuwer. Wil ze aandacht, kruipt ze schreeuwend op schoot. Heeft ze een dutje gedaan, schreeuwt ze tot ze mijn hondje gevonden heeft. Komt er bezoek, schreeuwt ze tot die haar geknuffeld hebben....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:46

Ik was met mijn Siamees heel bang dat ie de hele dag zou eten met onbeperkt. Dat heeft ie twee dagen gedaan, en nu loopt ie zo af en toe naar de bak, gaat even eten, en gaat weer verder met zijn leven. Dus absoluut niet dat hij in een x de schaal leeg vreet.
Misschien anders een weekje proberen?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:52

Je kunt je hond niet met je kat vergelijken. Onze honden zouden zich ook dood vreten, gelukkig weten de katten stukken beter wat ze net onbeperkt voer moeten doen en zijn geen gram te dik.

Overigens, Hills vind ik qua vleespercentage ook niet bepaald goed zitten oid, het enige wat er aan vlees in zit is wat kippenmeel, daar kan een kat niks mee. Als je dan niet onbeperkt wilt voeren kun je nog kijken naar graanvrij voer met veel vlees, Orijen of taste of the wild bijvoorbeeld. Dan hebben ze al veel meer een vol gevoel.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:54

Laat je het voerbakje staan?
Sommige katten zien een leeg voerbakje en denken dan ohh ik moet om eten vragen. Als je het bakje weg haalt als ze het op heeft heb je kans dat ze al minder zeurt