Sinds kort ben ik eigenaar van een superlieve (maar wel aandachtopeisende) gecastreerde kater van zeven jaar van rond de 6kg. Ik heb hem nog maar net, maar meneer heeft zich het hele huis al toegeëigend en voelt zich al erg op zijn gemak.
Zover ik weet eet hij zijn hele leven al brokjes. Hij krijgt nu Royal Canin Fit 32 Adult Cats, en hij lijkt het daar goed op te doen. Ik heb dezelfde brokjes aangeschaft als hij in zijn pleeggezin kreeg, zodat de overgang naar mijn huis makkelijker is. Voorlopig wil ik gewoon de zak opmaken, teveel in één keer veranderen lijkt me niet goed voor hem.
Nu zit ik met het idee te spelen om hem tzt over te zetten naar vers vlees. Waarom? Ik denk dat dat beter past bij wat hij hoort te eten, en ik heb ook het idee dat het gezonder voor hem is (Dit mag ook in dit topic ter discussie staan, ik wil het beste voor hem, dus als hij beter op RC of een andere brok kan blijven dan ook prima).
Ik had al wat rondgezocht op het forum, maar de meeste topics gaan over vers vlees bij honden.
Ik zou graag willen weten waar ik kan beginnen. Kan ik hem eerst er eens kennis mee laten maken, om te zien of hij het uberhaupt lekker vindt? Hij was wel heel lyrisch over een stukje spek dat ik hem had gegeven, dus dat biedt goede hoop. En wat voor merk zal ik hem dan geven? Ik zie het (nog) niet zitten om van alles bij elkaar te moeten zoeken, ik wil wel graag iets compleets geven zodat hij geen tekorten krijgt.
Dus, graag zou ik jullie mening willen weten over óf overzetten een goed idee is, waar ik dan moet/kan beginnen en hoe, en waar ik op moet letten.
Bedankt
Ik merk dat als ik de katten beide wat te kauwen geef (gedroogd vlees) dat zij het zichzelf dan toe-eigent als ze er eenmaal mee begonnen is en dan echt gaat grommen en krijsen en aanvallen. Met brokvoer is daar geen enkel probleem mee. Kunnen ze zo uit hetzelfde bakje eten. (heb 2 voerbakjes en zijn altijd vol). Ze krijgen overigens normaal bij mij porta21 en applaws
Als je nou in de buurt woonde had ik wel wat vlees-kuikens voor je (die diepvries kuikens) want die vreten mijn katten dan weer niet
Ik voer nu 's ochtends meestal prooi of iets om te kauwen. (muisje, kuikentje, kippennekje oid) En 's middags en 's avonds krijgt hij kvv. Ontlasting is echt veel beter nu op vers, ook nooit geen viezigheid meer in zn vacht (lang harig). Ik zou als ik jou was idd gewoon kvv kopen en kijken of hij het wil eten (desnoods eerst mengen met natvoer) en als je niet zeker bent kan je een voerbeurt gewoon brok geven. Er staat inderdaad weinig info over katten op vers op internet, maar een beetje logisch nadenken en dan komt net echt wel goed hoor! Sowieso als je een complete kvv voert zit je nooit met tekorten. Ook prooidiertjes zijn compleet en kun je dus altijd bijgeven.