Kater overzetten naar vers vlees?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Kater overzetten naar vers vlees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 18:39

Hoi allemaal!

Sinds kort ben ik eigenaar van een superlieve (maar wel aandachtopeisende) gecastreerde kater van zeven jaar van rond de 6kg. Ik heb hem nog maar net, maar meneer heeft zich het hele huis al toegeëigend en voelt zich al erg op zijn gemak.
Zover ik weet eet hij zijn hele leven al brokjes. Hij krijgt nu Royal Canin Fit 32 Adult Cats, en hij lijkt het daar goed op te doen. Ik heb dezelfde brokjes aangeschaft als hij in zijn pleeggezin kreeg, zodat de overgang naar mijn huis makkelijker is. Voorlopig wil ik gewoon de zak opmaken, teveel in één keer veranderen lijkt me niet goed voor hem.

Nu zit ik met het idee te spelen om hem tzt over te zetten naar vers vlees. Waarom? Ik denk dat dat beter past bij wat hij hoort te eten, en ik heb ook het idee dat het gezonder voor hem is (Dit mag ook in dit topic ter discussie staan, ik wil het beste voor hem, dus als hij beter op RC of een andere brok kan blijven dan ook prima).

Ik had al wat rondgezocht op het forum, maar de meeste topics gaan over vers vlees bij honden.
Ik zou graag willen weten waar ik kan beginnen. Kan ik hem eerst er eens kennis mee laten maken, om te zien of hij het uberhaupt lekker vindt? Hij was wel heel lyrisch over een stukje spek dat ik hem had gegeven, dus dat biedt goede hoop. En wat voor merk zal ik hem dan geven? Ik zie het (nog) niet zitten om van alles bij elkaar te moeten zoeken, ik wil wel graag iets compleets geven zodat hij geen tekorten krijgt.

Dus, graag zou ik jullie mening willen weten over óf overzetten een goed idee is, waar ik dan moet/kan beginnen en hoe, en waar ik op moet letten.

Bedankt :)

annepaardoes

Re: Kater overzetten naar vers vlees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:57

Je hebt ook KVV voor katten. Daar zou je een rol van kunnen kopen om te kijken of je kat het lekker vind.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:08

Mijn kat krijgt het ook.
Ik ben in een keer over gegaan.
Het meest voordelig vind ik nog, dat de ontlasting niet meer stinkt en veel minder is.
Het is even zoeken wat ze ook lekker vinden. Kip kuiken vind ze echt niet lekker. Kan ze gerust dagen niet eten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:10

Onze kat kreeg van Lotgering maar vond het niet lekker, ze liet het staan en verhongerde zich liever dus die eet weer brok. De honden eten het nog steeds met smaak overigens.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:11

Wow zo toevallig dat je dit topic net hebt aangemaakt. Ik zit nu ook te twijfelen.

Mijn kater zit nu ong 5 maanden aan vers vlees (hij werd wat mager) maar ik heb het idee dat hij er alleen maar agressiever van wordt (omdat hij al best wel oud is en niet meer zoveel doet. hij heeft me vrijdag echt helemaal aangevallen) en hij zeurt enorm omdat hij het wilt.

Hij was ook een beetje te dik :s

Hij zit sinds 3 dagen aan de brokjes en hij word al weer wat rustiger heb ik het idee. Hij miauwt lang niet meer zoveel.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:16

Hier ook een kater op vlees!

Pooh(kater)is direct over gegaan toen wij hem binnenhaalde(zwerfkitten). Wel gedeeltelijk vlees en gedeeltelijk brok. De keuze hiervoor; Hij krijgt meerdere voerbeurten, en als wij weg gaan, of voor de nacht krijgt hij gewoon wat brokjes. Zo dat als wij een keer tussendoor niet kunnen voeren hij wel kan eten. (hij zit op ons bedrijf) Dus ook als we wat later zijn heeft hij voer ter beschikking. Ook krijgt hij dus niet zijn volledige hoeveelheid in vlees, hij krijgt dagelijks een deel brok.
Hij krijgt Brok van Orijen(kip cat kitten). En het vlees van Naturis.

Wij hebben nog een kat bij ons(en schoonouders) thuis zitten. Die laat het vlees staan omdat ze dat goedkope blikvoer beter vind. Die krijgt ook direct iets anders als ze het laat staan, dus mijn tip is sowieso in het begin, meerdere kleine porties voeren. En dat andere voer dus even achterwege laten. En dan zal hij vast wel wat laten staan. En dit kun je op kamer temperatuur niet te lang bewaren, dan gewoon weer nieuw stuk erin en oude weg. Hij begint er vanzelf aan. De structuur is vaak iets lastiger dan gewoon blikvoer of brokken namelijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:18

Dierenartsen spreken elkaar nogal tegen als het gaat om vers vlees versus vlees uit blik. Alle katten die ik in mijn leven heb gehad, kregen alleen maar brok en af en toe een beetje vlees uit blik (tenslotte is het grootste bestanddeel water en is het meer het idee dat ze wat hebben gehad). Ook kregen/krijgen ze een keer in de zoveel tijd een blokje diepvries koolvis (gekookt en daarna afgekoeld). Een feestmaal! Verder alleen brok en natuurlijk een bakje vers water. Het verschilt enorm per dier wat wel en niet gunstig is om te voeren, maar zoals ik het tot nu toe heb gedaan werkte het voor mijn dieren in ieder geval en heb ik niet hoeven uitwijken naar of kiezen voor vers vlees (dat meestal ook best aan de prijs is).

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 19:31

Iris965 schreef:
Wow zo toevallig dat je dit topic net hebt aangemaakt. Ik zit nu ook te twijfelen.

Mijn kater zit nu ong 5 maanden aan vers vlees (hij werd wat mager) maar ik heb het idee dat hij er alleen maar agressiever van wordt (omdat hij al best wel oud is en niet meer zoveel doet. hij heeft me vrijdag echt helemaal aangevallen) en hij zeurt enorm omdat hij het wilt.

Hij was ook een beetje te dik :s

Hij zit sinds 3 dagen aan de brokjes en hij word al weer wat rustiger heb ik het idee. Hij miauwt lang niet meer zoveel.

Gizmo (mijn kat) zat ook veel te miauwen en te zeuren na het stukje spek, maar ik heb het genegeerd en hij is toen weer brokjes gaan eten. Als hij dat blijft doen is dat niet zo'n goede voorbode... agressief lijkt me erg naar!

@Rest: Bedankt allemaal al voor jullie inzicht! Gewoon iets kopen en uitproberen kan dus wel, naast zijn brok? Ik denk dat Gizmo het wel zal lusten, dat is volgens mij niet zo'n probleem.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:38

Ligt er maar net aan Shena,
Hier betaal ik ongeveer 2,50 voor 1 kg Naturis.. Daar voer ik de kat minimaal 10 dagen van. Dat komt neer op zo'n 25 cent per dag. De blikjes van whiskas zijn zo'n 1,20 per blik. De goedkopere uit de supermarkt zo'n 60 cent. En dan vind ik persoonlijk, dat je wel veel betaald voor fastfood en voor zooi die je terug vind in je kattenbak, waardoor je daar ook nog eens meer van gebruikt.
Veel dierenartsen zijn niet tegen vlees voeren, maar tegen de tekorten die ze er vaak van tegen komen door ondoordacht voeren. En door de gebreken die het gebit kan krijgen door de grote hoeveelheid vocht in vlees.
Zodra je meld dat je het aanvult met goede kwaliteit brok voer maakt het niet uit.
De meeste dierenartsen zijn sowieso niet voor het blikvoer vanwege het vele vocht, maar ook de zachtheid wat niet ten goede komt aan het gebit. Daarnaast is bij de meeste het voedingsadvies van 1 blik per dag. Dat is voor de gemiddelde binnenkat te veel. Ook zit er vaak veel suiker en veel zout in, en drinken ze daarnaast niet genoeg. Ook het probleem met brokvoer. Dat maakt de kans op o.a. blaasproblemen ook weer groter.

Wat dierenartsen momenteel zien is de hype op vers vlees. Zowel Kvv als Barf. En het is simpelweg niet voor iedereen weggelegd.
Granen worden de deur gewezen terwijl het om de bewerking van graan gaat. Graan is niet per definitie slecht, maar word nu wel slecht gepraat. Wel ben ik, en onze dierenarts het er mee eens, dat voor een beest wat eigenlijk gemaakt is om vlees te eten, het diervoeder niet moet beginnen met graan. Net als dat groenten en kruiden wel degelijk een belangrijk deel van een uitgebalanceerd dieet zijn.

Het voeren van vlees is gekomen omdat er zo min mogelijk zooi in moet zitten, dat willen we tenminste, en daar word gekeken naar een kat(of hond) eet vlees punt. Maar op het moment dat een kat of hond zijn prooi vangt, als voedsel(dus in het ''wild'') Dan word ook de maag van de prooi gegeten, Die dus granen, en verschillende groenten en vruchten bevat. Zo is er een pompoen die zorgt voor de natuurlijke verwerking van haarballen. Dat word dus gegeten door muizen en dergelijke. En dus weer gegeten door de kat.
Ook zal je op moeten letten voor vitamines, mineralen en dat soort bestanddelen aan je vlees als je alleen over gaat op kvv of Barf. De voeding zoals Royal Canin, Maar ook whiskas hebben zijn niet voor niets samengesteld. Bijv, RC is ontwikkeld omdat de dieren tekorten kregen en vergroeiingen kregen door het te eenzijdige voer dat gegeven word. Het moest en kon makkelijker door brokken te maken waar alles in zit wat het dier nodig had om gezond, groot en sterk te worden. Nu wil iedereen terug naar de oorsprong. En terecht, want een vleeseter op een uitgebalanceerd dieet van kunstmatige toevoegingen en granen, is niet wat er bij het dier past en waar deze voor gemaakt is.(we gaan een paard immers ook geen kippen voeren)
Maar het is wel iets waar je je echt in moet kunnen verdiepen en goed moet weten waar je mee bezig bent. Nu is dat voor katten bijv. al lastiger want daar is weinig tot niks over te vinden. En alles klakkeloos overnemen van honden is denk ik ook niet de bedoeling.

Ik ben ook fan van vers vlees, ik voer KVV. Maar dit wel in combi met kwaliteit voer. De kattenbak is schoner en we krijgen niks dan complimenten over hoe hij er uit ziet. Maar om echt zijn dieet helemaal perfect uit te stippelen door echt samen te gaan stellen, karkassen en kuikens te voeren, nee dat vind ik persoonlijk te risicovol. Omdat je daar echt in moet zitten wil je geen tekorten krijgen. En tekorten zie je niet altijd direct.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:42

Gizmo (mijn kat) zat ook veel te miauwen en te zeuren na het stukje spek, maar ik heb het genegeerd en hij is toen weer brokjes gaan eten. Als hij dat blijft doen is dat niet zo'n goede voorbode... agressief lijkt me erg naar!

@Rest: Bedankt allemaal al voor jullie inzicht! Gewoon iets kopen en uitproberen kan dus wel, naast zijn brok? Ik denk dat Gizmo het wel zal lusten, dat is volgens mij niet zo'n probleem.[/quote]

Bedankt voor je reactie. Ik zal wel even zien hoe het nu verloopt zonder het vlees :) Ja ik was heel erg geschrokken mijn hele linker arm zit onder de krassen. Ook omdat hij het nooit zo heftig heeft gedaan.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:53

Mijn kat zeurt niet meer of minder dan met dr brokken.
Ik geef naast de KVV (compleet, dus alles zit er in wat ze nodig hebben).
af en toe wat te knagen in de zin van zalmhuiden of gedroogde visjes.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:30

Ik dacht er ook over na om op vlees over te gaan maar ik vrees dat het onmogelijk is in mijn situatie. werk zeer onregelmatig waardoor de katten op 24/7 voer moeten staan omdat ik niet vaste tijden voor voer kan aanhouden, daarbij is de oudste (bijna 1 jaar) zeer voedsel agressief als het om vlees gaat :+ Ik merk dat als ik de katten beide wat te kauwen geef (gedroogd vlees) dat zij het zichzelf dan toe-eigent als ze er eenmaal mee begonnen is en dan echt gaat grommen en krijsen en aanvallen. Met brokvoer is daar geen enkel probleem mee. Kunnen ze zo uit hetzelfde bakje eten. (heb 2 voerbakjes en zijn altijd vol). Ze krijgen overigens normaal bij mij porta21 en applaws :) Nu momenteel staan ze op speciaal hill's voer voor de darmen omdat de ene hoogstwaarschijnlijk nog steeds giardia heeft en de andere ook een beetje zachte ontlasting heeft.

Mijn tip aan jou is als je gewoon op vaste tijden kan voeren, doen! kijken of het lukt. Katten zijn helaas wel erg kieskeurig, dus ik wens je heel veel succes met het uitzoeken :') Als je nou in de buurt woonde had ik wel wat vlees-kuikens voor je (die diepvries kuikens) want die vreten mijn katten dan weer niet :+

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:43

10 dagen met i kg. ??
dat is 100 gram per dag...
is dat niet erg weinig ? :oo

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:59

kiwiwitje schreef:
Nu wil iedereen terug naar de oorsprong.

Spreek voor jezelf.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 00:07

spicegirl schreef:
10 dagen met i kg. ??
dat is 100 gram per dag...
is dat niet erg weinig ? :oo

Dan heb je niet goed gelezen.. Ik heb meerdere keren gezegd dat ik niet volledig op vlees voer.

Kuggur; wat heb ik verkeerd gezegd? Dit kan vriendelijker of begrijpen we elkaar verkeerd?

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 00:08

Ik heb zelf geen kat, maar ik heb laatst wel een lezing bij gewoond van Tannetje Koning (pro vers dierenarts). Een kat is een carnivoor en kan helemaal niets met granen (een hond daarentegen kan er wel iets mee, maar alleen als de granen voorbewerkt zijn). Het hoofdbestanddeel van brokjes en blikvoeding zijn granen. Dus uit dat oogpunt is vers vlees voor een kat het beste. Agressie ontstaat niet door vers vlees. Gezien vers niet de hele dag kan staan, zoals brokjes, zul je vers dus een keer of drie per dag moeten aanbieden.
Het beste begin je dan ook met een kvv voor poezen (denk aan bv Tinlo barfmenu), later kan je ook echte karkasjes ed aanbieden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 01:18

kiwiwitje schreef:
Kuggur; wat heb ik verkeerd gezegd? Dit kan vriendelijker of begrijpen we elkaar verkeerd?

Niets onvriendelijks aan, mijn punt leek me duidelijk; met het gebruik van de term "iedereen" maak je een nogal grove generalisatie.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 04:13

Of ze het direct eten ligt aan de kat.
Mijn kater heb ik heel langzaam moeten overzetten. Begonnen met natvoer met 1 theelepel vers vlees en zo steeds meer vers vlees en minder natvoer.
De poes was van mijn vriend en toen we gingen samenwonen kreeg zij brok en mijn kater vlees. Mijn vriend was niet zo overtuigd van vers vlees. Echter zijn poes vond het wel heel lekker en stal het eten steeds van mijn kater haha. Uiteindelijk dus ook maar over gezet op het vlees.

Ik voer 2 x daags vers vlees en 1 x daags krijgen ze een klein beetje brok zodat ze wel nog wat te kauwen hebben.

Ik voer trouwens carnibest. Vrij prijzig maar andere merken eten mijn katten hooguit 1 dag en dan laten ze het staan..

100 gram vind ik trouwens niet heel weinig. Op verpakking staat wat meer maar ik weeg mijn katten geregeld om te zien of gewicht gelijk blijft.
Kater van 6 kg krijgt 2 x daags 65 gram en 1 x daags ongeveer 10 brokjes
Poes van 4,5 kilo krijgt 2 x daags 45 gram vlees en 1 daags 10 brokjes.
Beide blijven daarmee prima op gewicht.

Kater krijgt het sinds 6 jaar, en waar hij eerst altijd last van blaasontsteking en blaasgruis had ondanks speciaal voer van de dierenarts en overal in huis deed plassen daardoor nu niks meer. Heel soms als ik vergeten heb vlees te halen en dan paar dagen brok voer plast hij wel in huis. Dus het helpt wel degelijk bij hem.
Poes krijgt het nu 4 jaar.
Beide hebben er een mooier vacht van gekregen.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:20

Ik heb sinds kort ook een kat uit een opvang weg. Ik heb hem bijna gelijk overgezet naar vers. Uit voorzorg heb ik het eerst gemengd met natvoer maar ik denk dat het bij hem niet eens nodig was geweest aangezien hij tot nu toe absoluut niet kieskeurig is. Hij vindt alles lekker :P Ik voer nu 's ochtends meestal prooi of iets om te kauwen. (muisje, kuikentje, kippennekje oid) En 's middags en 's avonds krijgt hij kvv. Ontlasting is echt veel beter nu op vers, ook nooit geen viezigheid meer in zn vacht (lang harig). Ik zou als ik jou was idd gewoon kvv kopen en kijken of hij het wil eten (desnoods eerst mengen met natvoer) en als je niet zeker bent kan je een voerbeurt gewoon brok geven. Er staat inderdaad weinig info over katten op vers op internet, maar een beetje logisch nadenken en dan komt net echt wel goed hoor! Sowieso als je een complete kvv voert zit je nooit met tekorten. Ook prooidiertjes zijn compleet en kun je dus altijd bijgeven.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:24

Die van mij kreeg echt kinkelharde ontlasting van vlees . Ze is er ook niet echt dol op.

snoopydogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:28

wil mischien ook over op vlees voor mijn katten waar is dit te koop en te verkrijgen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:49

Kuggur schreef:
kiwiwitje schreef:

Niets onvriendelijks aan, mijn punt leek me duidelijk; met het gebruik van de term "iedereen" maak je een nogal grove generalisatie.

Dat mag jij vinden. Ik denk daar anders over. Maar vind het wel mooi dat iemand zo kan vallen over iets.
Maargoed daar gaat het hier niet over.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:58

Het overzetten van katten van brok naar vlees gaat vaak moeizamer dan bij honden. In de brokken zitten vaak geur-, kleur- en smaakstoffen en dat is wat brokken lekker maakt voor katten. Vlees is natuurlijker en misschien in het begin minder lekker voor katten. Hou daar dus even rekening mee, alhoewel er ook katten bestaan die echt geen moeite hebben met de overstap :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:18

Geen spek voeren hoor! Dat is varkensvlees en niet goed voor katten. Kip, rund, kalkoen, eend, geit, lam zijn wel goed.

Wil je KVV voeren of echt zelf een Barfmenu samenstellen?
In het geval van KVV heb ik het volgende gedaan met mijn katten:
- zoek een goed merk KVV (ik vind DARF en Haaksbarf de fijnste tot nu toe. Darf is compleet met 4 smaken ineen en van Haaksbarf moet je wel minimaal 3 of 4 soorten per 3 weken voeren). Ik kan je http://www.gezondvers.nl aanraden.
- zoek een goed merk blikvoer met hoog vleespercentage (Animonda, Cosma, enz. Zooplus heeft er genoeg)
En dan ga je mengen. Eerst zorgen dat je kat het blikvoer lekker vindt. Over het algemeen is dat geen probleem :D
Dan ga je vlees toevoegen. Eerst 75% blikvoer en 25% vlees. Dat een paar dagen voeren. En dan ga je de verhoudingen wijzigen naar steeds meer vlees en minder blikvoer. Eventueel kun je een scheutje heet water over het vlees doen, dat mengen zodat het snel afkoelt. Maar dan komt er wel wat geur vrij dat het aantrekkelijker kan maken.

Ik geef mijn katten ook af en toe vis. Kabeljauwfilet, zalmfilet, koolvisfilet gaan er goed in. Gewoon diepvries bij de supermarkt, dag in de koelkast laten ontdooien en geven. Dat zijn van die blokjes. Ze krijgen van mij 1/2 blokje per kat per keer. Je kan ook eens rauw vlees proberen. Rundvleeslappen (schouderlappen bijvoorbeeld) in stukjes snijden of kipfilet. Daar moeten ze ook aan wennen, maar is wel het proberen waard. Kippennekken of eendagskuikens zijn ook leuk om te geven. Je moet wel tegen krakende botten kunnen :D
Bij mij eten overigens 2 van de 4 katten dit niet. Terwijl zij wel grommens een lapje rundvlees staan weg te kauwen. Het is per kat verschillend wat de voorkeur aan vlees is.

Als je vragen hebt, stel ze gerust! Ik heb al meerdere katten overgezet op latere leeftijd en ook een aantal kittens grootgebracht op vers.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:47

Amanda schreef:
Geen spek voeren hoor! Dat is varkensvlees en niet goed voor katten. Kip, rund, kalkoen, eend, geit, lam zijn wel goed.

Wil je KVV voeren of echt zelf een Barfmenu samenstellen?
In het geval van KVV heb ik het volgende gedaan met mijn katten:
- zoek een goed merk KVV (ik vind DARF en Haaksbarf de fijnste tot nu toe. Darf is compleet met 4 smaken ineen en van Haaksbarf moet je wel minimaal 3 of 4 soorten per 3 weken voeren). Ik kan je http://www.gezondvers.nl aanraden.
- zoek een goed merk blikvoer met hoog vleespercentage (Animonda, Cosma, enz. Zooplus heeft er genoeg)
En dan ga je mengen. Eerst zorgen dat je kat het blikvoer lekker vindt. Over het algemeen is dat geen probleem :D
Dan ga je vlees toevoegen. Eerst 75% blikvoer en 25% vlees. Dat een paar dagen voeren. En dan ga je de verhoudingen wijzigen naar steeds meer vlees en minder blikvoer. Eventueel kun je een scheutje heet water over het vlees doen, dat mengen zodat het snel afkoelt. Maar dan komt er wel wat geur vrij dat het aantrekkelijker kan maken.

Ik geef mijn katten ook af en toe vis. Kabeljauwfilet, zalmfilet, koolvisfilet gaan er goed in. Gewoon diepvries bij de supermarkt, dag in de koelkast laten ontdooien en geven. Dat zijn van die blokjes. Ze krijgen van mij 1/2 blokje per kat per keer. Je kan ook eens rauw vlees proberen. Rundvleeslappen (schouderlappen bijvoorbeeld) in stukjes snijden of kipfilet. Daar moeten ze ook aan wennen, maar is wel het proberen waard. Kippennekken of eendagskuikens zijn ook leuk om te geven. Je moet wel tegen krakende botten kunnen :D
Bij mij eten overigens 2 van de 4 katten dit niet. Terwijl zij wel grommens een lapje rundvlees staan weg te kauwen. Het is per kat verschillend wat de voorkeur aan vlees is.

Als je vragen hebt, stel ze gerust! Ik heb al meerdere katten overgezet op latere leeftijd en ook een aantal kittens grootgebracht op vers.

Heb jij heel misschien een voorbeeldmenu van wat je katten per dag precies krijgen, van welk merk, welke verhouding enzo? Ik ben me nu al een tijdje aan het inlezen in KVV/Barf maar het is toch wel een hoop uitzoekwerk en gepriegel, en het zou fijn zijn van iemand die er ervaring mee heeft eens een schema of overzicht te zien :)