Konijnen doen niets dan rotzooi maken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

noox

Konijnen doen niets dan rotzooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 12:00

Hee allemaal,
Ik zit met mijn handen in het haar..
Ik heb een maand om het gedrag van mn konijnen te verbeteren, anders moeten ze weg....
Dit is het verhaal dat ik op facebook al plaatste, maar ik kan alle hulp gebruiken...

Ik heb echt geen plezier meer van mijn konijnen, ik wil echt graag tips. Ik heb twee ongecastreerde voedsters, ze zitten op mijn kamer. De ene voedster zit alleen maar te graven in de wc's, het maakt enorm veel herrie en rotzooi. De andere voedster knaagt aan en verplaatst de hekjes van hun ren. Ik doe iets fout?!?
Ze zijn lief samen, eeyore wordt dominanter en probeert op pooh te rijden, terwijl pooh altijd de baas was. Eeyore is degene die in de poepbakken graaft.

Het is nu gewoon altijd een vieze bende in mn kamer en ik vind het echt niet meer leuk.. Ze zijn ook niet erg tam (meer) helaas, omdat ik echt geen zin meer heb om ze aandacht te geven in die vieze kooi van ze.

Ze hebben enkel een ren, met twee wc's erin en wat speelgoed.

Ik hoop dat iemand dé tip heeft!

melody7

Re: Konijnen doen niets dan rotzooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:14

Hoe groot is de ren waar ze in zitten? Het klinkt alsof ze zich erg vervelen en daardoor oa. elkaar klieren. Graven is normaal, het zijn konijnen..

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:17

Klinkt inderdaad alsof ze weinig ruimte hebben en niks om te doen.

Is het een optie het hok gewoon open te zetten zodat ze eruit kunnen voor een wandeling?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:19

noox schreef:
Ze zijn ook niet erg tam (meer) helaas, omdat ik echt geen zin meer heb om ze aandacht te geven in die vieze kooi van ze.

Dan haal je ze uit de kooi om aandacht te geven. (en maak je de kooi vaker schoon) Wat een onzin reden om geen aandacht te geven.

Osianaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:21

Ik denk dat ze beter af zijn bij iemand anders, als je zo over ze praat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:22

Graven is normaal konijnengedrag, en dingen verplaatsen doen ze ook. Het klinkt alsof ze zich vervelen, en of jij helemaal geen konijnenmens bent.
Hoeveel ruimte hebben ze, en wat doe je met ze?
Waarom ben je destijds aan konijnen begonnen, wat vond je er toen zo leuk aan?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:22

Fijn te lezen dat je motivatie hebt om er iets aan te doen *kuch, sarcasme, kuch*
Probeer ze meer aandacht te geven, hun omgeving schoon te houden en ze te vermaken.
Doe je er geen moeite voor, ben je geen dier waardig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:23

Osianaa schreef:
Ik denk dat ze beter af zijn bij iemand anders, als je zo over ze praat.

Nou, ik dacht precies hetzelfde inderdaad..

Waarschijnlijk gewoon te weinig ruimte en uitdaging.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 12:25

Nou mijn ouders willen niet dat ze op mijn bed gaan, ik zou wel kunnen kijken naar een optie om ze los te doen. Maar dan moet ik wel alles met knaagstrips beplakken denk ik, heb best veel hout in mijn kamer.

Ze zitten in een ren van ruim 4 m2, ik zou het ook graag wat groter hebben maar omdat ze in een hoek van mijn kamer aan de vloer hebben gevreten kan de ren daar niet staan. Ik zou het liefst ook een soort ondergrond met grip voor ze hebben op de vloer, maar geen idee wat dan.

En qua verveling, wat kan ik ze te doen geven? Vooral als ze thuis zitten terwijl ik op school ben denk ik dat ze zich best vervelen.

Oh ik heb nu al spijt dat ik dit topic heb geopend. Ik hou ontzettend van ze en ik wil ze echt niet weg doen, ik leer ze ook kunstjes maar de laatste tijd is het echt gewoon een uur nadat ik klaar ben met schoonmaken al een bende.
Ik heb het berichtje misschien een verkeerde toon gegeven, maar ik vind ze hartstikke leuk als ze niet zo super veel rommel maken. Ik wist waar ik aan begon, heb me super ingelezen en ik wil ze niet weg doen dus ik wil graag tips om het voor hen ook leuker te maken.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 12:26

Ik laat ze trouwens bijna elke dag eruit, maar dan denken ze daaag baasje ik ga de kamer verkennen.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:27

noox schreef:
Nou mijn ouders willen niet dat ze op mijn bed gaan, ik zou wel kunnen kijken naar een optie om ze los te doen. Maar dan moet ik wel alles met knaagstrips beplakken denk ik, heb best veel hout in mijn kamer.

Ze zitten in een ren van ruim 4 m2, ik zou het ook graag wat groter hebben maar omdat ze in een hoek van mijn kamer aan de vloer hebben gevreten kan de ren daar niet staan. Ik zou het liefst ook een soort ondergrond met grip voor ze hebben op de vloer, maar geen idee wat dan.

En qua verveling, wat kan ik ze te doen geven? Vooral als ze thuis zitten terwijl ik op school ben denk ik dat ze zich best vervelen.

Oh ik heb nu al spijt dat ik dit topic heb geopend. Ik hou ontzettend van ze en ik wil ze echt niet weg doen, ik leer ze ook kunstjes maar de laatste tijd is het echt gewoon een uur nadat ik klaar ben met schoonmaken al een bende.
Ik heb het berichtje misschien een verkeerde toon gegeven, maar ik vind ze hartstikke leuk als ze niet zo super veel rommel maken. Ik wist waar ik aan begon, heb me super ingelezen en ik wil ze niet weg doen dus ik wil graag tips om het voor hen ook leuker te maken.

Of je geeft ze aandacht en je houdt ze in de gaten, als je ze vermaakt zijn ze echt niet zo vernielzuchtig hoor :P
Je moet ze zo veel mogelijk aandacht geven, geef een oude slof, een kniekous of een tak van buiten (zorg wel dat die niet giftig is je kan opzoeken welke je kan geven)
Je had het zeker anders moeten verwoorden :') maar goed, probeer ze aandacht te geven, lekker eten, maak elke dag het hok schoon :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:27

Heb je geen tuin waar je een ren in kan maken?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:28

vuurneon schreef:
Heb je geen tuin waar je een ren in kan maken?

Stel TS doet dit, als er katten in de buurt zijn scherm alles af, en je konijn krijgt snel teken :?

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 12:30

Ja ik veeg elke avond de rommel die ze hebben gemaakt in de wc, volgende ochtend ligt het er weer naast.
Ik heb wel een tuin maar daar ligt beton in dus daar worden ze ook niet happy van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:31

Met een ren van 4m2 zijn er al heel veel konijntjes die jaloers op ze zijn. Maar wat is de ondergrond van de ren dan, als je liever iets 'met grip' zou willen? Want bv op laminaat kunnen veel konijnen niet lekker uit de voeten. Tja, en knagen, dat doen konijnen nou eenmaal. Wat geef je ze nu om te knagen? De konijnen die ik heb gehad vonden het helemaal mooi om takken te slopen, en er mee te gaan lopen sjouwen. Berk, wilg, fruitboom, dat kun je ze allemaal geven. Zijn ze mooi druk mee want het moet altijd weer ergens anders liggen, de bast moet eraf, het hout zelf knaagt blijkbaar ook lekker.
En iets als een grote bak met zand om in te graven en wroeten, wordt ook altijd enorm gewaardeerd, net als een bak met nestmateriaal waar ze mee aan de slag kunnen. En denk niet dat jij als mens een mooi hol van hooi of stro kunt maken, want je doet het nooit goed :D en het moet helemaal over <LOL>
Hebben ze ook onbeperkt hooi om op te knabbelen?

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:32

Dat ze de dominantie opnieuw bepalen kan ook komen doordat ze ouder worden als het nog jonge konijnen zijn. Vrouwtjes worden vaak wat nukkig tegen elkaar.
Een voedster en een gecastreerde ram is de beste combinatie.
Dat je konijnen graven is natuurlijk gedrag en als de wc de enige plek waar dat kan is het misschien een idee om ze een (omheinde) zandbak te geven.
Ook zou je als wc zou een kattenbak kunnen gebruiken waar ze de rommel niet uit kunnen gooien, even oefenen en ze hebben zo door dat ze door het klepje moeten.
Zorg dat ze iedere dag wat nieuw is de ren hebben liggen, een doos met een opening, een wc rol met wat erin verstopt, niet standaard iedere dag al het speelgoed geven maar iedere dag één ding. Zo trek je de aandacht daarnaar toe en hebben ze iets om te onderzoeken.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:37

Dus ze zitten op een gladde vloer? Dat is dan meteen je eerste verbeterpunt, koop bv. 2 fleecekleden en leg die als bodem, die kun je ook makkelijk uitkloppen en in de wasmachine doen dat scheelt al met schoonmaken.

4 m2 vind ik eigenlijk wat klein voor konijnen, maar ik denk dat er heel veel zo zitten. Hebben ze schuilhuisjes? Zo nee zou ik die 2 kopen, zodat ze allebei hun eigen plekje hebben.

Wat voer je ze, hebben ze onbeperkt hooi? Kwa bezig houden weet ik het niet zo goed, je kunt moeilijk een dier de hele dag vermaken terwijl je niet thuis bent denk ik.

Heb je een foto van je ren met konijnen?

Volgens mij is het duidelijk dat ts er wel wat aan wil doen anders zou ze dit topic niet openen. Konijnen kun je prima buiten houden, (beter dan binnen) ja ze kunnen wel eens een teek hebben maar de kans dat konijnen tekenziektes krijgen is echt te verwaarlozen. Het kan, maar is heel zeldzaam.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:38

Mocht je je konijn naar buiten doen de welkoop heeft gewone brokken en brokken extra, die extra helpen mee te vechten tegen konijnenziekte die je konijn buitne kan oplopen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:39

Niet waar Nienke, daar zit antibiotica in tegen coccidiose wat dus volkomen onnodig is

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:40

Eoweyn_x schreef:
Niet waar Nienke, daar zit antibiotica in tegen coccidiose wat dus volkomen onnodig is

mij vertelde de dame wat anders, domme verkooppraatjes blijkbaar? :?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:42

Voer met antibiotica zou ik sowieso nooit aan beginnen, als ze dan echt iets hebben zijn ze resistent en heb je een probleem. En het is gewoon slecht om altijd aan de antibiotica te zitten voor de goede bacteriën.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 12:44

Heel erg bedankt allemaal!
Ze hebben twee takken in de ren liggrn maar die zijn onderhand bijna op haha. Ik zal er nieuwe in leggen, zandbak maakt dat niet minstens net zoveel rommel als dit?
De ondergrond is zeil, zit wel een beetje grip in maar ze kunnen op dat stukje niet echt rennen en binkys maken. Als ze los zijn leg ik vaak een kleed neer waar ze zivh helemaal op uitleven.
Ze hebben altijd onbeperkt hooi gehad maar ik moet een goede ruif vinden die ik aan de ren kan vastmaken zonder dat alles alsnog op de grond ligt. Nu krijgrn ze s avonds een bak met hooi. Maar daar komt meestal de helft op de grond waar ze dan niet meer van eten.
Dus de punten zijn:
1 speelgoed per dag
Zandbak
Eventueel hele kamer
Eventueel andere ondergrond
Hooiruif kopen

Ik ben wel bang dat ze in de zandbak gaan poepen ofzo.
Ze zijn in oktober 1 geworden, dus nog jong ja.
Ik ga even douchen daarna zal ik op de computer uitgebreid reageren. De reacties stromen sneller binnen dan ik kan typen :D

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:46

Ooh ik volg even.. mijn konijn besluit in 1x na jaren om der wc door de kooi heen te gooien :+ ik zat te denken aan een kattenbak met korrels dat ze daar hartelust in kan Graven maar niet overal ligt erna

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:46

Gianti schreef:
Ooh ik volg even.. mijn konijn besluit in 1x na jaren om der wc door de kooi heen te gooien :+ ik zat te denken aan een kattenbak met korrels dat ze daar hartelust in kan Graven maar niet overal ligt erna

Heeft ze een WC, whuuuut? :P

Kan iemand mij mailen / hier uitleggen waarom je een speciaal konijnen toilet hebt XD

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:48

Het zou al schelen om ze te steriliseren.
Voedsers graven nu eenmaal, dat kun je ze niet afleren. Dat is normaal konijnengedrag. Je kan ze een graaf deken geven, dat vinden ze soms wel grappig.