Kitten diarree & rare plekjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KellyDV

Kitten diarree & rare plekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 20:52

Hoi iedereen.

Als eerste, wil ik geen ruzie in dit topic.. Ik vraag om raad, niet om rare reactie's :D

We hebben een kitten van een half jaar oud. Al sinds de dag dat we haar opgehaald hebben, heeft ze diarree.
Ze was wat grieperig, en heeft hier een antitiotica kuur voor gekregen, we dachten dat ook de diarree hier door kwam.
Diarree ging niet weg, griep was over, behandeld voor giardia met Panacur.
Nogsteeds diarree, nog een keer voor giardia behandeld met een ander middel (kan zo niet op de naam komen, volgensmij Metronidazole).

Inmiddels nogsteeds diarree..
We hebben ook een paar x een kuur Finidiar geprobeerd, geen verbetering.
Ook heeft ze rare plekjes op het borst, zouden die hier mee te maken hebben?
Het andere kitten (jawel, we hebben 2 haha) hebben we ook behandeld want die had ook diarree,
na de laatste giardia kuur heeft die stevige drolletjes! Maar de andere nog niet :n

Inmiddels weet ik eigenlijks niet meer wat het nou is of kan zijn..
Ze is fit (hyperactief), drinkt en eet goed, en lijkt verder nergens last van te hebben.
Sinds een maand zijn we overgestapt van voer, ze kreeg eerst Felix & gekookte koolvis,
nu krijgt ze Royal Canin & Almo Nature vlees (1 helft van 1 blikje 70gram), brokjes staan er altijd. Moet goed zijn, zou je zeggen?

Foto van de plekjes:
Afbeelding

We dachten eerst dat de plekjes misschien komen door het stoeien, maar als dat zo is reageerd haar lichaam er zo heftig op want het wordt direct dik.
Meer mensen die dit ooit meegemaakt/gezien hebben?

AlwaysH

Re: Kitten diarree & rare plekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:55

DA... Ziet er vreemd uit.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 20:57

AlwaysH schreef:
DA... Ziet er vreemd uit.

Lijkt me logisch dat ik al diverse keren bij de DA ben geweest, anders krijg ik geen Antibiotica & Giardia middelen mee? ;) (Niet op de hoek van de straat gehaald) :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:04

Het kan dat ze nog steeds niet giardia vrij is. Ik heb er ook een gehad en na de metrobac kuur, ja hoor nog steeds diarree. Ik heb ze toen op i/d gehouden, geen natvoer meer (mijne gingen van de almo nature aan de diarree), kuur probiotica erbij toen werd het beter. De darmen hebben heel wat te verduren gekregen. Lichtverteerbaar voer, probiotica (ik had synbiotic dc), en eventueel nog een keer testen. Er is ook een parasiet die lijkt op giardia (tritrichomonas) geeft vergelijkbare symptomen. Dat zou ook nog een optie kunnen zijn.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 21:06

Cemlys schreef:
Het kan dat ze nog steeds niet giardia vrij is. Ik heb er ook een gehad en na de metrobac kuur, ja hoor nog steeds diarree. Ik heb ze toen op i/d gehouden, geen natvoer meer (mijne gingen van de almo nature aan de diarree), kuur probiotica erbij toen werd het beter. De darmen hebben heel wat te verduren gekregen. Lichtverteerbaar voer, probiotica (ik had synbiotic dc), en eventueel nog een keer testen. Er is ook een parasiet die lijkt op giardia (tritrichomonas) geeft vergelijkbare symptomen. Dat zou ook nog een optie kunnen zijn.

Dankjewel voor je reactie!
Probiotica ga ik bestellen, en de Giardia test ook..
Het is wel lastig met het voer, had je ook de Legend versie?
(Daar zit verder geen troep enzo in) zou je zeggen dat dat gewoon goed moet zijn.
Ze krijgt ook maar een klein beetje..
Die andere parasier ga ik eens even googlen :D

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:08

Giardia is inderdaad heel erg hardnekkig, het zou kunnen dat je er nog niet vanaf bent. Tests zijn niet allemaal even betrouwbaar.
Die plekjes zien er heel erg geïrriteerd uit, is het op een plek waar ze bij kan met likken?

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 21:11

picobello schreef:
Giardia is inderdaad heel erg hardnekkig, het zou kunnen dat je er nog niet vanaf bent. Tests zijn niet allemaal even betrouwbaar.
Die plekjes zien er heel erg geïrriteerd uit, is het op een plek waar ze bij kan met likken?

Ja klopt.. Ik doe er nu Antibioticazalf op, ben benieuwd of het daar van op knapt.
Daar zit ik idd ook even mee, ik heb nog Panacur liggen, misschien dat ik over 2 weken dat gewoon nog een x kan doen?
Is ook voor gewone ontworming..

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 21:34

Ik heb 2 Giardia tests (voor beide kittens 1) besteld, en Puur Probiotica.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:35

Excuses, haf niet in de OP gelezen dat je de antibiotica van de DA had!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:53

Giardia test altijd met ontlasting van 3 dgn doen. Heel goede hygiëne is erg belangrijk. Kattenbakken dagelijks leeghalen en schoonmaken. Randen deed ik 2x daags met dettoldoekjes. Mandjes/kussens vaak wassen. Het is erg besmettelijk. Ik heb geen idee, gewoon het kitten voer van almo. Vanaf dat ik stopte was de diarree ook weer weg. Overigens krijgt ze nu hills s ideal balance no grain en dat gaat erg goed.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 22:10

AlwaysH schreef:
Excuses, haf niet in de OP gelezen dat je de antibiotica van de DA had!

Haha maakt niet uit :D

Cemlys schreef:
Giardia test altijd met ontlasting van 3 dgn doen. Heel goede hygiëne is erg belangrijk. Kattenbakken dagelijks leeghalen en schoonmaken. Randen deed ik 2x daags met dettoldoekjes. Mandjes/kussens vaak wassen. Het is erg besmettelijk. Ik heb geen idee, gewoon het kitten voer van almo. Vanaf dat ik stopte was de diarree ook weer weg. Overigens krijgt ze nu hills s ideal balance no grain en dat gaat erg goed.

Elke dag 1 test? Of 3 dagen oude poep? :+ De hygiëne lijkt mij iets waar het niet aan kan liggen..
We hebben inderdaad elke dag de kattenbakken schoongemaakt met gekookt water uit de waterkoker & gloor, voer & waterbakken het zelfde, en wat we konden wassen hebben we gewassen, bankstel en krabpaal schoongemaakt met alcohol etc etc :+
Stofzuigen elke dag, mama is superschoon zegmaar :')
Oh je bedoeld droogvoer? Dacht natvoer!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:52

Staar je niet blind op giardia. Het kan zeker de oorzaak van de diarree te zijn, maar dat hoeft absoluut niet. Een kitten die zo lang al aan de diarree is zou ik uitgebreid ontlastingsonderzoek bij laten doen. Daarnaast zijn licht verteerbaar voer en de probiotica zeker goede tips.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 08:45

Je moet een mengmonster maken van poep van 3 dagen achter elkaar, dus dag 1 en 2 bewaren en dan bij dag 3 doen en mengen. Giardia scheiden ze niet altijd uit waardoor je een vals negatief resultaat kan krijgen.

Tritrichomonas zou ook nog heel goed kunnen, daar ben je helaas niet zo maar vanaf.