Elke week DA kosten voor de vechtersbazen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Elke week DA kosten voor de vechtersbazen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 14:33

Hallo,
Ik zit met de handen in het haar.
Ik heb 4 katten waarvan ik uit noodzaak eentje een nieuwe thuis heb moeten geven.
Het zit zo:
Ik had 3 katten (gezinnetje, moeder en zoons). Alles ging prima. Tot mijn broer met een nieuwe kater naar huis kwam (enkele weken oud). Ik was initieel tegen. We hadden net een stabiele groep katten die goed overeen kwamen. Ik heb enkele pogingen genomen om het grut toch een nieuwe thuis te zoeken maar tevergeefs.
Na verloop van tijd werd duidelijk dat de kleine echt niet overeenkwam met de oudste van de katers. Op den duur werd het echt te erg en opteerde ik dat we de nieuwe echt wel een betere thuis moesten schenken.
Begint deze zomer begonnen alle 3 de katers met serieuze vechtwondes naar huis te komen. De oudste met een gat in z'n been thv achillespees die echt vuil en geinfecteerd was. Dan de middelste met erg lelijke klauwen op z'n borst die gingen ontsteken ondanks de ontsmetting. Dan de oudste weer met serieuze krabbels op z'n borst. Dan de middelste met een gat in z'n been thv achillespees. Elke week was er wel een gewonde en moesten we naar de DA snellen om AB en pijnstiller. Telkens ook weer op dezelfde plaatsen met dezelfde infecties die erbij kwamen. In nood zijn we met de jongste naar de dierenarts van wacht moeten snellen omdat er letterlijk een lap van z'n oor lag en het bloed spoot eruit. Dan een week erna de oudste weer met een lap van z'n oor.
Ondertussen ging het dus echt niet goed tussen de 3 katers thuis. De oudste joeg op de jongste en begon overal te sproeien vanaf hij kwaad werd of stress kreeg.
Dan heb ik eindelijk iedereen thuis kunnen overtuigen dat het zo niet langer kon. De jongste is vorige maand naar een erg goeie thuis gegeaan.
Stress thuis is volledig weg. Maar mijn 2 katers blijven thuis komen met lelijke wondes.
Ze dragen een halsband die ze allebei wel eens kwijt raken. En het is altijd dezelfde buur die de halsbanden in haar tuin vind. Ze woont 2 huizen verder en ze heeft zelf een kater.
Vandaag ben ik het zo zat. De oudste van mijn katers is thuis gekomen met een serieus gat in z'n buik, krabbels aan zijn rechter oor. Straks ga ik ermee naar de DA want ik ben bang dat het gat echt wel gevaarlijk diep is.
Maar wat moet er nu gebeuren?
Elke week zit ik aan oplapkosten van de gevechten. Het gebeurd altijd naar het einde van de week, vooral donderdag, vrijdag en zaterdag. Wondes zijn altijd gelijkaardig en op dezelfde plekken. Rechter oor, rechter achterpoot, rechter zij, rechterkant op borst. Ik ben er van overtuigt dat dit telkens dezelfde kat is.
Ik vermoed dat het te kat is die 2 huizen verder woont. Maar hoe kan ik het vechten verminderen? Ik wil wel eens gaan praten met de buren maar welke voorstellen kan ik dan doen? Haar kat gaat wellicht ook erg lelijke wondes hebben als ik zo de wondes van onze kant bekijk. Permanent binnen houden is geen optie. Tuin afzetten ook niet.
Misschien zitten er bokkers met wat katten ervaring of tips?
Bedankt!

Anoniem

Re: Elke week DA kosten voor de vechtersbazen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:38

Binnen houden/ tuin afzetten is het enige wat je kan doen, of verwacht je van de buurvrouw dat zij de rekening gaat betalen omdat jou katten in haar tuin komen?
Blijkbaar gaat het niet tussen de buurtkatten, dus moet je ze daar bij weghouden..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:55

Ik zou zeker naar die buurvrouw toegaan maar dan wel met de insteek om de dierenartskosten van haar kat ook te betalen, immers jouw katten zoeken de hare op in haar tuin en niet omgekeerd.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 15:01

Ik bedoel zeker niet om haar te vragen mijn kosten te betalen maar eerder een oplossing te vinden waardoor we beiden geen gewonde katten meer hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:04

Hoe wil je dat doen dan?
Als jullie beide de katten naar buiten laten gaat het fout, jou katten komen in haar tuin dus daar kan zij niks aan doen.
Zijn de katers gecastreerd?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 15:05

Katers zijn gecastreerd.
Ik dacht aan beide nagels knippen ofzo.
Of iets waarbij mijn katten weggejaagd kunnen worden van bij haar thuis?
Geen idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:07

Als het jou katten wegjaagt is het voor haar eigen kat ook niet prettig.
Eigenlijk moet de buurvrouw dan jou probleem oplossen.
Nagels knippen gaat je echt niet helpen, tenzij je ze laat trekken en de tandjes meteen meeneemt..
Ze vechten nou eenmaal en dan is het zaak om te zorgen dat ze elkaar niet tegen komen.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 15:13

Ja dan kan ik enkel nog vragen wanneer haar kat buiten komt, overdag, of snachts...
Ben ik ook al wat mee :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:34

Ik vrees toch dat binnen houden of tuin afzetten de enige opties zijn die het vechten echt voorkomen. Je kan nagels knippen, maar die scherpen ze zelf wel weer. Ook kunnen ze dan nog steeds flink bijten dus je haalt een minimaal resultaat voor een handeling die stressvol kan zijn.

Zijn de verwondingen pas gekomen toen ze onderling zoveel ruzie kregen? Dan kan het namelijk zo zijn dat ze door die enorme stress thuis, zich zijn gaan uitleven op de buurtkatten. Gestresste katten kunnen erg veel ruzie maken. Dit verknalt de hele onderlinge relatie die er al was en krijg je jammergenoeg ook niet meer goed. Imo heb je twee goede opties: bij je houden of hard duimen dat de boel vanzelf kalmer wordt en tot die tijd naar de dierenarts blijven gaan... Het blijven tenslotte katers en die knokken nou eenmaal.
Als de verwondingen ze niet tegen houden daarheen te gaan, dan gaan maatregelen van ons ze ook niet tegen houden ben ik bang.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:41

Waarom is de tuin afzetten geen optie?

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:47

Zwerte schreef:
Ik vrees toch dat binnen houden of tuin afzetten de enige opties zijn die het vechten echt voorkomen. Je kan nagels knippen, maar die scherpen ze zelf wel weer. Ook kunnen ze dan nog steeds flink bijten dus je haalt een minimaal resultaat voor een handeling die stressvol kan zijn.

Zijn de verwondingen pas gekomen toen ze onderling zoveel ruzie kregen? Dan kan het namelijk zo zijn dat ze door die enorme stress thuis, zich zijn gaan uitleven op de buurtkatten. Gestresste katten kunnen erg veel ruzie maken. Dit verknalt de hele onderlinge relatie die er al was en krijg je jammergenoeg ook niet meer goed. Imo heb je twee goede opties: bij je houden of hard duimen dat de boel vanzelf kalmer wordt en tot die tijd naar de dierenarts blijven gaan... Het blijven tenslotte katers en die knokken nou eenmaal.
Als de verwondingen ze niet tegen houden daarheen te gaan, dan gaan maatregelen van ons ze ook niet tegen houden ben ik bang.

Misschien is dan een poosje binnen houden en zo'n feliway verdamper ophangen in huis een optie om onderling de rust weer terug te krijgen? En als de rust terug is pas weer naar buiten laten..? Of roep ik nou wat heel stoms? -O-

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:41

Thuis is de rust helemaal teruggekeerd. De broers vechten nooit onder elkaar of met hun moeder. Feliway gebruiken wij ook. Het sproeien is haast gestopt zelfs.
Ik heb het pas gemerkt als de relatie onderling thuis erg moeilijk ging dat het dan pas begonnen is. Tuin is al omheint met 2m hoge omheining, wil niet in een kazerne wonen met van die speciale kattenomheining of stroom. En we hebben een erg drukke straat, en veel beweging in huis (binnen buiten). Zou niet willen dat de katten onder een auto terecht komen.
Ik had de indruk dat de sfeer al veel verbetert was, de oudste ligt weer bij ons te slapen en komt op je schoot vleien. De andere ook maar die doen dat altijd al. De oudste is het meest onderhevig aan stress. Wat ik ook erg raar vind is dat alle buren onze oudste zelf nog nooit gezien hebben. De jongste komt tot redelijk ver. Maar het zou me dus niet verwonderen moest het op onze grond gebeuren. Omdat ik een keer een bandje van de buren teruggekregen heb (van een hele lange tijd terug) hoeft ook niet meteen te zeggen dat ze bij die buren vechten. Ik denk dat het zelfs niet in hun tuin gebeurd. Als ik katten hoor vechten is het meestal in de tuin van die buren hun achterburen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:51

mss een stroomdraadje bovenaan je omheining zodat ze er niet meer over kunnen dan?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:52

We hebben veel bomen en ze kunnen zo over de omheining zonder de omheining aan te raken

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:54

De tuin afzetten met gaas (pergola), dit hield vroeger de katten van onze buren prima op hun eigen terrein.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:58

Bomen kan je ringen omheen zetten, om de stam (geen idee hoe ze heten, maar ze bestaan wel) waardoor ze er niet op kunnen vanaf een bepaalde hoogte

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 17:00

Ik heb zéker een 20tal bomen met takken die naar de buren gaan in de hele tuin.
Ze kunnen ook op onze garage en zo naar de buren. Afzetten is echt onmogelijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:09

Katten aan een buitenlijn in de tuin houden?
Of plaats een kattenren?