Hoe koe trainen om halster om te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Noblesse_

Hoe koe trainen om halster om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 18:44

:wave:

Aangezien het voor de dierenarts handig is dat de koeien vast staan als hij komt, leek het mij een goed plan om mijn twee Schotse Hooglanders te leren dat een halster helemaal niet zo erg is :D . Dus hop, vandaag een halster gehaald (hopen dat hij past :+ ), maar hoe begin je daar nu aan :') ? Ze zijn op zich heel tam in de wei, je kan ze aaien enz., maar zodra je met een touw (of halster dus) aankomt zijn ze weg.

Hoe pak ik dit nu het beste aan? En als ik er ooit aan toe kom om het halster aan te doen, hoe leer ik ze om mee te lopen?

Alvast bedankt :+

Noblesse_

Re: Hoe koe trainen om halster om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 19:16

Niemand ervaring mee?

Ik denk eigenlijk dat het op hetzelfde neerkomt als een veulen leren wat een halster is, en dat hij moet mee lopen. Alleen heb ik geen ervaring met veulens dus dat schiet niet op :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:26

Clickertraining?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:28

Wij gebruiken een emmer met krachtvoer, zorgen dat je de neus al door het halster hebt wanneer ze de emmer in duiken en vervolgens aan de zijkant vastknopen.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 19:30

Kuggur schreef:
Clickertraining?

Daar had ik eigenlijk nog helemaal niet bij stil gestaan... klinkt wel als een goed idee alleen heb ik daar helemaal geen ervaring mee. Hoe begin ik daarmee? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:32

Wat voor halster heb je? Gesp op het kopstuk?
Ik zou ze vooral heel veel aaien met het halster. Beginnen op een plekje dat ze fijn vinden en langzaamaan uitbreiden richting hals/hoofd. Elke dag paar minuten herhalen, evt paar keer per dag. Als je ze op gegeven moment op/rond het hoofd kan aaien rustig aan eens beginnen met de neus door de neusriem doen, paar seconden laten zitten en weer af doen. En dat uitbouwen tot halster omdoen.

Leren meelopen is weer een tweede. Bij een veulen gaat dat toch wel een stukje makkelijker omdat ze nog klein en niet zo sterk zijn :P Dus misschien dat iemand anders daar tips voor heeft.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:32

Bij de jonge paarden heb ik gemerkt dat ze het niet prettig vinden als ik direct achter de oren zit te frummelen dus ik maak eerst een halster van een halstertouw( je maakt een lus voor de neus, het uiteinde gaat dan via de hals terug naar de andere kant bij de neus) en die schuif je steeds een stukje verder omhoog, als je dan een een halster er rustig overheen schuift vinden de meesten dat niet erg :)

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 19:34

eefj33 schreef:
Wat voor halster heb je? Gesp op het kopstuk?
Ik zou ze vooral heel veel aaien met het halster. Beginnen op een plekje dat ze fijn vinden en langzaamaan uitbreiden richting hals/hoofd. Elke dag paar minuten herhalen, evt paar keer per dag. Als je ze op gegeven moment op/rond het hoofd kan aaien rustig aan eens beginnen met de neus door de neusriem doen, paar seconden laten zitten en weer af doen. En dat uitbouwen tot halster omdoen.

Leren meelopen is weer een tweede. Bij een veulen gaat dat toch wel een stukje makkelijker omdat ze nog klein en niet zo sterk zijn :P Dus misschien dat iemand anders daar tips voor heeft.

Het is een halster met een stuk voor rond de neus en een riem voor achter de oren, met een gesp ja. Zonder keelriem ofzo.

Bedankt voor de tips!

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:44

Inderdaad eerst wat aaien met een halster, als dat goed gaat een keer de neus erin, wat aaien achter de oren met het halster, beetje rammelen met de gesp. Als dat allemaal goed gaat kun je ze met wat lekkers hun neus in het halster laten doen, en dan voorzichtig vast maken.

Wij gebruiken om te oefenen vaak eerst halsters van touw, omdat je die sneller vast/los kunt maken en ze geen 'herrie' maken. Die kosten iets van 2 euro ofzo, dus misschien is dat nog een idee om eerst te doen?

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 19:45

caroline_max schreef:
Inderdaad eerst wat aaien met een halster, als dat goed gaat een keer de neus erin, wat aaien achter de oren met het halster, beetje rammelen met de gesp. Als dat allemaal goed gaat kun je ze met wat lekkers hun neus in het halster laten doen, en dan voorzichtig vast maken.

Wij gebruiken om te oefenen vaak eerst halsters van touw, omdat je die sneller vast/los kunt maken en ze geen 'herrie' maken. Die kosten iets van 2 euro ofzo, dus misschien is dat nog een idee om eerst te doen?

Dus jij zou deze manier verkiezen boven clickertraining? Of clickertraining combineren met deze manier?
Waar koop je zo'n halster van touw...? Hier in de buurt vind ik dat niet.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:48

Bij de welkoop zijn de touwhalsters voor koeien wel te koop volgens mij.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 19:49

cobiie schreef:
Bij de welkoop zijn de touwhalsters voor koeien wel te koop volgens mij.

Volgens mij hebben we geen welkoop in Belgie...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:50

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 19:51

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:53

Wij kopen de touwhalster bij een agri zaak, geen idee hoe dat in belgië zit. Uiteindelijk zal het met een gewoonhalster ook wel lukken hoor!

Persoonlijk ben ik niet zo van de clicker, omdat timing daarbij erg belangrijk is. Dat lukt veel mensen (zeker zonder ervaring) niet zo goed. Wij doen onze koeien al jaren op de hierboven genoemde manier.

Ik doe meestal 2 of 3 vaarzen/pinken tegelijkertijd, en begin dan op bijv. zondag met wat aaien, maandag ook wat aaien en rammelen, woensdag ook aaien en soms al de neus erin (afhankelijk van hoe ze reageren), en meestal kan ik ze eind van de week het halster probleemloos omdoen. Ik geef ze wel wat lekkers als het gelukt is trouwens (gewoon wat biks).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:54

Onderschat jezelf niet, dit is echt een heel simpel model, en praktisch in het gebruik. Gewoon een stukje touw vinden (je hebt vast wel iets rondslingeren) en uitproberen. Weet (bijna) zeker dat je dat voor elkaar krijgt.
Dit is trouwens nog een betere en uitgebreidere handleiding, heb ik indertijd gebruikt.
https://catalog.extension.oregonstate.e ... 4-h104.pdf

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 18:15

Heb vandaag wat geoefend met het halster. Gewoon halster om mn arm en de koeien laten eten uit m'n hand. Daarna ook wat met het halster over de rug/hals gewreven. Was héél spannend voor hun :'). Fonzie deed het best goed. Kamiel, de jongste, vond het nog wat te eng.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:48

Kan met trots vertellen dat Fonzie al netjes mee loopt aan het halster. Hij is totaal niet koppig en volgt gewoon netjes en stopt wanneer ik stop :). Kamiel is een ander verhaal, die moeten we deze week nog vangen om bloed te trekken, maar dat lijkt een onmogelijke taak. Erg groot weiland, een stukje afzetten in een hoek lukt ook niet want hij sloopt alles met z'n gewicht en kracht.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:23

Succes ermee, en capt. Obvious zegt "wees voorzichtig!"