Geriatrisch Vestibulair syndroom of TIA

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Geriatrisch Vestibulair syndroom of TIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 17:01

Vanochtend vonden we ons vuilnisbakje genaamd Westie in haar eigen braaksel (vooral vocht)

Ik schrok me rot.. Haar kop stond scheef, haar ogen schoten heen en weer (alsof iemand haar heel hard rondjes had laten spinnen en ze net stilstond en haar ogen weer moesten "synchroniseren".) en haar balans was ontzettend slecht.

Haar tenen stonden krom van de spanning van het "klemmen" om te blijven staan. Haar hoofd ging van links naar rechts als ze probeerde te focussen en wanneer ze wou lopen viel ze om of ging ze harder dan ze wou in een boog naar rechts.

Eenmaal liggend kwam ze amper overeind.. Maar liggen wou ze ook niet.. Ze was zo ontzettend in de war :(

Mijn hart deed zeer en ik dacht... Dit is het einde...

Naar de dierenarts en daar de conclusie: het kan een hersenbloeding zijn of een bloedprop.. Of een tumor.. Of een vergiftiging door zware metalen.

Dat laatste leek ons nvt.. Maarja.. Prognose??

Inslapen wou de dierenarts nog niet aan, ze kreeg valium en nog een medicijn waar evt zwellingen in de hersenen van op zouden lossen. Hij wou haar eigenlijk opnemen maar Westie heeft ernstige heimwee dus daar wouden wij niet aan. Hij zei dat ze op moest knappen, zo niet moeten we terug.

Medicatie mee (heb nog niet naar de namen gekeken) en hondje terug mee naar huis.

Hij wou haar eigenlijk bloedverdunners geven tegen evt bloedproppen maar durfde dat niet aan omdat bij een hersenbloeding dit einde hond zou betekenen.. Opties foto en mri gekregen..

Voor medicatie gekozen.

Eenmaal thuis wat lieve kennisjes/vriendinnetjes gevraagd te duimen en een kaarsje te branden dat Westie het weekend zou overleven.. En eentje opperde dat het wel eens Geriatrisch Vestibulair syndroom zou kunnen zijn.

Pastte precies bij de symptomen en kwam vaker voor dan een hersenbloeding. Een veel positievere uitkomst.

Youtube filmpjes opgezocht en verrek.. Het lijkt er wel heel erg op! Alleen is het bij mijn hond nu erger.. Want ze kan praktisch niets. En de filmpjes zijn van later na de aanvallen gefilmd.

Nu twijfel ik.. Ga ik af op wat de da zegt en geef ik haar de medicatie die hij er in wil proppen...

Of geef ik t niet en breng ik het terug.. Want GVS is geen medicatie voor. Of bellen naar dierenarts en overleggen...?

Wat zouden jullie doen..?

Afbeelding

Het arme zieltje na de aanval :(

maximuss

Re: Geriatrisch Vestibulair syndroom of TIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:06

Komt het bij jullie in aanvallen of zijn de symptomen blijvend?
Mijn hond heeft dergelijke aanvallen en da's gewoon epilepsie: aanvallen duren 10 min en daarna is hij ongeveer nog een 15 tot 30 min postdictaal.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 17:18

Het lijkt niet op epilepsie en dat vond de dierenarts ook.

De symptomen houden langer aan. Hoelang.. Geen idee.. Heb gelezen dat ze na 24/78 uur verbeteren en dat de rest met 1-2 wkn verdwijnt maar heb ook verhalen gelezen dar revalidatie maanden duurden.

De ene hond heeft t maar 1x, de andere schijnt t meerdere malen te krijgen gedurende zijn leven.

Ik heb geen idee of dit het ook daadwerkelijk is. De dierenarts kwam hier namelijk niet mee maar schreef ons wel medicatie voor waarbij ik denk.. Heeft t wel nut om dat in de hond te stoppen.. Juist omdat de symptomen van GVS echt exact tzelfde zijn als mijn hond nu heeft.

Hond hebben we vanaf 6 uur gehoord maar dachten dat ze lag te rollen/woelen (doen ze wel vaker), half 8 kwamen we er achter dat ze zo slecht was en nu ligt ze al bijna de hele dag te slapen. Probeert op te staan als ze moet plassen maar dit lukt niet dus ze is momenteel volledig op ons aangewezen. Als we haar overeind zetten en ff ondersteunen dan zwalkt ze opzij tot ze zich in een spagaat pleurt om een plas te doen.

Vind het zo zielig om naar te kijken..

Dit is de eerste x dat ze dit heeft (ze is 9).
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 13-11-15 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:20

bellen met de dierenarts en overleggen, dat kan nooit geen kwaad lijkt mij.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 17:25

:j Even ballen verzamelen denk ik.

Vorige keer heb k nl ook al aan de lijn gehangen omdat k twijfelde aan de da (een andere) zijn diagnose nav google.

Vonden ze niet zo leuk.

Edit: toch gebeld, dierenarts was niet aanwezig. Ze laat een briefje voor hem achter en dan belt hij wel terug zei ze..

Straks toch maar beginnen aan de medicatie dan maar denk ik.. Durf t ook niet zomaar weg te wuiven namelijk.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 18:45

Nou.. Het maakt niet meer uit.. Ze is alsnog ingeslapen

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:51

Ahh nee! Wat erg, sterkte :(:)

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:53

Heel veel sterkte gewenst....

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:57

Heel veel sterkte

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:01

Ach nee...wat is er gebeurd?
Is ze ineens zo verslechterd?

Heel veel sterkte!!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 19:11

Ik ben furieus.. Ging vanmorgen alsnog naar mn werk na bezoek aan de dierenarts. Gaf dr een kus en zei tot straks meisje

en kreeg toen te horen hee het kan ook dit zijn (GVS) dus dat had ik naar mn ouders gesmst. Kreeg een "oke".

Kom net thuis.. Bleek dat ze vanmiddag een dik oog had ontwikkeld en hij was blauw. Mn vader kon t niet aanzien dus heeft r opgepakt en meegenomen.

Eenmaal daar kreeg hij dezelfde arts als vanmorgen en toen hebben ze dr direct ingeslapen. Hij zegt dat de da zei dat ie dr beter vanmorgen had kunnen laten gaan.

Ik ben zo kwaad dat ie r rond 4en weg heeft gebracht zonder me iets te laten weten.. Terwijl ik er iets na 6en zou zijn.. En dat ik dan net te horen krijg "knuffel de andere eens er is er nog 1 in huis".

Ik heb m voor kl**tzak uitgescholden dattie me niets heeft laten weten terwijl die 2 telefoons had..

Dit voelt zo oneerlijk..... Ik ben blij dat ze niet meer lijd maar ik ben erg kwaad hoe t nu is gegaan..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:14

Wat verschrikkelijk...

Dat kan ik me goed voorstellen!
Maakt het allemaal nog erger ;(

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 19:15

Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:16

Wat een lieverd <3

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:18

Wat erg :( het pastte precies bij GVS en dat herstelt zich vaak goed. Ik heb er wel wat over in mn opleiding gehad, maar weet zo 123 niet uit mn hoofd wat je ter verlichting had kunnen doen. Weet wel dat zulke honden vaak ten onrechte ingeslapen worden. Ze heeft iig geen pijn meer, sterkte

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 19:35

Enkel meds tegen misselijkheid.

Maar is nu te laat.

Toen k belde vroeg ze naar adres enz. Toen vroeg ze Roma? Ik nee Westie..

"O de da is er nu niet maar ik vraag de dierenarts je terug te bellen"

Maw.. Toen was ze dus al dood.. Want moest moeite doen de kaart te openen terwijl Westie bovenaan stond in de pc.

Mn pa heeft t net geprobeerd te lijmen.. maar dit vergeef ik m niet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:44

Sterkte...
Wel heel zuur dat ze is ingeslapen zonder dat je nog afscheid van haar hebt kunnen nemen of iets hebt kunnen doen....

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:33

Sterkte Ts...
Wat is dit ongelooflijk rot voor je en dan de manier waarop... Ik mag er niet aan denken...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 13:29

Ben gisteren hard huilend zonder te eten weggegaan naar mn vriend, kreeg geen hap door mn keel en had ook geen zin met ze aan tafel te zitten.. Kreeg vanmorgen een sms van vader dat ie er veel spijt van heeft dat ie niets heeft laten weten.

Wordt op dit moment ook nog eens getroost door mn vriendinnetje.

Afbeelding

Afbeelding

Maar ff knuffelen met haar vandaag, zit nu bij r in stal ff mn hoofd leeg te maken. Vind het zo moeilijk. Kan t geen plekje geven want heb aldoor "wat als.." In mn hoofd.

volgens mij vind ze me wel lief.. Gekke meid.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:55

Wat vreselijk voor je ts :( sterkte!
Ik hoop dat je hoe vreselijk ook, straks toch de spijt van je vader kan aanvaarden. Hij wilde jou waarschijnlijk niet overstuur maken op je werk en als de hond echt erg verslechterd was dan kon het niet anders voor het beestje..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:56

Wat is er lekkerder dan zo'n troostend lipje door je haar :+:

Kan het me goed voorstellen, hoor meid!
Dat gevoel knaagt al als je zelf de beslissing genomen zou hebben, laat staan nu!
En ook dat je er niet bij was...

Heb je nog wel iets van haar?
Een plukje haar oid om in een sierraad te verwerken?
Of houd je daar niet van?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 14:14

Nee heb niets behalve wat fotos, een shirtje en een rinkelnaamdingetje vol krasjes waar dr naam in stond. Die gaan bij elkaar in een doosje denk ik. Ja tenzij je mn autostoel vol haartjes meetelt omdat ik r sochtends in mn armen lag te knuffen in de auto.. Maar goed..

Afbeelding

Ik heb t maar te accepteren, kan t mn vader ook niet de rest van mn leven verwijten. Hij heeft in belang van t dier gedacht en hij kon haar niet zien lijden. Maar k blijf erbij dat ie t gewoon had moeten laten weten dat t zo slecht met r ging. Ik had gewoon mee gewild. En misschien als ik r zelf had gezien dat ik er meer vrede mee had gehad.. Maar nu kwam je thuis met een beetje hoop.. En dan is ze er ineens niet meer.

Het zal best slijten maar vrede heb ik nog even niet.

Moest wel even glimlachen om Zya ja, das echt een tuttebel.. Maar tis zon schatje. Qua karakter lijkt ze heel veel op de hond (was ook een tuttebel). Kwam ook altijd kopjes geven om je te troosten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:33

Heel veel sterkte TS... misschien helpt het als ik vertel dat onze eigen hond (boxer) dezelfde verschijnselen had... en de dierenarts (invaller voor onze eigen dierenarts) wilde hem ook niet afmaken, omdat het snel leek te verbeteren, en hij dacht aan iets voorbijgaand. Maar een week later kwamen de verschijnselen terug, en bij de dierenarts bleek de hond tumoren in de lever en andere organen te hebben... hij zou nooit meer beter worden en is meteen ingeslapen... waar ik ook niet bij ben geweest, zo snel ging het slechter met de hond.
Oftewel: misschien had jullie hond ook zoiets... helaas weet je dat niet zeker. Maar ik kan me voorstellen dat je vader meteen naar de dierenarts wilde en niet langer wilde wachten.

Wel lief van je paard, met dat lipje...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 15:10

Heb wel een filmpje vd hond toen we net bij de da vandaan waren. Maar ik weet niet of het informatieve waarde heeft voor bokt. Het is vooral sneu om naar te kijken nl.

Hier oudere filmpjes van westie in dr goede tijd <3

Ga r zo missen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:18

Wat een leukerd was Westie, ik kan me voorstellen dat je haar nu mist. :(:)