Vraagje over cavia's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DanielleTL

Vraagje over cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 16:12

Hallo!

Aangezien ik volgende week 2 (skinny) caviaatjes ga ophalen, ben ik me er druk over aan het inlezen.
Vooral qua voer vind ik het erg lastig, ik ben zo bang dat ze te weinig vitamine c binnen krijgen.

Dit is hoe ik mijn voerschema zo'n beetje heb opgesteld: (Dit kan natuurlijk nog veranderen omdat ik nog niet weet wat mijn cavia's lekker vinden)
's Ochtends: zo'n 20 gram brokjes per cavia (Hope Farms Cavia Supertrio)
's Middags: per cavia 1 blaadje sla, 1/8 van een paprika en 1 cherry tomaatje
's Avonds: weer zo'n 20 gram brokjes en 1 klein worteltje per cavia
En als extraatjes af en toe een beetje komkommer of koriander
Verder zullen ze uiteraard 24/7 hooi en water tot hun beschikking hebben

Mijn vraag is of ik, naast dit voerschema, nog extra vitamine c tabletjes moet voeren (of bijv. om de dag een tabletje).
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen :)
Laatst bijgewerkt door DanielleTL op 13-11-15 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Floortz

Re: Vraagje over cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:15

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 16:24

Floortz schreef:
Ik zou het liever op een cavia forum vragen denk ik. https://www.caviaforum.nl/

Bedankt voor de tip!
Ik heb de site even bekeken en een account aangemaakt, maar ik moet eerst nog allerlei gegevens invullen en topics aanmaken, en dat zie ik niet echt zitten...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:24

Waarom zo afgewogen? :o? Ik geef gewoon onbeperkt cavia brokken. En onbeperkt hooi.
Daarnaast krijgen ze elke avond groenten en/of fruit. Wat ik voorhanden heb. Dus dat gaat van basic sla en tomaat tot koriander peterselie wortel spinazie witloof ect.
En meestal is dat een halve krop sla voor 2 cavia's, of elk een tomaat, elk een witloof, een berg koriander/peterselie :+ .
Die 2 verorberen dat allemaal zonder problemen.
En ik heb nog geen problemen gehad. De vorige 2 cavia's zijn erg oud geworden. 1 is er 6 geworden en de ander 8 geloof ik.

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 16:28

ChocooPrins schreef:
Waarom zo afgewogen? :o? Ik geef gewoon onbeperkt cavia brokken. En onbeperkt hooi.
Daarnaast krijgen ze elke avond groenten en/of fruit. Wat ik voorhanden heb. Dus dat gaat van basic sla en tomaat tot koriander peterselie wortel spinazie witloof ect.
En meestal is dat een halve krop sla voor 2 cavia's, of elk een tomaat, elk een witloof, een berg koriander/peterselie :+ .
En ik heb nog geen problemen gehad. De vorige 2 cavia's zijn erg oud geworden. 1 is er 6 geworden en de ander 8 geloof ik.

Hmm dat is raar, ik heb juist veel gelezen dat ze juist niet te veel brokken mogen hebben, dus zeker niet onbeperkt.
Verder ben ik inderdaad wel een beetje te controlerend qua dieet, maar dat ben ik altijd al geweest :o

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:30

ik weeg het ook niet af, ik heb buiten 2 cavia;s en 2 konijnen. Geef genoeg brok en hooi en elke ochtend een bak vol met verschillende groentes.

Rebekka78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:30

Hoi!

Ik heb zelf 7 jaar cavia's gehad en eigenlijk heb ik nooit een voedingsschema gehad.
Ik had inderdaad Hope Farms super cavia of zoiets. Daar zat al genoeg vitamine c in. De brokjes waren allemaal hetzelfde zodat ze niet alleen de lekkere dingen ertussen uit zouden eten.

Verder gaf ik in de avond altijd wat ik over had van het eten. Dus bijvoorbeeld een stukje rauwe lof, een stuk paprika en ga zo maar door. Het liefst zouden ze de hele dag eten.

Belangrijk is dat ze altijd vers hooi hebben. Verder maakt het niet zoveel uit.

Heel veel plezier met je cavia's. Ik vond ze heel leuk.

OH ja en niet teveel koolsoorten want dat is niet goed voor ze.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:32

Ziet er prima uit hoor! Alleen de blaadjes sla kun je beter omruilen voor blaadjes andijvie, dat is beter voor ze.
Ik heb 8 cavia's verdeeld over 2 bakken (6-2) en ik kijk een beetje naar de cavia's. De 6 zijn best dikkerds dus die krijgen met zijn 6en 2 bakjes voer per dag, de 2 zijn wat dunner en krijgen samen 1 bakje per dag. (Science Selective) En dan verdeel ik verder elke dag over allemaal: 1 appel, 1 paprika, +/- 1/3 komkommer, wortels en andijvie. Andijvie wissel ik een beetje tussen 1 of 2 blaadjes en appel om de dag.
Verder onbeperkt weidehooi, dat en het groenvoer is het belangrijkst. Ik voer verder geen pilletjes bij, wel een tijd gedaan maar ik vind dat een beetje onzin. Geef ze liever gewoon vers voer :)

Zo lang je cavia's niet dik worden kun je gewoon onbeperkt brokken geven, die 2 bij mij hebben ook vrijwel nooit een lege bak. Maar soms heb je gewoon cavia's die blijven eten, als ik bij die 6 onbeperkt zou geven zou ik nu cavia's van 1,5-2 kilo hebben :+

Ik vind je lijstje er zo dus best goed uit zien, goed dat je er van te voren zo over na denkt!! :D

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:33

DanielleTL schreef:
ChocooPrins schreef:

Hmm dat is raar, ik heb juist veel gelezen dat ze juist niet te veel brokken mogen hebben, dus zeker niet onbeperkt.
Verder ben ik inderdaad wel een beetje te controlerend qua dieet, maar dat ben ik altijd al geweest :o

Geen idee, ik heb dat nog niet opgevangen. Dat wil niet zeggen dat het geen waar is. Maar ik heb zeker nog geen problemen ondervonden hierdoor.
Ik koop wel altijd voer van goede kwaliteit. En liefst geen musli, dan laten ze vanalles liggen. Dus een saai voer waar alle brokjes gelijk zijn is in principe beter.
Ook eten ze hun brokken niet op in een tempo gewoon om het bakje leeg te hebben hoor. Meestal eten ze zelfs eerder hooi dan de brokken bij mij.

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 16:36

Bedankt voor alle reacties! :)
Dan hou ik de extra tabletjes denk ik achterwegen, en hou ik me verder gewoon aan mijn voerschema.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:39

Als je groenten wilt voeren voor de vit c, zoek dan uit wat je voert. Je hebt het nu over sla en tomaat.... Zit niet zoveel in. Beter dit lijstje: (aantal Mg vit c per 100 gram)

- Aardbei (60mg)
- bloemkool (70-80mg)
- boerenkool (100/125mg)
- broccoli (113mg)
- groene kool (80mg)
- paprika (100-150mg)
- peterselie (172mg)
- rozebottels (500mg)
- sinaasappel (50mg)
- spinazie (25-50mg)
- spruitjes (150mg)
- witlof (114mg).

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:41

Heb ook vele jaren cavia's gehad en ermee gefokt.
Hier hadden ze ook altijd onbeperkt voer en hooi tot hun beschikking.
En tussendoor groenvoer met de nodige vit c erin.
Alle cavia's zijn bij mij heel oud geworden en (mag het afkloppen) nog nooit zieken gehad (op 1 na van de 20 die ik er had)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:42

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:46

melody7 schreef:
Misschien is dit ook wel een handige site voor je:
http://www.degrotecavia.nl/groenvoer.ht ... noverzicht

Staan alle groente en fruitsoorten die ze mogen op een rijtje en met welke je op moet letten.

Ja inderdaad! Dat vind ik ook een handig lijstje :j . gebruik deze altijd als ik soms restjes groente heb waarvan ik niet zeker ben als ze het mogen hebben.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:57

k zou slechts een keer per dag brokjes geven. Een normaal caviabakje en dan half vol, niet meer. Skinny's zijn gevoeliger op de darmen en met te veel brok kan dat problemen geven.
Verder vooral veel hooi en bij voorkeur harde groentes zoals wortel, paprika ed. sla, andijvie en witlof mogen allen best maar met mate. Ook zou ik niet moeilijk doen met salades maken voor ze, gewoon vandaag wortel, morgen paprika, overmorgen witlof enz. Elke groente heeft zijn eigenschappen en smaak, door ze apart van elkaar te voeren, leren ze ook alles te eten.
Ze mogen ook af en toe een klokhuis of schijfje appel, banaan, aardbeien, pompoen en peer worden ook gewaardeerd.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:00

Bij mij krijgen de skinny's (en ook andere cavia's) 's morgens een bakje groente en fruit (altijd vanalles wat, afwisselend per dag). Ook 's morgens bakje voer en onbeperkt hooi.
's Avonds krijgen ze nog een bakje kruiden.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:09

Ik heb ook 2 skinny mannen.

bij mij krijgen ze s;ochtends wortel
smiddags paprika
rond etenstijd hun brokjes ( science selective )
sávonds kokommer.

Af en toe wissel ik qua groenten, krijgen ze weer eens witlof. Nu krijgen ze tijdens hun brokjes maaltijd ook wat peterselie erbij.

Soms krijgen ze broccoli of als we wat over houden van eten. Andijvie gaat er ook in.

Ze krijgen onbeperkt mountain high hooi.

Houdt met skinny's wel in de gaten dat de ruimte waar ze staan een constante temperatuur heeft van ongeveer 20 graden! Ook s'nachts!

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 17:11

Cinnepin schreef:
Ik heb ook 2 skinny mannen.

bij mij krijgen ze s;ochtends wortel
smiddags paprika
rond etenstijd hun brokjes ( science selective )
sávonds kokommer.

Af en toe wissel ik qua groenten, krijgen ze weer eens witlof. Nu krijgen ze tijdens hun brokjes maaltijd ook wat peterselie erbij.

Soms krijgen ze broccoli of als we wat over houden van eten. Andijvie gaat er ook in.

Ze krijgen onbeperkt mountain high hooi.

Houdt met skinny's wel in de gaten dat de ruimte waar ze staan een constante temperatuur heeft van ongeveer 20 graden! Ook s'nachts!

Temperatuur is in ieder geval geen probleem, ze komen op mijn slaapkamer waar ook mijn terrarium met egeltje staat, dus is mijn kamer sowieso altijd wat warmer :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:13

Ok das mooi :j

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:19

Mijati schreef:
k zou slechts een keer per dag brokjes geven. Een normaal caviabakje en dan half vol, niet meer. Skinny's zijn gevoeliger op de darmen en met te veel brok kan dat problemen geven.
Verder vooral veel hooi en bij voorkeur harde groentes zoals wortel, paprika ed. sla, andijvie en witlof mogen allen best maar met mate. Ook zou ik niet moeilijk doen met salades maken voor ze, gewoon vandaag wortel, morgen paprika, overmorgen witlof enz. Elke groente heeft zijn eigenschappen en smaak, door ze apart van elkaar te voeren, leren ze ook alles te eten.
Ze mogen ook af en toe een klokhuis of schijfje appel, banaan, aardbeien, pompoen en peer worden ook gewaardeerd.

Daar zouden ze bij mij 1.5 dag en half aan brokjes mee toekomen. Ik heb maar een klein plat potje voor 2 gewone (geen skinny) cavia's :j . Dus dat zou voor mij alweer onbeperkt zijn.
Maar misschien is dat wel omdat ik hun beetje overvoer met groentes en fruit... :=

Post je nog een foto TS? Ik vind Skinny's altijd zo leuk :P

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:21

Oja, zoek voer uit wat gewoon biks is en geen gemengd voer. Bij gemengd voer pikken ze de lekkere dingetjes eruit en laten de rest liggen, waardoor ze niet alle benodigde voedingstoffen binnen krijgen!

xmarloesx2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:27

Ik denk dat je ze het beste patat en frikadellen kunt geven daar zit vast genoeg vitamine in ! :j

grapje hoor meid :') ly xx
Ik zou meegaan met de tips van hierboven!

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 17:29

Dit zijn ze!
Afbeelding
Het zijn twee zusjes van vier weekjes oud :D
Ik zal zelf een foto maken en hier plaatsen zodra ik ze heb!

Ik had ze al eerder te koop zien staan en was opslag verliefd op ze, maar aangezien het aan de andere kant van Nederland is had ik ze toch maar laten staan...
Nu zag ik ze opnieuw weer staan en aangezien zij toch wel alles zijn wat ik zoek, hebben we toch maar een mailtje gestuurd.
Dus dat word nog een hele reis volgende week :o

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 17:31

xmarloesx2 schreef:
Ik denk dat je ze het beste patat en frikadellen kunt geven daar zit vast genoeg vitamine in ! :j

grapje hoor meid :') ly xx
Ik zou meegaan met de tips van hierboven!

Dat was ik uiteraard ook helemaal van plan!! :Y)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:37

Leuk!!