Honden vallen soms naar elkaar uit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eloya

Honden vallen soms naar elkaar uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 22:36

Sinds de afgelopen 2 maand ongeveer vliegt onze galgo soms onze bordercollie aan. even wat info.
Eloy, 7,5jarige galgo gecastreerde reu, al 4jaar bij ons
Gijs, 7,5 jarige bordercollie mix gecastreerde reu, 2 jaar bij ons

Eloy valt uit wanneer er eten in het spel is, hij is heel gefixeerd op eten door zijn verleden uit spanje, gijs mag niet dichter bij het voedsel komen dan eloy. Kan ook gewoon een bord met restjes op tafel zijn of een pak koekjes. eloy lag vanavond in de stoel naast de tafel en gijs wou langs de tafel lopen en eloy viel weer uit. Ze eten wel hun brokken in dezelfde ruimte en daar zijn geen problemen mee. Ze komen ook niet bij elkaars bak

Er wordt gericht naar de bek/nek gehapt maar er valt geen schade. Is meer in de lucht happen.
Nu na die uitval durft gijs niet meer langs eloy en telkens als eloy hem ok maar ziet gaat hij weer grommen

Meestal is het na de volgende uitlaatronde weer over tot de volgende uitval
Het kan dagen/weken goed gaan en opeens dan weer mis

Het lastige is dat het heel erg lang gewoon goed kan gaan, en opeens kan het weer mis zijn.
Wat kunnen wij hier aan doen

ClaudiaDer

Re: Honden vallen soms naar elkaar uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:58

Hihi, ik las in de titel van je topic : honden vallen soms uit elkaar :))

Ik heb geen gouden tip, maar volg wel even! Ken een soortgelijk geval :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:11

De hond die uitvalt niet in de buurt van het eten laten, dat stukje eten beschermen kan je weghalen waardoor hij geen reden heeft om uit te vallen.
Dan maar even niet op de bank naast de tafel als daar eten op staat, je kan een vaste plek voor hem creëeren waar hij ligt als er eten in het spel is zodat hij niet vlakbij gaat liggen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:13

Klinkt als een soort voernijd bij paarden? Ik denk niet dat je er veel aan kan doen, eerlijk gezegd. Als je het idee hebt dat het dreigt naar echt aanvallen hou een emmer water o.i.d. gereed om ze uit elkaar te krijgen, maar zolang het blijft bij lucht happen... Ik denk niet dat je die angst nog weg kan nemen bij Eloy. Wel kan je oppassen dat er niet onnodig eten op tafel ligt, zodat je het op die manier beperkt. Maar oplossen van het probleem doe je daar niet mee... Lastig!

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 23:16

Uit frustratie blijft eloy nu overal aan likken, zó irritant vind ik dat dat gelik. Terwijl ik weet dat dat uiting van stress bij hem is. Dus ik laat hem ook gewoon verder.

We proberen ook zoveel mogelijk het eten op te ruimen, maar soms zijn we net te laat.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 08:29

Ik zou hem toch proberen te corrigeren. Niet wanneer hij zijn brokken heeft, maar wanneer hij ander eten als de zijne ziet. Gewoon duidelijk maken dat het niet zijn eten is. Dan zal hij het ook niet verdedigen.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:21

Ik ga ervan uit dat Gijs de baas is?
dan is dit normaal gedrag, de baas mag eerst eten en dan pas de laagste in rang.
Jij bent zelf hoogst in rang, dus Gijs blijft keurig van jouw voeding af, maar als is eerste als er wat uitgedeeld gaat worden.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:01

Eloy duidelijk maken dat het niet zijn eten is en dat hij dat niet heeft te verdedigen.
Eloy wil de boel regelen, dat hoeft hij niet, want dat hoor jij te doen.
Als mijn teef dit deed stuurde ik haar weg van de plek die ze dacht te moeten verdedigen tegen de reu.
Ik ben degene die de dingen regelt in huis, niet zij.
Hou maar eens in de gaten hoeveel Eloy wil regelen, vaak is het al kijken naar de andere hond. Een blik en de ander verdwijnt van de plaats waar hij ligt, een blik en de ander kijkt de andere kant op en likt langs de bek. In dat geval zelf meer de touwtjes in handen nemen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:44

Eloya schreef:
Sinds de afgelopen 2 maand ongeveer vliegt onze galgo soms onze bordercollie aan. even wat info.
Eloy, 7,5jarige galgo gecastreerde reu, al 4jaar bij ons
Gijs, 7,5 jarige bordercollie mix gecastreerde reu, 2 jaar bij ons

Even oud, en allebei gecastreerde reuen. Dan zijn ze dus redelijk aan elkaar gewaagd en kan wat vaker voor conflictjes zorgen ;)
Eloya schreef:
Eloy valt uit wanneer er eten in het spel is, hij is heel gefixeerd op eten door zijn verleden uit spanje, gijs mag niet dichter bij het voedsel komen dan eloy.

Ik zou hier niet teveel rekening mee houden. Sommige honden hebben gewoon voernijd, die hond is Spanje allang vergeten, die eet al 4 jaar zijn buikje rond bij jullie.
Dat Gijs niet bij zijn bak mag komen is opzich heel normaal, ik zou ze dan elk apart voeren. Houd er desnoods gewoon een meter of 10 tussen.
Eloya schreef:
Kan ook gewoon een bord met restjes op tafel zijn of een pak koekjes. eloy lag vanavond in de stoel naast de tafel en gijs wou langs de tafel lopen en eloy viel weer uit. Ze eten wel hun brokken in dezelfde ruimte en daar zijn geen problemen mee. Ze komen ook niet bij elkaars bak

Ah, kan Eloy trucjes of kun je hem weg sturen?
Ik zou Eloy sowieso als de wiedeweerga wegsturen van die stoel als hij denkt zulk gedrag te kunnen vertonen aan tafel. Jullie zijn degenen die uitmaken wie waar te eten krijgt, niet Eloy.
Galgo's houden ervan hoog te zitten, maar let wel, jij zit ook op die stoel en als hij op jullie hoogte zit en Gijs mag dirigeren van een afstand heeft meneer wel zijn keizerrijk voor elkaar.
Hop eraf en doe normaal.
Kop dicht.
Krijgen ze normaal wel de restjes van tafel? Hij wacht daar blijkbaar op en waarschijnlijk met een spanning waardoor hij Gijs niet in de buurt wil hebben. MIJN.
Ik zou ze allebei op hun plaats sturen en volhouden dat je de restjes komt brengen of een plaats aanwijst waar ze naar toe mogen en daar hun eten krijgen. Dat is nog een leuk spelletje ook.
Ik heb een Podenco die nogal aast op eten, ik stuur mijn ene hond van een afstand naar links, de ander van een afstand naar rechts, en dan zeg ik heel enthousiast jaaaa en kom ik het bord brengen.
Ze liggen dan lippenlikkend in hun mand te wachten zodra ik mijn bestek neer leg. Nu ben ik er helaas niet heel consequent in :')
Eloya schreef:
Er wordt gericht naar de bek/nek gehapt maar er valt geen schade. Is meer in de lucht happen.
Nu na die uitval durft gijs niet meer langs eloy en telkens als eloy hem ok maar ziet gaat hij weer grommen

Dit is hondentaal, Eloy wil meer ruimte en respect van Gijs. Als er geen schade valt zijn het woorden tussen de twee. Ik zou wel als ik jou was Eloy heel duidelijk maken dat hij niet degene is die de boel regelt, dat ben jij.
Als hij uitvalt zou ik hem dan ook afleiden en hem weghalen.
Galgo's zijn vrij gevoelige honden, dus je moet maar kijken wat bij hem werkt. Ik reageer nogal instinctief op dat soort dingen en sleur ze dan ook wel eens gewoon in één beweging hun mand in als ze denken even dingen te moeten regelen. Het is dan wel gelijk duidelijk en heb ik er een hele tijd geen woorden meer mee.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:51

Ik zie nu dat ik de namen door elkaar gehaald heb, Dus als je mijn eerdere reactie leest, lees dan waar Gijs staat, Elroy.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 20:07

Esther schreef:
Eloy duidelijk maken dat het niet zijn eten is en dat hij dat niet heeft te verdedigen.
Eloy wil de boel regelen, dat hoeft hij niet, want dat hoor jij te doen.
Als mijn teef dit deed stuurde ik haar weg van de plek die ze dacht te moeten verdedigen tegen de reu.
Ik ben degene die de dingen regelt in huis, niet zij.
Hou maar eens in de gaten hoeveel Eloy wil regelen, vaak is het al kijken naar de andere hond. Een blik en de ander verdwijnt van de plaats waar hij ligt, een blik en de ander kijkt de andere kant op en likt langs de bek. In dat geval zelf meer de touwtjes in handen nemen.

Dit klopt helemaal, Wat ook opvalt is dat wanneer de vriend van mijn moeder, ik of wij samen er zijn er eigenlijk nooit problemen tussen de honden zijn. Wanneer mijn moeder er is des te meer.
Mijn moeder heeft ook geen overwicht over de honden.