Oom aangevallen door hond, herstellen..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Oom aangevallen door hond, herstellen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 23:17

Beetje een vage titel, kan het niet anders vertalen.

Mijn oom heeft ongeveer een maand geleden een hond in huis genomen vanuit het asiel. Er was eigenlijk enkel bekend dat de hond mishandeld geweest is, en mijn oom wilde hem graag een 2e kans geven, want het was verder een hele lieve hond.

Er is boven water gekomen, dat de vorige eigenaar de hond wilde trainen als vecht hond en dit niet aansloeg. De hond heeft bij mijn oom een leeg smeerkaas verpakkinkje te pakken gekregen. (Aluminium) Wat mijn oom wilde afpakken. Blijkbaar heeft dit iets getriggerd want de hond is hem naar de keel gevlogen. Als geluk bij een ongeluk was de secretaresse bij mijn oom aanwezig. Mijn oom heeft de hond uit zijn nek gekregen en is daarbij gebeten in beide armen. De secretaresse heeft de buren van mijn oom erbij kunnen halen, en ze hebben de hond van mijn oom af kunnen krijgen en naar buiten gelokt, waarna de hond weer naar binnen vloog en mijn oom voor de 2e keer aanvloog.

Ze hebben de hond voor de 2e keer bij hem weg gekregen en naar buiten gelokt waarna hij is weg gelopen. De politie was ingelicht, en mijn oom richting het ziekenhuis. Verwondingen? In zijn nek gebeten, in beide armen, waarvan er uit 1 arm een heel stuk mist, en in zijn been.

Mijn oom is opgenomen in het ziekenhuis. De hond is uiteindelijk gevangen met een stok door de politie en is vrijwel direct afgemaakt.. Vandaag is mijn oom aan zijn verwondingen geopereerd. Zijn nek, linker arm en been vielen gelukkig mee. Ze hebben dit schoongemaakt en voor een heel groot deel gerepareerd. Zijn rechter arm daarintegen, waar ook een hap uit was is er heel slecht aan toe. Heel veel gescheurde pezen heeft hij hieraan overgehouden en hij kan alleen zijn middelvinger bewegen..

Volgende week word hij weer onder narcose gebracht en gaan ze een HELE DAG met hem aan de slag om dingen te 'repareren'.

Mijn doel van dit topic? Geen idee.. Ik vraag me af; zijn er mensen die hier enigszins ervaring mee hebben? Wat zijn de kansen dat hij hersteld?

Daarnaast denk ik ook dat ik mensen wil waarschuwen. Adopteer niet zomaar een hond zonder de achtergrond daarvan grotendeels te kennen.. Adopteer je een herplaatsen met een verleden met mishandeling? Doe dit dan alleen wanneer je echt verstand hebt van wat je doet, en bepaalde dingen weet te herkennen.

Het gaat in dit geval om een bulldog achtige hond. Als hij mijn oom goed te pakken had gehad in zijn nek, was de beet van deze hond dodelijk geweest. Mijn oom had deze hond geadopteerd als nieuw begin, een nieuwe start nadat zijn vrouw was overleden, maar had dit natuurlijk nooit verwacht.

Voor ons de vraag hoe hij er vanaf komt, maar ik wil het ook een waarschuwing laten zijn...
Bedankt voor het lezen. :)

smurffie

Re: Oom aangevallen door hond, herstellen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:20

Helaas is dit de reden dat de bull achtige lang in een asiel blijven en ik het heel jammer vind dat deze honden nog gefokt worden. Ondanks dat er wel mensen blij mee zijn zijn er zo veel honden die slecht eindigen.. Het asiel waar onze hond vandaan komt is meer dan de helft bull en eigenlijk niet plaatsbaar. Afgrijselijk wat je oom heeft meegemaakt. Ik hoop dat hij erbovenop komt en niet teveel angst heeft opgebouwd.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:33

Wat erg voor je oom en dat terwijl hij iets goeds wilde doen. Voor de hond ook triest, kan je nagaan wat er met die hond gebeurd moet zijn dat hij zo reageerd. Er zouden strengere regels moeten komen om dit type hond te mogen houden en strenge straffen voor de mensen die zo met dieren omgaan. Er zijn hier alleen maar verliezers.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 23:36

Klopt! En het trieste is.. Het ligt niet aan de hond. De hond was onwijs lief, maar iets heeft hem getriggerd waardoor hij dus aanviel. Hij neemt het de hond ook niet kwalijk, maar was er wel klaar mee. Een beestje dat dus blijkbaar toch te ver heen is geweest.. Hij heeft een hele mooie tweede kans gehad :j het is alleen heel heftig uitgepakt.. Maar laat het wel een waarschuwing zijn voor alle 'leken' die denken een hond als dit een 2e kans te geven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:37

smurffie schreef:
Helaas is dit de reden dat de bull achtige lang in een asiel blijven en ik het heel jammer vind dat deze honden nog gefokt worden. Ondanks dat er wel mensen blij mee zijn zijn er zo veel honden die slecht eindigen.. Het asiel waar onze hond vandaan komt is meer dan de helft bull en eigenlijk niet plaatsbaar. Afgrijselijk wat je oom heeft meegemaakt. Ik hoop dat hij erbovenop komt en niet teveel angst heeft opgebouwd.

Ach, hou toch eens op over dat onzinnig fokverbod! In België is er vorig jaar een meisje zwaar verminkt door een roedel bouviers, goldens en er zat nog wat tussen. Onze chow-chow heeft destijds mijn tante aangevallen, zij heeft ook nog steeds zenuwschade aan haar elleboog (hond was alleen thuis, toen mijn tante onverwachts in de tuin kwam). De Duitse herder die we daarna hadden, kwam uit het asiel en was mishandeld, die was ook enkel te vertrouwen bij de mensen die hij vanaf dag 1 kende.
Ze moeten in de asielen eens leren om de karakters van de dieren die binnen komen te testen, doen ze in andere landen ook en laat de honden die agressie vertonen inslapen, dat zou al veel ellende voorkomen. Daarnaast moet men ook strenger zijn op fokkers, laat hier geen broodfok meer toe en voer dat soort pups niet meer in, maar ga aan de slag met zij die het ras willen verbeteren. Krapuk zal echt niet meer het geld hebben om dat type hond te kopen als ze zeldzamer en dus duurder worden.
Daarnaast is het ondertussen trouwens als bewezen dat er niet minder bijtincidenten zijn daar waar bepaalde rassen geweerd worden.
TS, ik hoop dat je oom spoedig herstelt, ik duim voor hem.

Edit: heb het even opgezocht, die aanval op dat meisje
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... nden.dhtml
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-15 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:44

Een degelijk goede agressieagressie en karakter test zou in Nederland geen slecht idee zijn. Er zijn vast asiel zijn die dat wel doen maar effectief bij elk asiel zou dat goed zijn. Desalniettemin maakt dat het gebeurde niet weg. Ik hoop dat je oom goed door de komende operatie(s) heen komt en dat hij hopelijk er niet te veel schade aan over houd. Voor het beestje ik het enkel beter dat hij afgemaakt is al is het sneu dat hij zo in eerste instantie geworden is. Dat is voor elke hond sneu.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:48

Noem ik het een fokverbod? Je legt me woorden in de mond, daar hou ik niet van. Als je ziet hoeveel pret en broodfok nesten er van deze honden zijn, dat moet niet meer kunnen.

Er zit een wezenlijk verschil tussen een bull en andere soorten rassen. Iedere hond kan aanvallen, alleen triggers en gevolgen zijn bij bulls veel sneller en meer aanwezig door het doorgefokte koppie (die voor ernstige pijnen zorgt) en kaakklemmen.

Als jij nou professionele agressie testen betaald voeren asiels ze met heel veel liefde uit. Asiels zijn bezig met overleven en beesten helpen, daar commentaar op hebben vind ik laag omdat ze echt niet meer kunnen dan ze doen. Al moet ik ook zeggen dat de karakter omschrijvingen die ik ken van asiels prima passend zijn bij de beesten, hooguit wat overdreven om misplaatsing te voorkomen.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:48

Had je oom wel de ervaring ervoor? Ik bedoel het zeker niet slecht, maar een goed asiel is zeer streng bij plaatsing van dit soort honden. Ik heb zelf een herplaats hond uit het asiel gehaald waarvan het verleden niet bekend was, echt niet dat ze zomaar hem meegaven (was in 2008 dat ik die uit het asiel heb gehaald). En binnen een aantal dagen hing die in mijn vriend zijn armen, gewoon omdat die hond in verdediging schoot en dacht dat die zou worden geslagen. Tis heel mooi werk een hond een goed nieuw leven te geven (ik heb hem uiteindelijk 6 jaar gehad, top hond geworden ook zeer lief naar andere mensen en dieren... Heeft wel lang geduurd) .

Heftig voor je oom om zo mee te maken (en de mensen die erbij waren en hebben geholpen). Hoop dat hij snel hersteld en wie weet dat hij ooit wel een goed maatje treft als hij dat nog aandurft. Goed dat de hond is ingeslapen, vaak zijn die honden beter af met een spuitje dan jarenlang getob en ogen in je achterhoofd hebben om alles in goede banen te lijden.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:49

Er moet geen 1 pretnest en broodfok nest zijn ongeacht hwt ras. Er zijn al teveel mankementen bij de meeste rassen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 00:00

Kunnen we niet weer in deze discussie belanden?
Ts wat afschuwelijk dat dit gebeurt is,wat een enorme schade is er aangericht. Ik vind het extra sneu dat hij de hond oa had als maatje na het overlijden van zijn vrouw. Ik hoop dat hij niet zijnvertrouwen in honden kwijt is straks. Een succesvolle operatie toegewenst voor morgen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 00:01

Oei, laat ik gelijk duidelijk zeggen dat ik niet tegen dit ras ben! Ik noemde dit ras juist om te vertellen wat voor type hond het geweest is. Het was geen klein mopshondje ofzo.

Daarnaast is natuurlijk iedere beet van een grote hond gewoon dodelijk als ze je echt willen grijpen. Of dit nu zoals in dit geval een Bull is, of dat het een labrador is.. Als ze je naar de nek grijpen en dus zodanig agressief worden dat ze enkel denken aan doden, dan is elke beet gevaarlijk. Wat dan wel een verschil maakt is dat de kaken van een Bull zo ontzettend sterk zijn, dat dit het gewoon zo gevaarlijk maakt.

De hond was verder onwijs lief, maar iets heeft hem getriggerd. Misschien de stem van mijn oom, die hem corrigeerde, of een bepaalde beweging.. Dat weet je niet, zullen we ook nooit weten

Ik zeg het niet snel, maar ben blij dat het beestje is afgemaakt en snel gevangen is. Hij heeft mijn oom zo zwaar toegetakeld, wat als het een kind was geweest? Wat als hij buiten nog iemand gegrepen had? Of daar een kind te grazen had genomen..?

Nogmaals, het gaat mij niet om het ras, ik ken hele leuke en lieve Bull's, maar die hebben dan ook geen verleden, en altijd veel liefde gehad. Daarnaast vind ik dat iedere hond die een verleden als dit heeft mee gemaakt zulk gedrag kan vertonen.

Mijn oom heeft samen met mijn tante jaren lang katten gehad, en een klein hondje. Voor zover ik weet geen ervaring met hondjes met een verleden. Daarom ook juisf; laat het een waarschuwing zijn, het kán goed gaan, maar de kans dat het fout gaat is veel groter. Ik denk ook dat mijn oom de signalen die de hond ongetwijfeld aangaf niet gezien heeft.

Asiel wist overigens alleen dat de hond mishandeld was. Hond was ontzettend lief. Blijkbaar verwachtten ze geen problemen met hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 00:03

smurffie schreef:
Noem ik het een fokverbod? Je legt me woorden in de mond, daar hou ik niet van. Als je ziet hoeveel pret en broodfok nesten er van deze honden zijn, dat moet niet meer kunnen.

Er zit een wezenlijk verschil tussen een bull en andere soorten rassen. Iedere hond kan aanvallen, alleen triggers en gevolgen zijn bij bulls veel sneller en meer aanwezig door het doorgefokte koppie (die voor ernstige pijnen zorgt) en kaakklemmen.

Als jij nou professionele agressie testen betaald voeren asiels ze met heel veel liefde uit. Asiels zijn bezig met overleven en beesten helpen, daar commentaar op hebben vind ik laag omdat ze echt niet meer kunnen dan ze doen. Al moet ik ook zeggen dat de karakter omschrijvingen die ik ken van asiels prima passend zijn bij de beesten, hooguit wat overdreven om misplaatsing te voorkomen.

Je zegt zelf dat je het jammer vindt dat deze honden nog gefokt worden, wat mijns inziens gelijk staat met pro fokverbod zijn.

En wat de werking van asielen betreft, als men bij de RSPCA dergelijke testen kan uitvoeren, dan kan dat in een asiel hier even goed. Hoe arm het asiel ook is, er werken daar nog altijd mensen en hoe moeilijk is het om een aantal daarvan een erkende cursus te laten volgen? Nu was de oom van TS het slachtoffer, maar het had even goed een kind kunnen zijn. Komaan zeg, je hebt als asiel toch ook wel een verantwoordelijkheid naar wat je herplaatst. Het gebrek aan gedragscontrole is voor mij de reden om nooit een hond uit een asiel te halen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 00:08

smurffie schreef:

Wat je zegt over bullen is niet waar, die zijn niet sneller getriggerd dan andere rassen, sterker nog, ze hebben juist een hogere prikkeldrempel. Maar gaat het mis, dan kunnen ze veel schade aanrichten en de reactie van de gemiddelde mens maakt het vaak alleen maar erger.

Asielen zouden streng moeten zijn en dat zijn ze doorgaans ook wel. Maar ze horen de nieuwe eigenaar ook zoveel mogelijk in te lichten en door wat basic testjes kun je al veel te weten komen.
Maar het risico van een verkeerde plaatsing heb je altijd, het is alleen erg zuur dat het in dit geval zo vreselijk moest aflopen. Ben dan ook wel benieuwd naar hun reactie.

Ts veel sterkte voor je oom.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 00:10

Blijf het wel een grove fout vinden van het asiel. Maarja die kunnen het ook wel eens fout inschatten. Daarnaast is het met elke asielhond een risico want je kan in een korte tijd altijd een signaal over het hoofd zien, zelfs een hond die niet mishandeld is geweest kan door teveel spanning gewoon flinke schade maken. Maar het ras "bull" kan zeer veel onder vallen hoor, zijn rassen zat die de naam bull erin hebben zitten. In mijn hondenras zit het ook, valt alleen vaak in de hogere prijsklasse waardoor andere rassen eerder worden aangeschaft gelukkig.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 00:17

Ik ook hoor. Al denk ik dat dit pas veel later aan de orde zou komen. Op dit moment zit mijn oom onder de morfine, en is het belangrijkste dat hij voor een groot deel hersteld. Ik gaf meteen het asiel de schuld, maar de schuld ligt natuurlijk bij de zieke geest die het verzint een hond te willen trainen als vecht hond, het beestje mishandeld en wanneer hij denkt dat dit niet werkt, het beestje dan naar het asiel brengt.

Ik weet niet precies wat voor hond het is. Ik weet dat het een Bull is, maar wat voor durf ik niet te zeggen.
De vorige eigenaar heeft gewoon al te veel schade aangericht, en is blijkbaar meer geslaagd in wat hij wilde bereiken dan hij dacht.

Een betere foto dan bijgevoegde foto heb ik niet voor jullie.. (oom eraf geknipt)

Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 00:21

Ik weet er het fijne niet van. Maar als je een hond zijn eten af pakt dan is dat altijd een risico.
Er zijn honden die eten wat ze eenmaal hebben niet afstaan dat vergt training om dat voor elkaar te krijgen. Echter is de hond compleet doorgeslagen en dat is verschrikkelijk heel veel sterkte met je oom.

Het afpakken van het eten heeft hem dus waarschijnlijk getriggerd. Zelfs mijn chihuahua die een verleden had voordat hij bij ons kwam, kan uit zijn stekker gaan als we iets van hem af pakken. De gevolgen zijn dan natuurlijk niet drastisch. Maar ik kan mij wel indenken dat dat met honden van bepaalde rassen heel anders is.

Idd het asiel had hier beter op moeten letten en betere voorlichting moeten geven.

En op de foto zie ik een kop van een Amerikaanse Bull ;)
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 12-11-15 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 00:22

Ik hoop in ieder geval dat je oom goed herstelt.

Sterkte TS

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 00:30

Ziet eruit als een Amerikaanse bulldog.
Ts waar baseren jullie het op dat hij mishandeld is? Kan het niet zijn dat hij door de vorige eigenaar naar het asiel is gebracht vanwege dit probleem? Als het goed is heeft je oom de reden van afstand wel gehoord.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 00:31

Als de hond al in training is geweest als vechthond dan heeft hij al een hele geschiedenis. In mijn ogen blijven zulke honden altijd onvoorspelbaar en agressief. Zo'n verleden is niet zomaar uitgewist en zal zo'n hond altijd bij blijven.

In Amerika laten ze in beslag genomen honden die in training waren als vechthond altijd inslapen.