Onze hond Wil. Niet. Wandelen. (Anatolische herder)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Onze hond Wil. Niet. Wandelen. (Anatolische herder)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 22:50

Wij hebben sinds 3 weken een superlieve enorme Anatolische herder thuis. Schat van een (bak)beest, maar wat n karakter :')

Wij hebben ons braaf ingelezen in het ras en het schijnt dat de Anatolische herder enorm veel beweging nodig heeft. Maar daar denkt onze Anatolische herder heel anders over. Wij wonen aan een prachtig wandelgebied, dus wij dachten kom maar op met die beweging. Maar Meneer weigert van huis te gaan -O-

In het begin ging het nog, maar tegenwoordig staat ie steeds sneller in de ankers en inmiddels krijgen we hem bijna niet meer van het erf af. Hij is graag op het erf aan het rondscharrelen, maar we durven hem nog niet hele dagen los te laten lopen. Hij ligt verder hele dagen aan een lange longeerlijn met de mogelijkheid om naar binnen te gaan. Afgelopen maandagavond stuiterde hij van energie en ben ik een heel eind met m rond geweest, maar dat lukte alleen met n omweg, hij ging op ons "vaste" rondje gewoon weer stilstaan, en tja, t is afmeting flinke shetlander dus daar doe je dan niet zoveel mee :+ . Met n beetje links en rechts afslaan door de weilanden kreeg ik m toch mee. Maar zoveel omweggetjes hebben wij nou ook weer niet en het maakt m ook eigenlijk geen bal uit welke kant we op gaan. Hij wil maar een ding en dat is naar HUIS. (Het lijkt verdorie mn paard wel, die wilde ook niet van huis -O- )

Hij laat zich niet verleiden door lekkers (ja een keertje, daarna bedankt ie je vriendelijk en doet zn eigen ding weer :') )

Wie weet hoe je hier mee om zou moeten gaan? Is het normaal dat een hond niet wil wandelen? Of heeft ie ons in de maling?

We zijn ook aan het kijken voor een training, maar weten eigenlijk niet goed waar we die moeten zoeken. Het schijnen best specifieke karakters te zijn (zo blijkt) dus ik wil wel ergens naartoe waar ze met dit soort honden weten om te gaan. Dus al jullie daar tips voor hebben: heel graag :j

LoveBodin

Re: Onze hond Wil. Niet. Wandelen. (Anatolische herder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:47

Hoe oud is de hond?
train je 'm nog? Of doe je nog andere dingen met hem? Behalve wandelen?

En ja, het kan wel dat hij niet van wandelen houdt. Sommige honden houden minder van wandelen dan anderen.. Maar ken maar heel weinig honden die niet van wandelen houden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:19

Hoe oud is hij?
Wat is zijn verleden?
En medisch?

Ik zou willen weten hoe zijn karakter is met pijnstillers. Niet willen lopen kat vanuit pijn.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:22

Ik lees mee, onze teckel wil ook niet wandelen. Had er al een topic over willen openen, maar ik kijk eerst wel even hier, als dat mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:23

Heb je al eens geprobeerd om hem mee te nemen in de auto en dan te gaan wandelen in een voor hem onbekend gebied?
Ik ben ook wel benieuwd naar zijn achtergrond.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:27

xxShetLover schreef:
Ik lees mee, onze teckel wil ook niet wandelen. Had er al een topic over willen openen, maar ik kijk eerst wel even hier, als dat mag.

Nagekeken op een hernia?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:09

Ik heb een tijdje geleden op een Anatolische herder gepast. Beestje kwam uit het asiel, had al een heel verleden en veel meegemaakt. Maar ook die vond 10 minuten buiten lang genoeg. Mee uit wandelen wilde hij dan wel weer, maar het ging tergend langzaam (3 km/uur) en als je harder wilde mocht je hem slepen. Nu was het voor mij alleen een oppashond en was hij in zijn eigen omgeving, maar ik had er weinig lol aan (wat scheelde: ook weinig werk aan ;) ).

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:15

Kwijlt hij tijdens het lopen?

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:23

Hannanas schreef:
xxShetLover schreef:

Nagekeken op een hernia?

Nee, dat niet, maar hij loopt heen voor geen meter en terug als een speer, dus het ligt niet aan pijn. Ik zal later even een eigen topic openen, want anders gaat het hier doorelkaar lopen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:28

Ga eens met de hele familie tegelijk wandelen. Misschien wil Hij de kudde bij elkaar houden

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:30

Hai, ook eigenaar van zo'n kruising ijsbeer x labrador. Geen gestudeerd advies hier, maar wel iets ervaring.

Je hebt hem nu drie weken zeg je. Laat hem nog lekker. Hij heeft zijn stek gevonden bij jullie en gaat er het liefst niet vandaan. Duidelijk.

Ze kunnen behoorlijk territoriaal zijn, al zijn dat vaak wel grote gebieden. Daarom mag die van ons ook niet onbeheerd loslopen, want dat heeft hij nooit geleerd (asielhond). Hij komt wel weer terug hoor, echt wel! Wat ik zeg, ze zijn echt wel honkvast. Maar wat hij in de tussentijd allemaal uitspookt....

Kijk het nog een tijdje aan, zou ik zeggen. En doe wat leuks met hem zonder hem per se van zijn nieuwe stek af te halen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 22:03

Ah getsie, hele reactie getypt op mn telefoon, is t weg. Maar bedankt voor de reacties alvast!!

Hij komt uit het asiel, is 5 jaar, is waarschijnlijk waakhond-van-niks geweest op n bedrijf :))

Volledig op de foto geweest vanwege het vermoeden van hd ( hij was heel mager en loopt met zn achterpoten wat afwijkend ) maar daar kwam niks uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:26

Dus waarschijnlijk niet gewend om aan de lijn te lopen, dat verklaart een deel.
Hoe is zijn conditie nu?
Je zou met de dierenarts kunnen overleggen of een periode op pijnstillers een optie is, of voor een second opinion langs kunnen gaan, misschien dat er toch iets aan de hand is waardoor hij niet normaal loopt.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 22:32

Hij komt nu goed aan, wilde eerst niks eten (in t asiel ook niet, daarom was ie ook zo mager), maar eet nu als n bootwerker.

Richting huis loopt ie overigens als n zonnetje :)

Hij kwijlt niet trouwens har166 :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:36

is ws een erfhond geweest die nooit of heel weinig mee geweest is met wandelen dus ziet ie daar (nog) niet de lol van in.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 22:42

Hihi ik ben nog in de veronderstelling dat elke hond dat gewoon leuk vindt, maar niet dus!

Hoe motiveer je n hond dan? (Op den duur dan, we laten m nu gewoon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:44

Fijn dat hij in ieder geval goed opknapt!

Bedoel je dat hij dan wel goed loopt of blijft dat hetzelfde?

Het kan natuurlijk komen doordat hij het niet gewend is, dan is het ook niet vreemd dat hij de terugweg wel doorloopt want hij weet waar hij heen wil, naar zijn eigen plek..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 23:05

Dat gekke loopje heeft ie in "stap" (hoe het dat bij n hond haha), in draf zie je er niks aan. Maar het lijkt al wel iets te verbeteren.

Ja we hebben idd het idee dat hij graag bij huis is, wel n goed teken dus. Maar we konden het niet goed rijmen met de beschreven behoefte aan beweging, vandaar!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:16

Ik zou gewoon stukjes droge worst mee nemen en hem hiermee belonen als hij goed mee loopt. Gaat hij het wandelen vast wel waarderen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:18

Het is vast erg wennen voor hem. Wandelen is niet zo vanzelfsprekend als ze dit niet geleerd hebben. Als hij dan ook nog groot en sterk is is het inderdaad niet handig. Ik zou het toch nog even proberen volhouden. Waarschijnlijk is het een kwestie van wennen aan al die nieuwe indrukken. Mooi dat je hem een nieuwe thuis geeft +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:19

Hoe is hij op "vreemd" terrein?
Heb je wel eens geprobeerd om hem met de auto naar een bos/wandel gebied te rijden? Hoe is hij op zo'n terrein? Maakt hij daar wel een opgewekter en enthousiaster indruk? Of gaat hij de auto eigenlijk niet eens uit/in?

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:23

Heb je al eens geprobeerd met een spelletje?
heeft hij een speeltje wat hij leuk vind.

Probeer hem dan eens beetje bij bij zo me te krijgen. en belonen van goed gedrag. Wellicht eens met een andere hond erbij proberen als het kan met wandelen, Onze oude hond had dit probleem in begin ook en voor hem werkte het om met een andere hond mee te gaan

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:25

Hak-pijn kan enorm overheersend zijn bij honden, past ook bij het sneller terug lopen naar huis: dieren zijn enorm sterk in het verbloemen van pijn en bij blijheid lopen ze er gewoon doorheen -> terug naar huis kan dus motiverend genoeg zijn.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:31

Mag ik vragen waar je ongeveer woont? Ik heb voor een tijdje stage gelopen bij een hondenschool en ik denk dat die je wel kunnen helpen. Ze kijken erg naar het gedrag en waarom de hond zo doet. Ik denk dat hun manier van werken je misschien wel kan helpen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 15:53

Nou ik kan wel wat met jullie reacties, de oorzaak kan dus heel verschillend zijn. Maar iets met een spelletje ofzo boeit hem echt niet, hij trekt totaal zijn eigen plan. Wij hebben altijd jachthondtypes gehad, die krijg je dan nog wel enthousiast met een balletje ofzo, hem niet hoor, dan kijkt ie je aan van "heb je niet ergens een wolf liggen die ik moet weg jagen" :')

Hij komt nu wel bij ons als we hem roepen, maar ik probeerde hem laatst met wat brokjes een bepaalde kant op te krijgen, dat ging twee keer goed, daarna bedankte hij me vriendelijk voor de brokjes en hij ging de andere kant op :')

Hoe hij is op vreemd terrein weten we nog niet, wij wonen echt strak aan het bos, dus de behoefte aan een ander pad is er eigenlijk niet, maar we kunnen het proberen!

Wennen zal het zeker zijn, hij is echt behoorlijk van slag geweest, vond het ook niet leuk in het asiel. We waren ook gevallen voor zn sneue kop op de foto, daarna waren er nog 3 mensen voor hem geweest, maar die vonden hem allemaal te groot. Wij wonen met 3 generaties op een voormalig boederijenerf, dus de ruimte hebben wij wel.

Dat met wordt onder het lopen heb ik geprobeerd trouwens @Lante, hij stopt vaak onder het lopen, kreeg ie een stukje als ie weer lekker verder liep. De keer erop leek het of ie de link gelegd had: hee, als ik stop en ik loop verder krijg ik wat lekkers! Dus ik stop gewoon wat vaker! _/-\o_

xxxlottie, wij zitten in de Achterhoek. Ja ik zou wel graag willen weten bij wie we terecht kunnen, gewoon om te begrijpen hoe deze hond denkt!