problemen met katje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

problemen met katje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 19:36

hoi bokkers!

Ik heb sinds juli een katje Phoenix. Ze was toen 8 weken e nu dus net 6 maanden. Het is mijn eerste katje, ik heb vooral ervaring met honden en heb nu ook no 1 hond. Het klikt erg goed tussen beide, dus daar zit het probleem niet.

Sinds enkele weken krabt mijn katje aan de rieten stoelen in onze woonkamer en in onze veranda. Het is niet dat ze geen krabpaal heeft. Ze heeft 1 krabpaal tot tegen het plafond en nog een kleine. Ze maakt hier ook gebruik van. Dus dat is het probleem niet. Als ze opgewonden raakt en ze is aan het spelen merk ik dat ze dit gedrag vooral vertoont (even stoelen krabben terwijl ze door het huis racet). Maar ik heb haar ook al betrapt op een rustig moment. Ik corrigeer haar altijd eerst door waarschuwend haar naam en het woord nee te zeggen op en strenge toon. (ze kent het woord nee goed). Als ze doorgaat til ik haat op en zet ik haar op haar grote krabpaal, dit doe ik enkele keren, als ze blijft doorgaan krijgt ze een time-out in haar bench (wat overigens niet echt een straf is, ze is daar graag, maar dan kalmeert ze even en stopt ze met dit gedrag). Dit zijn echter dure stoelen en mijn moeder is hier dus niet tevreden mee.

Het 2e probleem zijn de deuren. Phoenix mag niet boven komen, dus vaak zit ze voor die deur te jammeren als er iemand boven is (dit doet ze niet 's avonds als we gaan slapen, maar enkel overdag). In de garage mag ze enkel komen als wij daar zijn, omdat daar een hoop rommel staat. Nu heeft ze in haar hoofd gehaald dat ze overdag ook de garage in wilt. Ze zit nu meerdere keren per dag aan die deur te krabben en te jammeren.. Heen heel stuk verf is al van de deur :( Ik heb geen idee meer hoe te corrigeren :/

Zijn er bokkers die hiermee ervaring hebben?

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:41

Hoi hoi, ik zou bijna zeggen...neem er een katje bij! Dat zal het jammeren denk ik beter maken, vooropgesteld dat het klikt. Wat betreft de stoelen...dat is echt een lastige. Wat je kan proberen is een plantenspuit en haar op het moment dat ze krabbelt een dikke straal toeschieten. Maar het klinkt een beetje alsof ze toch eenzaam is en zich verveelt. Negatieve aandacht kan ook aandacht zijn natuurlijk. Succes ermee en wie weet komen er nog legio tips bij waar je wat mee kan! :)

Urbanus

Re: problemen met katje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:43

Twee slopen altijd minder dan 1. Dat sowieso. Als je die mogelijkheid hebt, zou ik er zeker voor gaan. Dan is ze ook niet zo op jullie en de meubels gefocussed.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 19:44

ze speelt met mijn hondje en een tweede katje is geen optie. Mjn moeder vind 2 dieren meer dan genoeg in huis. Ze is niet eenzaam, ze weet volgens ij dat haar eten in de garage staat. Ze is een katje dat inderdaad erg graag aandacht krijgt, en kot dan ook luik moawend aangelopen als ze aandacht wilt, dan krijgt ze die vaak ok, daarvoor hoeft ze niet aan deuren te krabbelen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:01

Laat haar lekker naar buiten gaan, dat scheelt vast.
Verder benader je haar teveel als een hond, een kat heeft een minimale will to please en zal niet het gedrag veranderen na een vriendelijke uitleg. Die heeft direct een flinke consequentie nodig zoals natspuiten met een plantenspuit en juist niet vooraf waarschuwen maar direct doorpakken. Wat je ook kan proberen is bij de dierenwinkel spray tegen krabben te halen. Dat stinkt waardoor ze er niet graag meer aan krabben.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 20:06

buiten is niet mogelijk. Ik woon langs een drukke weg waar dagelijks dode katten liggen. Ze mg wel aan haar tuigje in de tuin en 1 of 2 keer per week gaan we een langere wandeling maken waar ze ook echt van geniet.

Dadelijk een strenge conseuintie probeer ik wel. ik gebruik soms de plantenspuit wel, maar die heb ik niet altijd bij de hand. Ik ben ook bang dat als ik die te vaak gebruik er gewenning optreed. De eerste eren sprinte ze nameijk onmiddelijk weg (dit was bij het afleren van een ander gedrag), terwijl ze een week late enkel nog geïrriteerd een stapje achteruit zetten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:45

Tja dan moet je maar dealen met de situatie denk ik.

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:51

Toen wij net een kat kregen hebben wij zo'n twee weken lakens over onze banken gelegd zodat m'n kat er niet zoveel zin in had om te krabben(geen fijn materiaal om aan te krabben). In die tijd heb ik hem vooral kennis laten maken met de krabpaal. Plantenspuit gebruikte ik ook wel eens. Heel soms betrap ik mijn kat nog wel eens op het krabben aan de bank, en dan corrigeer ik hem. Heb het geluk dat hij de bank niet beschadigd met zijn gekrab. :) Mag ze naar buiten? Misschien dat dat ook helpt?

edit: ik zie al dat ie niet naar buiten kan
Laatst bijgewerkt door bestekhaha op 11-11-15 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:52

Haar eten staat in de garage maar ze mag er niet heen als ze dat wil?
Dan zou ik of het eten verplaatsen naar een ruimte waar ze wel altijd mag komen, of zorgen dat ze wel altijd de garage in kan.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 20:54

Temeraire schreef:
Haar eten staat in de garage maar ze mag er niet heen als ze dat wil?
Dan zou ik of het eten verplaatsen naar een ruimte waar ze wel altijd mag komen, of zorgen dat ze wel altijd de garage in kan.

ik bedoel hiermee de zak eten en haar kuipjes natvoer. in de woonkamer heeft ze gewoon een bakje brokjes staan.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:57

Wat valeriaan op je krabpaal .

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 21:25

kohtje schreef:
Wat valeriaan op je krabpaal .

maar ze krabt ook al veel aan haar paal, dat is haar probleem niet

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:49

Denk toch dat je haar eigen spulletjes aantrekkelijker moet maken dan mama's dure stoelen...
Hetzij door straffen, wat moeilijk is doordat je er niet altijd bij bent, hetzij door een (on)aangenaam geurtje.

En waarom mag ze niet in de garage spelen?
Kun je haar eten niet dusdanig wegzetten dat ze er niet aan kan?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 22:08

Shirley schreef:
Denk toch dat je haar eigen spulletjes aantrekkelijker moet maken dan mama's dure stoelen...
Hetzij door straffen, wat moeilijk is doordat je er niet altijd bij bent, hetzij door een (on)aangenaam geurtje.

En waarom mag ze niet in de garage spelen?
Kun je haar eten niet dusdanig wegzetten dat ze er niet aan kan?

1 reden is veel spullen (lees rommel) die daar opgeslagen ligt die ze op zich kan trekken als ze klautert. Reden 2 is dat er enkele verluchtingsbuizen in de garage door de muur komen waar ze in kan kruipen. reden 3 is dat de garagepoort veel gebruikt word, en als er iemand binnen komt kan ze zo wegrennen naar buiten als ze in de garage zit. (daarbij komt de garage in de keuken uit en is het niet echt aantrekkelijk om de deur naar ene rommelige garage open te laten)

Haar spulletjes gebruikt ze dus wel. Enkel als ze blijkbaar de stoel dichterbij heeft verkiest ze die.

Welke spray's kan je hiervoor gebruiken?

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:13

Kiezen of delen, kat in zijn behoeftes voorzien of de kapotte stoelen voor lief nemen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 22:18

Wat is er in behoeftes te voorzien? Ze heeft een grote paal tot aan het plafond en een kleine paal waar ze 90% van de tijd wel gewoon aan krabt en op onze wandelingen krabt ze vralijk aan bomen en klimt ze erin.

Afbeelding

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:18

Probeer eens om je kat zich helemaal het lazerus te laten schrikken als ze aan de stoelen krabt.
Luid schreeuwend, stampend en maaiend met je armen ernaar toe rennen of juist heel hard "AAH!"roepen terwijl je zelf helemaal stil zit (als je in de buurt zit)

Straffen helpt bij een kat niet, maar laten schrikken blijft goed in hun geheugen hangen. Schrikken= niet leuk > stoelkrabben/deurjammeren = schrikken > ik laat het stoelkrabben/deurjammeren maar.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:19

Hoeveel m2 heeft de kat tot haar beschikking? Jonge katten hebben nou eenmaal veel energie die eruit moet.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:26

Ik weet dat de meningen er over verdeeld zijn, maar ik vind dat een kat gewoon los naar buiten moet kunnen. In jou situatie had ik geen kat genomen, maar dat is een andere discussie.
Jou heeft mooie krabpalen en mag lekker wandelen buiten. Maar een kat kun je niet vergelijken met een hond, een kat is zoveel vrijer. Ik denk dat jou kat dit doet omdat hij niet naar buiten kan, en zich dus binnen maar moet vermaken. Maar er is niet genoeg om zich mee te vermaken. (Ook al doe jij je best om het naar zijn zin te maken) Maar een kat is een jager.. vogels muizen, lekker door de bosjes struinen..Terug komen en lekker naast zijn baas op de bank ploffen. Ik denk dat je dit niet kan nabootsen in huis, mijn kat reageert ook anders op een echte vogel of een balletje.
Ik vind het wat lastig om goed te beschrijven wat ik bedoel, maar ik denk dat je kat simpelweg ruimte te kort komt.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:33

Meer als 2 krabpalen plaatsen. Plankjes aan de muur maken zodat ze de hoogte in kan en kan springen, rennen, klimmen, klauteren etc. De hoogte in, daar zijn katten graag. Qua eten misschien uitdagend maken, een voertoren of voerspel aanschaffen zodat ze daar ook energie in kwijt kan.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:36

Plantenspuit met water en citroen, op t moment dat ze gaat krabben spuiten, op dr neus. geen woord wisseling voeren.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 22:38

Ik ben van mening dat een kat anderen mensen niet tot last hoort te zijn en niet los op straat hoort. Een paard is ook een vrij dier, maar loopt niet vrij door de stad.

Ze heeft een grote keuken eetkamer, woonkamer en veranda tot haar beschikking.

Ze is echt geen buitenkat. Als ze even alleen in de tuin is krijst ze tot iemand weer naar buiten gaat, ookal was ze gewoon vrolijk op insecten aan het jagen ervoor.

Ze kan overal de hoogte in over tafels en kasten van verschillende hoogtes, hiervan maakt ze ook gebruik. Een voedseltoren staat nog op het verlanglijstje. Ze houd zich wel bezig met een soort schijf met een balletje in of een plank met bewegende muisjes op. En natuurlijk haar balletjes en andere speeltjes.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 22:38

Arjan1983 schreef:
Plantenspuit met water en citroen, op t moment dat ze gaat krabben spuiten, op dr neus. geen woord wisseling voeren.

Er is niet 24/7 iemand die dit kan doen helaas.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:42

Niet vergeten dat je ukkepuk volop aan't puberen is :D .

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:43

Zoe_97 schreef:
Ik ben van mening dat een kat anderen mensen niet tot last hoort te zijn en niet los op straat hoort. Een paard is ook een vrij dier, maar loopt niet vrij door de stad.

Eerste zeer begrijpelijk.
Tweede lijkt mij toch een drogreden... :+

Zoe_97 schreef:
Ze is echt geen buitenkat. Als ze even alleen in de tuin is krijst ze tot iemand weer naar buiten gaat, ookal was ze gewoon vrolijk op insecten aan het jagen ervoor.

Kattenluikje?