Ik heb sinds juli een katje Phoenix. Ze was toen 8 weken e nu dus net 6 maanden. Het is mijn eerste katje, ik heb vooral ervaring met honden en heb nu ook no 1 hond. Het klikt erg goed tussen beide, dus daar zit het probleem niet.
Sinds enkele weken krabt mijn katje aan de rieten stoelen in onze woonkamer en in onze veranda. Het is niet dat ze geen krabpaal heeft. Ze heeft 1 krabpaal tot tegen het plafond en nog een kleine. Ze maakt hier ook gebruik van. Dus dat is het probleem niet. Als ze opgewonden raakt en ze is aan het spelen merk ik dat ze dit gedrag vooral vertoont (even stoelen krabben terwijl ze door het huis racet). Maar ik heb haar ook al betrapt op een rustig moment. Ik corrigeer haar altijd eerst door waarschuwend haar naam en het woord nee te zeggen op en strenge toon. (ze kent het woord nee goed). Als ze doorgaat til ik haat op en zet ik haar op haar grote krabpaal, dit doe ik enkele keren, als ze blijft doorgaan krijgt ze een time-out in haar bench (wat overigens niet echt een straf is, ze is daar graag, maar dan kalmeert ze even en stopt ze met dit gedrag). Dit zijn echter dure stoelen en mijn moeder is hier dus niet tevreden mee.
Het 2e probleem zijn de deuren. Phoenix mag niet boven komen, dus vaak zit ze voor die deur te jammeren als er iemand boven is (dit doet ze niet 's avonds als we gaan slapen, maar enkel overdag). In de garage mag ze enkel komen als wij daar zijn, omdat daar een hoop rommel staat. Nu heeft ze in haar hoofd gehaald dat ze overdag ook de garage in wilt. Ze zit nu meerdere keren per dag aan die deur te krabben en te jammeren.. Heen heel stuk verf is al van de deur
Ik heb geen idee meer hoe te corrigeren :/Zijn er bokkers die hiermee ervaring hebben?
.