Hond kopen/adopteren, hoe werkt dat precies?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Hond kopen/adopteren, hoe werkt dat precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 17:12

Heyhoi bokkers,

Ik zit er de laatste tijd steeds meer over na te denken om een hondje te kopen/adopteren.
We hebben al een hond, maar het idee van een 'eigen' hond heeft ook wat, en onze eigen hond is al op leeftijd (9 jaar oude labrador/malamute kruising).
Maar hoe doe je zoiets? En hoe weet je of je er klaar voor bent?
Ik zou in principe best een hondje uit spanje of griekenland ofzo willen halen, aangezien ik mensen ken die aan die straathonden prima huishonden over hebben gehouden.

Borisje

Re: Hond kopen/adopteren, hoe werkt dat precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:16

Ik zou eerst in de Nederlandse asiels rondkijken en info vragen. Zit daar niks geschikt, dan kan je uitwijken naar buitenlandse stichtingen let wel opdat je de naam van de stichting eerst even googled, voordat je alsnog onbedoeld een broodfok hondje koopt.

En of je er klaar voor bent, dat weet alleen jij zelf. Als het goed voelt en je hebt de tijd en ruimte, waarom niet?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:16

Als je een hond wil via een organisatie die honden uit het buitenland haalt, kun je beter bij hen informatie opvragen ;)
Zoek ze op op facebook ofzo en mail ze met wat je wil weten of wat je graag zou willen betekenen.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:17

Je kan me pb'en. samen met mijn moeder zijn we gastouders geweest van honden uit spanje. Als je meer info wilt pb gerust!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 17:21

Ik dacht inderdaad hier mensen als biggirl te vinden, die er dus al ervaring mee hebben. De organisaties zelf kunnen me natuurlijk ook een mooi sprookje vertellen ipv hoe het er echt aan toe gaat.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:22

Ah, je zoekt mensen die er ervaring mee hebben ;)
In de OP stelde je enkel de vraag "hoe doe je dat dan?", vandaar mijn antwoord ;)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:25

Nou ja, ik heb een vierdehansje uit Spanje en ik werk in een Nederlands dierenasiel, is ook ervaring :))

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 17:26

Ja, omdat het niet uitsluitend om de buitenlandse organisaties gaat. Ik sta in principe overal voor open. Hoef geen 100% ras en ook geen puppy. Mag natuurlijk wel.

Wat ben je eigenlijk zo kwijt aan een gewone leuke huishond? Qua aankoopprijs? Onderhoud weet ik wel met onze hond hier.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:30

Je kan natuurlijk sowieso bij asiels in Nederland kijken. Bij een stichting kan je meestal op de website hun honden bekijken. Er staat dan ook of de hond nog in land van herkomst is of al in Nederland bij een opvanggezin, en wat ze van de hond weten. Vervolgens mail je de stichting dat je interesse hebt in een bepaalde hond (of honden) en dan wordt alles in gang gezet: vragen van hun kant, kennismaken met de hond als die al in Nederland is, eventueel een huisbezoek van de stichting (doen ze niet allemaal, maar sommige wel).

Ik heb zelf prima ervaringen met Sphoek. Zoek in elk geval een stichting die eerlijk is over de ziekterisico's (leishmania, erlichiose, hartworm) en die iets kan regelen mocht de hond onverwacht weg moeten, dus een opvanggezin in Nederland. En altijd de stichting even googlen, als hij slecht bekend staat zie je dat gauw genoeg. De kosten liggen meestal tussen de 200 en 400 euro, afhankelijk van de stichting. Je betaalt niet alleen voor de hond maar ook voor de medische zorg (entingen, bloedonderzoek), transport, chip, en natuurlijk voor het asiel zelf.

Of je er klaar voor bent? Nou, je hebt al een hond dus je weet hoe het werkt. :P Buitenlandse honden zijn net zo makkelijk of moeilijk als honden in Nederland. Het zijn ook lang niet altijd straathonden geweest. Het zijn vaak wel honden die weinig geleerd hebben, dus alle basiscommando's zul je ze zelf aan moeten leren en ze zijn ook niet altijd zindelijk.

Ik heb ook even in je profiel gespiekt, en ik ben benieuwd of je zelf je hond op die foto's ook aan de zware kant vindt? Zo nee, zoek dan voordat er een volgende hond komt even wat informatie over gezond gewicht voor een hond. Er kan natuurlijk een prima reden voor zijn overgewicht zijn (medicijnen, foto's die enorm vertekenen, wat dan ook) maar als je je er niet bewust van bent dan is het goed om daar iets meer over te leren. :)

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:30

Bij de organisatie waar wij gezeten hebben verschilt het tussen de 150 en 250 alle honden zijn gechipt,zijn getest op ziektes.en hebben een Europees paspoort

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 17:37

Dani, hij is eigenlijk prima op gewicht, lijkt alleen dik door zijn super dikke vacht (malamute vacht... Tja) Als hij op z'n dunst is qua vacht lijkt hij weer mager. Ik zal even een foto zoeken. We letten er wel degelijk op.

Deze hond hebben we per toeval via via gekregen, ik heb hem wel zelf getraind. Ik heb dus geen ervaring met het 'uitzoeken'/kopen.
Laatst bijgewerkt door Nala op 11-11-15 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:38

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 17:40

Dani schreef:
Ik heb ook even in je profiel gespiekt, en ik ben benieuwd of je zelf je hond op die foto's ook aan de zware kant vindt? Zo nee, zoek dan voordat er een volgende hond komt even wat informatie over gezond gewicht voor een hond. Er kan natuurlijk een prima reden voor zijn overgewicht zijn (medicijnen, foto's die enorm vertekenen, wat dan ook) maar als je je er niet bewust van bent dan is het goed om daar iets meer over te leren. :)

Dit is even de beste foto die ik kan vinden:

Afbeelding

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:41

Ik heb een spaanse hond en ik heb daar super goede ervaringen mee. Je mag me PB-en voor meer info, maar in principe staat alles over de adoptieprocedure ook op de website in mijn onderschrift. :)
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 11-11-15 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:42

Ik heb recent een hond geadopteerd via SHIN, uit Spanje dus. Hij is op 15 augustus in België geland :D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:42

Ah, dan zijn het dus de foto's die vertekenen. :) Wat een feest zal het zijn als 'ie in de rui is, haha. Ik probeerde het al zo voorzichtig mogelijk te formuleren, maar wilde het toch even aanstippen omdat er best veel mensen zijn die het echt niet weten. :P

Het uitzoeken heb ik gewoon vanaf de foto's gedaan. Er was er direct één die eruit sprong voor mij, waarbij ik meteen dacht "dit wordt onze hond." Mijn vriend was het er helemaal mee eens, gelukkig. We hadden we een paar eisen aan het karakter, maar daar voldeed hij ook aan.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 17:47

Over vriend/andere mensen in huis gesproken, ik moet mijn ouders nog even overhalen... Vooral mn moeder ziet het extra werk niet zo zitten. Al zie ik het verschil tussen een of twee honden niet echt haha.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:53

Ik heb ook een hond uit spanje, je mag mij ook altijd pb sturen
Mijn hond komt van de greyhound rescue holland stichting

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:10

Met buitenlandse honden wil het aan het begin zo zijn dat je echt met sluizen moet werken om niet een per ongeluk ontsnapte buitenlander te hebben die zich niet meer laat benaderen. Om dezelfde reden buiten ook dubbel gezekerd laten lopen (dus 2 lijn), het liefst met een tuigje dat bevestigd zoals het ruffwear webmaster harness (of een echt ruffwear webmaster harness) en een halfcheck of martingale halsband en dan 1 lijn aan een heupgordel.

Om een verhaal met goede afloop te geven van een hond die al gedurende langere tijd in Nederland was maar bij het uitlaten door een vriendin ontsnapt was en 2 weken rond heeft gezworven is het verhaal van Uma denk ik het duidelijkste. Stel je dit voor bij een hond die nog maar net in Nederland is.
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 9&t=299783

ACE is trouwens een stichting die ik sterk zou afraden, daar gaat het te vaak fout in mijn ogen en lossen ze het niet netjes op.

Dutchy Adoptions: http://www.dutchyadoptions.com/ hoor ik wel veel goede verhalen over. Fijne honden en een eerlijk verhaal over het algemeen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 18:20

Als ik het zo hoor kan ik geloof ik net zo goed de honden in asielen hier in Nederland een goed huisje geven. Zelfde effect en net wat meer kans op succes.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:21

MorganeR schreef:
Over vriend/andere mensen in huis gesproken, ik moet mijn ouders nog even overhalen... Vooral mn moeder ziet het extra werk niet zo zitten. Al zie ik het verschil tussen een of twee honden niet echt haha.

Eerst maar eens kijken of iedereen het ermee eens is voordat je aan hond erbij denkt. Voor jou is het makkelijk praten, want jouw moeder heeft er extra werk aan en voor jou blijft alles zelfde.

En, je hebt gelijk met dat je ook van de ervaringen van de mensen willen lezen/ weten, want sommige stichtingen kunnen een mooi verhaal van maken.

Mijn ouders hebben ook een hondje uit Roemenie, maar eerst hebben ze gekeken in Nederlandse asielen, maar helaas, veel waren van de pitbullachtigen en dat willen mijn ouders niet hebben en of te groot, te klein.......

Die stichting hangen ook constant zielige verhalen op en bijna allemaal zelfde verhaal....dus ja, ik geloof t niet zo. Het zijn gewoon straathonden en of uit broodfok afkomstig waarvan ze het hebben gered.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 11-11-15 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:21

Heb al jaren asielhonden, zo ontzettende leuke en lieve honden...ga maar eens kijken.

Wij gaan voor de dumperts, dus gewoon weggegooid speelgoed en vaak zelfs nog op leeftijd met gebreken...maar toch nog erg lang van mogen genieten steeds terwijl ze soms erg korte levensverwachting hadden...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:25

Ja, wij hebben ook steeds honden uit asiel genomen en of afdanker, nu dus die roemeentje.

Een hartstikke lieve hond, maar wel angstig aangelegd maar verder heel makkelijk en sociaal.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:23

Ook angstig hier, maar dat wordt steeds stukje minder....maar dat komt okk omdat we nu geen hond meer alleen nemen..ze geven elkaar toch meer rust dan een mens kan doen

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 19:31

Tcm62, dat is ook mijn idee. Een onzekere/jonge bij een zekere/oude en dat steeds weer opnieuw. Is de oude dood (even heel cru gezegd), de jonge oud/zeker, dan komt er weer een nieuwe.