Kat binnen houden na narcose?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Kat binnen houden na narcose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 14:05

Gisteren heeft mijn kat een onderzoek aan de luchtwegen en longen ondergaan. Ze is hiervoor onder volledige narcose gebracht.

Het advies van de DA was haar zeker twee dagen binnen te houden. Gisteravond werd ik echter al helemaal gestoord van haar gejammer :+ Ze wil zo graag naar buiten. Het gaat harstikke goed met haar en ze lijkt helemaal nergens meer last van te hebben.
Ze terroriseert ondertussen onze kater en heeft de tochtstrip al van de achterdeur (die heeft ze inderdaad gewoon tussen de deur en het kozijn weggekrabd).

Ik heb dus de neiging haar vanavond als ik thuis kom uit het werk toch naar buiten te laten. Dan is ze ongeveer 32 uur na het onderzoek.

Maar ik twijfel ook want doe ik er wel goed aan? Is het echt nodig nog tot morgenavond (want dan ben ik pas thuis uit het werk) te wachten. Als dat zo is, is het natuurlijk niet anders....

Hoor graag jullie ervaringen en advies.

Shirley

Re: Kat binnen houden na narcose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:06

Met welke reden moest ze binnen blijven?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 14:09

Ja dat ze gedesoriënteerd zou kunnen zijn en een verminderd reactie vermogen.
Dat was de reden die de assistente mij gaf. Ik heb er specifiek naar gevraagd omdat ze geen wond heeft o.i.d.
Als ik er niet naar gevraagd had en het dus niet geweten had, had ik haar vanmorgen denk ik gewoon naar buiten gedaan :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:09

Oei, heel herkenbaar. Toen wij gingen verhuizen was ook het advies om ze minimaal 2 weken binnen te houden. Na 10 dagen, veel gejank, ge-pis op de deurmat en mijn nieuwe behangetje aan gort te hebben getrokken heb ik ze toch maar naar buiten gedaan. Ging allemaal prima!

In jouw geval zou ik haar ook vanavond naar buiten laten. Ze geeft overduidelijk aan dat ze dat wil en het gaat goed met haar. Lekker naar buiten laten is dus mijn advies...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:11

SAKKIA schreef:
Dat was de reden die de assistente mij gaf. Ik heb er specifiek naar gevraagd omdat ze geen wond heeft o.i.d.
Als ik er niet naar gevraagd had en het dus niet geweten had, had ik haar vanmorgen denk ik gewoon naar buiten gedaan :o

Ze lijkt gericht te kunnen krabben (tochtstrip) en dat verminderd reactievermogen heb je zo getest met een laserlampje of muisje oid.

Zou haar gewoon laten gaan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:11

SAKKIA schreef:

Zo te horen is ze aardig bij de pinken!
Lekker laten gaan :j

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:19

Het is inderdaad gewoon een standaard richtlijn die ze aanhouden vanuit de kliniek.
Maar jij kent je kat het beste, dus als je het idee hebt dat ze weer in orde is zou ik haar gewoon lekker naar buiten laten!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 14:24

Ze is gisteren al een keer ontsnapt maar blijkbaar voelde ze zich zelf toen niet safe en kwam snel weer binnen toen ik haar riep. Gisteravond kon het ook gewoon niet, want toen deed ze zich heel groot voor en zat ze ook te mekkeren, maar had ze echt nog een beetje van die narcose-ogen :+ Geen idee hoe is dat moet uitleggen, maar die kater van mij is al heel vaak onder narcose geweest en die had ook altijd van die ogen. Geen grote pupillen ofzo, maar de vorm van de ogen is dan anders :)

Ik ga haar vanavond gewoon naar buiten doen en blijf er wel even bij, ze is altijd ergens in de tuin vaak dus dat moet wel lukken.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:30

Als ze alert genoeg is, en weer helemaal ok, dan zou ik haar ook laten gaan. Mijn kater moest na een operatie 2 weken binnenblijven, ook ivm wond e.d. Na 9 dagen heb ik in overleg met dierenarts hem toch naar buiten gelaten; hij bleef keurig in de tuin, en was helemaal blij! En wij ook, want het werd een vandaal binnen...

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:31

Ik snap je beweegreden, draai het ns om, die 48u staan ergens voor, zoals je al aangeeft wat de assistente je zei, stel in het uiterste geval je kat krijgt even een na wee van de narcose, vind je het het risico waard om haar naar buiten te laten tov de overlast die je nu ondervind? Jij kent je kat het beste toch laat een kat niet altijd zien hoe ze zich daadwerkelijk voelen. Mijn tip: neem het advies ter harte better safe than sorry

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:21

Wij houden zelfs 5 dagen aan. Gewoon nog even binnen houden. Het is voor haar eigen bestwil. Met name om zeker te weten dat ze goed op verkeer kan reageren en veilig ergens op en af kan springen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:24

Om vervolgens te komen zeuren dat de kat is aangereden en dat dierenartskosten zo de pan uit reizen. Moet toch zeggen dat die mensen iets vaker terug komen dan lief is.