Het gaat om Filip, een 5 jarige siberische kater, hij is gecastreerd.
Mijn vriend heeft hem vanaf kitten en heeft hem bij een goede fokker gekocht, we hebben een 4 jarige poes (gesteriliseerd) van dezelfde fokker. Ook een sibeer, geen familie van Filip.
Filip miauwt de HELE nacht. Hij begint een paar minuten nadat bij ons in de slaapkamer het licht uit gaat en gaat dan eindeloos door. Binnen een paar minuten begint hij ook te krabben aan de slaapkamerdeur, niet een klein beetje, maar echt alsof hij opgesloten zit. Onze slaapkamerdeur is dicht en hij zit buiten op de gang. De katten hebben de hele gang voor zichzelf, daarnaast kunnen ze op de zolder, hebben ze hun kattenbak en voer in de berging/bijkeuken beneden waar er een kattenluikje in de deur zit, en kunnen ze in de studeerkamer waar ze zitplaatsen hebben en speeltjes. Ook kunnen ze in de badkamer als ze willen. Eigenlijk is alleen de woonkamer, mijn naaikamertje en onze slaapkamer niet beschikbaar voor de katten s'nachts, verder kunnen ze overal komen.
Volgens mijn vriend heeft hij in het verleden wel eens een nacht zich zo gedragen, maar dat was sporadisch, het is eigenlijk pas zo erg sinds ik ben gaan samenwonen met hem
Het ging Filip in eerste instantie ook alleen om mijn vriend, als hij bij vrienden was en ik alvast naar bed ging dan was er niks aan de hand, zodra mijn vriend dan weer thuiskwam dan begon hij. Maar sinds een week of twee doet hij het ook bij mij als mijn vriend er niet is. Wij wonen nu 8 maanden samen en het is dus ook al 8 maanden "feest"
Wij hebben eerst van mei tot half september in zijn appartement gewoond, daar zat een deur voor de gang en dus konden we de katten s'nachts achter die deur zetten als Filip begon met miauwen en krabben, dan konden we in ieder geval slapen! Maar nu in ons nieuwe huis hebben we dat niet en kunnen we hem dus niet ergens opsluiten zodat wij kunnen slapen.
Vannacht was het allerergst tot nu toe. Om 4 uur s'nachts heb ik uit wanhoop de katten naar de berging gebracht en ze daar opgesloten, voor het eerst dat we dat hebben moeten doen in ons nieuwe huis. Mijn vriend was in tranen van woede en frustratie. Hij houdt zielsveel van die kat, het is echt zijn lieveling, maar hij had het er gisternacht over dat hij Filip misschien weg moest doen, want zo kan het niet meer. Wij hebben al 8 maanden geen normale nacht slaap gehad. Mijn vriend is op, hij kan niet meer, dit heeft hem volledig opgebroken.
Wij hebben echt hulp nodig, ik wil Filip niet kwijt en ik weet dat mijn vriend dan eigenlijk ook niet wil, maar hij kan gewoon niet meer. Filip is een ontzettend lieve knuffelige kat, terwijl ik dit typ ligt hij ook lief te spinnen op mijn schoot, maar s'nachts is het een monster!
Wij hebben in de afgelopen 8 maanden al vanalles geprobeerd om dit op te lossen, ik zal het hier onder even op een rijtje zetten in de volgorde waarin we het geprobeerd hebben:
- Catnip spray spuiten op hun krabpalen en speeltjes om Filip af te leiden.
Werkt sporadisch, maar is meestal maar een afleiding van een uurtje voordat hij weer begint
- Een halfuur voor het naar bed gaan uitgebreid met Filip spelen en hem daarna zijn vleesvoer geven ( hij krijgt vlees bijgevoerd om hem op gewicht te houden en voor zijn vacht)
Heeft een halve week gewerkt en daarna niet meer
- Snoepjes in een bal met gaatjes stoppen om hem s'nachts bezig te houden
Dit werkt nog het beste, maar dan nog is hij soms niet geïnteresseerd in de bal en gaat hij liever aan de deur zeuren.
-Hem overdag veel laten spelen met interactieve speeltjes
Heeft een dag of twee gewerkt en daarna was zijn interesse weg, sowieso lijkt hij overdag liever te slapen.
- Extra krabplank neergelegd bij de deur om hem hopelijk af te leiden, ook wel eens catnip op die plank gespoten
Dit deed niks, hij gebruikt die plank wel, maar alleen overdag en het leidt hem totaal niet af
- Speeltjes met echte catnip gevuld voor hem om mee te spelen
Was hij totaal niet in geïnteresseerd
- Catnip rondgestrooid en zelfs Filip ermee in gewreven
Dit was een beetje een wanhoopsdaad van mij, maar het deed niks, hij rolt er een paar minuten in en dan is het niet interessant meer
-Keep off spray gespoten rondom onze deur als een barrière, zodat hij niet bij onze deur wil komen
Dit werkte nauwelijks, hij wil niet in de buurt komen van de stinkspray, maar dan gaat hij gewoon aan de grens van de barrière zitten miauwen, of hij gaat er dwars doorheen en alsnog gewoon aan de deur zeuren en krabben
-Zodra hij begon met miauwen een 'shht' geluid maken om hem af te schrikken
Dit werkte ongeveer 3 weken, we dachten eindelijk dat we iets gevonden hadden. Ik had onderzoek op internet gedaan en dit zou moeten simuleren dat er een blazende kat achter de deur zit en dus hem moeten ontmoedigen, maar na 3 weken had hij het door en nu doet het niks meer.
Alsjeblieft help ons! Wij weten het gewoon niet meer. Ik weet ook niet wat hij wil. De andere kat miauwt ook wel eens, maar alleen overdag en alleen als zij wil aangeven dat het voer of waterbakje leeg is. Filip lijkt te miauwen omdat hij aandacht wil en het niet pikt dat wij ergens gaan slapen waar hij niet mag komen. Maar ook als je hem de hele dag op schoot hebt en smoort met aandacht, dan nog vindt hij het niet genoeg lijkt het.
Ik hoop echt dat er iemand is die iets weet, want anders dan moet Filip waarschijnlijk weg en dat breekt echt mijn hart.