Kat miauwt de hele nacht. Ten einde raad!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

Kat miauwt de hele nacht. Ten einde raad!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 13:59

Dit wordt een lang verhaal :o

Het gaat om Filip, een 5 jarige siberische kater, hij is gecastreerd.
Mijn vriend heeft hem vanaf kitten en heeft hem bij een goede fokker gekocht, we hebben een 4 jarige poes (gesteriliseerd) van dezelfde fokker. Ook een sibeer, geen familie van Filip.

Filip miauwt de HELE nacht. Hij begint een paar minuten nadat bij ons in de slaapkamer het licht uit gaat en gaat dan eindeloos door. Binnen een paar minuten begint hij ook te krabben aan de slaapkamerdeur, niet een klein beetje, maar echt alsof hij opgesloten zit. Onze slaapkamerdeur is dicht en hij zit buiten op de gang. De katten hebben de hele gang voor zichzelf, daarnaast kunnen ze op de zolder, hebben ze hun kattenbak en voer in de berging/bijkeuken beneden waar er een kattenluikje in de deur zit, en kunnen ze in de studeerkamer waar ze zitplaatsen hebben en speeltjes. Ook kunnen ze in de badkamer als ze willen. Eigenlijk is alleen de woonkamer, mijn naaikamertje en onze slaapkamer niet beschikbaar voor de katten s'nachts, verder kunnen ze overal komen.

Volgens mijn vriend heeft hij in het verleden wel eens een nacht zich zo gedragen, maar dat was sporadisch, het is eigenlijk pas zo erg sinds ik ben gaan samenwonen met hem :') Het ging Filip in eerste instantie ook alleen om mijn vriend, als hij bij vrienden was en ik alvast naar bed ging dan was er niks aan de hand, zodra mijn vriend dan weer thuiskwam dan begon hij. Maar sinds een week of twee doet hij het ook bij mij als mijn vriend er niet is.
Wij wonen nu 8 maanden samen en het is dus ook al 8 maanden "feest" -O-

Wij hebben eerst van mei tot half september in zijn appartement gewoond, daar zat een deur voor de gang en dus konden we de katten s'nachts achter die deur zetten als Filip begon met miauwen en krabben, dan konden we in ieder geval slapen! Maar nu in ons nieuwe huis hebben we dat niet en kunnen we hem dus niet ergens opsluiten zodat wij kunnen slapen.

Vannacht was het allerergst tot nu toe. Om 4 uur s'nachts heb ik uit wanhoop de katten naar de berging gebracht en ze daar opgesloten, voor het eerst dat we dat hebben moeten doen in ons nieuwe huis. Mijn vriend was in tranen van woede en frustratie. Hij houdt zielsveel van die kat, het is echt zijn lieveling, maar hij had het er gisternacht over dat hij Filip misschien weg moest doen, want zo kan het niet meer. Wij hebben al 8 maanden geen normale nacht slaap gehad. Mijn vriend is op, hij kan niet meer, dit heeft hem volledig opgebroken. :(:)

Wij hebben echt hulp nodig, ik wil Filip niet kwijt en ik weet dat mijn vriend dan eigenlijk ook niet wil, maar hij kan gewoon niet meer. Filip is een ontzettend lieve knuffelige kat, terwijl ik dit typ ligt hij ook lief te spinnen op mijn schoot, maar s'nachts is het een monster!

Wij hebben in de afgelopen 8 maanden al vanalles geprobeerd om dit op te lossen, ik zal het hier onder even op een rijtje zetten in de volgorde waarin we het geprobeerd hebben:

- Catnip spray spuiten op hun krabpalen en speeltjes om Filip af te leiden.
Werkt sporadisch, maar is meestal maar een afleiding van een uurtje voordat hij weer begint
- Een halfuur voor het naar bed gaan uitgebreid met Filip spelen en hem daarna zijn vleesvoer geven ( hij krijgt vlees bijgevoerd om hem op gewicht te houden en voor zijn vacht)
Heeft een halve week gewerkt en daarna niet meer
- Snoepjes in een bal met gaatjes stoppen om hem s'nachts bezig te houden
Dit werkt nog het beste, maar dan nog is hij soms niet geïnteresseerd in de bal en gaat hij liever aan de deur zeuren.
-Hem overdag veel laten spelen met interactieve speeltjes
Heeft een dag of twee gewerkt en daarna was zijn interesse weg, sowieso lijkt hij overdag liever te slapen.
- Extra krabplank neergelegd bij de deur om hem hopelijk af te leiden, ook wel eens catnip op die plank gespoten
Dit deed niks, hij gebruikt die plank wel, maar alleen overdag en het leidt hem totaal niet af
- Speeltjes met echte catnip gevuld voor hem om mee te spelen
Was hij totaal niet in geïnteresseerd
- Catnip rondgestrooid en zelfs Filip ermee in gewreven
Dit was een beetje een wanhoopsdaad van mij, maar het deed niks, hij rolt er een paar minuten in en dan is het niet interessant meer
-Keep off spray gespoten rondom onze deur als een barrière, zodat hij niet bij onze deur wil komen
Dit werkte nauwelijks, hij wil niet in de buurt komen van de stinkspray, maar dan gaat hij gewoon aan de grens van de barrière zitten miauwen, of hij gaat er dwars doorheen en alsnog gewoon aan de deur zeuren en krabben
-Zodra hij begon met miauwen een 'shht' geluid maken om hem af te schrikken
Dit werkte ongeveer 3 weken, we dachten eindelijk dat we iets gevonden hadden. Ik had onderzoek op internet gedaan en dit zou moeten simuleren dat er een blazende kat achter de deur zit en dus hem moeten ontmoedigen, maar na 3 weken had hij het door en nu doet het niks meer.

Alsjeblieft help ons! Wij weten het gewoon niet meer. Ik weet ook niet wat hij wil. De andere kat miauwt ook wel eens, maar alleen overdag en alleen als zij wil aangeven dat het voer of waterbakje leeg is. Filip lijkt te miauwen omdat hij aandacht wil en het niet pikt dat wij ergens gaan slapen waar hij niet mag komen. Maar ook als je hem de hele dag op schoot hebt en smoort met aandacht, dan nog vindt hij het niet genoeg lijkt het.

Ik hoop echt dat er iemand is die iets weet, want anders dan moet Filip waarschijnlijk weg en dat breekt echt mijn hart. ;(

Afbeelding

Shirley

Re: Kat miauwt de hele nacht. Ten einde raad!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:02

Waarom mag hij niet in de slaapkamer?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:03

Shirley schreef:
Waarom mag hij niet in de slaapkamer?

Was ook mijn eerste gedachte..

Mocht hij dat misschien wel toen jullie nog niet samen woonden?

Muronia

Wil hij niet gewoon bij jullie zijn? Al eens geprobeerd om de slaapkamerdeur open te laten en te zien wat er dan gebeurt?

future_vet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:04

Murosch schreef:
Wil hij niet gewoon bij jullie zijn? Al eens geprobeerd om de slaapkamerdeur open te laten en te zien wat er dan gebeurt?

Joh, zou het? :') Dat hij dat wilt, hoeft toch niet te zeggen dat je dat dan maar moet laten gebeuren? :=

Wij hadden dit ook, de enige remedie bij ons was om hem 'op te sluiten' in zijn eigen kamer, uiteraard met alles erop en eraan. Maar onze kat speelt dan ook niet snachts, maar slaapt alleen.
Inmiddels gaat ie uit zichzelf naar zijn kamer :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:04

Heb je al feliway geprobeerd?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:05

Ik zou ook geen kat in de slaapkamer willen. Dat is mijn kattenhaarvrije zone. Maar in dit geval zou ik toch denken aan een kattenmandje op de slaapkamer...

Wel eens geprobeerd wat ie doet als je de slaapkamerdeur open laat? Gaat ie op bed liggen? Gaat ie vervelen? Of is het open staan van de deur gewoon voldoende en houdt ie zich de rest van de nacht rustig?

EDIT: wat bedoel je in dit geval met 'berging' en zou het zo erg zijn ze daar vaker in te zetten?
Laatst bijgewerkt door Amaris op 11-11-15 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:05

Mijn kat heeft dat 1 keer geprobeerd en toen heb ik als een soort van monster woest de deur open gegooid en ben ik luid brullend achter haar aan gegaan. Beest is zich kapot geschrokken en heeft het nooit meer gedaan.. Onze deur is nu 'evil' :P

Deze kat heeft het als vast gedrag en 1 monster actie zal niet werken maar wie weet als je het een nacht volhoud? En vooral heel consequent zijn, nooit vriendelijk de deur open doen maar altijd woest. Wie weet snapt hij na een tijdje dat zeuren bij de deur recept is voor ellende.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 14:06

Hij mag niet in de slaapkamer omdat hij dan onze voeten aanvalt onder de deken :P We hebben het wel eens in het verleden geprobeerd ergens in het begin van die 8 maanden, maar dan houdt hij ons alleen op een andere manier wakker. Hij heeft nooit in de slaapkamer gemogen, dus het is niet alsof hij zijn privilege van vroeger terug wil. Ook valt hij enorm uit en willen we de slaapkamer een beetje schoon houden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:06

Bij honden helpt een t-shirt met geur van de baas in de mand vaak. Proberen?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 14:08

troi schreef:
Mijn kat heeft dat 1 keer geprobeerd en toen heb ik als een soort van monster woest de deur open gegooid en ben ik luid brullend achter haar aan gegaan. Beest is zich kapot geschrokken en heeft het nooit meer gedaan.. Onze deur is nu 'evil' :P

Deze kat heeft het als vast gedrag en 1 monster actie zal niet werken maar wie weet als je het een nacht volhoud? En vooral heel consequent zijn, nooit vriendelijk de deur open doen maar altijd woest. Wie weet snapt hij na een tijdje dat zeuren bij de deur recept is voor ellende.

Iedere keer dat we de deur open gooien is ook altijd woest en boos, maar dat lijkt hem niks te doen. Negatieve aandacht is ook aandacht denk ik dan maar.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 14:09

tamary schreef:
Bij honden helpt een t-shirt met geur van de baas in de mand vaak. Proberen?

Ook wel eens geprobeerd, maakt niks uit.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:09

Weten jullie zeker dat hij helemaal gezond is? Anders even een apk bij de dierenarts om dat uit te sluiten? Misschien een Feliway stekker? Ik heb een tijdje een kitten in huis gehad die erg onrustig was, vooral 's nachts. 2 stekkers in huis; 1 beneden en 1 boven deden wonderen..

Er zijn ook druppels die je in de nek kunt druppelen, die het zelfde effect geven, van Beaphar 'No Stress', 3 pipetjes in een doos, werkt een week per pipet. Voordeel dat ik had bij de pipetjes was dat mijn kater (andere kat) ook buiten liep, en dan heb je niks aan een stekker binnen.

Opsluiten in een andere kamer? En even een nacht aanhoren? Oordopjes?

Amaris

Op zijn 'honds' aanpakken en hem 's nachts in een bench zetten in de woonkamer?

brighteyes85

Katten houden niet van een dichte deur, ik heb nog nooit een kat gezien die daar tegen kon.

Verder simpel elke mauw is een spray met de plantenspuit met water, vinden ze echt niet leuk en bij mij hield het echt meteen op.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:10

En iets van een hordeur erin, zodat de deur wel open is, maar de kat niet binnen kan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:10

Heeft Filip een hekel aan de stofzuiger?
De kat van mijn broer had dit namelijk ook en hield het ook maanden vol. Uiteindelijk heeft mijn broer de stofzuiger naast de deur gezet en die zo gefixed dat hij de stofzuiger met een afstandsbediening kon aanzetten zodra de kat bij de deur begon te klieren.
Sindsdien heeft hij nooit meer last gehad :)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 14:11

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:12

Je hebt speciale luchtsprays met een bewegingsmelder erin.

Die puft lucht als de kat in bereik komt, katten schrikken zich echt de pleuris daarvan. Dat wordt vaker gebruikt bij slaapkamerdeurterreur. Sterker nog, daar is het speciaal voor bedacht.

EDIT: dit dus
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... pray/27378

EDIT2 een review
Citaat:
in 1 woord geweldig en geld waard

Onze Selkirkrex poes Olivia, vond het heel gezellig om ons de hele week door vroeg wakker te miauwen. Wij wonen in een appartement dus lastig om haar bij de slaapkamerdeur weg te houden. Ook in het weekend miauwde ze er prettig op los.....tot ik Petsafe ssscat ontdekte! We hebben het 1 nacht zijn werk horen doen, toen ze in de detectie zone kwam...sssss..stiekem moesten wij erom lachen te horen hoe ze plotseling schrok. Het was na 1 nacht gebruiken over, ze doet het niet meer. Soms zet ik m gewoon neer, en dan uit. Helpt ook. Ik zeg doen als je last hebt van bij je slaapkamerdeur miauwende poezen. Het werkt
Laatst bijgewerkt door Amaris op 11-11-15 14:14, in het totaal 2 keer bewerkt

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 14:13

Rongyos schreef:
Weten jullie zeker dat hij helemaal gezond is? Anders even een apk bij de dierenarts om dat uit te sluiten? Misschien een Feliway stekker? Ik heb een tijdje een kitten in huis gehad die erg onrustig was, vooral 's nachts. 2 stekkers in huis; 1 beneden en 1 boven deden wonderen..

Er zijn ook druppels die je in de nek kunt druppelen, die het zelfde effect geven, van Beaphar 'No Stress', 3 pipetjes in een doos, werkt een week per pipet. Voordeel dat ik had bij de pipetjes was dat mijn kater (andere kat) ook buiten liep, en dan heb je niks aan een stekker binnen.

Opsluiten in een andere kamer? En even een nacht aanhoren? Oordopjes?

Feliway hebben we wel eens geleend van iemand, reageert ie niet op, wij merken iig geen verschil.
Een nacht aanhoren, betekent dat we niet slapen die nacht...
Oordopjes hebben we nog niet geprobeerd, maar dat voelt niet echt als oplossing

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 14:14

Cayenne schreef:
Heeft Filip een hekel aan de stofzuiger?
De kat van mijn broer had dit namelijk ook en hield het ook maanden vol. Uiteindelijk heeft mijn broer de stofzuiger naast de deur gezet en die zo gefixed dat hij de stofzuiger met een afstandsbediening kon aanzetten zodra de kat bij de deur begon te klieren.
Sindsdien heeft hij nooit meer last gehad :)

Dat hebben we geprobeerd, maar dat schrikt hem ook niet af, hij is wel bang voor de stofzuiger, maar dit is blijkbaar belangrijker voor hem.

Ik merk wel dat ik niet alles heb opgeschreven wat we geprobeerd hebben haha.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 14:14

Amaris schreef:
Je hebt speciale luchtsprays met een bewegingsmelder erin.

Die puft lucht als de kat in bereik komt, katten schrikken zich echt de pleuris daarvan. Dat wordt vaker gebruikt bij slaapkamerdeurterreur. Sterker nog, daar is het speciaal voor bedacht.

EDIT: dit dus
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... pray/27378

Ga ik ook even naar kijken, dankjewel

conejo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:15

Ik heb ook een kat(siamees) met de neiging om s'nachts te gaan lopen 'roepen'(dat terwijl wij gewoon de slaapkamer deur open hebben), bij ons werkt het goed om de poes overdag/s'avonds wakker te houden. Niet makkelijk hoor, spelen doet niet echt aan dus meestal ligt ze op schoot en we laten haar meelopen als we in huis aan het rommelen zijn, beetje er tegen aan praten.

Ondertussen is het roepen 's nachts zo goed als over, doet ze het wel zijn we gewoon stil ze heeft geleerd dat het toch geen nut heeft. Lastig probleem

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:16

Wij hadden ook een kat die aan de slaapkamerdeur krabte. We wilden hem niet in bed omdat hij rond 3 uur snachts met ons ging spelen -O-

De deur opengooien en boos worden hielp bij hem juist niet, dan was het alsof hij zijn zin had gekregen (negatieve aandacht is ook aandacht)

Uiteindelijk heeft mijn vriend een blender gevuld met water (wel met het deksel erop dus niet dat het nat wordt maar voor de herrie) en een bouwlamp naast de slaapkamerdeur gezet, en deze in een stopcontact geplugd die je met een afstandsbediening aan / uit kunt zetten (die koop je bij de bouwmarkt). Als de kat snachts aan de deur krabte zetten we de blender + bouwlamp aan met de afstandsbediening, dit hebben we 2x moeten doen en toen heeft hij maanden niet aan de deur gezeten. Af en toe had hij een herhaling nodig, maar dan was het weer 1 of 2x gebruiken en een tijd rust. +:)+