Aandachtsoefeningen met de hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LSnuitje

Aandachtsoefeningen met de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 12:27

Hoi allemaal,
Ik ben op zoek naar aandachtsoefeningen voor honden, van beginner tot ver gevorderd.
Het liefst een beetje uniek. Ik werk met de clicker dus als dit er in verwerkt zit, graag!

Alvast bedankt :D

2001

Re: Aandachtsoefeningen met de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:33

uhm beetje banketstaaf opmerking misschien (excuses daarvoor) maar ga op cursus of een andere vorm van les? dan wordt het allemaal heel duidelijk uitgelegd. Als je er zelf geen kan bedenken dan vind ik dat te onervaren om er zelf aan te beginnen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:40

Met aandachtsoefeningen begin je bij de basis. Dus netjes meelopen, zit, lig, etc. Als dit er goed in zit, ga je ze uitbreiden. Dus zit en wacht, etc.
Hiervoor moet je niet op een forum zijn, maar op cursus gaan.

Aandachtsoefeningen zijn trouwens echt basis. Iedereen met enige ervaring, kent ze en zal ze zelf aan kunnen leren. Anders echt op cursus gaan. Daar zal alles goed uitgelegd worden.

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 12:41

hannatjuh schreef:
uhm beetje banketstaaf opmerking misschien (excuses daarvoor) maar ga op cursus of een andere vorm van les? dan wordt het allemaal heel duidelijk uitgelegd. Als je er zelf geen kan bedenken dan vind ik dat te onervaren om er zelf aan te beginnen.

Ik heb 2 gehoorzaamheidscursussen gevolgd en neem nu een stukje van de les over op dezelfde hondenschool. :)

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 12:42

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:07

Ok des te vreemder vind ik het eigenlijk. Ik ben zelf instructrice en discussieer/praat hierover met mijn collega's of op terugkom/opfris-dagen van mijn opleiding/cursus. of bij nieuwe cursussen die ik volg.

Vraag mij echt af welke hondenschool dit is en waarom ze zo'n onervaren iemand de les over laten nemen :?
2 gehoorzaamheidscursussen is namelijk echt niet veel. maargoed veel succes ermee. we zien het volgende topic wel te gemoed over een probleem hond oid waar je je geen raad mee weet.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:15

Er staat toch een stukje van de les? Voor hetzelfde geld moet ze dit voor school doen? Of moet elke cursist een paar oefeningen meenemen? Of mag ze gewoon helpen naast de vaste instructeur?

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 19:27

hannatjuh schreef:
Ok des te vreemder vind ik het eigenlijk. Ik ben zelf instructrice en discussieer/praat hierover met mijn collega's of op terugkom/opfris-dagen van mijn opleiding/cursus. of bij nieuwe cursussen die ik volg.

Vraag mij echt af welke hondenschool dit is en waarom ze zo'n onervaren iemand de les over laten nemen :?
2 gehoorzaamheidscursussen is namelijk echt niet veel. maargoed veel succes ermee. we zien het volgende topic wel te gemoed over een probleem hond oid waar je je geen raad mee weet.

Uiteraard is dat niet het enige waar ik ervaring mee heb, maar ik vind het niet nodig om mijn gehele geschiedenis op bokt te zetten aangezien niemand zin heeft in een lang verhaal wat verder niet van toepassing is op dit topic. :) Plus, dit is geen discussie of ik er wel of niet goed mee bezig ben om een gedeelte van een les over te nemen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:30

LSnuitje schreef:
Ik werk met de clicker dus als dit er in verwerkt zit, graag!

Dit klopt natuurlijk al niet. De clicker zit niet verwerkt in aandachtsoefeningen. De clicker gebruik je als beloning, bij welke oefening dan ook.
Dat zou je moeten weten als je zoveel ervaring hebt.

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 19:31

HorseTopShop schreef:
LSnuitje schreef:
Ik werk met de clicker dus als dit er in verwerkt zit, graag!

Dit klopt natuurlijk al niet. De clicker zit niet verwerkt in aandachtsoefeningen. De clicker gebruik je als beloning, bij welke oefening dan ook.
Dat zou je moeten weten als je zoveel ervaring hebt.

Ik gebruik mijn clicker op het moment tijdens de aandachtsoefening als mijn hond mij aan kijkt. Zo markeer ik het "yes-moment".

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:42

Jeetje, doe niet gelijk zo denigrerend op TS :n

Ik ben zelf niet zo thuis in zulke oefeningen, maar waarom wil je ze gebruiken (bv voor gehoorzaamheid) en wat voor hond is het? Mijn jachthond kan ik blij maken met oefeningen te water, apporteren, op afstand commando's opvolgen (ook al kan je dat bij iedere hond wel doen).

Bij apporteren bijvoorbeeld je hond naast je laten zitten (commando 'naast'), stok gooien. De hond blijft daarbij gefocust op jou en pas als jij commando geeft voor 'zoek apport' mag hij pas lopen.

Dat is in ieder geval wat ik denk bij aandachtsoefeningen :')

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 19:59

gerpiegorp schreef:
Jeetje, doe niet gelijk zo denigrerend op TS :n

Ik ben zelf niet zo thuis in zulke oefeningen, maar waarom wil je ze gebruiken (bv voor gehoorzaamheid) en wat voor hond is het? Mijn jachthond kan ik blij maken met oefeningen te water, apporteren, op afstand commando's opvolgen (ook al kan je dat bij iedere hond wel doen).

Bij apporteren bijvoorbeeld je hond naast je laten zitten (commando 'naast'), stok gooien. De hond blijft daarbij gefocust op jou en pas als jij commando geeft voor 'zoek apport' mag hij pas lopen.

Dat is in ieder geval wat ik denk bij aandachtsoefeningen :')

Hartstikke leuk idee, dankjewel! Het is inderdaad voor gehoorzaamheid, en ik kan jou idee daar mooi bij gebruiken :D Mijn eigen hond vind dit ook altijd heel erg leuk.