hoe hond vastbinden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

hoe hond vastbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 01:56

nee hoor, ik ben niet van plan om mijn hond te mishandelen :D.
hondlief gaat dagelijks mee naar de paarden, maar kan helaas niet loslopen. Dus blijft ze aan de leiband bij mij of tijdens het voeren of uitmesten hangt ze aan een touw aan de muur.
Helaas heeft mevrouw de neiging om het touw door te bijten, en ze mag absoluut niet los raken ivm jachtdrift op de paarden.
aan de piste ligt ze aan de ketting. maar die is vrij zwaar zodat haar julius harnas opzij zakt. en dat vind ik niet zo comfortabel voor haar en het is niet handig om ze te verplaatsen met zon zware ketting.

ze weegt trouwens 30 kilo maar is enorm krachtig. ik zoek iets dat ze zeker niet kapot kan trekken, ze zich niet kan in verstrengelen of aan snijden en niet kan doorbijten.
voor aan de piste is een meter of 2 a 3 voldoende. voor aan stal mag dit een meter of 5 a 7 zijn...

iemand optie's?

Amiigo

Re: hoe hond vastbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 01:57

Een wat dikkere staalkabel? Of een lichtere ketting als wat je nu hebt?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 02:07

bij een lichtere ketting heb ik schrik dat ze hem kapot trekt. ik heb geen idee hoe je de sterkte van een ketting kan meten?
staalkabel hadden we ook al aan gedacht. snijdt dat niet? stel dat ik ze aan een kabel van 10 m hang en ze vliegt plots achter iets aan.(doet ze normaal niet maar je weet nooit...) kabel draait rond haar poot, geen kans op een afgesneden poot? of kan ik dat voorkomen door hem door een tuinslang oid te halen?
hoe weet ik de sterkte van zo een kabel?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 02:15

Highline gebruiken. Is ook een manier om paarden onderweg vast te zetten (trektocht bv). Touw/kabel spannen tussen 2 bomen ruim boven hoofd hoogte paard/hond en touw naar beneden net lang genoeg om met neus aan de grond te laten komen. Kunnen ze niet in vast komen (stops op de highline voorkomen boompje draaien)te zitten en hond die zo'n lijn van boven heeft kan ook niet zo makkelijk er aan knagen. Variant met hoog riem/ketting vast knopen aan een muur moet ook wel te maken zijn. Gewicht ketting hangt dan ook aan het ophangpunt ipv aan de hond.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 02:27

Ik vind het een lastige, te dun is ook link..
Maar een mogelijke oplossing misschien, heb je er zicht op?
Ik zou zelf een halsband op afstandbediening inzetten, dan heb je drie opties op je afstandsbediening:
Piepje, piepje met schokje en gelijk een hardere tik o.i.d.
Dan kan je bij dat geknaag corrigeren met de band, op afstand zonder gelijk een schokje te hoeven geven.
Als je het goed aanleert krijgt ze vanzelf door dat dat geknaag uiteindelijk een tik stroom oplevert, en dat hij/zij dan stopt.
Misschien een rare gedachtegang, maar het kwam ineens in mij op.
Ik zie namelijk zo'n hond voor me die dondersgoed weet wanneer de baas wel in kan grijpen en wanneer de baas op het paard zit of iets, en dus niet kan corrigeren.
Dan kan je met een systeem als dat dus wel ingrijpen, op afstand.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 03:02

Zo'n stroomband is een link martelwerktuig dat bij onjuiste timing grote schade aan kan richten!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 03:11

Highline vind ik een goede. Is echt een goed systeem.
Hier een merrie die jaagt op honden, je mag haar eens lenen :+
Mijn honden hebben van haar geleerd dat ze uit de buurt moeten blijven, maar het is best wel een harde les geweest :=
Verdraagt ze het vastbinden goed ? Mijn tjech vond het verschrikkelijk. Die bleef liever in de auto.
Weet niet in hoeverre je hierin al geoefend hebt, maar is ze even geïnteresseerd in paarden als in bvb een konijn ? Onder streng toezicht werd het bij ons stil aan mogelijk om "prooidieren" te introduceren. Dit heeft wel tijd gevraagd en bleef wel een opgave. Bij grotere dieren zoals schapen etc was de verleiding wel een stuk minder groot als bvb een kat of cavia. Spijtig dat ze er niet los kan, maar kan ik wel begrijpen. Met hun eigenwijs karakter ook :)
Van elektrische band al positieve dingen gehoord. Het klinkt drastisch, maar als jullie daardoor beiden meer van bepaalde activiteiten kunnen genieten zou ik het wel overwegen.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 03:14

Ik zou naar een bouw markt gaan, daar hebben ze diverse kettingen met verschillende sterktes; er zal vast wel een zijn die sterk genoeg is maar niet te zwaar.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 07:36

kan je hem tijdens het mesten niet gewoon in een lege stal zetten en de deur dicht doen? En met het rijden in een bench naast de piste. Vastleggen is en blijft een risico, in verband met zichzelf ophangen.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 07:47

Ouderwetse waslijn. Is een ijzerdraad, gedraaid in een plastichoesje.
Dat is niet zwaar qua gewicht, super sterk en kan niet om poten o.i.d. heen draaien. Het is te stijf om opgerold te blijven zitten, het springt meteen terug.
Ik denk bij de bouwmarkt.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 07:49

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 08:01

Zoals al eerder is aangegeven, leren om het touw niet door te bijten. De jacht kan lastiger te corrigeren zijn maar dat touw is best te doen. Dat is eigenlijk gewoon basis oefening. Eerst een lekkere wandeling en dan even rustig op een deken wachten tot het weer hond tijd is. Vraagt wat aandacht en inspanning maar daar hebben jullie beide wel plezier van. Zelf heb ik een Beagle maar die luistert perfect. Ook op stal.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 08:11

Heel eerlijk? Ik zou de hond thuis laten :o

Hier gaat er altijd maar 1 hond mee. En dat is diegene waarvan ik zeker weet dat hij voor de volle 100% luistert en niet achter de paarden aan zal gaan. Hij keutelt lekker achter mij aan en ontloopt de paarden. Want niet alleen kan de hond de paarden wat aan doen, maar andersom kan natuurlijk ook.
De rest blijft gewoon thuis totdat ze geleerd hebben bij me te blijven. Ik ga geen risico nemen dat het een keer fout gaat.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 08:15

Waarom moet de hond mee als ie daar enkel aan een lijntje moet hangen?

Is misschien een longeerlijn een optie?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:13

Een goede muilkorf kopen en die om doen. Dan wel een goede korf, niet zo'n snuitje. Kost 2 tientjes en dan kan de hond geen draad meer doorknagen. En als ze eens ontsnapt kan ze met ene korf om ook geen paarden bijten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:26

Ik deed de hond altijd in de stal als ik ging rijden.
Nu de paarden bij mijn ouders staan breng ik de hond naar binnen, maar ze kan door het kattenluikje (en dat gaat ze ook) dus als ze onverhoopt toch door de stallen rondloopt als ik het niet wil (bijvoorbeeld als ik op de trekker rond rijdt) dan sluit ik haar weer op in een stal tot ik klaar ben.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:31

Machie schreef:
Een goede muilkorf kopen en die om doen. Dan wel een goede korf, niet zo'n snuitje. Kost 2 tientjes en dan kan de hond geen draad meer doorknagen. En als ze eens ontsnapt kan ze met ene korf om ook geen paarden bijten ;)

Maar alsnog doodgeschopt worden als ze erachteraan gaat.....

Ik zou de hond ook thuislaten denk ik, de hond heeft er niet zoveel aan om daar vast te moeten liggen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:36

Ik denk dat een hond wel van HEEL goede huize moet komen om een gemiddelde ketting door te bijten eigenlijk.... er zijn vrij handzame niet te zware kettingen te koop, die toch echt wel sterk genoeg zijn.

Ik zou gewoon eens bij een bouwmarkt gaan kijken, daar kun je ze gewoon per meter van de rol kopen.

Maar inderdaad... waarom moet de hond perse mee?

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:37

mini paddock maken voor de hond, met stroomdraadje er omheen. Leren ze heel snel en zit ze niet vast. Wel ff heel erg zielig. Dat wel.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:38

Dat de hond vastgelegd word snap ik heel goed. Veiligheid boven alles.
Maar als een hond vastgelegd word en ernaar neigt een lijn/ketting door te bijten of los te trekken vraag ik mij ook af of het wel verstandig is die hond mee te nemen. Het geeft dan alleen maar stress.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:44

Ik ben het eens met Palmera.

mijn honden bind ik ook regelmatig vast op stal als ik even niet op ze kan letten. Ze gaan dan gewoon rustig liggen kijken. Moesten ze zoveel stress krijgen door dat vastbinden (door jachtdrift of wat dan ook) zou ik dat echt proberen corrigeren, en anders in de auto of thuis laten.

Maar om op je vraag te beantwoorden: er zijn staalkabels die omwonden zijn, zodat ze toch bog 'zacht' zijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:59

Ik bind de mijne ook wel eens vast, vooral als er andere mensen rijden, hij kan nog wel eens de neiging hebben om langs het hek heen en weer mee te lopen, hij is prima te corrigeren, maar als ik niet oplet kan het wel eens gebeuren. Dan liever vast, ik doe het met een leren riem die hij niet kapot bijt. Halstertouwen bijt hij wel door. Als ik alleen rijd ligt hij altijd los

Voor de rest loopt hij eigenlijk altijd los, hij loopt altijd naast me en als ik aan het poetsen ben of bezig kan ik hem prima op een plekje laten 'af blijven' zonder touw.

Ik zou als ik jou was of je hond thuis laten (aangezien hij al niet zo vriendelijk naar paarden is) of desnoods een ijzeren kabel met PVC omwonden. Die gebruiken ze ook bij die grondpennen. Die zijn niet door te knagen, oersterk en flexibel.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:51

Heel simpel.... Lekker thuis laten als jij met je paard bezig gaat en anders in de box (je paard is er immers toch uit)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 11:37

betadine schreef:
Highline vind ik een goede. Is echt een goed systeem.
Hier een merrie die jaagt op honden, je mag haar eens lenen :+
Mijn honden hebben van haar geleerd dat ze uit de buurt moeten blijven, maar het is best wel een harde les geweest :=
Verdraagt ze het vastbinden goed ? Mijn tjech vond het verschrikkelijk. Die bleef liever in de auto.
Weet niet in hoeverre je hierin al geoefend hebt, maar is ze even geïnteresseerd in paarden als in bvb een konijn ? Onder streng toezicht werd het bij ons stil aan mogelijk om "prooidieren" te introduceren. Dit heeft wel tijd gevraagd en bleef wel een opgave. Bij grotere dieren zoals schapen etc was de verleiding wel een stuk minder groot als bvb een kat of cavia. Spijtig dat ze er niet los kan, maar kan ik wel begrijpen. Met hun eigenwijs karakter ook :)
Van elektrische band al positieve dingen gehoord. Het klinkt drastisch, maar als jullie daardoor beiden meer van bepaalde activiteiten kunnen genieten zou ik het wel overwegen.

Mevrouw heeft vorig jaar uit een paddock van 1.40 gesprongen, en de paarden opgejaagd. Het is geeindigd met een schop op haar borstkas, Dierenarts, => dierenkliniek, 4 dagen binnen. Klaplong die niet vacuum wilde komen, eerste nacht bijna een dode hond, voor de keuze gesteld operereren (open borstoperatie aan 4000 euro, 3 maand benchrust, 1 jaar herstel, met weinig kans op lukken) of proberen met de drain.
Gelukkig is het goed gekomen zonder operatie, grapje heeft 1200 euro gekost omdat mevrouw eventjes doof was ...
bij een konijn zit ze er achter om te pakken. Bij de paarden vind ze het leuker om ze te doen rennen. Ze bijt er niet in (eerder pitsen om ze te doen lopen), maar dus wel in de achterbenen.

Ze kan prima aangebonden liggen, aan de piste ligt ze te kijken terwijl ik rij, kijkt ze naar de vogeltjes of de konijntjes die huppelen. Eenmaal aangebonden heeft ze weinig jachtdrift.
Wat ze wel eens doet is, als mijn paard bv wat onnozel doet of te heftig is, is zich komen moeien, dan probeert ze er wel eens achter te zitten en vergeet ze dat ze aangebonden is. Dikte van de ketting is dus niet voor het doorbijten maar voor de kracht dat ze er kan opzetten met een ruk.

Aan stal ligt ze ook gewoon wat rond te snuffelen en te doen, dus op zich is ze vrij rustig. Maar als ik in de stal bezig ben wil ze gewoon naar mij toe komen (wat niet altijd mogelijk is als de paarden toevallig in de stal lopen.

Voor de mensen die het nog niet wisten, het is ook een tsjechoslowaakse wolfhond. Erg sterk, enorm veel kaakkracht, verlatingsangst en jachtdrift.
Effe aanleren los te lopen tussen paarden is praktisch onmogelijk + als ze iemand vreemds ziet zou ze durven gaan uitvallen of uit schrik weglopen, en dan zie ik ze nooit meer terug.
opsluiten in stal is geen optie
1. open schuilstal
2. mevrouw springt los over 1.40 uit stilstand, 2 meter met aanloop.
3. zelfde reden waarom paddockje met elektriciteit niet werkt, ze gaat er gewoon over :D

Thuis laten, ze gaat erg graag mee naar de paarden, geeft haar ook een deel beweging (ze gaat zelfs vaak mee op buitenrit naast mijn oudste paard. dat gaat perfect.
Daarnaast heeft ze wel verlatingsangst (in de auto alleen is in de bench wegens opeten van mijn zetels en gordels.) Ze is liever aangebonden bij mij, dan los alleen in haar kennel.

Het probleem is kwa bijten, ze doet het normaal niet, maar plots haalt ze het in haar hoofd, zet de lijn strak, knapt 2 maal op het touw en het is doorgebeten. Ze kan het wéken niet doen, en dan plots weer wel. En tegen dat je zoiets merkt (5 seconden niet kijken en het kan gebeurd zijn) is het te laat.

muilkorf maak ik haar doodongelukkig mee ...

bedankt alvast voor de soorten optie's, het hoger opbinden of tussen twee punten zou idd ideaal zijn, ik kijk eens wat we kunnen realiseren :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:42

Ik zou voor een staaldraad gaan, eventueel met plastic omlegd. Die is vrij stug waardoor een hond er haast onmogelijk in verstrikt kan raken, een stuk lichter dan een ketting en het is oersterk.

Mijn hond ligt buiten ook wel eens aan een grondanker vast ivm haar jachtdrift.. 10 meter lang touw.. niks mis mee :) Ze vinden het heerlijk om wat rond te kunnen kijken en bij de eigenaar in de buurt te zijn.