Welke vis voor mijn aquarium?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Welke vis voor mijn aquarium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 18:29

Vorig jaar november of zo, heb ik een tweedehands aquarium gekocht omdat ik vissen wilde houden. Daar is uiteindelijk een hamster in gaan wonen :')
Nu is hamster lief helaas overleden, en ben ik in mei verhuisd waarna het aquarium dus stond te niksen. Nu kwam ik hem weer tegen in de kast en heb ik hem dus maar weer eens schoongemaakt en getest of ie nog waterdicht is.

Het is een 60*30*30 aquarium van Jewel, geen idee hoeveel liter er in kan. Ik ben vanmiddag een lamp gaan halen, en de man in de dierenwinkel vertelde me al dat er sowieso geen goudvissen in kunnen.. jammer want die ik wilde ik graag, maar hij vond de bak daar echt te klein voor. Warm water vissen dus.. Welke soorten zijn geschikt?

Ik wil sowieso geen guppen :')

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:34

60 x 30 x 30 is 54 liter :)*

Vissen moeten minimaal 10x hun lengte aan ruimte hebben. In een bak van 60cm lang kunnen dus alleen vissen van maximaal 6cm.Houd je aan deze stelregel: 1cm vis per liter water. In een bak van 54 liter kan dus 54cm vis, wat ongeveer neerkomt op 11 visjes van 5cm lang.

Dit bovenstaande vond ik op dier-en-natuur.infonu.nl. al lijkt die laatste stelregel me best krap.
Laatst bijgewerkt door MerleSimone op 10-11-15 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

silverwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:36

Ik heb niet echt tips voor je, maar als je de bak verwarmd zijn er genoeg leuke kleine visjes die het prima naar hun zin kunnen hebben in je bak.

Petje af trouwens voor de verkoper in de dierenwinkel...hoe vaak hoor je wel niet dat er makkelijk 3 goudvissen of sluiertjes in een kommetje kunnen 8)7

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:42

Misschien is het goed om je eens te oriënteren hierin, er zijn diverse aquarium-fora waar kenners zitten die je advies kunnen geven. Het bakje die je hebt is een 54 liter bak. Daar gaat nog wat inhoud vanaf voor de bodem, planten en het hout/stenen (en de techniek, verwarming/evt. interne pomp) waarmee je het aquarium wilt inrichten. Je zult zo'n 40 liter effectief overhouden.

In principe zegt met 1 cm vis per liter, dus totaal 40 cm (bijvoorbeeld 8 visjes van 5 cm lengte) aan vis kun je houden. Ik zou vissen kiezen die niet groter worden dan een cm of 5, dan kunnen ze hun kontje nog fatsoenlijk keren en hebben ze voldoende zwemruimte.

Je kunt denken aan een gezelschapsbakje. Dit houdt in dat je geen biotoop uit een bepaalde regio nabootst, maar gewoon visjes (en planten en inrichting) uit verschillende biotopen bij elkaar zet. Hierbij moet je wel informeren of de dieren samen kunnen en elkaar niets doen. Er zijn behoorlijk agressieve rakkers bij de vissen. Denk aan kogelvisjes, die overigens meestal brak- of zoutwater nodig hebben) of cichliden.

Het mooiste zou zijn, wanneer je zowel in de bovenlaag als in het midden als op de bodem bewoners hebt. Sommige vissoorten zwemmen graag bovenin (bijvoorbeeld dwerggoerami's, bijlzampjes), andere zijn bodembewoners (corydoras, apistogamma's enz.). Ook hier zou ik naar informeren, zodat je niet straks alle vissen bovenin hebt en onder is niks te zien.

Zeeuwsemeid

Re: Welke vis voor mijn aquarium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 19:13

fique

Re: Welke vis voor mijn aquarium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:29

Je pompje moet wel genoeg zijn voor dit aquarium. Je zou idd kunnen denken aan iig corydora's voor op de bodem. Garnalen zijn trouwens ook leuk. De rotsgarnaal of de japonicagarnaal worden ook wat groter zodat ze bij meerdere vissen kunnen. Zijn ook goede opruimers.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 19:36

Ik zat nu te denken aan platy's, ik zag blauwe en die vind ik echt prachtig! En Neon tetra's een corydoras inderdaad, alleen welke soort weet ik dan nog niet precies.