Zindelijkheid kat, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

QueenE

Zindelijkheid kat, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 16:22

Hallo allemaal!

Sinds bijna 2 weken hebben wij een hele leuke en lieve kat geadopteerd. Hij is 2 jaar en gecastreerd. De eerste dagen deed hij netjes zijn behoefte op de kattenbak. Maar na een paar dagen begon het eerst met poepen in de wasbak in de keuken, en ook plast hij in een hoek in de kamer (gewoon op de vloer). Dit heeft hij beide nu een aantal keer gedaan. Soms doet hij het dus gewoon netjes op de kattenbak en soms in huis. Vandaag heb ik feliway aangeschaft en de kap van de kattenbak er af gehaald (luikje had ik er al niet in). Ik verschoon de kattenbak zodra hij er iets op heeft gedaan zo snel mogelijk (meerdere keren per dag) dus de kattenbak is echt schoon en stinkt ook helemaal niet. De kattenbak staat in het hok en hij moet door een kattenluikje om daar te komen. Hij krijgt ook zijn eten in het hok. Dit is beide ivm onze hond die ook in huis zit zodat zij er niet bij kan komen. Moet ik proberen om hem toch in de keuken te gaan voeren? Zou dit kunnen helpen? De kattenbak en het voer staan beide aan de andere kant van het hok (wel een klein hokje) en hij eet vrijwel altijd zijn eten gelijk helemaal op (hij krijgt 3x per dag). Zou een 2e bak in het hok erbij kunnen helpen of heeft dit geen effect? Ik kan geen 2e bak in huis zetten ivm de hond. Ik ben ook al rustig begonnen met hem te wennen in de tuin zodat hij daar evt. ook behoefte kan doen. Maar dit is nu nog heel gecontroleerd omdat hij nog niet zo lang bij ons is, ik hoop dat hij over een paar dagen wat langer zelf de tuin in kan. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee kan houden?

Keet

Re: Zindelijkheid kat, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:28

Ander kattengrit proberen? Soms vinden ze bepaalde grit echt niet fijn.
Mijn katers haten niet klonterend grit en willen alleen fijn klonterend grit :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:31

Ik zou proberen de kattenbak eerst eens ergens anders neer te zetten. Bijvoorbeeld op de plek waar hij nu steeds plast. Inderdaad ander grit kan ook helpen, of een 2e bak er bij.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 16:45

In de kamer neerzetten gaat dus niet ivm de hond. Ander grit is inderdaad ook nog een goed idee, daar had ik zelf nog niet eens aan gedacht :=

Een 2e bak zou ik wel willen, maar die komt dan in dezelfde ruimte, heeft het dan nog wel nut?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:54

Nee dat heeft niet echt nut. Katten zijn van zichzelf zindelijk, dus ik zou toch echt proberen je bak ergens anders neer te zetten. Al is het maar tijdelijk om de onzindelijkheid te doorbreken.

Heb je een krabmeubel? Wij voeren de katten in hun krabmeubel zodat de hond er niet bij kan. Voer en kattenbak in dezelfde ruimte heeft blijkbaar niet zijn voorkeur.

Onze katten hebben ook een periode van onzindelijkheid gekent, echt te smerig gewoon.. Inmiddels hebben wij de bak in een kastje staan en dat werkt super. Geen stank meer als ze er af komen en dat lijken ze zelf ook prettiger te vinden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:04

Je kunt ook een soort kist om de kattenbak heen maken zodat de hond er niet bij kan.
Heb ik al eerder hier op Bokt gezien, leek me ontzettend handig mocht ik nog een keer een kind krijgen oid.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:07

Waarom kan de kattenbak niet bij de hond of blijft de hond er niet vanaf?

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:12

__Elizabeth schreef:

Helaas "snacken" honden maar al te graag uit de kattenbak

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 17:14

__Elizabeth schreef:

Als we thuis zijn zal dat geen probleem zijn maar ik weet wel zeker dat als we er niet zijn de hond de kattenbak leeg gaat eten :o

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 17:18

Shanna schreef:
Nee dat heeft niet echt nut. Katten zijn van zichzelf zindelijk, dus ik zou toch echt proberen je bak ergens anders neer te zetten. Al is het maar tijdelijk om de onzindelijkheid te doorbreken.

Heb je een krabmeubel? Wij voeren de katten in hun krabmeubel zodat de hond er niet bij kan. Voer en kattenbak in dezelfde ruimte heeft blijkbaar niet zijn voorkeur.

Onze katten hebben ook een periode van onzindelijkheid gekent, echt te smerig gewoon.. Inmiddels hebben wij de bak in een kastje staan en dat werkt super. Geen stank meer als ze er af komen en dat lijken ze zelf ook prettiger te vinden.

Bedankt! Ik ga dan eerst proberen het eten in de kamer te zetten, we hebben inderdaad een krabmeubel dus dat zou best een optie zijn.

Een 2e bak in dezelfde ruimte met ander grit zou dat wel verschil kunnen maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:42

Dan kom je er inderdaad wel achter of hij voorkeur voor bepaald grit heeft. Eerst eten en bak scheiden, en anders toch maar tijdelijk de bak in de kamer.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:46

tinkermiep schreef:
__Elizabeth schreef:

Helaas "snacken" honden maar al te graag uit de kattenbak

Ooh dat wist ik niet voor het eerst dat ik daar van hoor. Af en toe hebben wij een kattenbak en onze hond doet daar echt niets mee.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 17:53

Shanna schreef:
Dan kom je er inderdaad wel achter of hij voorkeur voor bepaald grit heeft. Eerst eten en bak scheiden, en anders toch maar tijdelijk de bak in de kamer.

Bedankt voor je tips! Heb ik wat aan!

Onze hond eet de kattenstront ook van de straat dus uit de kattenbak is dan de verleiding wel erg groot denk ik, maar als het niet anders kan zullen we daar iets op moeten verzinnen..

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:53

Jij wil ook je eten niet naar de wc hebben denk ik

Wordt ook geadviseerd om het eten en bak gescheiden te houden

Is in huis een zelfreinigende kattenbak geen optie? Die bestaan toch.
En doet de hond het ook uit een bak met kap.

Ik heb echt nog nooit van gehoord

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:00

Wij hebben de bakken in een kist staan. Kan je prima zo maken dat de hond er niet bij kan en de katten wel denk ik :)

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:03

Kan ook het gevolg van stres zijn. Onze kat vond het maar niks dat er een hond bij kwam. Uitendelijk is de kat zijn leefruimte boven geworden en die van de hond beneden. Als de hond er niet is omdat die lekker een lange wandeling is maken komt hij wel even naar beneden maar zodra de hond weer thuis komt verdwijnt de kat heel snel weer naar boven.

Hoe is je kat in het gedrag naar de hond toe? Als hij steeds blaast en gromt zou ik toch eens goed nadenken of dat het wel zo'n fijne plek is voor de kat. Wie weet kan hij wel niet met honden overweg.
Succes ik hoop dat het plassen snel ophoud en dat jullie dieren veel plezier beleven aan elkaar!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:26

Weet niet of je een boven hebt. Anders kattenbak boven neerzetten of ergens waar de hond echt niet bij kan..of het voer op vensterbank of in/op een hoge kast. Die van mij vind klepjes vervelend en ging daarim naast de bak plassen.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 20:59

Heb het voer nu inderdaad ook verplaatst, eerst maar even afwachten hoe het nu zal gaan, anders ga ik inderdaad een oplossing bedenken voor een extra bak.

De kat heeft eigenlijk helemaal geen moeite met de hond, hij gaat er zelfs ook gewoon naast liggen op de bank enzo. Hij is er natuurlijk nog maar net dus zal vast wel wat stress zijn.