Konijn met maden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Konijn met maden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 05:51

Ik lijk er ook geen mazzel mee te hebben en normaal horen er nu geen vliegen meer te zitten maar hier is het goed vochtig en rond de 17 graden geweest en soms zelfs warmer.
Maar gistermorgen liet ik de konijnen los en merkte ik dat 1 van de 2 niet zo graag at en keek m vluchtig na maar kon niks vinden.
Later samen met mijn man gekeken en meteen maar weer zijn haar allemaal fatsoeneren aan zijn kont vooral en daar kwam ik tot de gruwelijk ontdekking.
Het is toch zo smerig, meteen de dierenarts gebeld en meteen in de auto gesprongen.
De assistentes zijn meteen begonnen met scheren voorzichtig en gelukkig was ik er optijd bij en was er wel schade maar gelukkig alleen oppervlakkig.
Dobby is drager van de E-cuniculli en had hierdoor waarschijnlijk urinebrand en dan met het vochtige warme weer en nog een verdwaalde vlieg zijn dan de boosdoeners.
Gelukkig mocht hij wel mee naar huis maar liefst binnen.
Ik heb hem boven gezet met de raam wat open zodat hij niet te zeer went aan de binnen tempratuur.
Hij eet en als hij uit zijn kooi mag huppelt hij vrolijk rond, maar in zijn kooi vind hij niet leuk.
Hij is gewend door de hele tuin te rennen samen met zijn vriendin, die hem ook aan het zoeken is.
Maar ik durf hem niet buiten te doen, ik weet hoe snel het kan gaan en moet er niet aan denken.
Daarbij kan ik hem binnen goed in de gaten houden, maar ik weet ook van een andere keer dat hij binnen zat toen hij ziek was dat hij niet wilde eten en buiten begon hij meteen.
Ik wilde hem vandaag nog binnen houden maar misschien morgen naar buiten dan wordt het koeler en het waait stevig.
Hok effe goed schoon maken zodat ook niks aangetrokken wordt en dan zou het moeten kunnen misschien.
Dan wil ik hem minimaal twee keer per dag controleren (hij moet ook nog medicatie hebben)
Wat is wijsheid??

8nnemiek

Re: Konijn met maden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 06:22

Heeft je dierenarts geen spray tegen vliegen en maden meegegeven? Die heb ik ook ooit gekregen. Dat spray je elke dag op de gevaarlijke plekken en dat zorgt dat maden geen kans hebben.
Wat een geluk dat je er op tijd bij was!
Ik heb ooit een konijntje gehad waarbij een vlieg eitjes in de neus had gelegd, zo zielig! Konijntje was hartstikke gezond, dat was gewoon pech hebben.. Daar was dus niks meer aan te doen -O-

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 06:59

Ja die spray heb ik idd ook gekregen.
Moet zo zijn medicijn geven en kijk ook naar de wond hoe het er nu uit ziet en anders idd misschien insprayen en lekker naar buiten maar twijfel nog heel erg.
Meestal als een konijn/ dier maden heeft is er toch vaak een onderliggend probleem.
Zover ik weet krijgt een gezond konijn het niet, vaak is een iets verzwakte weerstand al genoeg.

Oja ik had het er gister met de da over waar je een goede schaar kon krijgen voor konijnenhaar, want het is altijd zo'n gedoe dat knippen.
Dat pluishaar krijg je niet geknipt fatsoenlijk.
Nu vertelde ze me dat er bij mij in de buurt een konijnentrimster zit en hier gaat dobby de 25ste naar toe en dan een paar keer per jaar om alles fatsoenlijk bij te scheren.
Hij kon morgen eigenlijk al maar wil eerst dat die wond een beetje over is anders doet het misschien pijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 08:31

Ik heb er ook een gehad met maden, die bleef gewoon buiten,
Elke dag goed kijken hok schoon houden en meer kun je verder toch niet doen dacht ik?

Die van mij was toen een half langharig konijn die wat te dik was, kon zich niet goed wassen en dat was het probleem denk ik
Dat was een mannetje en een vlieg had toen precies bij zijn ballen in die plooien etjes gelegd :+
Was er net op tijd bij gelukkig

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 09:26

Bij hem zat het ook net in die lies idd.
Ga m zo lekker buiten laten, het waait hard dus geen vliegen en hij is ingesprayd met dat spul.
Alles was mooi droog en verder goed in de gaten houden idd.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:38

Verschrikkelijk!
Maar het kan iedereen overkomen, gelukkig was je er op tijd bij!

Is er geen mogelijkheid (een gedeelte van) je ren van horrengaas te voorzien?
Een klamboe erover ofzo?
Dan kan hij toch naar buiten en blijven de vliegen uit de buurt...

Beterschap!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 09:58

Hij loopt door de hele achtertuin en voor de nacht gaan ze het hok in ivm de marter, dus dat wordt lastig.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:55

Een tijdelijke verplaatsbare ren (ziekenboegje) dan?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 11:18

Hij loopt buiten en geniet er zichtbaar van, hij begon meteen hooi te eten wat ik hem binnen niet zie doen.
Heb m steeds een beetje recovery gegeven voor de vezels en verder al
t hij alleen wat groente en fruit.
Ook begon hij meteen te wassen iets wat hij binnen ook niet doet, hij zit dan heel stil.
Gelukkig is hij heel makkelijk met pakken dus zal hem iedere paar uur effe nakijken.
Die spray helpt ook om die vliegen weg te houden en om eitje kapot te maken

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:20

Succes!

Gek weer ook, pfffff...deze temperaturen horen ook niet meer in november!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 11:23

Nee, hier is het nu gelukkig een stuk koeler en veel wind. Dat hebben vliegen niet graag.
Maar hij is buiten duidelijk meer in zijn element.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:24

Fijn!
Nogmaals beterschap!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 11:53

Thanks

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 07:18

Het gaat redelijk met Dobby, nog zoals het moet.
Vond m gisteravond heel stil, maar vanmorgen na zijn medicijnen los gelaten in de tuin en begon hij meteen te scharrelen en blaadjes te eten.
Gepoept had ie ook.
Zal ook effe duren voor de fenbendrops zijn werk doen, die moet je minimaal 28 dagen en vaak ergens rond dag 10 zie je verbetering.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 07:34

Gelukkig ben je er op tijd bij. Wij helaas niet deze zomer, we kwamen terug van vakantie en konijn Had hele natte en vieze kont van de diarree. Twee uur later bij de dierenarts omdat de huid ook stuk was. Dierenarts alles schoongemaakt en weg geschoren. We waren er op tijd bij zeiden ze. Wij elke dag zalfje op de wond smeren, zag er na elke dag beter uit. Drie dagen later gingen wij weer het zalfje smeren en zijn balletjes waren helemaal opgezwollen.. en er zaten er onder allemaal maden. We hebben meteen de dierenarts gebeld en het konijn ingeslapen, dierenarts wilde het niet eens meer behandelen. Zoveel waren het er.. Dus kijk je konijn heel goed na!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 07:51

Nou ik ben er heel eerlijk in, die wond komt wel goed als er niks nieuws ontstaat maar die e-cuniculli is de veroorzaker van de urinebrand en dat baart me meer zorgen.
Krijgen we dat nog onder controle?
Hij is nog lang niet zoals ik m gewent ben en dat blijft toch zorgelijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 08:29

Cuniculi is echt vervelend, heb er zelf ook een gehad,maar die had geen blaasproblemen daardoor.
En is er uiteindelijk bijna 11 mee geworden.

Kun je dit konijn niet elke dag met zijn kont in een afwasteiltje met lauw water zetten?
Dan is hij schoon, en konijnen vinden het niet eens vervelend :j
Stimuleert ze vaak ook nog es om extra goed te wassen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 17:32

Ik heb m toevallig vanmiddag idd nog eens met z'n kont in de dettoloplossing gezet en nog eens alles goed schoon gemaakt.
Hij doet alleen nog moeilijk met eten, hij eet niet zoals ik het graag zie.
Als ik hem binnen op het aanrecht zet kan ik m los laten zitten en hij pakt zelf het pipet in zijn mond om de recovery te eten, dus echt dwangvoeren is het niet.
Tanden zijn gecontroleerd en vorig jaar is dit onder narcose nog nagekeken en waar nodig bijgewerkt.
Maar ik weet van de vorige keer dat het effe duurde voor dat de fenbendrops aansloegen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 08:03

Wordt moedeloos ervan, hij is mooi droog tussen zijn benen maar wil niet zelf eten.
Ik vind het ook zo sneu voor m en het is zo'n lief dier.
Maar ik bekijk morgen de situatie en anders wordt hij waarschijnlijk morgen ingeslapen.
Anders kijk ik het nog aan tot maandag maar dan is het echt klaar.
Het blijft een hele moeilijke ziekte die e cuniculi en zal waarschijnlijk ook weer terug komen.
Maar zoals hij er nu bij zit heeft het ook weinig zin.
Hij keutelt wel een beetje en ik voer m met dwangvoeding, maar hij moet echt levendiger worden en zelf meer gaan eten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 09:56

Eet hij ook niet als je hem buiten zijn hok laat lopen?
En iets als wat gras,paardenbloem of wilgentakjes ofzo?

Ja bah ,naar hoor als ze ziek zijn :(:)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:49

Ik heb een ziek konijntje ooit geweekte grasbrok gegeven. Die was daar gek op, dat was het enige wat ie wilde eten.
Lastig zeg.
Het is natuurlijk best stressvol, zo'n dierenartsenbezoek en nieuwe omgeving en dat oppakken en dwangvoeren, zeker als je ziek bent, dus misschien helpt het wel om gewoon een paar dagen rust te geven en niks anders doen dan af en toe dwangvoeren..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:57

Kan het eventueel geen bijwerking zijn van de medicijnen die hij krijgt?

Pakt hij de dwangvoeding nog wel graag aan?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 11:00

Het dwangvoeden gaat redelijk en eerst at hij idd nog redelijk gras en paardenbloem, maar nu eet hij niks meer echt uit zichzelf.
Keutelen doet hij wel en ook goede keutels.
Word er echt moedeloos van.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:04

Vraag het voor de aardigheid eens na bij de dierenarts...heb dat ook eens gehad met één of ander giedje voor een zieke kat.

Kwam bijna noooooooooit voor ;) maa het moet maar net jouw dier zijn...
Hoe lang duurt dat kuurtje?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 16:11

Ben dus idd maar even langs geweest opnieuw bij de da en op een plasstik kwam nu toch uit dat er bloed bij zat.
Dit verklaard dus de achteruitgang.
Meteen ab erbij, hopelijk knapt ie nu op.