Konijn plots overleden ... plasje bloed- mysterie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

siepjes

Konijn plots overleden ... plasje bloed- mysterie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 19:07

Zojuist vond ik ons lief oud konijntje in de stal. Ze was 8 jaar maar nog kern gezond en levendig. Ik laat haar ieder jaar checken en inenten (zo ook in mei dit jaar). Kreeg complimenten - goede tanden en niets vreemds voelbaar in buik. Het was een ongesteriliseerd vrouwtje. Ik heb echt niets gemerkt dat ze ziek was. Goed eten- levendig (ze lopen bij ons in een stal en overdag kunnen ze naar buiten). Vanochtend hopste ze nog rond. Ook niets gemerkt aan gekleurde urine of ontlasting. Nu lag ze en achter haar was een spoor bloed. Ik heb goed gekeken maar het bloed leek uit haar achterste te komen. Nu weet ik niet .. uit welk achterste.. Wat zou het kunnen zijn? Toch een virus? We hebben nog een konijn nl. Maar ze is wel geënt dus dat vind ik gek. Iemand ervaring?

Eoweyn_x

Re: Konijn plots overleden ... plasje bloed- mysterie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:08

Had ze verder zelf ergens bloed?

Misschien VHS, of een baarmoederprobleem. Zou je andere konijn even in de gaten houden. Sterkte!

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:17

Was het echt zuiver bloed of gewoon donkere urine?
Een konijn wat sterft zal alles laten lopen, dus ook de urine.
Bij VHS zie je meestal niets uitwendig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:18

Een hoop voedsters van die leeftijd leggen het loodje door baarmoederproblemen. Dat kan een ontsteking zijn, maar ook cystes.

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:21

Ach wat naar, gecondoleerd.
Ik weet niet veel van konijnen, maar weet wel dat het taaie beestjes zijn en inderdaad niets laten merken tot het einde.. Iets met survival of the fittest, als je laat merken dat je zwak bent is dat een risico.
Als je het wilt weten kun je altijd je dierenarts raadplegen! Kan gewoon telefonisch.