Ren ontsmetten na myxomatose?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yaralisa

Ren ontsmetten na myxomatose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 16:00

Hoi bokkers!

Helaas is in mijn konijnenren myxomatose opgetreden. Toen ik iets vermoedde heb ik meteen alle konijnen apart in hokjes gezet zodat ze geen contact met elkaar konden hebben. Jammer genoeg heeft een groot aantal het niet gered, maar gelukkig vertonen een paar helemaal geen symptomen.

Van de 13 konijnen zijn er maar 3 gezond gebleven, de rest is dood. Jammer genoeg is het heel snel gegaan, en is mijn 'kudde' op deze manier wel heel snel uitgedund...

Voor de zekerheid houd ik ze nog even apart maar ik vroeg me af of ik nog voorzorgsmaatregelen moet nemen voordat ik ze weer bij elkaar terug plaats in de ren.

Ik las op internet dat het belangrijk is om het hok te ontsmetten, maar hoe zit dat met een ren met 4 wanden van gaas en gras op de bodem? Hier kan ik niks aan ontsmetten lijkt mij?
Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden als ik ze weer bij elkaar ga zetten en ook nieuwe konijntjes erbij ga kopen?

Bedankt alvast!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:02

Je kan ze ook laten enten, toch? Of is dat niet tegen myx?

edit: sterkte trouwens met het verlies.. Dat moet best een klap in een keer zijn..
Laatst bijgewerkt door Pluttersput op 09-11-15 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:02

Ook dat zou ik gewoon ontsmetten met een dettol mengsel. Gewoon er op borstelen en je emmer over het gras uitgooien.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 16:05

Pluttersput schreef:
Je kan ze ook laten enten, toch? Of is dat niet tegen myx?

edit: sterkte trouwens met het verlies.. Dat moet best een klap in een keer zijn..

Ja klopt, maar helaas blijkt dat dus geen garantie. Vrijdag merkte ik het op, en nu zijn er nog maar 3 over.
Dankjewel! Het is inderdaad een grote klap.

lizy29 schreef:
Ook dat zou ik gewoon ontsmetten met een dettol mengsel. Gewoon er op borstelen en je emmer over het gras uitgooien.

Bedankt. Gaat het gras daar niet dood van?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:06

Had je je konijnen geënt dan? Hoelang was dat geleden? Want als dat recent was zou ik toch eens naar de DA stappen en verhaal gaan halen hoe dat mogelijk is.

lizy29

Re: Ren ontsmetten na myxomatose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:09

je gras zal het niet leuk vinden maar dat komt wel weer op.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 16:12

Maartje1990 schreef:
Had je je konijnen geënt dan? Hoelang was dat geleden? Want als dat recent was zou ik toch eens naar de DA stappen en verhaal gaan halen hoe dat mogelijk is.

Heel verschillend, sommige had ik al 5 jaar, de laatste was van afgelopen mei.
De DA zei dat inenten helaas niet garandeert dat ze het niet krijgen.
Al vind het het wel behoorlijk frappant dat het dus maar bij 3/13 konijnen bescherming biedt (in dit geval dan).

lizy29 schreef:
je gras zal het niet leuk vinden maar dat komt wel weer op.

Dat denk ik ook wel, het gras is op dit moment toch niet optimaal.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:13

Maar myxomatose moet je ieder jaar inenten, toch? Heb je dat ook gedaan?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:15

Tegen myxo en VHS moet inderdaad ieder jaar ingeënt worden. Maar, sinds ze de nieuwe inenting hebben is het al vaker voorgekomen dat dieren het toch krijgen.

Gras ontsmetten is moeilijk, maar ik zou het wel doen. En de konijnen die je hebt, alsnog laten inenten.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 16:24

Elk voorjaar worden ze allemaal ingeënt, net zoals mijn DA het aangeraden heeft.
Eoweyn_x schreef:
Gras ontsmetten is moeilijk, maar ik zou het wel doen. En de konijnen die je hebt, alsnog laten inenten.

Bedoel je dat ik ze nogmaals in moet enten, dus voor de 2e keer dit jaar?

Zo ziet de ren er trouwens uit:
Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:26

Misschien dat de werking gewoon een heel stuk minder is en het beter is als konijnen 2 keer per jaar worden geënt? Is maar iets waar ik over loop na te denken. Maar dat dat de reden is dat er veel konijnen het nu niet gehaald hebben.

Overigens, veel sterkte met je verlies, want dit is echt niet leuk!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:31

Nee, het zit 'm in de inenting. Die is gewoon niet zo goed als de oude. Laatst nog een bericht uit Duitsland tegengekomen hierover. Twee keer inenten zal weinig uithalen met deze enting. Het zijn de ziektestammen die gemuteerd zijn.

@ TS, nee, dan zou ik dat niet doen. Ik dacht dat je ze nog niet had laten inenten ;) Sterkte!

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 16:36

Aah zo. Dan verklaart dat misschien wel waarom het precies 3 oudere konijnen zijn die niks mankeren?
Omdat zij ook nog de 'oude/goede' inenting gehad hebben?

Dankjewel!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:53

Heb je de anderen in laten slapen? Mag hopen dat ze niet zelf dood zijn gegaan, verschrikkelijke lijdingsweg.

Ik heb het helaas zelf ook meegemaakt. Sterkte! Wij hebben alles weg gegooit, alleen ontsmetten is een risico. En er mochten ook voor een tijd geen konijnen bij omdat het ergens nog kon zitten. Hoe lang weet ik niet.
Maar wees voorzichtig dus!

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 16:58

Nee zodra duidelijk werd dat het myxomatose was, heb ik ze laten gaan.
Vreselijk sneu, maar liever dat dan dat ze pijn moeten lijden.

Flesjes enzo ga ik allemaal gewoon vervangen ja, maar mijn ren kan ik moeilijk weggooien natuurlijk.
Ik weet alleen ook niet precies hoe lang de kans nog bestaat dat het er nog is en dat ik ze dus nog niet in de ren mag laten en er nieuwe konijntjes bij mag zetten.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:03

Yaralisa schreef:
Aah zo. Dan verklaart dat misschien wel waarom het precies 3 oudere konijnen zijn die niks mankeren?
Omdat zij ook nog de 'oude/goede' inenting gehad hebben?

Dankjewel!

Als ze dit jaar ingeënt zijn, dan zijn ze ingeënt met de nieuwe enting en dan hebben ze dus net zoveel risico gelopen. Wie weet een net wat betere weerstand.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:20

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 17:43

Maar wanneer weet ik zeker dat de konijnen die nog leven de ziekte niet onder de leden hebben?
Wanneer de incubatietijd voorbij is?

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:34

Voor de zekerheid incubatietijd even checken bij je DA, maar ik dacht dat het iets van 2 weken is.

Ook het 'hoe ontsmetten' kun je daar misschien vragen.
Bleek werkt bijvoorbeeld goed ontsmettend, maar niet op vuile oppervlaktes (dus eerst schoonmaken, dan bleek) en je gras gaat dat niet tof vinden.
Of je zou iets speciaal kunnen aanschaffen zoals CID-20.
Maar misschien heeft je DA wel een handiger idee.

Het nieuwe vaccinatiemiddel dat je konijnen kregen, is dat die van Nobivac?
Dat is wat mijn konijntjes krijgen namelijk...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 07:52

Ja, dat is nobivac. Er is nog maar een inenting in omloop.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 09:39

Ruim twee weken zou inderdaad voldoende moeten zijn.

De DA raadde af om het gras te ontsmetten, vooral ook omdat het 90m2 is en dat het dan wel heel veel werk wordt en waarschijnlijk niet veel nut heeft.
Verder heb ik alle materiaal zoals de hooiruif en speeltjes en dergelijke wel ontsmet (met Dettol).

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:46

Heel jammer van je konijnen. Rotziekte.

Maar wil je toch even complimenteren met je prachtige ren, echt fantastisch. Daar kunnen konijnen tenminste echt uit de voeten. Graven ze niet? Onze konijnen groeven allemaal gangen in hun ren (2 konijnen, 60 m2) en lopen werd daardoor een beetje riskant.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:56

Wat een prachtig ren inderdaad! :j +:)+

Gras lijkt mij ook erg moeilijk te ontsmetten.
Mij lijkt het dat je het met 3 weken wel genoeg tijd hebt gegeven. Als ze dan nog niet ziek zijn, moet het goed zijn lijkt me. Aangezien er ruim 2 weken incubatietijd is.
In ieder geval het gaas schoonmaken moet denk ik nog wel mogelijk zijn voor de zekerheid?

Maar wat ik zelf heel krom vind, is waarom nu nog enten? Je steekt er hartstikke veel geld in en moet je kijken wat het heeft opgeleverd? Eigenlijk helemaal niets... 10 van de 13 vind ik een ontzettend groot getal wat geënt is wat het niet heeft overleefd. Dit klopt toch eigenlijk helemaal niet?

Doe je nog zo je best en krijg je dit... :(:) Verschrikkelijk....

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 10:25

Dankjewel allebei!
Ik heb deze ren sinds het voorjaar en ben er zelf minstens zo blij mee als de konijnen! Het is gewoon een genot om ernaar te kijken <3

Hevonen: In het begin hebben ze zo'n lange gang gegraven dat ze er allemaal in konden en dan zag je ze nog niet zitten :wow:
Maar dat was ook op de enige plek waar zand lag, verder is het overal kleigrond. Daar heeft m'n vader cement in gedaan (toen ze eruit waren uiteraard :+ ) en verder is het nooit meer gebeurd.
Af en toe wel een graspol eruit maar verder dan dat gaan ze gelukkig niet.

Leprycorn: Ja inderdaad, het gaas heb ik wel helemaal ontsmet en dan wacht ik nu nog 2 weken voordat ik ze er weer in zet :j

Tja, moet eerlijk zeggen dat dat ook al door mijn hoofd gegaan is.
Het kost inderdaad genoeg geld met zoveel konijnen, en als het helpt heb ik het er wel voor over.
Maar als het dit als resultaat heeft... Ik ga het er nog eens met de DA over hebben.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:06

Ik vind dat wat voorbarig.. Ik heb in totaal 12 konijnen laten inenten dit jaar en ze kregen geen myxo of vhs.. Hoe moeilijk ook, gevalletje van pech. Het is dan ook de VHS die gemuteerd is, niet de myxo. Wat er tot nu toe van bekend is.

Als je je konijn laat inenten betekent dit niet dat ze 100% beschermd zijn tegen deze twee ziektes. Ze hebben gewoon meer antistoffen, dus meer kans op overleven als ze gevaccineerd zijn.