Help, problemen met konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bentee

Help, problemen met konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 21:05

Hoihoi,

De titel doet erger overkomen dan het is :Y)

Wij, vriend en ik, hebben sinds ongeveer 2/3 weken een konijntje gekocht uit de dierenwinkel.
De eerste 3 dagen was hij erg rustig en makkelijk op te tillen etc.

Maar vorige week wilde ik hem uit zijn hok halen en toen beet hij mij, gelukkig in mijn broek dus niet zoveel aan de hand. Nu lijkt het of hij steeds "wilder" wordt. Hij is constant aan het stampen in zijn hok, aan het springen en rondrennen en als ik hem uit het hok wil halen begint hij heel hard te trappelen...

Zojuist was hij ook aan het springen en stampen in zijn hok, dus ik probeer hem uit het hok te halen zodat hij door de woonkamer kan lopen, maar hij bijt gewoon weer... Dit keer in mijn arm.

Ik weet niet wat ik eraan moet doen om hem wat tammer en rustiger te krijgen. Mijn vriend denkt dat hij misschien niet echt meer tam te krijgen is doordat hij zolang in de dierenwinkel heeft gezeten.. Kan dat?

Hebben jullie tips voor mij? :)

Villanelle

Re: Help, problemen met konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:21

Ik zal even mee proberen te denken.

Is de permanente woonruimte van je konijntje groot genoeg? Een standaard binnenhok voldoet meestal niet.

Wellicht last van frustratie (hormonen? alleen zitten? kleine ruimte)
Gaat hij als hij oud genoeg is gecastreerd worden en een vriendin krijgen?

Veel succes met je konijntje

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:25

moretje schreef:
Ik zal even mee proberen te denken.

Is de permanente woonruimte van je konijntje groot genoeg? Een standaard binnenhok voldoet meestal niet.

Wellicht last van frustratie (hormonen? alleen zitten? kleine ruimte)
Gaat hij als hij oud genoeg is gecastreerd worden en een vriendin krijgen?

Veel succes met je konijntje

Dit wilde ik ook vragen.
En zoals ik het lees pak je hem vaak op. Konijnen zijn prooidieren die daardoor erg angstig worden. Ze houden niet van oppakken en zijn ook geen knuffeldieren. Tam maken kun je doen door hem zelf naar je toe te laten komen. Bij hem gaan zitten met wat lekkers.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:26

Stap 1: zorg voor een permanente ren
Stap 2: ballen eraf
Stap 3: vriendinnetje zoeken

Beestje is waarschijnlijk hartstikke gefrustreerd door hormonen, het alleen zitten, grootste deel van de dag in een kooi...

Meer ruimte en een vriendinnetje lossen dit hoogstwaarschijnlijk op :)

Afbeelding
Dat wil je ze niet ontzeggen, toch?

En tam maken inderdaad door er gewoon bij te zitten, met lekkers. Laat hem naar jou toe komen :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 07:19

Inderdaad, is het een rammetje? Dan zeker laten castreren. Voedster erbij, die wel al tam is, en dat zal waarschijnlijk veel uitmaken.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 07:42

Bedankt voor alles handige tips.
Over het castreren: dat waren we sowieso van plan om te doen zodat er een vriendinnetje bij kan.
Toen we hem kochten zat er ook een heel lief klein voedstertje die we eigenlijk ook mee wilden nemen, maar het werd ons afgeraden om er nu een vrouwtje bij te doen omdat hij nog niet gecastreerd kan worden.

Dat het konijn naar je toe moet komen ipv oppakken wist ik niet! Dus daar gaan we zeker mee aan de slag :j

Vanaf welke leeftijd hebben jullie je konijn laten castreren? Die van ons is nu ongeveer 18 weken.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 11:25

Mijn mannetje was rond de 4,5 maand (toen kocht ik hem pas van de fokster) en zijn balletjes waren al ingedaald, toen heb ik zsm een afspraak gemaakt en kon hij na 3,5 week bij zijn zusjes :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 11:32

Die van mij was met 11 weken gecastreerd, zn balletjes waren ingedaald en hij was enorm seksueel gefrustreerd op mijn voedster. Gelukkig was mijn voedster al gecastreerd dus kon er niks gebeuren, maar vond het sneu voor hem en voor mn voedster dus direct op mn werk toen laten checken op zn ballen en laten castreren.

En om hem zelf uit zn hok te laten komen, hadden wij voor ons vroegere binnenkonijn een trappetje geplaatst. Dan hoefde ik niet bang te zijn dat ie zn pootjes tussen de tralies kreeg van het klapdeurtje. Konijnlief had het snel door en al gauw zoefde die door de woonkamer :D

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 12:58

Die van ons heeft een hok wat aan de zijkant open gaat dus de klep kunnen wij omhoog klappen. Konijn had het al snel in de gaten hoe hij uit zijn hok komt haha.

Ik zal vanavond even kijken hoe het met zijn balletjes is. Misschien kan het al wel, zou mooi zijn.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:03

Ik zou wel naar een opvang gaan om te laten koppelen, zodat je de beste match hebt. De karakters moeten wel klikken namelijk :)

Bij de opvang weten ze de karakters van hun konijnen. En je weet zeker dat ze gezond zijn.
Konijnen uit de dierenwinkel zijn veelal ongezonde broodfokkonijnen.

Voor 2 konijnen is wel minimaal 2m2 vereist.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:05

Mijn konijn zit nu 10 dagen apart in zo'n kooi (hechting) en ik zet de kooi moedwillig bij de andere konijnen, anders word ze ook 'wild' en kwaad. Ze zijn zoveel gelukkiger in een groot hok (of als bij mij een binnentuin) met vriendjes!

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 14:17

Ons konijn zit nu in een kooi met normale afmeting. Helaas wonen wij in een appartementje en hebben dus geen tuin tot beschikking, anders had ik zeker een plek gemaakt in de tuin :j Wellicht over een jaar/anderhalf jaar als we gaan verhuizen :)

Vind het zelf toch wel zielig dat hij de hele dag in het hok moet zitten, dus daarom probeer ik hem zoveel mogelijk door de woonkamer te laten huppelen en dan merk ik wel dat hij een stukje vrolijker is. We hebben ook 2 katten die hem erg leuk vinden en wat ook goed gaat samen.

Slimme opmerking om een konijn uit asiel/opvang te halen. Heb net al even gekeken en ons asiel heeft er een aantal zitten, dus moet goed komen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:08

Normale afmeting? Ik zou er wel een ren aanzetten.. Zéker als ie een maatje krijgt, te kleine ruimtes kunnen frustraties opwekken waardoor ze kunnen gaan knokken.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 15:53

Ben aan het kijken voor een ander hok, wellicht met 2 verdiepingen maar kom dan meer uit op de buitenrennen/hokken.... -O-

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:53

Bentee schreef:
Ons konijn zit nu in een kooi met normale afmeting. Helaas wonen wij in een appartementje en hebben dus geen tuin tot beschikking, anders had ik zeker een plek gemaakt in de tuin :j Wellicht over een jaar/anderhalf jaar als we gaan verhuizen :)

Vind het zelf toch wel zielig dat hij de hele dag in het hok moet zitten, dus daarom probeer ik hem zoveel mogelijk door de woonkamer te laten huppelen en dan merk ik wel dat hij een stukje vrolijker is. We hebben ook 2 katten die hem erg leuk vinden en wat ook goed gaat samen.

Slimme opmerking om een konijn uit asiel/opvang te halen. Heb net al even gekeken en ons asiel heeft er een aantal zitten, dus moet goed komen.

Ja opvang konijntjes zijn echt super!
Ik heb eentje uit de opvang en zou het zo weer doen!!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:55

Bentee schreef:
Ben aan het kijken voor een ander hok, wellicht met 2 verdiepingen maar kom dan meer uit op de buitenrennen/hokken.... -O-

Aan verdiepingen hebben ze niet zoveel, meer aan lengte.

Afbeelding
Mijn konijnen hadden dit toen ze binnen zaten omdat m'n voedster werd gecastreerd. Kan je niet permanent zo'n rennetje aan je hok zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:58

Hoogte zou ik ook afraden , ren om het hokje zou mooist zijn. En oo den duur een vriend , vaak zijj konijnen geen schootdieren

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:58

Ja zo'n ren is wel goed, daar kunnen ze nog eens gekke sprongen in maken haha

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:17

Bentee schreef:

Ik zou gewoon je kooi pakken en daar zo'n simpel panelenrennetje aan vast. Verdiepingen heeft een konijn niets aan en dit is bovendien alsnog te klein :)

http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/7 ... nen-nieuw/