Reu castreren of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Klasien

Reu castreren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 16:32

Laat je, of heb je, je reu laten castreren?
Wat was de reden om te castreren? Of waarom juist niet?
En bij castratie, op welke leeftijd heb je je reu laten castreren?

_Alarm_wlkp

Re: Reu castreren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:34

Neen! Reden is heel simpel, reuen (ook teven) moeten intact zijn voor de IPO sport (VVDH) hier in België.

Tenzij het voor iets medisch echt nodig is, dat is een ander verhaal.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:35

Wij hebben ok een reu. Denken erover om hem te laten helpen. Hij rijd veel op. Ons teefje(geholpen). En is onwijs druk. Dus Ik lees mee:)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:36

Ik twijfel. Het is ook niet echt nodig, hij rijdt niet, markeert niet, maar loopt soms wel weg. Het schijnt gezonder te zijn om het niet te doen. Ik heb het dan ook nog niet laten doen (hij is 2 jaar), ook omdat ik opzie tegen het vele verharen wat ze dan kunnen gaan doen :-)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:36

In principe worden hier alleen de teven geholpen i.v.m. kans op baarmoederontsteking. Later alsnog mijn reu laten helpen, omdat hij strontvervelend en dominant werd. Na de castratie is het een echte jan-banketstaaf geworden :P
Hij was 1,5 toen hij gecastreerd werd.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:40

Nee.
Reden vaak als je ze goed opvoed is het qua gedrag niet nodig.
En bij onze hond (kooiker) veranderd de vacht vaak door castratie en word dan vaak lelijk. Enige reden voor ons zou een medische reden zijn.
Onze hond is nu 11 maand.
Mijn eerste hond was ook een reu ook niet geholpen.
Onze tweede hond was een teef die is op 5 jarige leeftijd geholpen omdat ze vaak schijndrachtig was. En dat is niet goed voor der gezondheid.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:42

Onze hond heb ik laten castreren toen hij nog geen jaar oud was.
Hij liep alleen maar te ijsberen en at en dronk niet meer.. dus de keuze was makkelijk.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:43

Mijn beide reuen zijn intact en blijven dit ook, tenzij het medisch noodzakelijk wordt om te castreren. De reden? Er wordt met ze geshowd(daarvoor moeten ze intact zijn) en daarnaast hebben ze ook geen last van hormonen die ze in de weg zitten, dus is het ook niet nodig.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:44

Ja, de mijne is gecastreerd. Tot aan deze hebben wij nog nooit een reu laten castreren maar deze had zo veel last van de teven hier in de buurt dat wij (en hij) er gek van werden. Ik wilde hem eigenlijk eerst chemisch laten castreren, ook ivm zijn vacht maar toen hadden we een dag of 3 van te voren weer een akkefietje waardoor ik de dierenarts heb opgebeld met de mededeling "verander die afspraak in de agenda maar van een chemische naar een gewone castratie, ik ben er klaar mee".
Hij was toen 2,5 jaar.
Ik heb er geen dag spijt van gehad, geen veranderingen in zijn vacht, wel een heel klein beetje te dik, maar niks om me druk om te maken (ik vind vadsige honden echt vreselijk :x ) en hij reageert nu niet meer op de teven.

Ik zou het niet bij een volgende reu weer persé doen, is het niet nodig dan niet. Maar zoals bij deze, dan zou ik het zo weer doen.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:01

Mijn eerste reu (BC) heb ik laten helpen omdat hij echt niet wist waar na toe met zijn hormonen... 2 dagen ervoor heeft hij nog voor een oepsnestje gezorgd. Maar hij werd echt vals. Na de castratie gewoon weer een schat van een hond. Zijn zoon heb ik ook laten helpen,puur zodat er even geen nestje kan komen (en ze kunnen wel slim zijn ). De twee reuen die ik later kreeg: ook .beiden met HD, dus dat wil je ook niet willen. Een van de jongens heb ik nog (is nu 14 denk ik) en inmiddels heb ik een tervueren van 4. Die Herder is intact en heeft geen last van nix.Is super sociaal en maakt ook met reuen geen ruzie of gaat achter vrouwtjes aan. Er wordt niet met hem gefokt of geshowed maar ik laat hem even zo. Als er wel problemen komen: dan zaakje eraf :-)
Btw: qua vacht heb ik bij de andere 4 geen enkele verandering gezien

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:07

Mijn mening, niet doen tenzij je hond echt veel last heeft van zijn hormonen. Dus bijvoorbeeld niet willen eten of drinken en duidelijk ongelukkig zijn. En dan vind ik eigenlijk dat er eerst andere dingen geprobeerd moeten worden in plaats van direct castreren. Castreren vinden de meeste mensen heel gewoon, maar het is voor de hond een enorme ingreep en alles behalve natuurlijk.

Mijn teef is wel gecastreerd (niet door mijzelf). Ik zou persoonlijk teven wel laten castreren om baarmoederontsteking en tumoren te voorkomen, dat risico is mij iets te groot.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:10

Per hond verschillend. Persoonlijk zou ik het niet doen als er geen medische aanleiding aan vooraf gaat. Dit betekent dat de hond zich niet overspoeld moet voelen door hormonen, en geen risico ras is waar kanker veel in voor komt.

Ik vind wel dat intacte reuen zeer strikt op commando's moeten staan, daar hoort weglopen imo niet bij.

Teven zou ik wel laten helpen, inderdaad om baarmoederontsteking en tumoren te voorkomen.

Osianaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:20

Hier is elke reu in huis voor zijn eerste levensjaar gecastreerd. De reden hiervoor is dat echte reuen vaak later problemen krijgen in het gedrag en dominantie. Nu hebben we geen sulletjes maar wel super sociale honden die nooit een gevecht op zouden zoeken.

Onze teef is pas op haar 5e jaar gecastreerd ivm een nestje en heeft toch een hoop dominantie en vechtlust in haar. Stookt de boel ook altijd op en gaat geen enkele hond uit de weg. Zelfs niet als ze 20 x zo zwaar zijn als haar. (Pekineesje van 3 kg).

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:22

Zodra je er niet mee gaat fokken dan alles eraf of eruit. Je doet de hond er geen plezier mee en jezelf ook niet. Daarnaast wordt de kans op verschillende ziektes vergroot.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:25

Wij hebben onze reu wel laten castreren, hij repelde het liefst op alles wat los en vast zat en hij lekte ook :+
Heb er nog geen moment spijt van, we hebben hem later castreren toen hij ongeveer 9 maanden was.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:28

Onze reu is wel geholpen. Dit omdat hij even oud is als ons teefje en ze dus op ongeveer hetzelfde moment vruchtbaar zouden worden. We wilden een oeps-nestje voorkomen, zeker op zo'n jonge leeftijd. Hij is op 6 maanden gecastreerd.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:57

Hier zijn 2 van de 3 reuen gecastreerd eentje met 7 maanden omdat hij begon te markeren binnenshuis en de ander is met 11 maanden gecastreerd ivm met lekken. De derde reu is de broer van de reu die is gecastreerd met 7 maamden, beide zijn nu bijna 8 maanden oud. Hij mag nog even groeien voordat alles er eventueel af gaat.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:04

Hier worden alle honden altijd geholpen. Reden? Je kan ze makkelijker overal mee naartoe nemen, baarmoederontstekingen en mammatumoren verklein je de kans enorm op, net als prostaat problemen bij de reuen. En minder afleiding door hormonen :)
Altijd veel honden over de vloer, en ik wil met die van mij oepsnestjes voorkomen, koste wat kost. In dit geval dus castratie/sterilisatie.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:05

Hier wordt alles, reu en teef, geholpen. Niks zo vervelend als lastige hormonen waar ze niks mee mogen en kunnen doen. Zolang er geen fokdoel is heb ik ze liever zonder gierende lastige hormonen.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:10

Ja eigenlijk pas geleden laten doen. Hij is nu 6 jaar

Reden omdat hij van die vieze druppels had en was er nu wel klaar mee. Huis en houten vloer was ook weer helemaal geverfd en opnieuw geolied.

Eigenlijk qua gedrag gelukkig nog steeds hetzelfde, behalve dat hij iets dikker nu word. Dus wat meer Letten op voer

Lszaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:15

Onze reu wordt morgen gecastreerd. Hij reageert heel erg heftig naar andere honden toe. En hij rijd op alles wat los en vast zit. Dat is niet echt gewenst. Ben benieuwd hoe hij hierna word..

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:20

Ik heb de mijne vrij vroeg laten castreren, volgens mij was hij een maand of 10 weet het eigenlijk niet meer, hij was al heel vroeg wijs iig. Luisteren is niet zijn sterkste punt dus dan kan hij in de stad nooit los.
De hond van mijn moeder is een beetje een sullige reu dus die geeft geen problemem met teefjes en is zelf ook niet wekenlang van het padje af als hij loopse teefjes ruikt, want dat is ook gewoon sneu. Dus die is nu met 9 jaar nog steeds intact en dat gaat altijd wel goed, zelfs midden in de stad.

Mijn instelling is om het per hond een beetje aan te kijken, maar gecastreerd vind ik eigenlijk wel makkelijk als ik eerlijk ben, hij zwerft graag wat rond en dan hoef ik niet bang te zijn dat ik m kwijt ben en hij teefjes gaat lastigvallen.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:26

mijn reu is nu 3 en niet gecastereed ga ik ook niet doen.

Hij kan met al onze andere 3 honden (waarvan nog 3 niet gecastreerde reuen)

zolang ze niet veschten of baas uit gaan hangen blijven ze zo.

ayden 3 jaar reu duitse herder
Gucci 4 Teef amerikaanse stafford
Gradje 4 reu amerikaanse bulldog
Danger 7 reu amerikaanse buldog x amerikaanse staferd x mechelse herder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:30

Hier word niks geholpen. Zowel de reuen niet als de teef.

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:08

Wij hebben een reu van bijna 6 maanden. Wij twijfelen nog om hem te laten helpen in de toekomst.

Hij heeft voorhuidontsteking (had hij al last van met 10 wk) dit wil maar niet over gaan. Dat zou de hoofdreden zijn om hem te helpen.