We hebben onze kat nu 2 weken, het is bekend dat ze bij haar vorige huis door stress (oorlog met andere kat) kotste. Wij hebben verder geen katten en ze lijkt al aardig gewend, maar stress kan de oorzaak zijn natuurlijk. De eerste 1,5 week kotste ze om de 2-3 dagen. Sinds woensdag had ze niet meer overgegeven, maar vandaag heeft ze al 3x overgegeven, meestal direct na het eten, en dat baart me wel zorgen.
Info op een rijtje:
-Ze is 9 jaar -Daar kreeg ze 's morgens brokjes (Purina One) en 's avonds natvoer uit een kuipje. Wij zijn rustig overgegaan op 2x per dag hetzelfde brok, momenteel heeft ze bijna onbeperkt omdat ze stopt met eten als ze geen honger heeft. Kan dit een oorzaak hebben? -Dinsdag gaan we langs de dierenarts voor chippen en enten, en dan gaan we ook voor het overgeven navragen. -Mocht ze zo blijven kotsen, nemen we eerder contact op met de DA -Ik heb nu haar voer weggehaald en ik kijk over een uur of 4 of ze weer wil eten.
Wat zouden verdere oorzaken kunnen zijn? Verder oogt ze goed, niet sloom, was blij toen we thuis kwamen, zoals normaal. Alvast heel erg bedankt!
Iris82
Geplaatst: 07-11-15 18:16
Al ontwormd? Is het slijm? Brokken? Zitten er haren bij? Bloed? Kleur?
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 07-11-15 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Eske_B
Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-15 18:17
Iris82 schreef:
Al ontwormd?
Nog niet, kunnen ze van wormen gaan kotsen? Ik weet niet wanneer ze voor het laatst is ontwormd.
Nicky1963
Geplaatst: 07-11-15 18:18
[quote="Iris82"]Al ontwormd? quote] Dacht ook direct aan worminfectie.
Zijn het hele brokken? Schrokt ze? Kauwt ze goed? Hoe is de staat van haar kiezen?
Hier heeft mijn zes jarige kat na adoptie ook regelmatig overgegeven. Hij is een echte schrokker (kwamen hele brokken uit) en had natuurlijk nog wat stress waardoor hij ging overgeven. Dit is geleidelijk aan minder geworden naarmate hij zich hier beter voelde.
Van wormen kunnen ze inderdaad ook gaan overgeven, maar omdat je je kat nog maar net hebt kan het ook best van de stress komen
Ik heb ook zo'n speeltorenthe waar voer in gaat, wat ze er dan uit moet vissen. Dat kan ook helpen toch?
Desiree
Geplaatst: 07-11-15 18:27
EskeGirl schreef:
Iris82 schreef:
Al ontwormd?
Nog niet, kunnen ze van wormen gaan kotsen?
ja. Mijn hond moest ook iedere keer overgeven. Bleek van de wormen te zijn. Katten die veel muizen vangen buiten, lopen om de haverklap wormen op.
Catnip
Geplaatst: 07-11-15 18:27
Een voedselpuzzel is inderdaad een goede oplossing tegen schrokken. Je kunt er verschillende krijgen bij Zooplus.
Ik heb hier ook een schrokker, daarom krijgen ze hier alleen brokjes uit voedselpuzzels. Schrokken kan dan niet meer, want ze moeten elk brokje er met hun pootje uithalen
Casarell
Geplaatst: 07-11-15 18:35
Wat doet ze als je de brokken houdt staan? Dat ze dus altijd wat brokken kan eten? En wat gebeurt er als je de brokken wat hoger zet (borsthoogte bv), zodat ze niet met haar neus naar de grond moet?
Het kan zijn dat ze geleerd heeft om te schrokken om zoveel mogelijk binnen te krijgen.. maar als er altijd voer beschikbaar is, hoeft ze niet meer te schrokken..
Mijn kat kortste vroeger ook van letterlijk alles. Wat bleek. Een eiwit allergie en groente allergie. Dus ze krijgt nu aparte brokjes en dan moet ze heel sporadisch nog eens overgeven als ze wat van de grond eet of buiten aan plantjes zit.
Sjolvir
Geplaatst: 07-11-15 18:40
Is het zeker dat het braken bij de vorige eigenaar door stress kwam, aangezien het natuurlijk ook hele berg medische oorzaken kan hebben.
De oplossing kan dus heel simpel zijn van wennen zodat ze minder stress heeft, tot andere manier van voeren, tot ander voer, tot heel lastig omdat ze wat mankeert. Duim voor je dat ze snel stopt met braken.
HIer krijgt kat eten uit bak waar ze het uit moeten vissen en andere kat braakte op gewoon voer dus ik over nog steeds sensitive van RC, maar dat is meer omdat dat andere kat dat ook gewend was.
Ok want daar kan het ook van zijn. Wij hadden op een gegeven moment een vlooienplaag in huis en 1 kat ging ook ineens enorm veel kotsen. Dat bleek te zijn omdat ze zich extra vaak likte en dus meer haren binnenkreeg. Na het bestrijden van de vlooien hield het kotsen ook op. Ontwormen en ontvlooien is sowieso goed.
Van stress kunnen ze zich ook extra gaan likken, dus vandaar dat ik daaraan dacht. Ook voor stress zijn er allerlei hulpmiddelen, zoals een verdamper of spray.
Tegen het schrokken van voer wordt hier ook al vanalles genoemd.
Sjolvir heeft gelijk, het kan vanalles zijn. Ik ben benieuwd wat je dierenarts ervan zegt.
Ik weet niet of het al genoemd is .. maar hele brokjes kotsen kan vaak ook door dat er iets vast zit van o.a een haarbal?
Is het een binnen of buiten kat? Zoja binnen, krijgt ze kattengras?
Zal vast niet de oplossing zijn hoor, maar even nalopen kan geen kwaad
Keet
Geplaatst: 09-11-15 14:35
Mijn kat spuugde ook elke dag en die had acute nierfalen..... Eventjes langs de DA dus
NatasjavE
Geplaatst: 09-11-15 14:36
Mijn kat heeft ook een poosje heel erg veel overgegeven. Die bleek last te hebben van een vlooien allergie. Ander anti-vlooienmiddel en een poosje voer voor voedselallergie(bleek dus een kruisallergie te zijn)
Gaat nu al heel lang goed.
mijntje92
Geplaatst: 09-11-15 14:40
Als ze blijft braken zou ik als ik jou was wel even wat eerder contact opnemen met de dierenarts. Ze verliezen veel water op die manier namelijk.. En dat kan link zijn. Aan de hand van specifieke vragen kunnen ze jou vertellen of je direct moet komen of dat het tot morgen kan wachten.
Maar als ik het verhaal zo lees en ze nog steeds attent en speels is, kan het nog wel een dagje wachten.. Succes, hopelijk houdt het snel op.
Eske_B
Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-15 15:39
Het is een binnenkat, we willen kijken of ze binnenkort naar buiten kan. Ze krijgt momenteel geen gras binnen. Ze heeft de afgelopen 2 dagen niet gekotst, eet weer wat beter en ze drinkt ook goed. We gaan het zien morgen
Hele brokjes kotsten is vaak stress of eten naar binnen schrokken. Bij nierfalen kotsen ze op andere momenten dan vlak na het eten en vaak slijm. Kotst ze ook als je haar vlees geeft? Hier ook een schrokker die brokjes uitkotst, maar met vlees gaat het goed. Wat voor brokjes voer je? Kan een allergie voor granen zijn. Graanvrije brokken zijn makkelijk via Zooplus te verkrijgen. Applaws, Taste of the wild, Porta 21 bijvoorbeeld. Of probeer eens natvoor van Cosma of Animonda. Of vers vlees, dat is helemaal goed. Maar daar zou ik nu nog even mee wachten.
Ze moet natuurlijk ook nog wennen. Dus sluit stress niet uit.
De da denkt een voedselallergie (kotsen icm veel krabben aan oren). We gaan het nu dus met speciale brokjes proberen. Mocht dat het niet zijn, gaan we het verder onderzoeken.