vraag over thuis slachten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

vraag over thuis slachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 13:20

Op marktplaats zag ik al enkele keren een schiet masker voor schapen voorbij komen. Dit wordt verkocht door een bedrijf.
In de omschrijving staat dat het een vergunnings vrij apparaat is.
Het gaat om een schiet apparaat om schapen/geiten hersendood te maken alvorens hen te slachten. Er staat bij: ideaal voor de thuis slachter

Nou heb ik altijd begrepen dat je alles groter dan een kip of een konijn niet zelf thuis mag slachten. Regel is volgens mij dat alles wat een oormerk heeft, in een officieel slachthuis gedood dient te worden.
Google geeft verschillende regels aan, dus mijn vraag is, mag het nou wel of niet?
Als het wettelijk verboden zou zijn, hoe kan een.bedrijf dan schietmaskers verkopen voor thuis slachters?

Nb ben zelf niets van plan uiteraard, maar het lijkt mij dat marktplaats zoiets niet mag toestaan als het verboden is

anneliesdj

Re: vraag over thuis slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:26

Voor zover ik weet heb je er een vergunning voor nodig, maar ik weet niet of je die als particulier ook kunt krijgen of dat dat echt bedrijfsgebonden is.
Ik kan het weleens navragen.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:29

Pluimvee en konijnen mag je gewoon thuis slachten. Voor geiten en schapen moeten wij hier in België een vergunning aanvragen op de gemeente. Ik weet niet hoe het in Nederland zit.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:33

Ik heb altijd begrepen dat daar een milieuvergunning voor nodig is, ivm het afvoer van het bloed.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:40

Rivendell schreef:
Op marktplaats zag ik al enkele keren een schiet masker voor schapen voorbij komen. Dit wordt verkocht door een bedrijf.
In de omschrijving staat dat het een vergunnings vrij apparaat is.
Het gaat om een schiet apparaat om schapen/geiten hersendood te maken alvorens hen te slachten. Er staat bij: ideaal voor de thuis slachter

Nou heb ik altijd begrepen dat je alles groter dan een kip of een konijn niet zelf thuis mag slachten. Regel is volgens mij dat alles wat een oormerk heeft, in een officieel slachthuis gedood dient te worden.
Google geeft verschillende regels aan, dus mijn vraag is, mag het nou wel of niet?
Als het wettelijk verboden zou zijn, hoe kan een.bedrijf dan schietmaskers verkopen voor thuis slachters?

Nb ben zelf niets van plan uiteraard, maar het lijkt mij dat marktplaats zoiets niet mag toestaan als het verboden is

Dat een apparaat vergunningsvrij is wil niet zeggen dat wat je ermee kunt doen dan ook meteen mag. Het kan best zijn dat dit type schietmaskers werkt zonder springlading/patronen, en dat je het daarom zonder vergunning mag hebben. Wil niet meteen zeggen dat je om ermee te mogen slachten ook geen vergunning nodig hebt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:43

Dat is idd ook wat ik te horen krijg; je mag dat masker vergunningsvrij hebben, maar voor de patronen heb je een wapenvergunning nodig.
En een dier slachten is weer heel wat anders, daar heb je weer andere vergunningen voor nodig heeft met keuren, hygiene, afvoer ed te maken.

Dus de stelling 'ideaal voor de thuisslachter' slaat nergens op.
Pluimvee en wild is het enige wat je thuis mag slachten.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 14:00

Ik vind het dan toch raar dat zoiets aangeboden mag worden. Je verkoopt toch geen spullen die je niet mag gebruiken voor Wat ze bedoelt zijn?
Want ik zou dus zo'n masker kunnen kopen, een wapen vergunning halen en dan nog mag je er niets mee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:04

Jawel dan kun je je eigen schapen om zeep helpen. :')

Het schijnt dat er voor schapen en geiten een aangepaste regelgeving is, zit ff te kijken.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:06

Rivendell schreef:
Ik vind het dan toch raar dat zoiets aangeboden mag worden. Je verkoopt toch geen spullen die je niet mag gebruiken voor Wat ze bedoelt zijn?
Want ik zou dus zo'n masker kunnen kopen, een wapen vergunning halen en dan nog mag je er niets mee.

Klopt. Maar iemand met de benodigde slachtvergunningen en infrastructuur (voor o.a. afvoer/verwerking van afval) kan met een mechanisch schietmasker (pin op veerspanning ipv patronen) direct aan de slacht zonder wapenvergunning.
Feit blijft dat:
a) de verkoper een product verkoopt dat vrij verkrijgbaar is en
b) er mensen bestaan die dat product mogen gebruiken nadat ze het gekocht hebben

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:07

anneliesdj schreef:
Dus de stelling 'ideaal voor de thuisslachter' slaat nergens op.
Pluimvee en wild is het enige wat je thuis mag slachten.

Waarschijnlijk gaan ze hier uit van een thuisslachter met vergunning.
Als die vergunning er niet is, is het immers geen thuisslachter?

Het staat er misschien een beetje onhandig, maar volgens mij klopt het wel wat ze zeggen.

Edit: Dat dus, wat Oomens hierboven zegt :p

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:31

Ik lees idd dat je schapen geiten en varkens thuis mag slachten mits je ze correct bedwelmd en over een getuigschrift van vakbekwaamheid beschikt.
Maar dat het vergunningsvrij te gebruiken is ligt dus wel iets genuanceerder.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 08:29

ach, dat het aangeboden word wil nog niet zeggen dat je het vergunningsvrij mag gebruiken, er worden ook setjes aangeboden om je brommer op te voeren, wil niet zeggen dat je met een opgevoerde brommer mag rijden, beetje krom...maar ja...

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:56

(in België) mag je pluimvee, konijnen, varkens, geiten en schapen thuis slachten. Bij het slachten van varkens, geiten en schapen moet dit wel aangegeven worden bij de gemeente (ivm belasting), pluimvee en konijnen niet. Hoe het zit met de vergunningen voor een schietmasker ben ik niet op de hoogte, maar volgens mij mag je een schietmasker zonder vergunning bezitten indien het één is waarvoor je geen kogels nodig hebt (die dus enkel een pin heeft en enkel kan gebruikt worden bij kleine dieren zoals pluimvee en konijnen).