Zuurstofwater/waterstofperoxide om wond schoon te maken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joliieeenn

Zuurstofwater/waterstofperoxide om wond schoon te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 00:42

Hallo bokkers,

Ik hoop dat ik het hier goed plaats zo niet mijn excuses!

Mijn arme hondje is vandaag geopereerd in zijn mond. Hij had en flinke ontsteking in zijn mond en door die onsteking kreeg hij een flink abces vol met etter. Ik voel me verschrikkelijk schuldig dat heg zo ver is gekomen maar de bikkel die hij is at gewoon prima, rende vrolijk rond dus was niet echt veel aan te merken. Tot er ineens die grote bult onder zijn kaak zat.

Goed, ben met hem naar de dierenarts gegaan en hij heeft alle rotte tandjes getrokken en het abces opengesneden. Toen ik vroeg of ik die wond zuiver moest houden zei hij dit het beste te doen met zuurstofwater.

Ik heb hier nog nooit van gehoord en na wat research op internet heet hey blijkbaar ook waterstofperoxide. Wordt gebruikt voor het blonderen van haren en bleken van de was...

Moet ik dit dan wel gebruiken voor een wond??? Er zijn verschillende procenten. 3% zou meer als genoeg moeten zijn voor een wond maar vind er verder niet zoveel over.

Wat denken jullie??

Alvast bedankt voor jullie hulp. Ik wil natuurlijk ook maar het beste voor mijn hondje en heb tranen met tuiten gehuild dat ik het niet eerder gezien heb...

EsConnor

Re: Zuurstofwater/waterstofperoxide om wond schoon te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 00:49

Ik zou niet weten hoe of wat..
Maar ik gebruik t voor mijn tanden te bleken, mag absoluut niet ingeslikt worden of wat dan ook, dit lijkt me niet te voorkomen bij honden. Het is wel goedkoop , ik geloof 2 euro per flesje bij de drogist. Is zout water niet meer passend?

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 00:58

De wond zit niet in zijn mond. Naar op zijn kin/kaak. Hij kan zich hier dus ook niet likken en dus ook zelf de wond niet schoonmaken. Ik vertrouw mijn dierenarts maar vraag mij af of dit wel zo een verstandige keus is..?,

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 01:01

Dan zou ik gewoon spoelen met betadine oplossing. Maar waterstofperoxide wordt inderdaad ook wel gebruikt om wondjes te ontsmetten, lijkt mij alleen niet zo bevorderend voor het wondherstel.
10% waterstofperoxide wordt ook nog wel eens gebruikt tegen rotstraal, maar volgens mij kan je dat alleen bij de apotheek halen.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 01:14

Bedankt voor je reactie! Ben alsnog erg benieuwd of andere hier ervaring mee hebben :)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 02:23

Heb bij een pony waar operatief een hoektand was verwijderd het idd met waterstofperoxide moeten doen.
Dit was dus in de mond ik deed dat met een klein spuitje stond er ook verbaasd van maar werkte wel goed. Bruist een beetje.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 02:26

Waterstofperoxide kan je prima gebruiken. Zou het zelf wel even verdunnen naar 1,5%.

Heb het zelf ook regelmatig moeten gebruiken bij ontstoken of getrokken kiezen. In de mond is geen probleem, als het maar niet doorgeslikt wordt

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 05:39

Waterstof peroxide kun je halen bij de apotheek.
Let wel het prikt als een malle! Woef zal er misschien niet zo blij van worden.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 05:54

Het wordt zeker vaker gebruikt bij het uitspoelen van een (abces)wond.
Wat voor % je moet nemen weet ik eigenlijk niet, misschien kun je je da even bellen om te vragen hoeveel % je nodig hebt.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 06:09

Waterstofperoxide kan prima gebruikt worden bij een wond.
Maximaal 3% maar een beetje verdunnen is ook mogelijk.
Waterstofperoxide vervormd naar zuurstof, en dood dus anearobe(bacterien die niet tegen zuurstof kunnen) zoals tetanus.
Je kan vanuit het flesje een beetje in een spuitje trekken en dat direct op de wond spuiten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 06:22

Voor een abces wordt ook vaak gespoeld met groene biotex.
Betadine dood geen pus-eiwitten, groene biotex wel.
Aanmaken, met spuitje abces uitspuiten, na een paar minuten naspuiten met afgekoeld gekookt water.
Vaak daarna honingzalf op de wond. Het abces mag namelijk alleen vanuit binnenuit dicht groeien en niet dmv een korst aangezien je dan een grotere kans hebt dat het abces weer vult.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 06:37

Wij gebruiken waterstofperoxide (weliswaar verdund) ook bij operaties bij geïnfecteerde hersenen.
De eerste keer dat ik het gebruikte dacht ik ook "doen we/kan dit echt?!", maar het schijnt van oudsher bijzonder goed te werken.
Het spul gaat enorm bruisen als je het gebruikt en wij doen achteraf goed naspoelen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 06:45

je hebt volgens mij verschillende soorten.
Een soort die je gewoon bij etos ect kan halen die is niet geschikt voor een wond, wel voor vieze was bijv.
En bij apotheek kan je ook halen, mijn vriend gebruikt het altijd bij ontstekingen in de mond (zeer slecht gebit helaas). Moet je er wel bij vermelden dat het is om te spoelen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 06:59

Ja hoor, adviseer het regelmatig. Waterstofperoxide 3% half om half met water en daarmee een wond uitspoelen. Desinfecteerd ideaal waardoor de wond mooi kan genezen.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 07:59

Joliieeenn schreef:
De wond zit niet in zijn mond. Naar op zijn kin/kaak. Hij kan zich hier dus ook niet likken en dus ook zelf de wond niet schoonmaken. Ik vertrouw mijn dierenarts maar vraag mij af of dit wel zo een verstandige keus is..?,

Wat daar wordt een wond inderdaad heel schoon van :')

Maar zoals al meer gezegd is, waterstofperoxide kan prima. Glycerine zou helemaal mooi zijn, maar zijn maar weinig dierenartsen die dat verkopen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 08:05

Mijn paard heb ik eens een flinke wond schoon moeten maken met waterstofperoxide, dus met de spuit er heel rustig in spuiten (was een diepere wond)
En dan bruiste de rotzooi er letterlijk uit, binnen een week wat het een stuk beter.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 08:54

Ik verplaats dit topic van MD naar BB.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 11:35

Oke super bedankt allemaal! Vond het zo gek toen ik ging opzoeken wat het was, blijkbaar werkt het dus wel goed!

Dierenarts zei inderdaad wat verdunnen met water. Heb net een flesje gehaald bij de apotheek van 3% dus straks maar eens proberen..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:36

Ja dat werkt erg goed. Heb het hier altijd in huis voor wonden. Zeker voor ontstoken wonden. Het draagt niet bij aan het herstellen van een wond maar een ontstoken wond herstelt ook niet en een herstellende wond hoef je niet te spoelen. Wij gebruiken 3% en ik gebruik daarvan ca. 1 ml op 9 ml water.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 19:29

Net voor de eerste keer gebruikt. Heb half waterstofperoxide en half water gemengd. Dat erop gespoten en wauw, ik was best onder de indruk.:+

Je zag echt zo het vuil en bloed weg bruisen. Daarna afgespoeld met een heel spuitje water. Water heb ik gekookt op voorhand.

Bedankt allemaal voor jullie tips!