Onverwachts nieuw huisgenootje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje01

Onverwachts nieuw huisgenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 11:35

Vanavond krijg ik gezins uitbreiding in de vorm van dit lieve schatje.
Afbeelding

Ze (nog geen ballen kunne vinden :') ) is gevonden op mijn werk waar nogal vaak katten worden gedumpt, gezien het dierenasiel verderop zit. We zitten nogal afgelegen dus denken mensen er snel vanaf te zijn. En dit keer liepen er dus allemaal kittens rond. Stichting zwerfkat heeft nu vangkooien geplaatst, maar mijn collega heeft gister dit schatje gevangen. Alleen haar jonge hond gaat nie goed met de kat dus komt ze vanavond hierheen. Heb zelf een oudere hond die al vaker in de buurt van katten is geweest en er binnen niet heel veel om geeft. Ja beetje snuffelen en nieuwsgierig maar verder niet.

Katje zelf is heel sociaal en knuffelig dus geen zwerver maar echt gedumpt. Ik gok dat ze een maandje of 2/3 is ze is wel klein maar niet heel klein meer.

Alleen heb ik zelf nog nooit een kat gehad wel achtergrond in de dierverzorging. Maar hoe maak je zo'n beestje nu zindelijk en leer ik ze om niet alles kapot te krabben en op alles te springen? Ze mag best op de bank enzo, maar niet op tafel of op de aanrecht dat vind ik niet zo fris.

anneliesdj

Re: Onverwachts nieuw huisgenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:59

Wat leuk dat je een katje krijgt! Fijn dat ze gevangen worden.
Ik denk dat ze al ouder is, ik gok op 16-18 weken.
Zindelijk maken gaat vaak heel makkelijk. Als je haar in huis krijgt kun je haar het beste eerst in de kattenbak zetten en van daaruit het huis laten verkennen, ze weet dan altijd waar ze terug naartoe moet.
In het begin zou ik het beperken tot 1 ruimte en haar goed in de gaten houden, zie je dat ze iets doet dan meteen oppakken en in de bak zetten.

Een kat die van je aanrecht en tafel af blijft moet je vooral geluk mee hebben, de een is brutaler dan een ander maar over het algemeen is het niet echt te voorkomen. Het beste wat je kunt doen is vanaf het eerste moment zorgen dat er op de tafel en het aanrecht niets te halen is, nooit of te nimmer. Als er niets te halen valt is het niet interessant.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 12:05

1 ruimte is niet heel moeilijk. Heb een 2 kamer beneden woning met tuin, dus met de tijd kan ze ook naar buiten toe. Maar pas echt als ze goed gewent is hier.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:05

Aaaahh wat leuk dat je dit katje een goed huisje geeft ! Heb er hier zelf 3 van Zwerfkat rondhuppelen :D
Inderdaad zoals hierboven ook al gezegd, zindelijk maken is vaak snel gebeurd door ze even in een aparte ruimte met kattenbak te houden. Aanrecht springers...tja...heb er nog nooit één gehad die het niet deed :+

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 12:09

Heb een open keuken en hou nogal van koken en bakken en dan heb ik liever geen kat+ haren daar in de buurt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:29

Wat een schatje! Vreselijk dat mensen gewoon dieren dumpen... onbegrijpelijk.

Ik woon toevallig in een zelfde woning als jouw (woonkamer/slaapkamer/open keuken/tuin) en zolang je consequent blijft moet het lukken met kat uit de keuken te houden. Zindelijk worden katten meestal al snel als je ze meerdere keren op de bak zet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:34

Hier ook een zwerfje opgevangen. Deze heeft in het begin een Grote bench gehad(1 meter lang.) Met kattenbak. En dan steeds er eventjes uit als we er bij zijn, Spelen met een laser lampje op de krabpaal doet wonderen, sinds dien snapt hij het perfect! Hier dus ook vanaf dag 1 kattenbak zindelijk!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:39

Katten zijn van zichzelf ook erg schoon en ze begraven hun drolletjes graag, dus meestal is zindelijk krijgen niet heel moeilijk (aangezien de kattenbak gewoon de ideale plaats is daarvoor).
Ik kan je de schep-schoon korrels van de AH erg aanraden, die stinken niet en je kunt alles eruit scheppen met zo'n gaas-schepje dat je bij de dierenwinkel kan halen.
Katten van deze leeftijd gaan volgens mij net wisselen, dus als je merkt dat ze veel gaat kauwen op dingen verkopen ze bij de dierenwinkel staafjes gedroogde vissenhuid bijv. Stinkt vreselijk maar die van ons was er dol op (lees: stinkt maar is binnen een uurtje verdwenen := ) en het helpt erg met wisselen. En dan blijven je schoenen heel :D

Verder: maak gelijk een afspraak bij de dierenarts voor een check-up, chippen, inentingen, hele mikmak. Waarschijnlijk is ze ook niet ontvlooid dus dat is ook belangrijk om even te doen. Kan de dierenarts je allemaal vertellen :)

Oja en krabpalen zijn erg leuk, ook de speeltjes van catit senses worden hier erg gewaardeerd, ze maken leuke dingen :)

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:43

Roosje01 schreef:
Heb een open keuken en hou nogal van koken en bakken en dan heb ik liever geen kat+ haren daar in de buurt.

Met een waterspuit er wegjagen zodra je ze op tafel/aanrecht ziet.
Zijn ze even boos op je, maar na een keer of 5 proberen ze het niet meer.

Hier is ze er achter dat ze bij het raam wel hoog mag (vensterbank) maar waar geen raam is dus niet. Al staat ze soms nog wel even van: Zal ik? Maar zodra ik haar aankijken en ik zeg 'Eeeh!' druipt ze snel af en gaat op de bank zitten.

En gewoon zorgen dat alles wat eetbaar is goed afgedekt de eerste periodes dat ze het toch probeert of in kastje/koelkast. Wij kunnen inmiddels de pannen onafgedekt laten staan op fornuis terwijl we eten. Kunnen ook rustig een paar uur weg en de kip of gehakt ligt nog hetzelfde in de pan.

Verder gewoon aanleren dat ze lekkers in de kamer krijgt / in het voerbakje. Leggen ze al minder snel de link dat 'kaas van het aanrecht komt dus daar is lekkers' :Y)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 14:45

Liefste zou ik ook een bench hebben maar dat is nog niet gelukt. Vind het een beetje sonde om voor een weekje helemaal 1 te kopen. Denk dat ik ze maar even in de badkamer ga plaatsen om rustig te wennen. Is dat een goed idee?

Ik ga iedergeval even vlooien shampoo en pipetjes halen en een wormpil. Dierenarts even kijken idd wel zo snel mogelijk. Maar zit zelf met een gebroken teen dus ben nogal afhankelijk momenteel.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:49

Wij hebben een Tcamp van marktplaats gehaald. En het is dat wij het een ideaal ding vinden, anders was hij gewoon weer op marktplaats gegaan hoor.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:50

Vlooienshampoo is nergens voor nodig hoor := gewoon een kuurtje van de dierenarts. Dat is beter voor jezelf, geloof me... Een kat badderen loopt altijd slecht af voor degene die het probeert :o

Ze verkopen van die druppeltejs die je tussen de schouderbladen aanbrengt en klaar is kees. Heel makkelijk. Geen frontline kopen alleen, daar zijn vlooien resistent voor.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 14:58

Nee dat weet ik heb voor de hond altijd advantix of excil. Maar ze is heel vies dus ze zal toch in bad moeten...

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:02

Ik zweer bij het PeeWee kattenbak systeem. De aanschaf is best prijzig, maar uiteindelijk verdient het zich echt terug. Alleen al door het niet meer constant hebben van alle kattengritkorrels in je hele huis, het absorbeert de geur echt heel goed en je hebt maar weinig korrels nodig in vergelijk met grit.

Als ontvlooiing hebben wij bij onze katten halsbandjes van het merk seresto om. Werkt veel beter dan al die druppels bij elkaar en katten worden er ook minder vaak zien van. Een band werkt ongeveer 7 maanden. Ontwormen doen we met milbelax.
Mijn ervaring is dat als katten een schoon huisje hebben ze zelf ook binnen no-time schoon zijn. Wassen vind ik nooit echt een succes bij die van ons....

Leuk hoor een nieuwe huisgenoot! Veel plezier met haar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:02

Een kat badderen?
Dat doe je eigenlijk niet.
Ik zou het een paar dagen aankijken. Als ze op haar gemak is gaat ze zelf wel lekker aan de poets.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:03

Onzin, een kat kan zichzelf prima schoonmaken. Die van ons is ook wel eens uit de sloot gevist, komt vanzelf goed. Over het zindelijk maken zou ik je inderdaad niet te druk over maken, komt goed.
Wij hebben eigenlijk nog nooit (gedrags)problemen gehad met katten. Maar ze kunnen bij ons ook altijd naar buiten. (Behalve de eerste week dus) Succes met je mooie dame!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:04

Ja precies, ze kunnen zichzelf heel goed wassen. wat je kunt doen is haar kammen met een vlooienkam (zie je gelijk of ze vlooien heeft), vinden ze vaak nog lekker ook. En dan haal je er een hoop vuil uit. Echt, wassen raad ik je ernstig af :o

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 15:07

Bedankt!
Oke wassen hoeft dus niet.

Mijn hond heeft in haar 11 en half jarig bestaan nog nooit een vlo gehad. Heb haar wel uit voorzorg een nieuwe pipet gegeven ze heeft voor laatst eind augustus gehad. Anders springen ze over en blijven ze elkaar besmetten.

Is het een goed idee haar even een paar dagen in de badkamer te houden ivm zindelijk maken? Of kan ze gewoon in de huiskamer?

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:10

Ik denk dat als ze 1 a 2 keer de bak op is geweest, ze het al snapt. Ik zou haar dan gewoon het huis in laten, mocht het toch fout gaan terug naar de badkamer?

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:11

Ik zou haar gewoon in het huishouden doen , en als ze alleen is in de badkamer met de kattenbak en het licht aan overdag totdat ze begrijpt wat de bedoeling is. Regelmatig even op de kattenbak zetten helpt als ze bijvoorbeeld net wakker is. En katten houden van een schone kattenbak, dus probeer regelmatig de drollen en plasplekken eruit te halen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:11

Hangt er vanaf. Als ze de kattenbak gewoon goed kan vinden zou ik zeggen, laat lekker lopen. De enige keer dat ik ooit problemen met indelijkheid heb gehad is met een kitten in een vrij groot huis, ze kon de bak niet mer vinden.

Vergis je niet, dit is een zwerfpoesje. Dus ze kan zelfs al vlooien van haar moeder hebben gekregen, wat haar gevoelig maakt voor vlooien. Ik zou het zekere voor eht onzekere nemen (al zijn kattenvlooien wel anders dan hondenvlooien dacht ik...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:12

Ik zou haar lekker bij jullie in de woonkamer laten. Zo went ze aan het huis en aan jullie. Wel met een plekje waar ze zich terug kan trekken, maar dat zoeken ze over het algemeen graag zelf uit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:13

Protip waar mijn huisgenootje wel last van had: de katten vonden haar kledingkast erg interessant en al die kleren liggen erg lekker natuurlijk. Dus houd je kledingkast dicht :D

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 15:19

Ze krijgt zo ie zo een vlooien pipetje vanavond dus dat moet goedkomen. Weet dat zwervertjes vaak vlooien en wormen hebben. Dus ga gelijk zorgen dat, dat word aangepakt.

Bij de jumper hier in de buurt hebben ze elke middag behalve zondag inloop spreekuur dus ga ff kijke of iemand mij zaterdag daarheen kan brengen.
Laatst bijgewerkt door Roosje01 op 05-11-15 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:26

Heerlijk zn spring in het veld in huis. Hier zijn de 2 kittens gewoon gelijk in de woonkamer met de kattenbak gezet. (naja reismandje in de kamer tegenover kattenbak en laat ze zelfs maar dapper worden)

1 is super lief en klimt niet op het aanrecht nummer 2 na plantenspuit/pantoffels/stem zit nog steeds zodra ik niet oplet en er wat eetbaars op het aanrecht ligt op het aanrecht. Heb me maar aangeleerd voor het koken even doekje/kruimeldief en niets eetbaars achterlaten.

Al zal je soms best vergeten en dan sta je net als mij te schelden waar je net gesneden zalm heen is als je even niet in de keuken ben.

En voor dat je het weet neemt mevrouw je hele huis over

Afbeelding