Wat te doen met gevonden kat, eigenaar is niet te vinden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bay

Wat te doen met gevonden kat, eigenaar is niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 10:37

Hoi Bokkers, ik hoor graag jullie meningen/ervaringen/adviezen over het volgende:

Een aantal maanden geleden is een kat aan komen lopen bij mijn ouders. Mijn moeder zet kattenvoer buiten voor de egels in de tuin en af en toe komt een buurtkat daardoor langs (totdat hun eigen kat die kat wegjaagt :P ). Zo ook deze kat (die ik even voor het gemak Poes zal noemen).
Mijn ouders dachten daarom dat Poes gewoon een buurtkat was. Poes zag er ook goed en verzorgd uit en is heel lief en aanhankelijk. Maar toen kwam Poes steeds vaker en ging op een gegeven moment niet meer weg uit hun tuin. Ook pakt Poes elke kans die ze krijgt om het huis binnen te sluipen en daar lekker te blijven. Ze gaat voor de deur zitten miauwen om binnen gelaten te worden alsof het haar huis is :') Ze woont nu permanent bij mijn ouders in hun tuin.

Maar mijn vader wilt haar niet binnen hebben (hij is allergisch voor katten en mijn ouders hebben er al twee := ) en Poes is duidelijk van iemand geweest. Dus gingen we op zoek naar de eigenaren. Helaas heeft Poes geen chip en we hebben op amivedi en marktplaats gezocht maar geen vergelijkbare katten kunnen vinden. Ook gevraagd bij de lokale dierenasiel en in mijn ouders buurt of iemand deze kat zocht.

Dus nu is de vraag wat we met Poes moeten doen. Ze kan niet bij mijn ouders blijven voor bovengenoemde redenen. Mijn vriend en ik willen Poes wel graag adopteren maar ik wil dat pas doen als we zeker weten dat niemand haar zoekt (stel je voor dat iemand haar mist?? ;( ). Ook heb ik gelezen dat je pas een gevonden kat als eigen mag beschouwen als iemand haar een jaar lang niet komt claimen.
Maar we kunnen toch moeilijk Poes een jaar lang (incl de winter door) buiten bij mijn ouders laten? Dat is zielig, zeker voor zo'n aanhankelijke kat die duidelijk liever binnen dan buiten is. Bovendien zou je denken dat de eigenaar zich inmiddels gemeld zou hebben als ze Poes graag terug zouden willen hebben.

Dus, bedankt voor het lezen van dit lange verhaal +:)+ Mijn vraag aan jullie is, wat kunnen/moeten we nu gaan doen? Het enige wat we nog niet gedaan hebben is zelf een oproep op amivedi plaatsen maar verder weet ik niet wat we nog meer kunnen doen om de eigenaar te vinden...

MarliesV

Re: Wat te doen met gevonden kat, eigenaar is niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:42

Toch Poes op Amivedi aanmelden. En dan lekker meenemen naar huis.

Zo te lezen is de kans dat ze nog opgehaald wordt klein. Mocht dit wel het geval zijn dan zal dat voor jullie slikken zijn maar moet je haar natuurlijk wel meegeven.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:44

Inderdaad, aanmelden bij Amivedi. Misschien bij de plaatselijke asiels informeren? Flyers ophangen in de straat of bij de supermarkt?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:45

Halsbandje (wel een veilige) kopen met kokertje eraan en die de kat omdoen. In het kokertje je verhaal zetten en vragen of de eigenaar contact met je op wil nemen. Als de kat nog steeds van iemand is, helpt dat meestal wel.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:46

Ik zou haar lekker mee naar huis nemen! Je kunt het nog melden bij de dierenarts bij je ouders in de buurt (dat zou een van de eerste plaatsen wezen waar ik m'n kat zou zoeken mocht deze kwijt zijn), aanmelden bij Amivedi en misschien nog een foto op facebook plaatsen?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:48

Poes gewoon niet meer voeren? Het dier is niet van jou en zag er nog goed verzorgd uit toen ze kwam. Onze kat eet ook van 2 walletjes en we weten nog steeds niet wie mijn kat voert. En nee, dat is aboluut geen binnenkat, voordat ik daar gezeik over krijg.

Ik weet niet hoe ver jij van je ouders woont, maar ik zou haar zeker niet mee naar huis nemen. Wellicht dat je haar een halsbandje om kan doen, met een kokertje en een briefje, waarop je aangeeft de eigenaar van deze kat te zoeken. Mocht het dier nog wel thuis komen, dan zien de eigenaren dit vanzelf. Ik zou er zelf namelijk niet vrolijk van worden als een wildvreemde opeens beslist mijn kat als de hare te beschouwen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:51

Advertentie in de plaatselijke supermarkt hangen

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:51

Op amivedi zetten, dierenartsen en dierenwinkels in de buurt bellen en ook dierenasiels in de omgeving.
En verder zoeken dan alleen plaatselijk, want soms kunnen katten aardig wat kilometers zwerven

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:52

Ik zou de dierenambulance bellen. Zij melden haar aan bij amivedi en brengen haar naar het asiel. Ze wordt daar 14 dagen 'bewaard' voor de eigenaren, en als er dan niemand is gekomen om haar op te eisen wordt er een nieuw huisje voor haar gezocht.

De vraag is wel: is Poes al eens zolang bij jullie geweest dat eventuele eigenaren haar zijn gaan missen?
Ik zou ook niet gelijk op amivedi gaan kijken als mijn buitenkat eens een dag en een nacht weg is.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 10:55

Bedankt voor jullie reacties!

Dan gaan we haar deze week nog aanmelden op Amivedi. We hebben al bij de lokale asiel en dierenarts gevraagd maar we zouden nog een keer kunnen vragen bij het asiel.

Een adres koker is een goed idee! Mocht ze dan toch nog af en toe naar haar eigenaren lopen, dan kunnen ze contact opnemen. Wat Leffroi zegt, daar ben ik ook bang voor. Ik zou haar niet willen wegnemen van iemand. Aan de andere kant, ze is nu permanent bij mijn ouders, niet alleen af en toe, dus je zou denken dat iemand haar dan zou gaan missen.

Het staat in de OP, Poes is al maanden geleden komen aan lopen en ze is sinds meer dan een maand permanent bij mijn ouders in hun tuin. Dus iemand zou haar zeker inmiddels gemist hebben.

Wij hebben al geprobeerd de dierenambulance te bellen maar die hadden steeds geen tijd om te komen, daarom hebben we haar zelf naar de dierenarts gebracht om de chip te controleren.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:59

Ik heb ongeveer hetzelfde, alleen zijn wij eigenaar van een poes die ervoor gekozen heeft dat ze een buitenpoes wil worden.

Het was thuis te druk voor haar en ze was altijd al hele dag buiten. Op een gegeven moment kwam ze niet meer terug. Na een maand kwam ze pas terug. Met een gevoedde buik en toen hebben we haar een halsband met onze gegevens erin omgedaan zodat mensen waar ze eventueel at wisten waar ze vandaag kwam.

Ze bleef weer weken weg en toen ze terug kwam, was de halsband weg.

We hadden geen idee waar ze elke keer was tot we haar een keer zagen lopen. We zijn achter haar aan gelopen en sindsdien houden we haar daar in de gaten. We lopen vaak langs en ze laat zich af en toe thuis zien. Maar zodra we het raam of de deur open doen, rent ze hard weg. Ze wil dus alleen laten zien dat het goed gaat met haar.

Het is echt een buitenpoes geworden. Kittens zal ze nooit krijgen dus daar hoeven we niet bang voor te zijn. Als je haar binnenhaalt, loopt ze als een tijger voor het raam tot ze naar buiten mag.

Misschien kan je met haar naar de dierenarts. Als ze een chip heeft weet je in ieder geval waar ze vandaan komt en zou je eventueel kunnen bellen dat hun poes bij jullie loopt. Misschien zijn haar baasjes heel bezorgd maar niet in staat haar op te zoeken. Of misschien zijn ze net als ons en houden ze haar in de gaten.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 11:05

Graag even goed de OP en mijn vorige posts lezen, daar staat in dat we al naar de dierenarts zijn geweest met haar maar ze heeft geen chip :j Dus dat is helaas geen optie om zo haar eigenaren terug te vinden.

Maar wat je zegt is zeker een mogelijkheid Solaria, ik denk we het beste een halsband om kunnen doen en afwachten of ze toch nog af en toe naar 'huis' gaat.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:07

Ik heb hier een soortgelijk verhaal gehad.
Hier hadden we plots dagelijks een zwarte gecastreerde kater in de tuin,het werd natuurlijk een kickbokswedstrijd met onze katten die hem absoluut niet deden accepteren.
Maar meneer kater gaf niet op en vond het wel leuk bij ons. Omdat hij er heel goed doorvoed uitzag en aanhankelijk was en geen chip had (heb zelf een chipreader voor kleine dieren) had ik besloten een advertentie te plaatsen op marktplaats met de vraag van wie deze kat was?

Op wat goedbedoelde reacties na geen antwoord gekregen en de kat vanaf toen ook een poosje niet meer gezien.
Tot hij plots weer bij ons was! Ik dacht laat ik nog eens checken of hij echt geen chip heeft en zie daar er was opeens een chip hahahaha

Waarschijnlijk hadden de eigenaren mijn advertentie gezien (met foto waar hij bij ons in de keuken stond hihi) en besloten om hem toch maar snel te chippen.
Chip opgezocht en 2 06 nummer genoteerd.
Nu weet ik hoe de kat heet en mocht er iets zijn dan kan ik de eigenaren bellen.

Kat komt nog steeds regelmatig langs bij ons en ze vliegen zich inmiddels niet meer aan. Ik voer ook niet enkel even een aaisessie en klaar hihi.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:09

Bay schreef:
Graag even goed de OP en mijn vorige posts lezen, daar staat in dat we al naar de dierenarts zijn geweest met haar maar ze heeft geen chip :j Dus dat is helaas geen optie om zo haar eigenaren terug te vinden.

Maar wat je zegt is zeker een mogelijkheid Solaria, ik denk we het beste een halsband om kunnen doen en afwachten of ze toch nog af en toe naar 'huis' gaat.

GEEN halsband omdoen!!!!
Daar hangen ze zich aan op.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:11

Bay schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Dan gaan we haar deze week nog aanmelden op Amivedi. We hebben al bij de lokale asiel en dierenarts gevraagd maar we zouden nog een keer kunnen vragen bij het asiel.

Een adres koker is een goed idee! Mocht ze dan toch nog af en toe naar haar eigenaren lopen, dan kunnen ze contact opnemen. Wat Leffroi zegt, daar ben ik ook bang voor. Ik zou haar niet willen wegnemen van iemand. Aan de andere kant, ze is nu permanent bij mijn ouders, niet alleen af en toe, dus je zou denken dat iemand haar dan zou gaan missen.

Het staat in de OP, Poes is al maanden geleden komen aan lopen en ze is sinds meer dan een maand permanent bij mijn ouders in hun tuin. Dus iemand zou haar zeker inmiddels gemist hebben.

Wij hebben al geprobeerd de dierenambulance te bellen maar die hadden steeds geen tijd om te komen, daarom hebben we haar zelf naar de dierenarts gebracht om de chip te controleren.

Oh, ik had idd niet gelezen dat ze al een maand bij jullie was. Dan kun je wel uitgaan van geen baasjes, of in ieder geval geen baasjes die het iets kan schelen. Dan heeft een bandje ook geen nut.

Dan heb je 3 opties:
- zelf houden (maar dat kan niet)
- zelf andere baas zoeken
- het asiel een baas laten zoeken

Euhm, DAmbu gewoon nog eens bellen. Het ophalen van gestrandde huisdieren is hun core-business. Ze maken maar tijd. Daarbij is het nu herfst en een relatief rustigere tijd, dus wellicht komen ze nu wel.

Je kunt ev ook het asiel bellen of je haar zelf als zwerver mag brengen, dan hoef je geen afstandskosten te betalen.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 11:13

Ja katten hebben de neiging om zelf op zoek te gaan naar een huis dat hun het beste bevalt :')
Dus oproep op marktplaats, oproep op amivedi, halsband om en nog een keer vragen bij het asiel. Wie weet melden de eigenaren zich dan wel (of is Poes opeens wel gechipt! :P )

Edit: funnyhorses, katten kunnen zich inderdaad aan halsbanden ophangen maar tegenwoordig heb je van die veilige halsbanden die los klikken als de kat vast zit.

En Amaris, mijn vriend en ik willen haar wel graag adopteren als we haar eigenaren niet kunnen vinden :) Ze kan alleen niet bij mijn ouders blijven.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:13

funnyhorses schreef:
Bay schreef:

GEEN halsband omdoen!!!!

Een kittysave halsband knapt makkelijk als ze ergens aan vast zitten. Heeft onze boerdrijkat ook. :j

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:14

funnyhorses schreef:
Bay schreef:

GEEN halsband omdoen!!!!

Onzin, tegenwoordig worden er bijna alleen nog maar halsbandjes verkocht met een veiligheidsclip.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:17

Bay schreef:
Ja katten hebben de neiging om zelf op zoek te gaan naar een huis dat hun het beste bevalt :')
Dus oproep op marktplaats, oproep op amivedi, halsband om en nog een keer vragen bij het asiel. Wie weet melden de eigenaren zich dan wel (of is Poes opeens wel gechipt! :P )

Edit: funnyhorses, katten kunnen zich inderdaad aan halsbanden ophangen maar tegenwoordig heb je van die veilige halsbanden die los klikken als de kat vast zit.

En Amaris, mijn vriend en ik willen haar wel graag adopteren als we haar eigenaren niet kunnen vinden :) Ze kan alleen niet bij mijn ouders blijven.

Oh joh! Dan niet langer moeilijk doen en haar gezellig adopteren! Leuk!

Wettelijk heb je al voldaan, een gevonden dier is een gevonden voorwerp voor de wet en dat moet 14 dagen bewaard worden. Die periode is verstreken, heeft zich niemand gemeld, dus nu is ze eigenlijk al een soort van van jou.

Dus je kunt haar gewoon lekker in huis opnemen!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:19

Maar dan heb je geen garantie of het aankomt bij een eventuele eigenaar?
Kat kan dan net zo goed zelf het halsband afdoen maar goed probeer het maar zou ik zeggen.
Het is in ieder geval goed bedoelt. :j

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 11:20

Haha misschien moeten we inderdaad niet zo moeilijk doen! Ik wil gewoon zeker weten dat we alles hebben gedaan om haar eigenaren te vinden.

Dus ik denk dat we nog even amivedi en marktplaats gaan proberen en die halsband truc. Mochten die allemaal niks opleveren (en ik vermoed van niet...) dan nemen we Poes mee :) Maar dan hebben we iig echt alles geprobeerd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:21

Die 14 dagen geldt alleen voor het asiel. Mij is door de dierenambulance verteld dat voor een particulier een jaar staat (ook een kat gevonden).

Wat ik zou doen: kat meenemen, overal melden waar je kan (Amivedi, lokale sites, FB pagina's, asiel). Dan heb je aan je morele plicht voldaan. Komt er niemand binnen het jaar, dan heb je een kat.
Er zijn ook asiels die de kat 2 weken opvangen, waarna je haar weer kan halen (wel tegen betaling onkosten). Misschien kun je met hen in overleg of ze jouw adres als pleegopvang oid kunnen zien en je zo ook aan die 2 weken termijn kan komen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:22

Wat voor kat is Poes dan?
Mijn zwager en schoonzus zijn hun kat al een tijdje kwijt. Een zwarte. Muis heet ze.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:22

aanmelden bij amivedi - dan wordt ze ook geplaatst op FB ( 'de Hereniging" )
Zij gaan je naar een tijd ook nog eens benaderen of de melding nog zal blijven staan.
Onze aanloopkater op stal was bvb wel geholpen maar had geen chip. Ik heb toen ( is een klein dorp )
overal flyers neer gehangen, bij de dierenartsen en dierenasiels in de buurt informeert ( iemand moet hem ja gecastreerd hebben ) en dus Amivedi.
Ik heb toen wel aangegeven dat hij mag blijven en het was heel duidelijk dat hij ooit een thuis had ( qua knuffelen en zindelijk ) dus het houden op zich is geen probleem.Vooral ook omdat bij hem de mogelijkheid dat hij gewoon gedumpt cq. achtergelaten was - heel hoog is
De eerste winter heeft die dus op stal doorgebracht omdat thuis bij mijn andere twee vechtersbazen jammer genoeg geen optie was.
Maar ik vond het vreselijk en gunde hem zoooo zeer een warme bank en kachel... gelukkig heeft een vriend van mij hem nu overgenomen - en als je ziet hoe gigantisch blij de kater is om weer een "eigen" thuis te hebben en een eigen knuffelbaasje voor zich zelf...

en wat het niet voeren betreft : die kater van ons zag er in het begin ook nog "goed" uit... het is maar hoe lang ze van thuis weg zijn ,of ze goede jagers zijn of ook nog andere voerplekken hebben ...

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:26

Ik zou nog een keer de dierenambulance bellen... die nemen haar mee en proberen de eigenaar te vinden binnen 14 dagen... als er dan niemand komt ophalen word er een ander baasje gezocht en je kunt aangeven dat als het baasje niet gevonden word, jij hem/haar wilt adopteren...