Lymfeklierkanker bij honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Lymfeklierkanker bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 21:09

Hallo bokkers,

Vandaag werd er een echo bij mijn 8 jarige duitse herder reu gemaakt omdat hij vage klachten had.
Zo stinkt zijn urine enorm en is de urine ook geconcentreerd, verder is bij hem in het verleden een auto immuun ziekte vastgesteld toen hij zeer regelmatig veel koortspieken had en steeds terugkerende ontstekingsbeeld.
Nestor ( zo heet mijn hond ) krijgt al jarenlang prednison voor zijn huisstofmijt allergie ( eerder behandeld met hyposensibilisatie zonder succes ).
Verder heeft hij spondylose, is hij aan 1 oog blind en heeft hij een niet goed functionerende schildklier en wordt daarvoor behandeld met medicatie.

Helaas kreeg hij weer koorts, urine werd opgevangen maar die bleek schoon.
Er werd bloed afgenomen, hieruit kwam wederom een ontstekingsbeeld, hij kreeg voor 5 dagen mee aan antibiotica, daarna moest ik terug op controle.
Bij de controle was hij alweer veel fitter, maar bij lichamelijk onderzoek reageerde hij erg fel wanneer ze hoog in zijn buik aan het voelen was.
Dit was duidelijk pijnlijk.
De dierenarts besloot om weer voor 5 dagen aan antibiotica mee te geven en daarna weer controle.
Na deze 5 dagen was er eigenlijk niets veranderd, ja de koorts was weg en ik had weer een opgewekte hond, maar de urine was nog steeds niet in orde.
Hierna weer terug op controle geweest, dit keer een andere dierenarts ( werken 2 dierenartsen bij deze kliniek ), zij voelde niet echt in zijn buik en stelde weer een urine onderzoek voor.
Hiermee ben ik niet akkoord gegaan, de urine was de vorige keer schoon dus ik zag geen reden om dit onderzoek weer opnieuw te laten uitvoeren.
Ik stond er op dat ze een echo zouden doen.

Vandaag is dus de echo gedaan bij mijn hond.
De prostaat is in orde, en zo ook de nieren, gal en blaas. De milt was wel erg vergroot en daar maakte ze zich zorgen over.
Ze besloot om direct een punctie te doen.

Mijn hond liet het al die tijd gebeuren en heeft zich zo goed gedragen, ik ben zo trots op hem.
Wat ik niet durfde te vragen ( uit angst voor het antwoord ) vroeg mijn schoonvader wel.. wat het zou kunnen zijn.
Ze zei eigenlijk direct " Er kan een tumor aanwezig zijn, of lymfeklierkanker ... maar evengoed kan het ook een ontsteking zijn, we moeten het onderzoek afwachten en ik hoop echt het beste ".

Op dat moment voelde ik de grond onder mij wegzakken.... ik wilde alleen maar weg daar, samen met mijn hond want die heeft echt geen kanker !
Nu zit ik thuis met de hond op de grond naast me, vanmiddag zijn er al een hoop tranen gevallen en de lieverd kwam mij troosten, de schat !
Vrijdag zou in principe de uitslag er zijn en dan word ik gebeld.
Ik ben doodsbang....

Wat ik met dit topic wil? Geen idee.... maar op dit moment loopt mijn hoofd volledig over.
Goed vooruitzicht met het examen morgen ;(

Veel liefs van ons

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:23

Onze hond is onlangs overleden aan lymfeklierkanker maar ik zeg daar meteen bij dat dat beeld wel heel anders was. Hij had koorts maar reageerde niet op antibiotica. Ook was zijn urine normaal. Bij hem was de kanker trouwens overduidelijk voelbaar in alle lymfeklieren. Maar daar heb je dus niet zo heel veel aan als vergelijk. Sorry.

Ik wil je wel heel veel sterkte wensen!

Anoniem

Re: Lymfeklierkanker bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:53

Heel erg veel sterkte TS :(:)

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:53

Wat een spanning om je hond, kan me je angst heel goed voorstellen! :(:)

Je hond heeft echter niet de typische kenmerken van Maligne Lymfoom. Daarbij zou je verwachten dat de lymfeknopen (sterk) vergroot zouden worden. Vooral goed te voelen in de hals en knieholtes..

Wanneer verwacht je de uitslag van de bioptie?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:39

mijn eerste dogo ben ik verloren aan lymfeklier kanker ( maligne lymfoom) ,en daar waren bij eerste onderzoek wel duidelijk al zijn lymfeklieren wat opgezet,hij was pas 4 jaar dus er werd in eerste instantie uitgegaan van een ontsteking...maar helaas :( :(

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 06:19

Dit was bij onze hond dus ook zo, vergrote lymfeklieren. Heeft nestor die ook dan?

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 06:32

Heel veel sterkte ts. Het is zo vervelend als je maatje ziek is.
Onze eerste akita kreeg op 5 jarige leeftijd lymfeklierkanker. Het eerste symptoom waren vergrote lymfeklieren. De da heeft biopten genomen en een paar dagen later bleek het idd lymfeklierkanker te zijn. Vanaf dat moment kreeg ze prednison, helaas ging het zo snel achteruit met haar dat we haar drie maanden na de diagnose in hebben laten slapen. Ze kreeg uiteindelijk zoveel medicatie, maar ze had pijn en was sterk vermagerd, dus toch die keuze moeten maken.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 12:32

Dankjullie :)

HF: Wat erg... nog heel veel sterkte voor jullie :(
Heeft jullie hond nog een behandeling gehad ?

_Dominique: Bedankt !!!!

MalaQ: De lymfeknopen hebben ze niet gevoeld... dus ik durf daar geen antwoord op te geven.
Kan ik dat als " leek " zelf ook voelen of is dat te lastig ?
Ze zeiden dat het aan paar dagen zou duren, maar ze verwachten Vrijdag de uitslag te hebben.

kimmie261: Heftig, is dat lang geleden? Alsnog veel sterkte.

akishino: Wat erg ;( ;( lijkt me een hele heftige periode.
Maar heel knap en goed dat jullie de keuze hebben gemaakt om te laten inslapen ivm de pijn, dat gun je je dier niet.

Nestor had gisteravond diarree en was aan het begin van de nacht nog erg onrustig.
Ben nog even mijn bed uitgegaan.
Ik denk van alle stress van die middag bij de dierenarts.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:40

Maar wat ik niet snap...is er dan geen bloed afgenomen?Want eigenlijk geeft dat toch een heel duidelijk beeld?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:08

naar mijn idee moeten ze een biopt afnemen van een lymfeknoop,deze wordt dan onderzocht...

en je kan zelf die lymfeknopen wel voelen,

Afbeelding

die in de hals onder de kaken zijn het best voelbaar deze zijn normaal een beetje als een kleine knikker,en die vergroten duidelijk bij lymfeklierkanker.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:15

Ik ben 11 jaar geleden mijn Jack Russell verloren aan lymfklierkanker. Bij hem was het beeld ook heel anders: opgezette, pijnlijke lymfknopen, pijnlijke buik en oedeem. Hij had reeds uitzaaiingen in de milt. Wij hebben er toen voor gekozen om hem palliatief te behandelen en hij heeft nog 5 maand geleefd. Chemo voor honden was toen nog niet op punt en zou zijn leven slechts enkele maanden verlengd hebben en dat ziek van de chemo. Dat was geen optie voor ons.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:19

Vergeet niet dat bij zelf voelen je de lymfeklier onder de kaaktakken snel kunt verwarren met de speekselklier als 'leek'. Heb dit zelf als diergeneeskunde student vaak moeten oefenen om het goed te kunnen voelen en een referentie kader op te bouwen. Lymfeknopen af tasten hoort bij een algemeen onderzoek wat altijd uitgevoerd (zou moeten) worden als een dier bij de dierenarts aangeboden wordt.

Verder zou ik afwachten wat uit het onderzoek komt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:22

5 maanden is bijna nog "lang" te noemen,mijn stoere zo sportieve dogo was binnen 3 maanden zo ziek dat ik hem moest laten inslapen,het is nu bijna 16 jaar geleden,maar kan mij het nog als de dag van gister herinneren ,het was zo machteloos toezien hoe een jonge in de volle bloei van zijn leven hond zo hard achteruit ging..

ik weet nog wel dat we toen in utrecht zijn geweest voor chemo,dat was allemaal nog zo experimenteel dat ze niet konden zeggen wat de chemo zou doen,inmiddels blijkt chemo bij ML een goed resultaat heeft en inmiddels heb ik gehoord dat zelfs honden die "genezen" zijn met chemo...soms heb ik nog zo'n spijt dat ik het toen toch niet geprobeerd heb :( :(

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:25

Bij mijn hond stonden ze zo dik dat ze als bollen onder zijn kaken hingen. Mij hebben ze toentertijd verteld dat het pas alarmerend is als de lymfknopen op verschillende plaatsen verdikt zijn, weet niet in hoeverre dit nu nog klopt.

@kimmie: de mijne heeft toen 1 dosis gehad en die was daar zo ziek van. Het gat van de injectienaald was ook een giga wonde geworden en door de chemo was hij "toxisch" voor ons dus hij moest in afzondering. Dat was niet eerlijk voor hem en we hebben hem met medicatie pijnvrij gehouden tot het einde. Nu staan ze idd veel verder, het is echt niet meer te vergelijken met toen.
Laatst bijgewerkt door maximuss op 04-11-15 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:26

Yipee schreef:
Vergeet niet dat bij zelf voelen je de lymfeklier onder de kaaktakken snel kunt verwarren met de speekselklier als 'leek'. Heb dit zelf als diergeneeskunde student vaak moeten oefenen om het goed te kunnen voelen en een referentie kader op te bouwen. Lymfeknopen af tasten hoort bij een algemeen onderzoek wat altijd uitgevoerd (zou moeten) worden als een dier bij de dierenarts aangeboden wordt.

Verder zou ik afwachten wat uit het onderzoek komt.

ja daar heb je wel gelijk in,je moet wel weten waar je moet voelen en wat je moet voelen...

maar is het niet zo dat ML verdenking ze een biopt nemen van een lymfeklier? althans dat werd bij die dogo gedaan,die had opgezette klieren in zijn achterpoten,en 2 jaar geleden was 1 van mijn honden "raar" ziek en toen heeft mijn DA ook een biopt genomen van de lymfeklier om ML uit te sluiten ( zij bleek overigens doodziek te worden van maagtabletten die ze ter preventie kreeg vanwege pijnstillers die ze op dat moment ook kreeg)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 17:47

Het voelen aan de lymfeknopen laat hij niet toe, hij vind het niet prettig dus ben ermee gestopt.
Een dierenarts heeft dat veel sneller gevoelt en ik weet bovendien toch niet of ik het goed doe..

Ze hebben cellen afgenomen uit de milt zelf, verder hebben ze wel bloed geprikt maar dat was al voor de echo.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:31

Wat onzeker allemaal, veel sterkte. Ik hoop voor je op goed nieuws.

noellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:47

Mijn hondje heeft 4 jaar lymfeklierkanker gehad. (inmiddels is zij overleden, niet aan de kanker)
Wij waren onder behandeling in het kankerbehandelcentrum Korte Akkeren, in Gouda. Veel mensen uit het hele land komen daar. Mijn hondje is daar altijd héél goed onder behandeling geweest.
Ze heeft medicijnen gehad, prednison en leukeran. Nóóit heeft zij daar last van gehad.

Ik wil je heel veel sterkte wensen, en ik hoop dat je net zoveel geluk ermee heb als ik met mijn hondje.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:50

noellee schreef:
Mijn hondje heeft 4 jaar lymfeklierkanker gehad. (inmiddels is zij overleden, niet aan de kanker)
Wij waren onder behandeling in het kankerbehandelcentrum Korte Akkeren, in Gouda. Veel mensen uit het hele land komen daar. Mijn hondje is daar altijd héél goed onder behandeling geweest.
Ze heeft medicijnen gehad, prednison en leukeran. Nóóit heeft zij daar last van gehad.

Ik wil je heel veel sterkte wensen, en ik hoop dat je net zoveel geluk ermee heb als ik met mijn hondje.

Absoluut een goede kliniek :j Ik heb daar in een ver verleden nog stage gelopen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:04

Onze hond had ook een auto imuumziekte.
Haar urine is altijd goed geweest. Bij haar zat het voornamelijk in de huid problemen en met enige regelmaat allergische reactie's.

Later kreeg ze opeens moeite met eten, alles wat niet vloeibaar was, daar stikte ze zowat in.
Bij de da waren ze bang voor een luchtpijp colaps.
Foto's en een scopie wezen een flinke tumor in haar keel op, en ook eentje in haar buikholte (ter hoogte van d'r oksel). Precies op de lymfeknopen.
Ab hadden ze bij haar ook geprobeerd omdat de "bulten" ook ontstekingen konden wezen.

Maar de ab deed niets helaas. En we hebben haar op net 8 jarige leeftijd moeten laten gaan.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:04

Jeetje TS, wat naar....
Is er ondertussen al meer bekend over de uitslag?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 12:57

Ik heb GOED NIEUWS !!! Er zijn GEEN kankercellen gevonden *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Wel wat ontstekingscellen, maar daarvoor is hij ook behandeld omdat ze ook al een onstekingsbeeld in het bloed hadden ontdekt.
Een hele geruststelling dus! Ik ben nu aan het kijken naar supplementen, ik had al iets gevonden wat de leverfunctie zou ondersteunen (omdat de lever wel erg licht van kleur was op de echo, waarschijnlijk door de prednison), heb nu de dierenarts gemaild of hij die druppels in combinatie mag met zijn huidige medicatie.

Echt enorm bedankt voor de lieve reacties en betrokkenheid!!!

kiki1976: Wat naar zeg, hoelang is dit nu geleden? Nog veel sterkte Y;(

noellee: ook jij heel veel sterkte !! Ik ken de kliniek niet, maar het is wel een geruststelling dat ze nooit last heeft gehad van de medicatie. Y;(

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:41

Wat fijn sunshine *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

We kwamen erachter eind mei dit jaar en begin juli hebben we haar moeten laten gaan |(

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:12

*\%/* *\o/*
Joepie, ts!!!!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:20

*\o/* *\o/* *\o/*

Wij hebben vroeger een hond gehad die spierknoopjes zou hebben.
Bleek achteraf gewoon totaal verkankerd te zijn door lymfeklierkanker.
Hond heeft er zelden of nooit last van gehad, tot de dag dat we hem lieten inslapen.