Welk ras is mijn hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Noblesse_

Welk ras is mijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 16:19

:wave:

Zes jaar geleden kreeg ik een hond voor m'n vormsel, werd ons verkocht als zijnde 'chocolate labrador'. Ze heeft geen stamboom, maar leek als puppy aardig goed op een chocolate labrador, zoals de moeder.
Zij is echter ietsje anders uitgegroeid := . Ze is erg klein gebleven in vergelijking met andere labradors, heeft een erg dikke staart en de kop is ook niet zoals die van andere labradors, haar kleur lijkt me ook erg licht om 'chocolate' te zijn. Nu begin ik stilletjes aan toch te twijfelen of ik wel een volle labrador heb :') .
Moeder destijds zag eruit als een 'echte' labrador, de vader zag eruit zoals zij er nu uit ziet. Er werd gezegd dat de vader een stamboom had, deze hebben we echter nooit gezien (geen interesse).

Is mijn hond nu een volle labrador (ken helemaal niks van de verschillen tussen show- en werklijnen enz) of zit er toch nog een ander ras door?
Dat ze nog te dik is besef ik goed, ik ben hier dan ook hard mee aan het werk, dus gelieve hier geen commentaar op te geven. Haar vachtstructuur is ook een vreemd iets... ze krijgt zeer goede voeding dus hier ligt het niet aan.

Afbeelding

Afbeelding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:21

Ik denk wel dat er veel procent labrador is. Misschien ergens in de voorouders een ander ras. Zeker door het vele en dikke haar

Qua kleur kan het wel. Ik ken hele donkere maar ook hele lichte.
Ook lijkt deze wat stevig (ik zeg niet dik) maar stevig in de bouw.

Noblesse_

Re: Welk ras is mijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 16:24

Ik ging gisteren naar een speelweide, kwam ik daar toch een grote, slanke, donkerbruine labrador tegen. Kreeg een beetje medelijden met de mijne _O-

Bedankt voor je reactie!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:28

Doet mij denken aan mijn eerste hond, een stratier, kruising labrador met leonberger
Zal vanavond een foto zoeken van hem (inmiddels alweer een aantal jaar overleden)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:32

Is ze toevallige gecastreerd? Dat zou namelijk de vacht kunnen verklaren.
De showlijnen van de lab zijn vaker wat plomper en steviger. De werklijnen zijn de ranke sportieve modellen.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 16:33

Nee ze is niet geholpen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:36

Het zou kunnen komen omdat ze wat dik is, maar ik vind er ook wel wat rottweiler trekjes in zitten.
Voor de brede bek en kop.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 16:44

Haar kop is inderdaad wat breder dan die van een 'normale' labrador.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:53

brede kop valt wel mee, eigen zie ik behalve de kleur niet echt wat niet helemaal bij labrador hoort, tegenwoordig heb je slanke en ranke lijnen (werktype) en je hebt showtype die zijn wat gedrongener en forser in borst en kop en daardoor vaak ook iets minder bewegelijker dan het werktype.

De kleur kan fokfout zijn, bruine labradors zijn wat meer in trek en sommige fokken alleen op kleur en dan krijg je afwijkingen, deze heeft ook een leverkleurige neus en huid, is bij de bruine labrador ook niet echt gewenst van oorsprong maar met kleurfokken komt het steeds vaker voor.

** wel een mooi herfst tongetje, zoals ie zo gefotografeerd is is het net een roze blaadje

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 16:56

Bedankt voor je reactie :)!
Welke kleur moet de neus dan hebben? Zwart?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:03

Ze oogt zo op t eerste oog wel als een lab, heb dit soort type wel meer gezien in de stamboomloze en ook showtype labjes (Amerikaans gefokt bijv)

De kleur lijkt wel verkleurd en met veel wol zogezegd,wat doe je kwa vacht verzorging?

Kwa neus en huis kleur is het logisch hoe lichter het bruin hoe lichter de tint van huid, zwart zal deze dus ook niet zijn in deze verdunningskleur
Laatst bijgewerkt door Seven op 02-11-15 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 17:05

Qua vachtverzorging eigenlijk zo goed als niets... ze loopt altijd buiten en ben bang dat ik haar vacht die ze nodig heeft om zichzelf warm te houden, zal beschadigen. Kan dat?

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:05

D'r vacht lijkt me niet normaal, vooral omdat je veel verschil tussen bijvoorbeeld de vacht op de rug en die op de oren en poten...

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:07

Wij hebben ook een bruine labrador hier lopen, en die kreeg op een gegeven moment ook zo'n vacht. Had een flinke ontsteking in zijn lijf zitten bleek later.
Na de operatie is hij weer volledig donkerbruin geworden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:08

Dan zit er misschien gewoon veel oude vacht in waardoor ze er zo licht uitziet? Een goede borstel en/of wasbeurt zal denk ik al een heel verschil maken

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:09

Dr vacht is duidelijk verkleurd dit lichte wat je ziet is oude vacht met zo te zien ook flink veel wol, als je dit goed borsteld weet ik vrijwel zeker dat je kilo's wol en haar kam verwijderen ;)

Over de vacht voor warmte die moet juist luchtig zijn zodat de hond warm blijft anders isoleert deze veel minder en houd dus warmte minder vast

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:14

speurneusc schreef:
brede kop valt wel mee, eigen zie ik behalve de kleur niet echt wat niet helemaal bij labrador hoort, tegenwoordig heb je slanke en ranke lijnen (werktype) en je hebt showtype die zijn wat gedrongener en forser in borst en kop en daardoor vaak ook iets minder bewegelijker dan het werktype.

De kleur kan fokfout zijn, bruine labradors zijn wat meer in trek en sommige fokken alleen op kleur en dan krijg je afwijkingen, deze heeft ook een leverkleurige neus en huid, is bij de bruine labrador ook niet echt gewenst van oorsprong maar met kleurfokken komt het steeds vaker voor.

** wel een mooi herfst tongetje, zoals ie zo gefotografeerd is is het net een roze blaadje
Je bent een hele knappe als het je lukt een bruine te fokken zonder bruine neus dat is genetisch niet mogelijk

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:25

Ik zou toch ook gewoon oud type (brede) labrador zeggen die wat gewicht en wat overtollig vacht kwijt moet. Een keer goed uitborstelen en dan zal de vacht er vermoed ik bruiner en mooier uitzien.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:32

Het lijkt of de donkere stukken vacht een stuk minder dik zijn. Ik zou ook eens een goede plukbeurt geven.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 18:11

Bedankt voor de tips!
Donderdag ga ik naar de dierenspeciaalzaak en neem ik een goede borstel mee :).

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:13

naar mijn ervaring bij mijn hondje werkt een gewone borstel die ik gebruik voor mijn haren nog het beste :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:13

Heb je de hond dan al echt 6 jaar niet geborsteld?!

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 18:20

Maartje1990 schreef:
Heb je de hond dan al echt 6 jaar niet geborsteld?!

Jawel, ik zeg toch nergens dat ik m'n hond al 6 jaar niet geborsteld heb? Doe het gewoon heel weinig omdat ik, zoals ik al zei, bang was om z'n vacht weg te halen die hij nodig heeft om zich warm te houden. En als ik hem borstelde, was het al niet met een 'speciale' borstel voor een hond. Maar goed, daar zal ik donderdag om gaan.
Hond komt hier niets te kort hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:31

Mijn lab is ook een klein dingetje. Ondanks dat ie stamboom heeft.

En heeft ook een brede bek. Plus erg gespierd. En krijg vaak de vraag als er pitbull door heen zit :')

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 18:40

Heb je een foto van je lab :D? Ik ben trouwens verliefd op staffords, zou willen dat mijn hond gekruist was met een stafford _O-