Volvo ontwikkelt kangoeroedetectiesysteem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Volvo ontwikkelt kangoeroedetectiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 11:14

De Zweedse autofabrikant Volvo wil voor de Australische markt technologie invoeren die kangoeroes kan detecteren. Daarmee moeten botsingen met dit dier worden voorkomen, die 20.000 keer per jaar voorkomen in het land. Ieder jaar sterft gemiddeld één Australiër door een verkeersongeluk met een kangoeroe.

Om het systeem te voeden met informatie worden nu tests gedaan bij het Tidbinbilla Nature Reserve ten westen van Canberra. Mensen van Volvo filmen daar het gedrag van kangoeroes in hun natuurlijke omgeving. Die gegevens zullen worden gebruikt om het eerste kangoeroedetectiesysteem te ontwerpen. De computer aan boord van het voertuig herkent straks een kangoeroe op grote afstand.

http://www.faqt.nl/recent/volvo-ontwerp ... iesysteem/

Oh kom op, zo'n groot beest zie je toch wel aanhoppen op de weg? :')

(wel handig!)
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 02-11-15 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:15

Niet in het donker. Dan zie je ze pas als je ze voor je koplampen hebt.
Australië is qua wegverlichting namelijk iets anders dan Nederland.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:53

Serieus? :+
Ik rijd ook wel eens in het pikkedonker door het bos, maar als er te weinig zicht is dan rijd ik 50 ipv 80..
Ik ken de situatie daar verder niet, maar vraag me dan wel af waarom wel een kangoeroe-systeem en geen rendier/ree/zwijn/haasdetectie systeem. Gedragen kangoeroes zich dan zo anders?

NatasjavE

Re: Volvo ontwikkelt kangoeroedetectiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:14

Ik zou het echt niet weten :D

Maar wat ik wel gehoord heb dat het een serieus probleem kan zijn. Dacht dat ze net als konijn op de lichten van je auto af komen.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:20

Ik weet dat in de droge gebieden (rondom Alice Springs etc) kangoeroes 's nachts naar de weg trekken vanwege de condens die ontstaat.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:24

Darah3 schreef:
Ik weet dat in de droge gebieden (rondom Alice Springs etc) kangoeroes 's nachts naar de weg trekken vanwege de condens die ontstaat.

Ik kan mij hier wel wat bij voorstellen, op sommige stukken in zweden worden er steentjes gestrooid ipv zout. Omdat de dieren naar de weg komen vanwege het zout.

Anyway ik denk dat het een mooie ontwikkeling is (ik woon in de stad van de volvo's :D) en het zou mij niks verbazen als dit werkt, dat ze het gaan uitbreiden naar andere dieren :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:27

HorseyDude schreef:
Oh kom op, zo'n groot beest zie je toch wel aanhoppen op de weg? :')

Nope, die zie je in het geheel niet. Daarbij kunnen ze zeer onverwacht ineens de weg opspringen.
Ik rijd in Australie niet in het donker, mij teveel risico, zeker met een simpele auto.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:33

Toen wij in Australië waren hebben we ook bijna een kangoeroe aangereden, en wij waren er maar twee weken ;)
Ze komen geheel onverwachts de weg op springen. Als het donker is rijd je natuurlijk voorzichtig, maar Australië is een groot land en als je té langzaam rijdt kom je nooit op je eindbestemming aan. En dan springt er zo'n gigantisch dier voor je auto. Je schrikt je niet alleen dood, maar je had hem niet echt aan kunnen zien komen in het donker of als er bomen naast de weg staan.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:40

Kangoeroes springen vanuit het niets voor je auto. Veel zwaardere auto's zijn voorzien van een bullbar (een soort extra metalen bumper) speciaal voor botsingen met kangoeroes. Als je 80 rijdt en er springt ineens een kangoeroe voor je auto, heb je geluk als alleen je auto in de kreukels ligt...

@8nnemiek: Kangoeroes zorgen dus voor veel meer schade/gewonden/doden dan herten konijnen en anderen.
Laatst bijgewerkt door Floor_x op 02-11-15 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:40

Dat werd ons ook aangeraden en zodra het schemert zijn wij gestopt, anders heb je ze gegarandeerd onder je auto zitten. Dat betekend dat wij voor 18.00 al stopten met rijden, dan mis je heel wat km's.
Het zijn grote beesten, die heel plots kunnen bewegen en naast dat ze al plots opduiken kunnen ze ook moeilijk achteruit en zeker als er al ééntje over is, schiet de rest er graag achteraan. Dat er maar één dode valt per jaar valt me gelukkig alles mee.

Als je ziet hoe gepantserd sommige mensen rond rijden en hoe veel aangereden dieren je de volgende ochtend tegen komt begrijp ik deze stap van Volvo zeker. Staan toch bekend als dé producent van veiligheid rondom de auto.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:46

Het is ongelofelijk hoeveel dode kangoeroes je langs de kant van de weg ziet liggen in Australië. Het is echt niet te vergelijken met wel ander dier dan ook. Ze komen ineens ergens uit de bosjes schieten en als ze schrikken van je auto, springen ze er niet vandaan, maar schuin ervoor. En denk erom dat ze groot kunnen zijn. En inderdaad, vaak komt achter de eerste de twee nog aan.

Zeker in het schemer en als het ´s nachts geregend heeft, komen ze op de weg af, vaak inderdaad om te drinken van het wegdek.

Wij mochten van de verzekeraar van de huurauto op Kangaroe Island niet eens rijden in het donker, aanrijding met kangoeroes en emoes was dan niet verzekerd. Ha, dat was trouwens het gebied waar we het minste kangoeroes gezien hebben.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:57

Kunnen ze beter ook meteen voor moose en hert ongelukken voor noord amerika doen.. Alleen canada heeft al 50.000 ongelukken in een jaar waarvan er redelijk wat dodelijk zijn. Van de amerika weet ik geen getallen maar ook veel te veel.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:08

Dat zie je echt niet hoor, zeker niet in het donker.
In Zweden rijdt bijna iedereen met mega koplampen omdat er elanden en rendieren over steken die je ook niet ziet.
Zelfs met de koplampen kan het nog lastig zijn. Vrienden hier zijn vorig jaar ingereden op een hele kudde in het donker, 6 dode rendieren. Een andere man had ze al gemist en stond stil langs de weg met zijn lichten aan waardoor hun verblind werden en de andere rendieren dus ook niet konden ontwijken.

Dus ik snap dat ze zo een systeem willen ontwikkelen, scheelt een hoop ongelukken. En naast die 1e dode per jaar, vind ik het bijna niet opwegen tegen het aantal doodgereden dieren, dat is echt massaal.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:21

Wij hebben eens 'n flinke wallaby doodgereden: gelukkig reden we in een grote Hilux met een bullbar (soort van extra kooiachtige constuctie rondom de voorkant van de auto). Ik zweer het je: je ziet ze niet aankomen. En als je ze al ziet, dan gebeurd het echt razendsnel. Ons werd ook geleerd dat remmen of uitwijken eigenlijk geen zin heeft, de kans dat je jezelf daardoor in problemen brengt is heel groot. Hoe crue het ook klinkt: gas bijgeven is vaak nog het slimste. Als je in een bakbeest rijdt althans. ;)

Zoals Monique al zegt, er liggen onwijs veel dode kangoeroe's en wallabies langs de weg. Top dat Volvo dit gaat ontwikkelen. Hoop alleen dat ze het systeem, mocht het werken, ook door andere fabrikanten laten gebruiken. Volvo's worden nauwelijks gereden daar (althans: buiten de stad). Het zijn voornamelijk Toyota's en Holdens. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:49

MoniqueT schreef:
Het is ongelofelijk hoeveel dode kangoeroes je langs de kant van de weg ziet liggen in Australië. Het is echt niet te vergelijken met wel ander dier dan ook.

Wij mochten van de verzekeraar van de huurauto op Kangaroe Island niet eens rijden in het donker, aanrijding met kangoeroes en emoes was dan niet verzekerd. Ha, dat was trouwens het gebied waar we het minste kangoeroes gezien hebben.

Dat ligt maar net aan het seizoen. Als alles nog groen is komen ze niet in de buurt van de weg omdat er dan genoeg te eten is van de weg af. Zodra de echte droogte intreedt raakt het eten daar op en komen ze steeds dichter naar de weg. IN die periode zie je ze overal langs de weg staan, eten, springen en vooral liggen ja. In het nattere seizoen zie je ze nauwelijks en liggen er nauwelijks dode kangoeroes.

Klopt idd wat je zegt, als je iets wil huren mag je niet altijd (of altijd niet) in het donker rijden.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:00

Ik heb ook alleen ervaring met het voorjaar, maar klinkt absoluut logisch wat je zegt. Wij waren in Flinders Ranges na een droge periode en na een nacht regen leek de weg wel een dierentuin.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:34

Het is niet alleen dat je ze niet ziet, kangoeroes & wallabies zijn ontzettend onvoorspelbaar!! Ik heb meegemaakt dat ze naast de weg zitten, je auto zien aankomen, wegvluchten parallel aan de weg (mee hoppen naast je auto) en zich ineens vol overgave in de zijkant van je auto storten.

Daarnaast is het levensgevaarlijk (mn op dirtroads) om op je rem te gaan staan of uit te wijken.

Vraag me alleen ook af hoeveel het daadwerkelijk gebruikt gaat worden, daar je buiten de grote steden alleen maar Toyota, Holden en Ford ziet. Simpelweg omdat voor andere merken nauwelijks onderdelen verkrijgbaar zijn.