Hond blijft achter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Hond blijft achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 10:06

Dag bokkers,
Onze allerliefste viervoeter hebben we woensdag laten inslapen.
Voor hem hadden we een jack russeltje erbij genomen zodat hij gezelschap had terwijl wij moeten werken.
Nu is hij er niet meer en is ons jack russeltje helemaal alleen als ik 's morgens de deur dicht trek om naar mijn werk te gaan. Ze hingen zo erg aan elkaar alle2.
Ze heeft geen stem niet meer, zo hard heeft ze zitten janken donderdag en vrijdag.

Wat kan ik doen ? Ze zal toch moeten wennen aan het alleen zijn denk ik zelf. Als ik haar nu naar familie breng voor overdag, dan moet ze binnen paar weken toch terug gaan wennen aan het alleen zijn.

Ik denk erover een hondenuitlaatservice in te plannen, maar dan is dat ook maar mogelijk voor 1-2x in de week. Dat maakt volgens mij het alleen zijn zelf niet minder zwaar.

Wat ik nu momenteel doe is 's morgens overal snoepjes verstoppen. Dan is ze op zoektoch als ik vertrek.

Een andere hond erbij zie ik zelf helemaal niet zitten. Ik zou hem zelf maar moeilijk accepteren denk ik en de band die ze met hem had zal ze met een nieuwe hond denk ik ook niet meteen hebben.

Ik vind het heel erg moeilijk om haar alleen te laten, maar ik zie geen andere oplossing. Ze blijft nu 4x per week tussen de 6-8 uur alleen.

Hebben jullie dit soort situatie al meegemaakt, kan het wennen ?

daniweerd

Re: Hond blijft achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:09

Allereerst veel sterkte gewenst met het verlies.Ze zit wel heel lang alleen dan, vind dat eigenlijk niet kunnen, misschien toch een hondje erbij halen voor haar?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:16

Tsjah een hond is in feite geen dier om alleen te houden. Zeker een hond die een maatje gewend is niet.

Is er niemand in jouw omgeving die hem op kan vangen? Waarom kan uitlaatservice niet dagelijks? Je kan hem ook naar dagopvang brengen?

Uiteindelijk zal je hond vast wennen, maar ik denk dat je je dan af moet vragen of dat zijn kwaliteit van leven verbeterd. Ik ben er zelf van overtuigd dat dat niet zo is.

Voor mijn hond was de lange dagen dat ik werkte een uitlaatservice ideaal. Hij ging 1,5 - 2 uur met een groep honden mee, genoot er vreselijk van en was daana zo moe en verzadigd van het spelen dat hij de rest van de dag alleen maar sliep.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 10:17

Ik kan er nu echt geen andere hond bij hebben. Te moeilijk te zwaar.
+ met 2 honden doe je niet alles wat je met 1 hond doet, nu gaan we dingen met haar kunnen doen die vroeger niet gingen omdat ze met 2 waren.
Ik ga die nieuwe hond niet graag zien, ik heb haar al moeilijk kunnen aanvaarden als ze erbij kwam. Mijn tjech was echt mijn alles, ik wil helemaal geen nieuwe hond ;(

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 10:20

Collie2008 schreef:
Voor mijn hond was de lange dagen dat ik werkte een uitlaatservice ideaal. Hij ging 1,5 - 2 uur met een groep honden mee, genoot er vreselijk van en was daana zo moe en verzadigd van het spelen dat hij de rest van de dag alleen maar sliep.

dat zou ik wel zien zitten voor haar. Moet nog bekijken of het haalbaar is, want dat zal ook wel een prijskaartje hebben.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:21

maar eigenlijk......Je gunde jouw andere hond een maatje zodat hij niet alleen was en nu blijft deze achter en gun je deze geen maatje omdat jij er niet aan toe bent? Ik snap je verdriet hoor, maar je daarbij denk je niet aan het belang van je andere hond.

Als je echt geen nieuwe wilt, wat ik prima kan begrijpen, zorg dan in ieder geval dat het hondje die je nog hebt wel krijgt wat hij verdiend. Dus aandacht, contact met andere honden, beweging, etc.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:23

Hondenuitlaatdienst is inderdaad duur al vond ik dat een verplichting voor mezelf. Dan maar minder geld en m'n hond tevreden.

Je zou ook in de buurt kunnen vragen aan mensen die zelf een (kleine) hond hebben die niet werken of ze hem kunnen opvangen? Al is het maar voor een dagdeel en dan tegen een vergoeding. Dan ben je vaak goedkoper uit dan een uitlaatdienst.

Of je zoekt een student die een zakcentje wilt verdienen, etc. Er zijn echt wel mensen die je kunnen helpen

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:24

Ten eerste heel veel sterkte met het verlies!

Een nieuwe hond Zou ik nu ook niet doen. Ook honden rouwen.

Sommige hondenbazen denken dat het introduceren van een nieuwe hond helpt. Dit is echter onjuist. Zolang uw hond zich nog niet heeft hersteld is het niet verstandig een vreemde hond toe te voegen aan de roedel, die nog in rouw is. Dit geldt ook voor uzelf. Zolang u nog erg veel emoties ervaart om het overlijden van uw geliefde viervoeter, is het beter even te wachten. Als uw eigen partner zou overlijden, verdwijnt uw verdriet niet als u binnen een paar weken hertrouwt met een nieuwe man/vrouw. Zo werkt het ook bij honden.

Bron: http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... leden.html

Misschien staat er iets in de link wat je kan helpen

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:27

Geen hond erbij nemen als je daar niet achter staat, waarschijnlijk na het overlijden van je andere hond de stap voor dit hondje te groot gemaakt om alleen te zijn.
Achteraf had je misschien beter een paar dagen vrij kunnen nemen en het alleen zijn voor dit hondje weer kunnen opbouwen. Misschien alsnog een idee om het zo te doen, hondje voor je weg gaan lekker moe maken en dan even weg en voor het hondje gaat janken/blaffen weer terug komen en dit opbouwen.
Hoe doe je voor je de deur uitgaat is ook belangrijk, praat je veel tegen de hond op een meelevend manier of ga je na verstoppen voer gewoon weg?

En idd de uitlaatservice is een optie maar misschien in het begin wat vaker en daarna afbouwen, zeker mee als je de hele dag weg bent.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:31

Je overleden hond was het waard om er een tweede hond bij te nemen, maar je Jack Russel is dit niet waard?

Vreemde gedachte vind ik dit. Misschien zou je dan deze hond weg moeten doen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:32

muzzy17 schreef:
Ten eerste heel veel sterkte met het verlies!

Een nieuwe hond Zou ik nu ook niet doen. Ook honden rouwen.

Sommige hondenbazen denken dat het introduceren van een nieuwe hond helpt. Dit is echter onjuist. Zolang uw hond zich nog niet heeft hersteld is het niet verstandig een vreemde hond toe te voegen aan de roedel, die nog in rouw is. Dit geldt ook voor uzelf. Zolang u nog erg veel emoties ervaart om het overlijden van uw geliefde viervoeter, is het beter even te wachten. Als uw eigen partner zou overlijden, verdwijnt uw verdriet niet als u binnen een paar weken hertrouwt met een nieuwe man/vrouw. Zo werkt het ook bij honden.

Bron: http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... leden.html

Misschien staat er iets in de link wat je kan helpen

Ik denk dat je niet te veel moet vermenselijken. Een hond mist zijh maatje wel, maar dat is anders dan bij ons.
Wat hier volgens mij vooral speelt is dat deze hond nooit alleen hoefde te zijn en dat nu ineens hele dagen moet zijn. Dat kan niet en moet opgebouwd worden.
Verder denk ik dat de voorgestelde uitlaatservice ook een goed idee is. Dan is het alleen zijn korter en kan de hond energie kwijt. Duur? Misschien wel, maar ik denk dat dat geen reden mag zijn om het niet te doen. Eigenaar is verantwoordelijk voor het welzijn van de hond en als dat er aan bijdraagt ben je dat aan de hond verplicht.
Het idee van Collie2008 voor oppas in de buurt is ook een idee. Daardoor kwam ik op Oopoeh, misschien dat dat wat is: http://www.oopoeh.nl/

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:38

Gecondoleert met het verlies van je andere hond.

Maar ik herken het probleem van je russel wel. Wij hebben hetzelfde gehad na het inslapen van onze witte herder toen. Russel bleef achter en ook deels alleen helaas ivm werk. Al waren dat veel minder uren en niet alle dagen. Maar zij ging overdag naar de dagopvang waar ze eerder ook al heen ging.

Maar zij stopte ook zowat met eten en leven. We hebben het een maand aangekeken en hebben toen een pup uit het asiel gehaald. Geen herder overigens maar onze russel redde het gewoon niet zonder een hondenvriendje. Als we dat niet gedaan hadden waren we haar ook kwijt geraakt. Zij had voor haar gevoel geen reden tot leven in haar eentje.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 10:40

Ja Collie zo is het. Egoistisch. Wij hebben ons leven aangepast aan onze dieren, alleen aan dat werken komen we niet onderuit. Nu dat mijn tjech er niet meer is denk ik ook aan de dingen die ik niet meer deed, niet kon met 2, die wel gaan als je maar 1 hondje hebt. Ik heb alles wat ik deed voor mijn tjech gedaan. De jack russel is een schatje, maar onze band is niet te vergelijken met de band die ik had met mijn tjech. Ga ik nu weer vanalles moeten opgeven voor een hond die ik eigenlijk niet wil...?
1 klein hondje is gemakkelijk, die kan dan overal mee naartoe, met 2 honden is dat niet meer zo evident.
In ieder geval is het voor ons nu te vroeg om aan een 2de te denken. Het is ook niet gezegd dat mijn jack russeltje meteen een nieuwe hond in huis gaat aanvaarden, kan ze zomaar haar grote vriend vervangen door een ander ?

Ik kan haar eventueel naar mijn moeder brengen die 2 galgos heeft, maar ik vertrek 's morgens vroeg, mijn moeder slaapt dan nog eigenlijk.

Als ze beiden thuisbleven tijdens onze werkuren, brachten ze voornamelijk slapend de tijd door. Of ze zaten aan het venster te kijken. Dit ritme kent ze dus wel.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:43

Ik denk dat het probleem niet zo zeer het gemis van een maatje is maar het feit dat het beest nooit heeft geleerd om alleen te zijn. Als je daar even de tijd voor neemt lijkt me het probleem al een stuk minder groot.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:44

Onze hond heeft het nu na ruim 2 mnd nog moeilijk dat zijn maatje er niet meer is. Ondanks we hem hadden meegenomen naar de da toen we haar moesten laten inslapen.
Zij was zijn rots in de branding en hing heel erg aan haar.
Kijk het gaat langzaam aan beter, maar het heeft tijd, liefde en extra aandacht nodig.

Nu werk in vanuit huis dus hij is niet heel veel alleen. Al gaat het wel goed dat als hij wel ff alleen is.
Ik wil er ook geen hond meer bij. Niet omdat ik het hem niet gun. Maar hij is nu 7, en heeft ook wat lichamelijke klachten ( hernia, en vage bulten waarvan de da ook niet weet wat ze zijn). Vanwege zijn hernia is het beter dat hij rustig aan doet, en met een hond erbij gaan ze toch veel meer rennen en spelen.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:46

Sterkte met het verlies van je maatje!

Als je er geen hond meer bij wilt ben je eigenlijk wel verplicht naar je jack toe om iets te regelen zodat hij geen hele dagen alleen zit. Hondenuitlaatservice, de buren, af en toe naar je ouders toe brengen misschien? En het is een klein hondje, zou hij eventueel niet mee kunnen naar je werk?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:49

BrankaZ schreef:
Ik denk dat je niet te veel moet vermenselijken. Een hond mist zijn maatje wel, maar dat is anders dan bij ons.

Daar ben ik het niet mee eens. Dieren kunnen flink verdrietig zijn om een verloren maatje, ook als ze daarna nog steeds in een groep leven.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 11:04

antje_vip schreef:
BrankaZ schreef:
Ik denk dat je niet te veel moet vermenselijken. Een hond mist zijn maatje wel, maar dat is anders dan bij ons.

Daar ben ik het niet mee eens. Dieren kunnen flink verdrietig zijn om een verloren maatje, ook als ze daarna nog steeds in een groep leven.

Ik merk wel dat ze hem enorm mist. Ze kijkt soms naar de plaatsen waar hij anders zou liggen net zoals wij dat ook doen. Ze eet en speelt wel maar hangt meer aan ons nu.

Het janken overdag is volgens mij vooral te wijten aan het alleen zijn, niet zozeer het gemis ook al zal ze dat ook wel voelen, het grootste probleem is het het leren alleen zijn.

Ik ga eens horen in de buurt welke mogelijkheden ik heb. Ik heb wel buren met honden, maar sta zelf meer open voor uitlaatservice.

Jullie hebben gelijk dat ik het zo niet mag laten, ze verdient beter als dit. Enkel is het allemaal maar moeilijk in zijn plooi te krijgen door onze eigen emoties. Onze werkuren maken het ook niet gemakkelijk. Ik ben zelfs de dag na zijn inslapen gaan werken, ik heb geen verlofdagen meer voor dit jaar. Ik neem vandaag nog contact op met een uitlaatsevice om te zien welke mogelijkheden deze ons bieden. Dagopvang zou super zijn, maar dat is hier denk ik niet te vinden. Zeker als we al om 6u-6u30 vertrekken. Ik wil het in ieder geval wel proberen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:12

Sterkte met het verlies van je hond.
Kan me voorstellen dat je niet gelijk, of helemaal niet..., toe bent aan een andere hond, maar dit is ook sneu.

Wil je moeder wel oppassen?
Dan is het misschien een optie een sleutel te vragen en je hondje 's morgens vroeg daar de gang in te schuiven?
Dan is het maar eventjes alleen totdat je moeder opstaat ;)

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:18

Mijn ouders (ik woon niet meer thuis) hebben het zelfde probleem. Jaren lang hebben we 2 teckels gehad, maar 2 maanden geleden hebben we de oudste in moeten laten slapen. De jongste die nu 9, bijna 10, is heeft altijd haar vriendinnetje gehad en heeft, nu deze er niet meer is, ook heel veel moeite met alleen thuis blijven. Mijn moeder werkt niet, maar heeft wel af en toe afspraken waarvoor ze een aantal uur of een dagdeel weg is. Als er niemand thuis is gaat ze dan hartverscheurend zitten te janken. Het maakt hierbij niet uit of iemand 5 minuten of een paar uur de deur uit is. Mijn ouders hoopten dat ze er aan zou wennen met de tijd, maar tot nu toe gaat het nog niet echt veel beter. We zitten nu ook te kijken naar wat kan helpen om het op te lossen. Een nieuwe hond erbij zien mijn ouders niet echt zitten aangezien Limo ook al wat ouder begint te worden. Wel zit ik te kijken of een (al iets ouder) hond uit het asiel erbij misschien een oplossing is, maar dat moet ik nog met ze overleggen. Als iemand nog andere tips of ervaringen heeft zijn die welkom!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:35

Heel veel sterkte bij het verlies!

Indien je een 2e hond niet ziet zitten, is mss een kat/kitten een oplossing? Uiteraard op voorwaarde dat je jack katten verdraagt en je een kat neemt die honden gewend is ...
Als ik zie hoe hier kat en hond overeen komen en samen, tegen elkaar aan, slapen dan kan ik enkel concluderen dat ze wel wat aan elkaar hebben.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 11:38

Shirley schreef:
Wil je moeder wel oppassen?
Dan is het misschien een optie een sleutel te vragen en je hondje 's morgens vroeg daar de gang in te schuiven?
Dan is het maar eventjes alleen totdat je moeder opstaat ;)

Is ook een goede. Ze kent die honden wel nog niet heel erg goed dus ik hoop dat die tijdens mijn afwezigheid overeen gaan komen. Ik heb ze dit weekend al kennis laten maken en dat viel wel goed mee. Mijn jack russeltje is wel nog een beetje bang van die grote galgos. Ga eens overleggen met mijn moeder of dit een mogelijkheid kan zijn.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:40

Proberen waard :j
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:51

Sterkte met het verlies van je hond.
Ik heb tot hiertoe in mijn omgeving nog nooit echt heel veel problemen gezien als een hond alleen achter blijft. De ene hond moet al wat langer aanpassen als de andere, maar als je als baas je hond goed kent, dan komt alles wel in orde.
Wij hebben nu ook 2 honden en wilden het eigenlijk maar bij 1 houden. Nummer 2 is gewoon heel toevallig op ons pad gekomen. En alhoewel we enorm blij zijn met onze dames, is een 2de hond toch niet zo simpel. Wij willen onze honden mee op reis of weekend nemen, met 1 nooit problemen gehad om iets te boeken, nu moeten we enorm zoeken en is het heel moeilijk om iets te vinden waar beiden welkom zijn. Onze meiden kunnen trouwens nog prima zonder mekaar, de 1 loopt de ander absoluut niet te zoeken als er eentje alleen met een baas op stap is.
Ik zou de optie: hond bij de honden van je moeder, alleen overwegen als dat een permanente regeling kan worden. Is het slechts tijdelijk, ga dan met je hondje aan de slag zodat het kan leren om alleen thuis te blijven.
Ik duim voor een goede afloop voor iedereen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 11:59

Lukasje schreef:
Heel veel sterkte bij het verlies!

Indien je een 2e hond niet ziet zitten, is mss een kat/kitten een oplossing? Uiteraard op voorwaarde dat je jack katten verdraagt en je een kat neemt die honden gewend is ...
Als ik zie hoe hier kat en hond overeen komen en samen, tegen elkaar aan, slapen dan kan ik enkel concluderen dat ze wel wat aan elkaar hebben.

Lukasje ik heb hier ook al aan gedacht, maar ze is een beetje bang van katten (al kan dit wel snel bijtrekken als ze deze beter leert kennen), maar dan vooral als we gaan wandelen of op reis gaan etc komt de jack dan mee en zouden we de poes moeten onderbrengen. Lijkt me dan ook niet heel eerlijk voor de poes + ik ben zeelf niet echt een kattenmens. Vind ze wel leuk, maar daar blijft het ook bij.

Ik weet nog helemaal niet welke kant we opgaan. Kan goed zijn dat ik binnen 6 maand of 2 jaar wel terug een hond erbij neem, maar momenteel dus echt niet.

Ik wil hier iedereen bedanken voor het meedenken. Hopelijk kom ik snel aan een oplossing. Op zich was zij eigenlijk de zelfstandigste van de 2. Ze ging makkelijk buiten op terras gaan liggen of in de tuin haar ronde doen terwijl wij binnen zaten. Iets wat mijn tjech bvb nooit deed. Ze slaapt ook heel lang door 's morgens als we haar gewoon laten liggen. Nu durft ze met moeite naar buiten haar behoefte gaan doen. Ze beseft denk ik ook dat als er nu iets misloopt ze haar grote verdediger kwijt is. Ze zal dus ook wat stoerder moeten worden nu ze zich niet meer achter de grote kan verschuilen.