Konijn naar binnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Konijn naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 10:38

Hoihoi!

Het wordt weer kouder en zit erover na te denken om mijn konijn weer binnen te zetten. Hij heeft de hele zomer buiten kunnen lopen. Weer werken day Hij straks niet hij vrieskou buiten zal lopen. Denk niet aan 20 graden, maar 10-15 binnen. Dan is de overgang ook niet groot.

Mijn vraag aan jullie is of ik er nu verstandig aan zou doen of dat ik hem nog even buiten laat en dan naar binnen. Wat zou jullie advies zijn?

Leffroi

Re: Konijn naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:43

Nee, ik zou het nu niet meer doen. Als ik kijk naar mijn konijntjes en hoe dik die al in de wintervacht zitten.. Die krijgen het met 10-15 graden te warm. Lekker wat extra voeren, goede beschutting en lekker laten zitten. Ik ben vorige maand, dacht ik, begonnen met het bijvoeren van slobber, zodat ze wat dikker worden voor de wintermaanden. En verder krijgen ze extra stro in het hok. En dan kijk ik van 't winter wel weer hoe ze het doen. Mocht het nou écht -20 worden, kan ik nog overwegen ze in het schuurtje te zetten.. Maar zo ver zal het wel niet komen...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:45

Konijnen kunnen goed tegen kou, al zit ie buiten wel eenzaam natuurlijk.
Ik zou hem wel zsm binnenhalen. Hij heeft natuurlijk z'n wintervacht aangemaakt en ook de overgang van koud buiten naar warm binnen is lastig dan. Qua temperatuur en z'n wintervacht.

Extra bijvoeren is overigens niet nodig voor onze huiskonijnen. Die krijgen immers iedere dag te eten.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 10:47

Deze zit nog niet in zijn winter vacht. Hij was ook laat met het wisselen van zijn wintervacht in de zomer en het is een tenger diertje. Daarom twijfelde ik enigszins. :)

Slobber vind ik een mooie. Kan ik op internet vinden hoe ik dat maak?

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:50

Ik heb vroeger altijd m'n konijnen gewoon buiten gehad. Behalve wat extra stro in het nachthok zodat ze mooi een holletje konden maken deden wij er niet aan, ze hebben het altijd prima gered :j

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:52

Gewoon een zak paardenslobber kopen. Voeren op het oog. Die van mij zijn nog flink in de groei (lotharinger) en ik vond het belangrijk dat ze dik genoeg waren om de winter te kunnen overbruggen. Als het weer warmer wordt, zal dit weer afgebouwd worden. Dus ja, bijvoeren is in mijn ogen wel een must, mits je je konijn buiten blijft houden. En hij heeft vast al wel een wintervachtje aangemaakt.

En als je nog een maatje er bij kan nemen, wat eigenlijk een must is voor konijnen, net als paarden, dan zullen ze elkaar ook warm kunnen houden.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:55

Gewoon buiten laten! Zorg wel voor een hok dat niet op de grond staat. Lekker veel stro in het nachthok.
Ons konijn is al 8 en zit ook zomer en winter buiten.
Als het heel streng vriest, binden we een oude slaapzak over het hok 's nachts en dan overdag de voorkant weer open.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:57

Voer dan bij met extra hooi of luzerne.. Slobber is voor paarden. Zitten teveel eiwitten en suikers in voor een konijn.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:59

Tja en waar denk je dat het om gaat?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:03

Slobber???? Ons konijn doet het dus al 8 jaar op "gewoon" (we wat duurder) voer = Supreme Science selective rabbit

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:03

Hier doen we gewoon een dikke wollen deken als isolatie over het hok heen, extra stro er in.
We voeren al onbeperkt hooi. Dus dat hoeft al niet meer extra.
Lucerne er bij....

Ook beginnen wij nu langzaam met hele kleine beetjes groenten. Zodat als het echt vriest, we dit langzaam kunnen opbouwen zodat ze genoeg water binnen krijgen.
Daarnaast hebben wij 3 water flessen. 2 voor het ontdooien en 1 voor vers.
Dus in de ochtend een nieuwe, en de bevroren fles naar binnen. In de middag een nieuwe en bevroren fles naar binnen. en in de avond net zo.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 11:06

Het hok bestaat uit 2 delen, buiten en binnen. Binnenhok heeft een hout als bodem. Daarin leg ik wat kranten, zaagsel, stro en hooi. Zou dat voldoende zijn?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:08

Ja hoor. Maar als je hem eenzaamt vindt, waarom laat je hem dan niet castreren en geef je hem een konijnenvriendinnetje? Want ja... een mens kan die niet vervangen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 11:10

Laptopmuis schreef:
Ja hoor. Maar als je hem eenzaamt vindt, waarom laat je hem dan niet castreren en geef je hem een konijnenvriendinnetje? Want ja... een mens kan die niet vervangen.

Ik heb het niet over eenzaamheid, dat voorop. Zijn vriend is overleden, dus hij zit nu zonder. :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:10

Zolang het hok van de grond staat moet dat in ieder geval voldoende zijn en dan gewoon goed op je konijn letten. Hooi sowieso onbeperkt, hun normale brok en heb je het idee dat ze wat slanker worden, wat extra's bijvoeren. Ik heb het gezocht in slobber en daar doen ze het perfect op en vinden ze zelfs heerlijk. Voldoende mogelijkheid tot beweging is ook handig, beweging creërt ook weer warmte.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:30

Nayomie schreef:
Laptopmuis schreef:

Ik heb het niet over eenzaamheid, dat voorop. Zijn vriend is overleden, dus hij zit nu zonder. :)

Sneu. Want hij is wel eenzaam. En ik snap niet echt waarom hij geen nieuw maatje krijgt..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:31

Leffroi schreef:
Tja en waar denk je dat het om gaat?

Nou, geen idee? Slobber is voor paarden en niet voor konijnen. Teveel eiwitten en suikers is slecht voor een konijn. Dat is waar het mij om gaat. Nergens voor nodig om je konijnen vet te mesten met die troep...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:36

Slobber is voor paarden, die hebben andere behoeften. .

Mijne zitten altijd buiten , liever hun ren dan hun hok. Lekker tegenelkaar aan , nog nooit bijgevoerd of iets

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:10

Je hoeft ook helemaal niets extra's te voeren ofzo. Als ze maar tochtvrij kunnen zitten ergens in het nachthok. Altijd hooi ter beschikking en als het echt gaat vriezen flink stro erin stoppen :).

Ik vind een konijn alleen buiten erg sneu, maar goed :).

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:17

Bij ons blijven ze ook lekker buiten, we hebben ook een hok dat erg hoog boven de grond staat. Als het echt gaat sneeuwen en bizar koud wordt, dan mogen ze in onze hal. Deze is onverwarmd en in de winter koud (maar net minder koud dan buiten). Dat vinden ze prima zo. Denk dat het belangrijk is dat je hun temperatuur dan wel in de gaten houdt. Als de oren gloeiend heet zijn, dan hebben ze het echt te warm. Koud hebben ze het niet zomaar: zo lang het kuiltje in de nek warm voelt, is het prima. :) Koude oren wil verder niks zeggen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:27

Ik heb 2 dwergkonijnen en die zitten al 2 winters buiten. Zodra het ook overdag blijft vriezen,zet ik ze binnen omdat ik dan door mijn werk er niet goed voor kan zorgen dat ze ontdooid water hebben. Ze krijgen van mij konijnenbrok, hooi en een dikke laag zaagsel en stro in het hok. De ren zit aan het hok dus ze kunnen ook bewegen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:28

Overdag binnen en 's avonds buiten? of begrijp ik je verkeerd?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 15:39

Eoweyn_x schreef:
Nayomie schreef:

Sneu. Want hij is wel eenzaam. En ik snap niet echt waarom hij geen nieuw maatje krijgt..

Als ik een discussie wilde over of het sneu is of niet, dan had ik een ander onderwerp gekozen :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:41

Dat is toch ook geen discussie? Maar dat zou voor mij wel een reden zijn om hem binnen te huisvesten. Heeft ie tenminste nog iets van aandacht in zijn leven...

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 15:44

Eoweyn_x schreef:
Dat is toch ook geen discussie? Maar dat zou voor mij wel een reden zijn om hem binnen te huisvesten. Heeft ie tenminste nog iets van aandacht in zijn leven...

Dat vind ik een ander verhaal. :j Als hij binnen zit, zit hij in gezelschap van katten.