Kitten opvoeden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dionnetjuuh

Kitten opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 10:49

Heey mede bokkers,

Sinds september (geloof ik) hebben wij een kitten. 2 weken nadat wij hem opgehaald hadden, kwam ik er achter dat een kitten tot minimaal 7 weken bij zijn moeder moet blijven en dat dit via de wet verplicht is. Wij hebben hem echter met 6 weken opgehaald, en waren ons van geen kwaad bewust. Ondertussen was hij hier al helemaal gewend, dus terug doen leek overbodig.

Eigenlijk bestaat het 'probleem' uit 2 dingen, waarvan 1 best nog wel eens veroorzaakt kan zijn door het te vroeg ophalen:
1 Hij is hier zindelijk aangekomen, heeft dit ook weken lang goed gedaan. Sinds een paar weekjes doet hij zijn behoeften buiten de bak; op het tapijt, in de sporttas, op de poef. Soms is het 'alleen' poep, de andere keer 'alleen' een plasje. Soms helaas ook beiden.
2 Hij vind het ge-wel-dig om in handen, armen, benen en voeten te bijten. Met spelen mag hij dit zeker niet doen, en dit proberen wij ook niet aan te moedigen. We hebben een plantenspuit bij de bank gezet zodat we die kunnen gebruiken wanneer hij weer gaat bijten, maar die staat natuurlijk niet altijd binnen bereik, en om nou eerst weg te lopen, dan terug te gaan en dán pas te spuiten, dat snapt zo'n kitten ook niet (dacht ik zo). Hij doet altijd een beetje alsof 'ie heel veel is, onderdanig is zeker niet hoe ik hem zou typeren.

We hebben nog een poes van 3 jaar, die voor haar leeftijd best speels is. Alleen mag zij de kitten totaal niet, en wil hem liever weg hebben dan samen te spelen.

Dus, hebben jullie enig idee wat wij aan deze 2 dingen kunnen doen?
Tips zijn welkom, echter is een 2e kitten erbij nemen geen optie gezien we dan 3 katten hebben en dat wilt mijn moeder vooral niet.

Zoe_97

Re: Kitten opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:58

he tpoepprobleem kan wat medisch zijn. of hoe vaak maak je de bak schoon, hoeveel bakken zijn er? die dingen kan je eens bekijken

Mijn kitten is ondertussen iets ouder dan 5 maanden, en voor het bijtprobleem heb ik ook nog geen oplossing gevonden... plantenspuit geprobeerd, haar wegduwen, haar ene timeout in de bench geven. ze vind het allemaal wel prima om 2 minuten later weer speels te komen bijten...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:05

Probleem 1 kan ik je niet bij helpen helaas.

Probleem 2 heb ik opgelost door mijn kitten weg te zetten op de grond of naast mij op de bank en hem te negeren. Komt hij terug en is hij lief? Prima :) Hij vond het heel snel geen leuk spelletje meer om mij te bijten. Helaas bijt hij nog wel soms in de hond haha :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:15

allereerst..

Nu weet je het voor de volgende keer.. kittens gewoon lekker laten zitten waar ze zitten.. Het liefst tot 9 weken. Hoe ouder een kitten is, hoe zelfstandiger.. immers zelfstandig eten is het eerste vereiste.. maar door met andere kittens te spelen en te 'vechten' leren ze precies wat wel leuk is en wat zeer doet.. ze leren jagen, maar ook delen en dergelijken. Dat gezegd hebbende, wij hadden vroeger altijd boerderijkittens tussen de 5-7 weken in huis. Wij hadden zelf een boerderij zonder land, maar wel altijd een muizenjagertje nodig..helaas door het verkeer bovenaan de dijk werden de meesten niet zo heel oud (noem het woord castreren en ze lieten zich prompt doodrijden). De leeftijd werd niet bepaald door de wet of door een nummer, maar puur, wanneer kreeg men de kittens te zien en op een plek waar ze vangbaar waren (meestal als het een keer goed regende en ze in de schuur gingen zitten.. zeer traumatisch.. deur dicht en vervolgens het hele personeel op jacht met een jute zak anders waren ze hun handen kwijt.. enkele uren later lagen ze te spinnen op schoot). Dit was zeker ook niet goed, maar dat betrof semi wilde kittens, die daar ook niet heel veel kans maakten om volwassen te worden vanwege de bedrijvigheid.

Het onzindelijke klinkt alsof hij zich niet prettig voelt op de bak.. Dit kan aan het soort bak liggen, aan het soort grit wat je erin hebt, dit kan te maken hebben met het aantal bakken (men zegt minimaal het aantal katten +1) en of deze schoon genoeg zijn. maar kan ook wat medisch zijn.

zorg dat je tenminste 2 kattenbakken hebt, beter nog 3.. Voorlopig alle drie met verschillende soorten grit, zodat je erachter komt welke grit welke kat het prettigst vind (hier vinden ze het grove grit drie keer niets.. hout ook niet.. allemaal gelukkig het fijne klonterende klei). Wij hebben er 4 voor 4 katten.. gaat prima.

bijten en dergelijken oplossen met plantenspuit is lastig.. je moet dan eerst nog naar de plantenspuit grijpen etc.. Ik los het op door gewoon : Nee, AUW! te roepen en het kitten direct op de grond te zetten. bijten is einde speeltijd klaar.

Met de volwassen kat.. soms worden het wel maatjes.. soms blijft de volwassen kat spuwen naar een kitten.. Gewoon niets van aan trekken.. ze verdragen elkaar wel, als ze geen maatjes willen worden is het pech.. Zorg wel dat het kitten voldoende speelt, vooral als het wat ouder wordt.

Ik heb mijn kittens, nu 6 maanden, vorige maand uit het asiel..
Ze zijn samen ook hondsbrutaal, inmiddels nagels al geknipt omdat die injectienaalden inmiddels mijn halve nieuwe bank al aan gort hebben. Ze hebben een overeenkomst gesloten met mijn 19 jarige bi.tch. wie ergens het eerst komt heeft het recht van ligplaats.. de ander draait om zonder gezichtsverlies.. OPdrijven op opjagen durven ze haar niet meer, want ze timmert er vrolijk op los (terwijl ze haar evenwicht verliest lol). Mijn andere kat bromt wel, maar meent er weinig van.. dus die wordt steeds beslopen, tot ze zich onder een stoel of op een stoel terugtrekt en duidelijk waarschuwd.. zij vind het interessant maar moet er nog niet veel van weten..

geef alles tijd,
zorg dat ze ruimte hebben,
eventueel het kitten snachts insluiten, zodat de oudere kat rust en ruimte heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:26

Met 7 weken ophalen is ook nog véél te vroeg. Minstens 9 weken bij de moeder blijven, en ook dat is nog vroeg. Wij als kattenfokkers hielden meestal 12 weken aan. Dan weet je zeker dat ze echt zindelijk zijn.

Veel mensen vergeten dat kittens ook gewoon kinderen zijn; ze moeten gewoon van hun moeder leren. 7 weken is daar láng niet genoeg voor. :n

Jij kan hier overigens niets aan doen TS, dat kon je niet weten. De vorige eigenaar van het kitten had dat beter moeten regelen.

Wat betreft het bijtprobleem, inderdaad doen zoals Dionne zegt. Maar het liefst geen plantenspuiten... katten begrijpen straf niet. Plantenspuiten werken vaak averechts, en katten brengen straf niet in verband met iets wat ze gedaan hebben. Het enige wat je ermee berijkt is een mogelijk schuwe kat. Wij hebben nóóit plantenspuiten gebruikt, en stuk voor stuk lieve, niet bijtende kittens. Slecht gedrag negeren is genoeg.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:15

Jammer dat er niet even wat onderzoek was gedaan voor jullie de kitten opgehaald hadden (omtrent de leeftijd). Want het is heel belangrijk dat ze zeker tot minimaal 9 weken bij de moeder blijven. Ik heb mijn eerste kitten met 14 weken opgehaald (Noorse Boskat) en mijn tweede kitten (kruising boskat) geloof ik met 9,5 week. Dit was voornamelijk omdat de rest van de broertjes en zusje ook dat weekend uitvlogen en ik 3 dagen vrij was anders was mijn voorkeur ook naar iets later uitgegaan. Betreft het poepen, dit kan heel goed medisch zijn. Mijn poes Ginger (de Noorse boskat) had inderdaad ook wel eens ongelukjes. Helaas bleek zij achteraf giardia te hebben en hierdoor dus nog steeds ziek. Maar dat merk je wel aan de stank die er vandaan komt.

Betreft het bijten, ook dit deed mijn poes Ginger. Tijdens spelen kon ze zeer wild worden en blijven aanvallen op een agressieve manier. Ik heb haar op een gegeven moment geleerd dat "auw!" betekent dat het klaar is. Ze stopt er dan ook meteen mee. Anders kreeg ze een mep :+ (zoals katten ook naar elkaar doen als de andere klaar met spelen is). Nu heeft ze een vriendje die ze kan vervelen :')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:18

Vanavond zal ik op mijn werk het tijdschrift nog even opzoeken waarin stond dat met een plantenspuit werken niet de oplossing is.

Wat betreft het plassen in huis: buiten het feit dat het diertje inderdaad veel en veel te jong bij de moeder is weggehaald, betekent plassen buiten de bak dat een kat zich niet goed in zijn vel voelt. Je zou hiervoor eens kunnen bellen naar een DA-praktijk. De kitten hiervoor straffen is in ieder geval niet goed, want hij/zij kan er niets aan doen. Het moet in ieder geval wel op te lossen zijn, maar daar kan een DA je beter over inlichten.

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 14:37

Het afleren van op het aanrecht springen van de poes (zij en haar broertje toen ze nog kittens waren, broertje is vorig jaar doodgereden) werkte met een plantenspuit geweldig, vandaar dat we dat nu probeerden. Effect heeft het alleen niet, net zo min als op de grond zetten want dan gaat ie doodleuk over op voeten, kuiten en enkels bijten; alles wat in de buurt is zegmaar.

Dat ie te vroeg weggehaald was, dat weet ik. Mijn moeder zei dat dat altijd gebeurde, maar dat is dus niet zo. Zij dacht dat dat een normale leeftijd was, vandaar. Zij heeft vroeger zelf ook vaak nestjes gehad, dus ik dacht dat ze daar wel meer vanaf wist :Y) Ik had hem achteraf gezien natuurlijk ook langer in het nest gelaten; de eigenaar zei in de advertentie dat de kittens vanaf xx-xx-xxxx opgehaald mochten worden, dus daar hebben we ons wel aan gehouden. (alsnog te vroeg natuurlijk, I know) Bij een volgende kitten zal ik zeker rekening hiermee houden!

Straffen voor random poepen doen we ook niet, want het gebeurt wanneer we er niet bij zijn en dan heeft straffen geen zin want dan is het ook onterecht.
We hebben 1 kattenbak, omdat de poes altijd buiten gaat. De kitten snapt het luikje nog niet en wij vinden het ook nog niet helemaal fijn als ie de hele dag de hort op kan. Wanneer wij thuis zijn gaat het luikje altijd met tape open en dan kan ie lekker buiten rondhuppelen. Helaas zijn we recentelijk (voor de komst van de kitten) verhuist en is de hele achtertuin bestraat. Een plek om daar zijn behoeften te doen is er dus nog niet.
Hij gaat wel heel regelmatig op de bak, alleen soms doet ie het, naast het op de bak gaan, nog random in de kamer. De bak wordt ook dagelijks verschoont, omdat ie dan al een beetje viezig is. Hij was ook volledig zindelijk toen hij hier kwam, dit ging tijden goed (buiten ongelukjes door verongeluk opgesloten te zitten), maar sinds kort (mijn geheugen... wat wanneer en hoelang geleden gebeurt is vergeet ik makkelijk :p) vind hij het ineens leuker om het ergens anders te doen.
Kan dit ook met het afbakenen van territorium en dominant willen zijn over de andere kat kunnen zijn? Hij graaft ook bijna nooit zijn poep in de bak onder, ondanks dat er genoeg grind is om dit mee te doen. Ik had op het internet gelezen dat het niet ondergraven van poep te maken had dat de kitten/andere kat (letterlijk) schijt aan de andere kat had (ik ben het begrip even vergeten).
We zijn recent wel van kattengrind gewisseld inderdaad, dat ga ik eens aankaarten.

Hij kan ontzettend goed zichzelf vermaken door met dingen te spelen; wc rolletjes, touwtjes, zwepen, schoenen (helaas), walnoten, speeltjes. Verder spelen we ook nog veel met hem, gewoon, ook omdat het leuk is ;D

lifaya schreef:
Betreft het bijten, ook dit deed mijn poes Ginger. Tijdens spelen kon ze zeer wild worden en blijven aanvallen op een agressieve manier. Ik heb haar op een gegeven moment geleerd dat "auw!" betekent dat het klaar is. Ze stopt er dan ook meteen mee. Anders kreeg ze een mep :+ (zoals katten ook naar elkaar doen als de andere klaar met spelen is).

Dat ga ik eens proberen! Eerst op de grond zetten en 'negeren' maar wanneer hij doodleuk verder gaat een tikje geven. Natuurlijk, zoals katten dat doen :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:16

ik zou persoonlijk er ook een geluid bij doen. Bij mij werkt "auw" echt fantastisch nu. Ze stopt per direct waar ze eerst nog eff flink op mijn arm inhakte met haar klauwen en tanden :') Net een ontspoorde leeuw was ze dan. De "auw" is zeg maar de waarschuwing, dat ze de grens is overgegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:51

Bij ons werkt "NEE" heel goed. Onze poes mag niet naar boven (wat ze dondersgoed weet), en als de deur dan openstaat en je ziet haar er heeeel ontschuldig opaf lopen... "NEE!" Je ziet haar dan echt heel betrapt kijken en zich geërgerd weer omdraaien. :')

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 20:11

Jaa precies, we maken inderdaad al wel geluid om te corrigeren haha, dat blijven we hoe dan ook doen. Waarschijnlijk koppelt ie dat wel namelijk. Bedankt voor de tips allemaal! Ik heb het gezin 'even uitgelegd' hoe en wat haha, voorstellen gedaan en we gaan het zo consequent mogelijk aanpakken!
Het poepen, ik heb vandaag de bak iets hoger dicht gemaakt zodat er meer grind in past, hij vind het tot nu toe interessant, dus ik denk dat dit ook gaat helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:27

Risico van een tikje geven is dat je kitten juist denkt dat je wilt meespelen, en doorgaat of juist nog ruiger gaat spelen. Gewoon 'terugtrekken' en negeren verder, dan is het spel ook gauw klaar.

Afbakenen van het territorium zal het niet zijn. Het is waarschijnlijker dat hij het begraven gewoon nog niet geleerd had van zijn moeder. Ik denk ook niet dat hij het per se 'leuker' vind het op een andere plek te doen ;) Je zou voor nu een extra bakje kunnen neerzetten met grind erin (bijvoorbeeld voor het gemak nu gewoon even een oude ovenschaal of plastic bak die je verder niet gaat gebruiken) op een andere plek. Sommige katten hebben behoefte aan twee bakken. Is je huidige bak open of gesloten (deksel / klepje )?

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 20:58

Een grote plastic reismand die ik vandaag met papier iets hoger heb 'dicht gemaakt' zodat het grind niet alle kanten op vliegt wanneer hij graaft :+ Aan de voorkant zit nu een kartonnetje, dus er past nu meer grind in zonder dat het er over heen gaat.
Aan een extra bak (of vervanging, want uiteindelijk wordt de bak niet meer gebruikt) hadden we ook al gedacht, die zullen we mogelijk op een hogere verdieping gaan zetten. De slaapkamers hebben de voorkeur voor random plassen/poepen, tot nu toe op lekker zachte dingen zoals tapijt, hoogpolig kleed en een poef.

Zo'n tikje werkt de ene keer wel, dan is ie echt even beduusd, zo van 'wacht, wat?' en dan loopt ie weg :p De andere keer wordt ie er juist wat agressief van, dan wil ie toch nog graag laten zien dat hij een tijger is; hij bespringt je dan ook echt, dus dan is het heel gauw afgelopen en wordt ie uit de kamer gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:47

Dionnetjuuh schreef:
Zo'n tikje werkt de ene keer wel, dan is ie echt even beduusd, zo van 'wacht, wat?' en dan loopt ie weg :p De andere keer wordt ie er juist wat agressief van, dan wil ie toch nog graag laten zien dat hij een tijger is; hij bespringt je dan ook echt, dus dan is het heel gauw afgelopen en wordt ie uit de kamer gezet.

Je doet alsof de kitten een tijger is :') Aggressief, dominant, etc. Ga het eens als een kitten zien, die gewoon wilt spelen en die jouw tikje als verdere uitdaging ziet, dus houd op met een kitten slaan..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:37

negeren werkt hier niet..
want mijn 'tijger' ziet de hele wereld als speeltuin als je m niet duidelijk maakt wat wel en niet mag

draadje aan mijn trui en meneer hangt er de hele dag aan.. probeer dan maar eens 1.5 kilo spierbundel te negeren.

evenals totaal geen respect voor mijn eten, zijn eten.. dus negeren.. leuk en aardig, maar dan ben ik mijn prakkie kwijt en kan ik zelf kattenvoer gaan knagen..

als ik daarentegen diep brom zoals een moeder kat dat ook naar haar kittens doet.. dan ligt hij gelijk plat op tegen de grond, flank tonend en te kermen in het 'ik ben maar een kitten' toontje..

exact dezelfde reactie als die hij vertoont als hij mijn oudere katten zit te tergen.. even achteraansluipen mag, maar bespringen of echt stalken is een no go.. dan krijgen ze ook die diepe waarschuwende brom.. hoor je hem ook gelijk op zo'n overdreven kitten toontje miepen en plat liggen (om vervolgens aan poging twee te beginnen zodra de oudere kat zich omdraait als hij het even voor elkaar krijgt)

plantenspuit gebruik ik hier alleen als ze hun nagels aan mijn eetkamerstoelen scherpen.. die dingen zien er al uit als een eerste klas krappaal inmiddels na 15 jaar in een huis te hebben gestaan waar na 7 jaar ineens een kitten ontdekte dat je je eraan op kon trekken. moeder nam dat over en doet dat nog altijd, plus heerlijk klauwen.. als ik het zie dan pak ik de plantenspuit.. helaas zal het wel nooit meer goed komen met die stoelen

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:44

WildWings schreef:
Dionnetjuuh schreef:

Je doet alsof de kitten een tijger is :') Aggressief, dominant, etc. Ga het eens als een kitten zien, die gewoon wilt spelen en die jouw tikje als verdere uitdaging ziet, dus houd op met een kitten slaan..

Ginger kon wel echt agressief worden na correctie. Dan zei ik hard klaar en dan springt ze echt met een zeer gemene houding recht op mn arm en bijt dan ook echt hard. Niet dat ik haar niet aankan want heb het er toch mooi weer uit gekregen maar kan mij best voorstellen dat een Noorse boskat kitten van meer dan 4 kilo zwaar kan intimideren als het zo boos kijkt en aanvalt xD. Ik zat dan echt wel eens tot bloedend toe onder de krassen waar ik nu nog littekens van heb. Maar gelukkig begrijpt ze nu wie de baas is :')

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:48

Realiseer je ook dat het nog een ukkie is en die hebben wel eens ongelukjes. Misschien staat de kattenbak te ver weg van zn slaapplek?

Hoe reageertie als je hem in zn nekvel pakt? Dat werkt hier heel goed.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:02

Het is een kitten en er Word al van alles verwacht...

Zet hem eens zelf een paar keer per dag op de bak. Is de vulling niet te scherp? Als het zeer doet aan zijn pootjes dan zal hij er niet graag in gaan of graven erin.

Pakt hij jouw handen of iets leid hem af zo leer je wat hij wel mag pakken,gooi bv een balletje of muisje ergens heen,ze houden van jagen. Een kitten slaan of tik geven leid vaak tot haat aan handen,zou ik dus niet doen anders gaat hij leren dat handen gemeen zijn en mogelijk meer bijten...

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:21

Misschien kan je ook kijken naar websites over het introduceren van een nieuwe kat, want als ik het zo hoor is dat hier ook niet helemaal goed gegaan. (maar een bak, katten in dezelfde ruimte)
Ik weet niet of het nu nog zin heeft, maar misschien heb je er nog wat aan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:57

Het kan ook stress zijn. Als jouw andere kat hem liever ziet gaan dan komen, betekent dat wellicht dat er 1 van de 2 (of allebei) ongelukkig is.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 17:37

He lifaya, wat jij benoemd over dat agressief om de arm springen na correctie doet Sammie nog steeds (1 jaar en 6 kg). Hij kan zeer fel reageren wat soms gewoon echt pijn doet met 6 kg aan je arm. Hoe heb je dit afgeleerd??!!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:08

gewoon negeren en doorlopen terwijl je kat om je arm heen hangt ruby ;)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:22

Beetje lastig als die daarna in je been hangt :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:14

Ruby1995 schreef:
He lifaya, wat jij benoemd over dat agressief om de arm springen na correctie doet Sammie nog steeds (1 jaar en 6 kg). Hij kan zeer fel reageren wat soms gewoon echt pijn doet met 6 kg aan je arm. Hoe heb je dit afgeleerd??!!

Ik ging de situaties bewust opzoeken en elke keer corrigeerde ik haar met eerst een "auw" dan een tik en dan bij nekvel en plat op de grond. Krijgt dus zeg maar 2 waarschuwingen. Ik laat haar pas weer gaan als ze rustig is.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:44

Erg jammer dat de kitten te vroeg van mama weg is, maar daar kan je nu helaas niets meer aan doen.
Het poepen en plassen heeft denk ik te maken met de andere kat. Stress/ niet mogen / niet willen op dezelfde bak. Je hebt 2 katten, dus zou je idealiter 3! kattenbakken moeten hebben staan. En dan niet allemaal naast elkaar, maar juist op minimaal 2 verschillende plekken, liefst ok verschillende soorten vulling. Weet hij ze wel te vinden? Anders even 'helpen'door hem er af en toe op te zetten.

Even speels in de vingers bijten doen alle kittens wel (net als via de broekspijp omhoog klimmen). Ik leer mijn katten altijd 'nee' en úh! (Onze poes kent ook 'stout!' als ik dat zeg dan gaat ze plat op de grond liggen met schuldige blik :'), maar ook 'lief' als ik dat tegen haar zeg dan gaat ze (nog harder) spinnen <3 ) Gaan ze dan door? Tikje op het hoofd met een vinger. Daarna liefst weglopen en negeren. Als je gewoon consequent blijft leren ze heeeel snel dat bijten niet leuk is, want dan houd het spelletje dus op.

Als er echt uit het niets vol in arm gevlogen wordt met tanden én nagels, is het bij mij echt zero tolerance hoor, uh! nekvel, opzouten, klaar.