Iris82 schreef:Wat een leuke beesten zijn het ook. Waarom kruis je een vleesras met een melkras? Kan de F1 dan genoeg produceren of is dat voor de slacht?
Vleesras wordt idd ingekruist voor de slacht, koeien die niet "goed genoeg zijn" worden geïnsemineerd met meestal de belgisch blauwe stier Barack. Brownswiss kalfjes zijn niet veel waard, dus als we dan een stierkalf hebben krijgen we er niet veel voor. Zoveel vaarsjes kunnen we niet constant aanhouden omdat op onze melkrobot maar max 80 koeien tegelijk kunnen. De kruising belgisch blauwe kalfjes zijn meer waard en de vaarsjes en stiertjes gaan allemaal weg wanneer ze oud genoeg zijn.
De goede koeien en pinken worden geïnsemineerd met gesekst sperma van een brownswiss stier. Hierbij heb je 90% kans op vaars en 10% op stier
snorkel1986 schreef:Hey die staan bij ons om de hoek...
Echtwaar
waar woon jij dan?
Animal schreef:Dat stiertje is best bijzonder om te zien. Ik heb heel veel kruisingen voorbij zien komen, maar een BWBxBS had ik nog nooit gezien. Zijn jullie bezig met een speciaal kruisingsprogramma? Fleckvieh en Brownswiss zijn rassen die best ver uit elkaar staan namelijk.
BWB x BS is voor de slacht en gebruiken wij erg veel, heb ik hierboven iets over geschreven 
Fleckvieh x brownswiss was eenmalig. Wij hebben een tijdje onze eigen stier gehad en deze bij de pinken ingehad die niet drachtig wouden worden. hier stond ook 1 fleckvieh pink bij. Hierna heeft ze nog 1 kalf gehad van een fleckvieh stier. Normaal kruisen we dus niet verder met fleckvieh en brownswiss
@De rest, bedankt voor de leuke reacties
Wij zijn ook erg tevreden over onze koeien. De Brownswiss heeft ook zo'n leuk aanhankelijk karakter