puppy met voernijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hiphorse

puppy met voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 19:41

sinds een week of 2 heeft mijn vriend een jack russel puppy teefje. Nu is ze erg fel op eten, ze schrokt en gaat nog erger schrokken als je in de buurt komt. Vandaag begon ze zelf al te grommen !
Nu vraag ik me af of iemand ervaring heeft met voernijd bij zo jonge hond. En het belangrijkste hoe ik haar hier van af kan helpen voordat het echt erg wordt.
ze is van begin augustus.

ElineR

Re: puppy met voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:44

Nu kan het nog, nu ze puppy is :j.

Mijn nichtje haar Golden Retriever weet dat hij pag pas eten als ze in haar handen klapt.
Volgens mij heeft ze het geleerd door de bak neer te zetten en die gewoon te blokkeren voor de hond. Pas als de hond rustig was en bijna zijn interesse 'verloor' klapte ze in haar handen en stapte ze aan de kant :j.

Het vergt geduld, kan een maand duren maar aangezien dit nog een pup is gaat het wel sneller :j.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 19:51

haar laten wachten tot dat ze bij haar voer mag leer ik haar al, dat gaat al aardig goed
al vraag ik me af of het ook goed is dat ze met haar rug er naar toe gaat zitten als ik haar vraag te wachten...

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:55

Waarom zou ze? Zo maak je de gekkigheid en nerveusiteit allleen maar meer.
Wat wij hebben gedaan bij onze twee honden die als pup allebei erg fel waren op eten. Er naast blijven staan en af en toe wat brokjes erbij gooien. Zo leren ze dat als je met je hand komt, je het voer niet afpakt maar er juist iets positiefs gebeurt. Zo kun je het voer -mocht het ooit nodig zijn- afpakken zonder gegrom. Zo hetzelfde met botjes afpakken. Af en toe oefenen en dan ruilen voor iets écht lekkers. Verder niet teveel druk om maken, dan voer je de druk alleen maar op.
Wij laten ze voor de bak zitten en zeggen 'toe maar' als ze mogen aanvallen.
In een roedel krijgt de ranglaagste (jouw hondje dus) als laatste eten maar de ranghogeren pakken in principe niks af. Doen ze wel een poging, verdedigt de ranglaaste zich. Logisch door te grommen en te bijten. Dit is dus normaal gedrag dat jij positief moet ombuigen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:56

Ik zou het zo laten. Hond laten eten op een rustige plek en er niet bij gaan staan. Eerst rustig zitten voor de bak en dan pas eten. Bak vooral niet afpakken. Ik zou ook gaan grommen als iemand mijn eten weg zou pakken :Y)

Voor het schrokken zou je een anti-schrokbak kunnen kopen, het voer over de grond verspreiden of het in een bal doen waar ze de brokjes uit moet rollen.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:59

Wat al gezegd wordt raad ik ook aan.

Iedere keer maar de helft geven en dan tijdens het eten de tweede helft erbij gooien. Of nog kleinere hoeveelheden en dat iedere keer erbij geven.
Onze hond moet inderdaad ook wachten op 'toe maar'. Ik hoef alleen maar 'wachten' te zeggen en hij blijft staan en gefocust op mij om maar precies te horen wanneer hij mag. En hij doet dat supernetjes. Aangeleerd volgens de methode van It's Yer Choice van Susan Garrett. Wachten aangeleerd via die methode en nu doet hij het als je 'wachten' zegt.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:03

Ik had dat met mijn Duitse herder pup.
Ik zette de bak op het aanrecht met een paar brokjes erin. De pup noest van mij zitten en dan zette ik de bak neer maar hield hem even tegen en weer zitten. Wanneer hij zat direct gezegd : Toe maar! Dan mocht hij eten. Elke keer als de bak leeg was (5 a 10 brokjes erin) kwam ik met mijn hand erbij en weer een handje brokjes erin. Dat ging ik steeds sneller doen dus wanneer hij ze echt bijna op had al de hand erbij om brokjes aan te vullen.
Daar ging hij ook wat rustiger van eten. Toen dat goed ging deed ik steeds meer brokken erin wanneer hij aan het wachten was en zei ik toe maar tegen hem terwijl ik met mijn handen even een paar seconden Door het voer ging.

Nu is hij 1 jaar en krijgt vlees, maar nog zou ik met mijn handen erbij in kunnen. Niet dat ik dat doe, maar ik ben blij dat het toch kán

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:05

Nu kan je het mooi aanpakken, en streng ook. Grommen was bij mij echt een dikke, vette no-go. Ik heb mijn hond 'toe maar' geleerd. Bak voer neerzetten en blokkeren met je handen, zonder woorden (!!). Net zo lang tot ze er voor gaan zitten, mij aankijken en dán zeg ik toe maar en mogen ze het eten. Heeft bij mijn hond niet eens zo lang geduurd (dacht bij de 3e voerbeurt al dat hij het door had). Heb ook gewoon mijn hand door de brokken gehaald tijdens het eten en hij heeft 1 keer gegromd, afgestraft en nooit weer gedaan. Zo heeft hij ook ooit een keer de kat willen pakken, omdat die er toevallig langs liep. En ja, dat heb ik hard afgestraft (bij de nekvel gepakt en op de grond neergelegd, hij was toen een half jaar oud dacht ik). Nooit weer gedaan. Dat soort dingetjes ben ik niet van gediend.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:58

hiphorse schreef:
haar laten wachten tot dat ze bij haar voer mag leer ik haar al, dat gaat al aardig goed
al vraag ik me af of het ook goed is dat ze met haar rug er naar toe gaat zitten als ik haar vraag te wachten...

Ja dat is juist goed.
Laten wachten op een commando zou ik persoonlijk niet doen want daarmee creeer je ook spanning.
Maar respect voor jou, netjes zitten, gewoon even kunnen wachten, dat hoort erbij.

Maar dat pupje is van begin augustus dus nu een week of 11 en dat gromt al als je bij haar voer komt?
Daar zou ik maar even goed streng mee zijn dan, gaan jullie naar puppycursus?

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 08:05

Even voor de duidelijkheid ik pak haar voer niet af

maar grommen als je er bij komt vind ik gewoon fijn

ben wel aan het kijken voor een puppycursus in de buurt

voor de rest is ze heel lief en aanhankelijk en luistert al super! Het voer is het enige probleem

ik ga sowieso de tip van steeds een paar brokjes bijdoen proberen

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:10

Zodra ze naar je gromt een duidelijke NEE, haar laten stoppen met eten, laten zitten.Even aaien en een commando geven dat ze weer mag eten.
Eev anti schrokbak is ook erg handig.

Ga er ook niet al teveel boven op zitten he, dan wek je frustratie op

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:17

Wat NoName126 zegt sluit ik mij volledig mee aan.

Zeker niet gaat straffen voor het grommen. Daarmee creëer je alleen maar meer spanning rond eten, en in het ergste geval slaat de hond over een tijdje het grommen gewoon over en hangt direct in je hand.

De hond moet leren dat je zijn eten niet af komt pakken, dan zal het vervelende gedrag vanzelf uitdoven.

Het is een kwestie van wederzijds respect en vertrouwen. Ze moet respect hebben voor jou, maar jij ook voor haar. En dat betekent dat je dus niet er van uit moet gaan dat ze haar eten zomaar aan jou afstaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:22

Ik zou inderdaad beginnen met een paar brokjes, als die op zijn weer wat brokjes erbij en zo door.
Zo leert ze dat het juist leuk is als je bij haar voerbak komt en dat ze niets te vrezen heeft.
Als je haar corrigeert omdat ze gromt en haar laat zitten voordat ze weer verder mag eten heeft ze dus een reden om zo snel mogelijk te gaan eten want ze weet dat je haar bij haar eten weg haalt. Dat ze daarna weer mag eten doet niet ter zake, ze krijgt geen kans om rustig te eten dus ze heeft een reden om te grommen en te schrokken..

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:47

Grommen afstraffen vind ik persoonlijk een lastig punt. Het is de manier van waarschuwen en als je die afstraft gaat de hond op een gegeven moment meteen over in bijten... Maar ik weet dan ook niet hoe je het grommen wel af kunt leren (onze hond gromt op dit moment veel, heel raar).

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:37

xxShetLover schreef:
Grommen afstraffen vind ik persoonlijk een lastig punt. Het is de manier van waarschuwen en als je die afstraft gaat de hond op een gegeven moment meteen over in bijten... Maar ik weet dan ook niet hoe je het grommen wel af kunt leren (onze hond gromt op dit moment veel, heel raar).

Je moet het grommen niet afleren, je moet de oorzaak van het grommen zoeken en dat oplossen...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:46

als je gaat straffen gaat ie nog meer zijn eten verdedigen.

gewoon lekker bakkie op de wc zetten hondje erbij en laten eten dit een weekje doen zo vertrouwd ie al dat bij ie bij jullie niet aangevallen wordt en er niemand aan zijn eten komt, daarna ga je erbij zitten en geef je hem maar een paar brokjes in zijn bakkie, je doet nix zegt nix gewoon handje erin en als ie het op heeft nog een handje, voordeel is dat ie nu pupbrokjes krijgt die zijn lekker klein duurt het wat langer.

als als het op is, dan even met hem spelen, even de druk eraf en duidelijk maken dat ie zo braaf is geweest even een klein feestje bouwen.

gaat ie toch grommen dan voerbakje weg en brokje voor brokje uit je hand laten nemen, paar dagen erna bakje erbij en eentje uit je hand, eentje in het bakje, eentje uit je hand en eentje uit het bakje, na een par voerbeurten eentje uit je hand en een paar in het bakje..etc. net zolang tot het goed gaat.

kinderen andere dieren en huisgenoten weg houden, dit geeft alleen stress

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:49

Wat ik bij onze witte herder deed toen hij pup was, was een lege bak neerzetten en dan mijn (met brokjes gevulde) vuist in de bak leggen en de hand openen, zo at hij het uit de bak en uit mijn hand. Dit deed ik regelmatig en zo kreeg hij dan bijvoorbeeld zijn avondeten binnen. Na een tijdje gaf ik eerst al een deel gewoon en voegde de rest toe met mijn vuist tijdens het eten.
Hierdoor legde hij de link dat een mens/hand bij de voerbak niks slechts betekent, en nu hij groot en volwassen is kunnen we alsnog zijn bak brokken/vers vlees weghalen zonder dat hij een kik geeft. Ja, jammer vindt ie het wel en dan kijkt hij heel zielig :') maar hij krijgt het altijd terug.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:59

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 21:32

Ben vanavond begonnen met brokje voor brokje in zijn bak te doen,
op het eind zat ze te kijken van 'heb je meer? Kwam bij jou weg hoor.'

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:44

Ga je naar Puppycursus? Ik kan het je aanraden want JR's zijn felle hondjes van nature. Ze zijn klein, en veel mensen vergissen zich daarin en denken dat ze daarom wel lief zullen zijn. Het zijn echter rattenvangers en vossenjagers die onverschrokken moeten zijn, daar zijn ze voor gefokt. Als je ze niet goed opvoed kunnen het nare hondjes worden. Dat geldt natuurlijk voor alle honden, maar vooral voor die felle rakkers. ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:26

Er is maar 1 manier die hierbij werkt en dat is zorgen dat ze niet hoeft te grommen. Deze pup heeft in het nest al geleerd dat eten veel afgepakt word en ze dus maar moet grommen zodat ze het voor haar zelf kan houden (daarom ook het schrokken)
Geef haar eten op een rustige! Veilige plek waar niet iedereen langs loopt. Het laten wachten is goed maar lost het probleem niet op, elke voer beurt gooi je zonder er een issue van te maken wat brokjes bij, meer doe je niet! Eerst van een afstandje zodat de stress om sneller te eten en te grommen uit blijft. Ga asjeblieft bij dit soort hondjes (en alle) niet de fout in om de bak weg te halen, zo leren ze alleen maar meer te verdedigen. Er word nl in de natuur nooit eten afgepakt!! Als je leert dat jij in de buurt/je hand in de buurt eigenlijk heel leuk is (want er komt meer eten bij!) zal het verdedigen stoppen en kán je zelfs, mocht het ooit nodig zijn... Wat heeeeeeelll weinig voor komt, de voerbak weg halen zonder problemen.
Hiermee los je het probleem absoluut op.
Ga je je hond straffen zal het probleem onderdrukt worden maar de stress en angst voor het "afpakken" blijft

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:33

Onze pup heeft ook wat nijd gehad.

Belangrijk was voor ons om niets uit haar bek te pakken maar te ruilen voor een brokje en het commando "los" te zeggen.

Bij het voer moesten wij iets veeeeeeel lekkerders dan de brokje in de bak doen tijdens het eten. En inderdaad ook laten wachten tot je zegt dat hij mag eten.
Die van ons is nog wel iets gespannen als hij eet en je komt er bij maar hij laat alles wel toe. Geen gegrom meer en geen gehap.

En toch echt een goede hondenschool raad ik aan.
Succes en geniet van jullie pup!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:55

hiphorse schreef:

Dat klinkt goed +:)+

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:21

hiphorse schreef:

Top!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:18

Bij de action een anti schrokbak halen van 70 cent. Dan stopt dat schrokken. Verder idd op commando laten eten en verder negeren. Eens gegeven blijft gegeven. Jij zou ook gaan bijten en schelden als iemand tijdens een heerlijke maaltijd je eten weg pakt!

Gaat over dit gedrag zodra de hond vertrouwd dat ze wat ze krijgt altijd op mag eten.