Hond plast ineens in huis?! Blaasontsteking?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gekkesies

Hond plast ineens in huis?! Blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 17:51

Hoi!

De titel zegt het al: onze hond plast ineens in huis, help! :+ Onze Luca is een Spaanse zwerfhond van zo'n 1.5 jaar en het absolute zonnetje van ons leven. :D Wat een fantastisch en liefdevol balletje geluk. <3 Ze is kalm in huis, goed opgevoed en luistert goed. Ze is dan ook het toonbeeld van perfectie wat mij betreft, behalve dan dat ze net voor de 2e keer in huis plaste. :+

Ze was al 100% zindelijk toen ze bij ons terecht kwam, wat best bizar is voor een hondje dat zo goed als heel haar leven in de spaanse bergen heeft rondgezworven. Ongeveer een maand geleden heeft ze ook in huis geplast, maar dit was tijdens een feestje dus we deden dat eigenlijk af als een "plasje van opwinding". Ze raakt ook snel wat onzeker/opgewonden als er teveel vreemden in "haar huis" zijn en we hebben verder nooit enig probleem gehad met haar zindelijkheid. Tot vandaag dus. :P We zaten rustig op de bank, ze lag tevreden op mijn schoot en stond ineens op om op het tapijt te plassen. Onverstoorbaar mag ik wel zeggen, want toen ik in pure verbazing haar naam zei keek ze droog om a la "Wat is er baasje?" :+ Dit was dus duidelijk geen opwindingsplasje. Ze gaf niet aan dat ze buiten wilde en ze is ook genoeg buiten geweest vandaag. Sterker nog, we hebben de middag in het bos doorgebracht waar ze ongeveer iedere boom water wil geven, dus hoe ze überhaupt nog kán plassen is mij een raadsel. :D

Ergens in mijn hoofd gaat het woord "blaasontsteking" rond, maar na wat onderzoek moet ik zeggen dat ze aan werkelijk geen enkel van die symptomen voldoet, behalve het plassen in huis dus. Ik ga sowieso wel even naar de dierenarts bellen morgenochtend voor de zekerheid, maar heeft iemand in de tussentijd misschien enig idee hoe dit komt en te voorkomen is? Ik ben alvast begonnen met het heeeeeel grondig poetsen van het tapijt zodat er zeker geen geurtjes blijven hangen. :)

Pluttersput

Re: Hond plast ineens in huis?! Blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:10

Ik zou idd even laten nakijken op blaasontsteking :j Mijn jack russel begon ook gruwelijk in huis te plassen, en liep ook leeg terwijl ze op schoot lag. Allemaal wel iets extremer dan die van jou, maar wel een blaasontsteking. Even naar de dierenarts met een plasje en je weet het zo :D

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 23:43

Ze was de hele dag actief, blij en zichzelf, maar nu is ze echt té rustig. Vriend kwam net thuis na een paar uur van huis te zijn geweest en ze kwispelde alleen wat maar bleef gewoon op haar plekje liggen terwijl ze normaal als een malle in het rond springt. :\ Morgenochtend meteen de dierenarts bellen voor wat advies :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:45

Grote kans op blaasontsteking.
Beterschap voor de hond! Goed drinken/vochtig voer is nu belangrijk met evt keertje extra naar buiten vannacht.

Heeft ze koorts? Hoe hoog?

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 00:11

Nee, geen koorts en ze drinkt/eet goed. Net met haar gaan wandelen voor ik mn bed in kruip en buiten is ze wel actief, maar binnen beduidend rustiger. Morgen meteen maar even een ochtendplasje proberen te vangen, dan kan ik dat desnoods meteen naar de DA brengen. :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 01:10

Ik zou hier niet te lang mee wachten. Blaasontstekingen/gruis kunnen voor flink wat problemen zorgen wanneer hier te lang mee rondgewandeld wordt. Al na 48u kan de hond zichzelf dodelijk vergiftigen (dan hebben we het dus wel over niet kunnen plassen).
Met vermoedelijk blaasproblemen dus zo snel mogelijk naar de DA.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 05:11

Moet ze misschien loops worden? Als onze dames loops zijn, worden ze spontaan tijdelijk onzindelijk.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 06:40

Zometeen even een plasje opvangen en naar de dierenarts brengen. Onze labrador heeft af en toe blaasontsteking en dan plast ze ook in huis.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 09:08

Vandaag is ze wel weer haar vrolijke zelf, maar voor de zekerheid toch de dierenarts gebeld. Vanmiddag om 3u even langsgaan. Het doet wel deugd om haar weer druk en opgewekt te zien in ieder geval. :)