Kat met een blaasprobleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Kat met een blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 07:10

Op de eerste plaats: ik ben gisteren al bij de dierenarts geweest

Mijn kat kon gisteren niet plassen dus hop in de auto en naar de dienstdoende dierenarts. Hij zat verstopt. Hij heeft een catheter gehad en hij leek geen gruis te hebben maar echt een bacterie. Antibiotica er in en pijnstillers mee naar huis. Hij heeft inmiddels meerdere keren geplast en ik heb hem vannacht apart gehouden zodat ik kon checken of hij geplast heeft. Dit is het geval. Maar meteen toen hij me zag ging hij meerdere keren op de bak maar kwam er maar niks. Kat is allert en inmiddels zit hij rustig naar buiten te kijken. Is dit normaal? (Ik kan mijn eigen dierenarts pas om 8u bellen) Kan bokt me geruststellen tot die tijd?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 07:12

Even nog 45 minuutjes geduld hebben en dan als een speer weer bellen!
Die antibiotica moet de tijd krijgen om te werken, maar dan moet de kat wel kunnen plassen.
Als hij niet kan plassen omdat het hele boeltje nog ontstoken is is hij zichzelf aan het vergiftigen van binnen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 07:42

Wat duren 45min dan lang

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 07:55

Hallo ts,

Je geeft aan dat ie een catheter heeft gehad en nu weer niet plast, waarom heeft de dierenarts de catheter niet laten zitten? De ervaring leert dat als deze blijft zitten de kat niet verstopt kan raken en de blaas de tijd krijgt om te genezen. Ik weet niet welke antibiotica je kat gekregen heeft maar ik heb zeer goede ervaringen met Convenia, kuurtje van twee weken dat subcutaan word geinjecteerd, geen gedoe met pilletjes en zeer goed middel tegen blaasontstekingen

Daarbij extra vocht toedienen zodra kat goed kan plassen dit spoelt de blaas. Mocht er geen obstructie zijn dan plast de kat niet vanwege pijn, evt novacam geven om de blaas te laten ontspannen.

PercyLeen

Re: Kat met een blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 08:10

De dierenarts heeft de catheter laten zitten maar als de kat hem er uithaalde was dat prima en dat deed ie dus ook meteen bij het thuis komen. Hij heeft ook een infuus gehad, sorry ben echt onvolledig geweest zie ik nu. Novacam heb ik meegekregen idd. Zou die misschien daardoor iedere keer aandrang hebben? Ik kan om kw voor negen bij de dierenarts terecht.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 08:25

Ik persoonlijk vind het niet slim dat catheter eruit is, kat was niet voor niets verstopt. Novacam werkt pijnstillend en ontspannend dus zou hij meer moeten plassen, niet vaker op de bak. Weet je zeker dat hij niets plast? Ook niet druppelsgewijs?

Heel eerlijk, zou de catheter terug laten plaatsen met twee hechtingen aan weerszijde, better safe than sorry. Dan heeft de blaas tijd om te genezen en urine loopt er gewoon uit. Zelf vocht toedienen voor te spoelen. Na 48u urine laten controleren, als er geen boed word aangetroffen en kat drinkt goed, dan pas laten verwijderen.dat zou mijn plan de campagne zijn.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 08:30

Hij druppelt heel iets soms. Ik heb er geen verstand van als ze mijn beestje maar helpen! Ga nu naar mijn 'eigen' dierenarts.

Bedankt voor je reactie, het klinkt alsof je er verstand van hebt haha!

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:55

Hallo ts,

Hoe was het bij de dierenarts vanochtend?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 15:34

De dierenarts had zijn blaas liever wat leger gezien maar hij wou niet meteen weer een catheter inbrengen. Dus hij heeft nogmaals Novacam gegeven en een spierverslapper. Kat had inmiddels al van angst in het mandje geplast en thuis ging hij meteen op de bak zitten en liet het lopen. Vanmiddag is hij weer twee keer op de bak geweest en twee grote plasjes. Net zag ik hem in de bosjes zitten (hij mag alleen achter het huis) en wederom urine. Hij blijft alleen wel extreem lang zitten en hij gaat zo vaak..en dat zit me toch niet lekker. Dierenarts belt me straks nog even. Gelukkig hebben ze vanavond spreekuur dus ik kan eventueel nog weer terug.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:51

Wat fijn ts dat hij geplast heeft, ieder plasje is er een, zodra de ontsteking minder word gaat hij ook minder snel en korter op de bak, hij zak er last van hebben en kan blijkbaar moeilijk ontspannen. Houd hem ieg goed in de gaten. Zodra je het niet vertrouwt direct arts bellen desnoods langs gaan. Mocht het niet snel beter worden zou ik persoonlijk toch staan op die catheter, dit omdat zichzelf vergiftigen zo gebeurd is, weet ik uit ervaring. Veel succes met de kat.