Omdat ik zelf alleen zaagsel en hennepvezel ken en er niet bijster veel over kan vinden op internet (behalve webwinkels die overal bij zeggen dat het gewéldig is), ben ik heel benieuwd naar ervaringen uit de praktijk.
Willen jullie me helpen het artikel aanvullen?
Hebben jullie ervaringen met bijvoorbeeld vetbed, barn-i (katoen), Russel Bedding, Corbo, beukensnippers etc? Het zou fijn zijn als jullie a.d.h.v. dit lijstje jullie eigen bevindingen willen omschrijven:*naam bodembedekking*
Stoffigheid: ?/ 5
Vochtopname: ?/5
Stinkt snel: ?/5
Toelichting? Voor- en nadelen? Makkelijk verkrijgbaar? Duur?
Laat ik zelf beginnen:
Zaagsel / Houtvezel
Stoffigheid: 5/5
Vochtopname: 3/5
Stinkt snel: 4/5
Zaagsel is de meest gebruikte bodembedekking bij konijnen en knaagdieren. Waarschijnlijk omdat het erg goedkoop is en makkelijk verkrijgbaar. Echter zijn velen van mening dat zaagsel te veel stoft, wat slecht is voor de luchtwegen. Dit maakt zaagsel eigenlijk ongeschikt als goede bodembedekking. Een bodembedekking als zaagsel kan veel troep naast de kooi geven: wanneer er een sprintje wordt getrokken valt dit makkelijk het verblijf uit.
Hennepvezel / Aubiose
Stoffigheid: 2/5
Vochtopname: 4/5
Stinkt snel: 3/5
Hennepvezel lijkt op zaagsel, maar is wat zachter en neemt meer vocht op. Het duurt dan ook langer tot het gaat stinken. Het stoft een stuk minder, wat het erg geschikt maakt als bodembedekking. Het is iets duurder dan zaagsel, maar het scheelt niet veel.