Welke bodembedekkingen gebruik(te) jij voor knagers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sperziemone

Welke bodembedekkingen gebruik(te) jij voor knagers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 13:04

Voor mijn informatieve website (http://www.ikwilknaagdieren.nl) ben ik een artikel aan het schrijven over de verschillende soorten bodembedekking en wat overal de voor- en nadelen van zijn.

Omdat ik zelf alleen zaagsel en hennepvezel ken en er niet bijster veel over kan vinden op internet (behalve webwinkels die overal bij zeggen dat het gewéldig is), ben ik heel benieuwd naar ervaringen uit de praktijk.

Willen jullie me helpen het artikel aanvullen? :) Hebben jullie ervaringen met bijvoorbeeld vetbed, barn-i (katoen), Russel Bedding, Corbo, beukensnippers etc? Het zou fijn zijn als jullie a.d.h.v. dit lijstje jullie eigen bevindingen willen omschrijven:

*naam bodembedekking*
Stoffigheid: ?/ 5
Vochtopname: ?/5
Stinkt snel: ?/5

Toelichting? Voor- en nadelen? Makkelijk verkrijgbaar? Duur?

Laat ik zelf beginnen:

Zaagsel / Houtvezel
Stoffigheid: 5/5
Vochtopname: 3/5
Stinkt snel: 4/5

Zaagsel is de meest gebruikte bodembedekking bij konijnen en knaagdieren. Waarschijnlijk omdat het erg goedkoop is en makkelijk verkrijgbaar. Echter zijn velen van mening dat zaagsel te veel stoft, wat slecht is voor de luchtwegen. Dit maakt zaagsel eigenlijk ongeschikt als goede bodembedekking. Een bodembedekking als zaagsel kan veel troep naast de kooi geven: wanneer er een sprintje wordt getrokken valt dit makkelijk het verblijf uit.

Hennepvezel / Aubiose
Stoffigheid: 2/5
Vochtopname: 4/5
Stinkt snel: 3/5

Hennepvezel lijkt op zaagsel, maar is wat zachter en neemt meer vocht op. Het duurt dan ook langer tot het gaat stinken. Het stoft een stuk minder, wat het erg geschikt maakt als bodembedekking. Het is iets duurder dan zaagsel, maar het scheelt niet veel.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:50

Ik zal mijn best doen :)
Als 5 het slechtst is en 1 het beste dan...:

Cotton Clean
Stoffigheid: 3/ 5
Vochtopname: 5/5

Cotton Clean is een hypoallergene bodembedekking. Ooit een dwerghamster gehad met een allergie voor zaagsel. Direct op Cotton Clean gezet en binnen 12 uur waren de allergie symptomen met 95% vermindert. Helaas is het wel vrij snel platgelopen.
Er zit een aparte geur aan en helaas hier en daar wat mindere verpakkingen.
Mijn Gerbils hadden helaas wel las van de toch nog stof in de Cotton Clean.
Tien euro voor een verpakking waar je bijv 4 hamsterhokken mee kan vullen. Best prijzig dus.

Supasoft/Russel bedding
Stoffigheid: 2/ 5
Stinkt snel: 2/5

Fijn spul, wel wat prijziger. Is eigenlijk gehakseld stro maar stoft minimaal. Lekker om nestjes in te bouwen. Absorbeert beter dan stro, veel beter. De natte plekken gaan wel snel stinken.

Carefresh
Vochtopname: 1/5
Stinkt snel: 1/5

Prijzig, maar absorbeert als een tierelier en dit ruik je ook amper tot niet. Helaas zit er volgens sommige mensen wel een aparte geur aan. Ik vind het voor de grote knaagdieren zoals Cavia's niet geschikt omdat je erg veel nodig hebt (kleine pakjes), maar ze zullen het er prima op doen an sich. Daarnaast ziet het er nog eens leuk uit ook! Veel kleurtjes.

Corbo
Stoffigheid: 1/ 5

Ik vind Corbo geen bodembedekking voor knaagdieren en konijnen. Ik vind het een bodembedekking voor vogels. Vind het erg hard en daarom niet geschikt. Het stoft niet, is eetbaar en kan geen kwaad. Op zich niet duur, afhankelijk welke maat verpakking je aanschaft. Absorbeert redelijk.

Cotton N Card
Vochtopname: 4/5

Een combinatie van Cotton Clean met karton en eier dozen. Het is gerecycled dus goed voor het mileu maar het ziet er niet uit en het is erg grof. Het stoft ook gewoon. Absorbatie was ik persoonlijk niet tevreden over. Ook zeer prijzig. Je hebt ook veel nodig om een goed gevulde kooi te hebben.

Tumblefresh
Vochtopname: 2/5

Erg fijn spul, maar prijzig en minder goed verkrijgbaar. Als je het ziet lijkt het alsof je een kattenbak hebt staan maar het is heel zacht grijs spul. Het stoft niet, absorbeert goed maar is helaas in vrij kleine verpakkingen verkrijgbaar.

Stro
Stoffigheid: 3/ 5

Stro kennen we allemaal vast wel :) Absorbeert voor geen meter, houd wel veel warmte vast waardoor het voor buitendieren ideaal is. Door het slechte absorberen stinkt het wel vlugger. Vind het voor binnendieren en kleine knaagdieren geen fijne bodembedekking. Prijzen verschillen en het is eigenlijk overal wel te koop :)

Zoiets? :)

Obelix95

Re: Welke bodembedekkingen gebruik(te) jij voor knagers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:59

Ecobed (karton snippers)
Stoffigheid: 0/ 5
Totaal niet stoffig en neemt goed vocht op. De karton snippers drogen ook weer op, maar ze gaan na een halve week/hele week wel meer ruiken. Ik gebruik het al bijna 2 jaar voor mijn cavia's en ben er erg blij mee :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:42

Beukensnippers
Absoluut niet stoffig. Ruikt lekker. Het neemt alleen slecht vocht op.

Houtkorrels (officieel voor in de kattenbak)
Heel fijn spul, ik had het altijd in de toiletten. Valt uit elkaar als het vochtig is. Het ruikt lekker (houtlucht) en stoft niet. Ik verschoonde de toiletten uiterlijk om de dag, maar meestal dagelijks.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:47

Ik heb bij de konijnen een laagje supreme supasoft bedding (dat hele fijne gehakselde stro) en daar overheen gewoon gesneden stro van eigen land, bevalt erg goed! Ons eigen stro vinden ze super lekker, doordat het gesneden is niet van die ellendig lange stengels (zullen cm of 10 zijn ongeveer) en de supasoft bedding bevalt mij ook erg goed. Neemt inderdaad goed vocht op, van stinken heb ik geen last (mede door gewoon stro als toplaag denk ik) en geeft een mooie bodem in het hok.
In het toilet heb ik plospan geperste houtkorrels, bevalt ook erg goed! Ruik je nauwelijks en valt inderdaad mooi uit elkaar bij vocht.
(maar mijn nijntjes zijn nog niet zindelijk dus vandaar ook ervaring met vocht op stro/supasoft hihi)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:15

Ik heb verschillende knaagdieren dus zal er ook even bijzetten voor welk dier ik het gebruik

Supreme supa soft gerbuikt bij gerbils
Stoffigheid: 3/5

Supreme supa soft gebruikt bij buiten konijnen

Supa soft is makkelijk verkrijgbaar en in verhouding niet duur. Ik gebruik het met name bij de gerbils zodat ze hier een fijn zacht nest van kunnen maken. Bij de konijnen gebruik ik het af en toe in de zomer, maar in de winter vind ik het onvoldoende warm ten opzichte van gewoon stro, het neemt echter wel meer vocht op.

Chipsi classic Gebruikt bij de gerbils

Chipsi is wat lastiger verkrijgbaar, gelukkig zit bij mij in de buurt een dierenwinkel die het wel verkoopt. In de gerbilbak kan ik het gerust een ruime maand laten liggen en er komt nog steeds geen geur vanaf. Als ik het pak leeg schud in de bak stoft dit aanzienlijk minder dan zaagsel, dit is ook de reden dat ik het gebruik.
Bij de konijnen gebruik ik dit in de wc bakken en ook hier gaat het een paar dagen mee voordat ik het moet verschonen wat bij zaagsel bijna elke dag is

Zaagsel
Stoffigheid: 4/5

Wat erg voordelig is, is dat zaagsel overal verkrijgbaar is voor een lage prijs. Helaas vind ik zaagsel te stoffig, zelfs zo stoffig dat wij binnen beginnen te niezen zodra de gerbils aan het knagen zijn. Voor de wc bakken van de konijnen vind ik het snel verzadigd en dan gaat het ook flink stinken.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:36

Back-2-nature:
Stoffigheid: 1/5

Vind het helemaal niet stoffig. Het zijn geperste papierkorrels die veel vocht opnemen (ooit eens uitgeprobeerd in een glas met beetje water en was echt super!).
Stinken is ligt een beetje aan het dier. Mijn hamster verschoon ik de kooi één keer in de drie weken (syrtje in een grote rattenkooi) maar mijn cavia's moet ik twee keer per week de kooi schoonmaken. Bij mijn hamster ruik ik het dus niet, maar de cavia's wel.
Ik vind het zelf niet super duur. Meestal koop ik 2 zakken van 30 liter voor € 24. (vaak in de aanbieding online 2 voor € 20). Niet alle dierenspeciaalzaken hebben het, maar online veel verkrijgbaar.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:38

Heb overigens ook eens cotton clean gehad voor de hamster. Vond het wel fijn spul om nestje in te maken en in te graven maar het rook enorm muf!

Carefresh vind ik ook wel fijn maar enorm duur. Doe wel eens een dun laagje over de back 2 nature bij de hamster.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:26

Cotton Comfort gebruikt bij gerbils
Stoffigheid: 4/5

Citaat:
Cotton Comfort een zuiver natuurproduct uit Afrika. Cotton Comfort absorbeert vocht als de beste, het neutraliseert nare geurtjes en het is 100% stofvrij!
Hier ben ik het absoluut niet mee eens want het is weldegelijk stoffig. Toch doen mijn gerbils het hier beter op dan houtvezel.
Het absorbeert inderdaad wel goed, maar tunnels graven is wel lastiger. En het is behoorlijk prijzig.

Plospan Houtvezel gebruikt bij gerbils
Stoffigheid: 5/5

Heel erg stoffig, maar kan wel goed doorheen worden gegraven. En het is goedkoop. Toch zou ik houtvezel niet als enigste bodembedekking gebruiken.

Supasoft Bedding gebruikt bij gerbils

Fijn om een zacht nestje mee te maken. Absorbeert niet super.

Mini-Hemp gebruikt bij dwerghamster

Redelijk fijn spul. Beter dan zaagsel.

Corbo gebruikt bij dwerghamster
Stoffigheid: 1/5

Veel te hard. Geen fijne bodembedekking voor knaagdieren. Kan ook niet doorheen gegraven worden. Enigste voordeel is dat het niet stoffig is.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 16:38

Dankjulliewel tot nu toe! Hier heb ik echt heel veel aan! +:)+
Ik zal het artikel hier plaatsen zodra het klaar is.

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:50

Voor mijn konijnen gebruik ik PUIK Original Tarwestro

Voordeel: Dit soort stro vind ik weinig stof bevatten. Mijn konijnen zitten in een buitenverblijf waarbij zaagsel niet praktisch zou zijn i.v.m. schoonmaken. Mijn konijnen vinden het verder leuk om erin te graven en erop te knagen.
Nadeel: Het absorbeert niet enorm goed, maar door voldoende stro neer te leggen heb ik hier weinig last van. Alleen bij nat weer moet het stro vaak vervangen worden.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:53

Back2Nature

Ik gebruik het voor mijn ratten. Ben er erg blij mee, kan er 2 en een half/ 3 weken mee met 3 ratjes dan moet ik wel echt verschonen. Het neemt veel vocht op.
Bij ons in de buurt is het erg slecht verkrijgbaar daarom bestel ik het altijd via internet, meerdere zakken tegelijk. Het is dan wel in een keer een groot bedrag want je wil niet elke week bestellen, maar de prijs kwaliteit is echt super!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:19

BedXcel
Stoffigheid: 0/5
Stinkt snel: 4/5

Voordelen: je ziet de poepjes niet liggen en bij langharige dieren geen last van plakkend bodembedekking in de haren. Daarbij is het stofvrij.
Nadelen: is prijzig en eigenlijk alleen via internet te verkrijgen. Na een paar dagen wel echt de natte hoeken verschonen, als je dit doet valt t wel mee met stinken!

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 17:46