Een koe en een kalf en een heel paard half...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Een koe en een kalf en een heel paard half...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 19:19

Een os en een stier en zeven tonnen bier
Een schip vol rapen en een kerk vol schapen
En nog kon Freek van de honger niet slapen!

Hallo bokkers,

Sinds eind juli heb ik een nieuw huis en tot mijn grote verbazing hoorde daar een kat bij! Het zwart witte monster, die ik Freek heb genoemd, is door de vorige bewoners van het huis achter gelaten toen zij verhuisden. Hun andere 2 katten hebben ze meegenomen en deze heer is hier gebleven.

Het schuchtere beestje wat je in het begin niet eens mocht benaderen ligt nu uitgebreid bij me onder m'n dekbed te slapen, pest mijn cavia's en probeert door het glas heen m'n aquariumvissen te vangen, oftewel: meneer voelt zich thuis. Dat is allemaal prima, ik ben gek op hem en hij op mij, maar één ding zit ik mee: zijn eetgedrag.

Hij kan de hele dag droge brokjes eten (die hij niet zo lekker vindt) en krijgt 2 à 3x per dag een zakje natvoer van het huismerk van de supermarkt waar ik toevallig die week geweest ben. Een keer per week krijgt hij 500gram kip verdeeld over 3 porties.
Hij is al wat aangekomen (want het was een zak botten), hij is super zacht en hij glanst ontzettend. Maar hij blijft maar zeuren om voer. Iedere beweging die ik maak is reden om op te springen en naar de keuken te rennen, in de keuken draait hij als een gek om mijn voeten en de kast waar het voer in staat probeert hij regelmatig te kraken. Een bakje natvoer is binnen 2 minuten leeg en uitgelikt en dan wil hij meer. Als ik hem meer geef dan vind ik het in de vorm van braaksel terug op mijn vloer een paar uur later.

Is dit gewoon hebberig gedrag wat iedere kat heeft, is dit honger? Iemand tips?

Tamara_089

Re: Een koe en een kalf en een heel paard half...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:21

Heb je freek toevallig al ontwormt? als hij zn eten moet delen dan kan t inderdaad zijn dat hij slecht aankomt en honger blijft houden

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 19:22

Tamara_089 schreef:
Heb je freek toevallig al ontwormt? als hij zn eten moet delen dan kan t inderdaad zijn dat hij slecht aankomt en honger blijft houden

Ah ja dat was ik vergeten te zeggen: na een hoop strijd heb ik de oorlog om het ontwormingstablet gewonnen en is hij ongeveer een maand geleden ontwormt

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:24

Je kan ook op vers vlees overstappen....is er voor katten en honden.

Natvoer/blikvoer zit 80% vocht in tis lekker maar vult niet, kwa voeding.

Dus kijk es naar versvlees ligt bij dierenspeciaalzaken wel in vriezer....

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:26

Als het geen wormen zijn: sommige katten hebben altijd honger _O-
Mijn ene kat had het ook, die bleef mekkeren. Gewoon genegeerd en als ze het heel bont maakte (via mn broekspijpen/benen omhoog klimmen) flink op dr nummer zetten (naar buiten, of ff opsluiten in de gang). Duurt een paar weken, maar toen was het ook over.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:28

Ik weet niet hoe het met voer bij jullie zit.(zie dublin staan namelijk) maar de kat die bij mijn schoonouders zit, is tonnetje rond(letterlijk een bal op pootjes) Door al het onnodige wat in kattenvoer zit. In de meeste merken mag je blij zijn als er 4 tot 10% echt vlees in zit. Onze kitten daarin tegen krijgt voer van 75% en daar bij nog voor de lekker max 70 gram echt vlees (kvv).
Ten eerste is hij perfect op gewicht, hij poept ipv 8 drollen per dag nog maar 2 drollen, glanst, speelt en is energiek. En hij zeurt absoluut niet om eten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:31

Ik zou ook overstappen op vers vlees. Ik heb een Freek gehad en die kreeg gewoon kuikentjes en karkassen en eendennekken. Kat blij ik blij.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 19:32

Ik probeer hem zo nu en dan vers vlees te geven, maar bijvoorbeeld runderhart haalt meneer zijn neus voor op, dat wil hij echt niet eten. Terwijl als hij kip krijgt ik hem in de keuken op moet sluiten, want hij sleept het t liefst door het hele huis, om heel hard te grommen als je in de buurt komt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:34

Maar je zit dus niet in NL? Wat staat er aan procenten op het voer dat je geeft?

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:35

Tja supermarkt kattenvoer is een beetje te vergelijken met McDonald's, lekker maar weinig nuttige voedingstoffen.
Kijk anders eens naar vers of blikvoer met een fatsoenlijk gehalte aan voedingsmiddelen.
Whiskas, kittekat en dergelijke merken bevatten vaak maar rond de 4% vlees.
Merken als cosma,grau en dergelijke bevatten tussen de 50 en 80% vlees of vis.
Dit lijkt duurder maar daarentegen voer ik maar 1 blikje per dag aan 3 katten ( naast hoogwaardige brokken) en scheelt het ook weer op de kattenbak aan rommel.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 19:37

kiwiwitje schreef:
Maar je zit dus niet in NL? Wat staat er aan procenten op het voer dat je geeft?

Ik zit wel weer in Nederland, m'n woonplaats is oud :).

Ik heb even op de verpakking van mijn voer gekeken en ik schrok er n beetje van: 4% vlees, de rest is plantaardig. Dat schiet idd niet heel hard op.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:39

Oh ik zocht al of zooplus in Ierland zit.
Maar ja ik zou je aanraden over te stappen op een hoog vlees gehalte.
Zelf vind ik cosma erg fijn vanwege het feit dat er weinig bijproducten inzitten en er kookwater in zit

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:41

Oh!:P Ik stap na dit zakje over op orijen. Dat is wel een heel verschil. ook qua prijs.. maar wel 80% vlees.. en geen graan.. Maar op Zooplus kun je alles prima vergelijken
En hij krijgt dit bij:
http://naturis.be/
Hier staat op de site alleen voor hond. Maar op de verpakkingen staat kat

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:48

Enig idee hoe oud de kat is? Non stop honger kan ook op een schildklier probleem duiden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 19:51

Sanniejtjuh schreef:
Enig idee hoe oud de kat is? Non stop honger kan ook op een schildklier probleem duiden.

Ik vermoed, gezien zijn looks en hoe actief & speels hij is, ongeveer een jaar

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:53

haha leuke OP en herkenbaar gedrag! Ik heb ook een altijd-honger kat gehad. Man wat ergerde ik me er soms aan (en wat mis ik haar gezeur nu nog elke dag). De mijne smeet zichzelf voor je voeten en kronkelde net zo dat je bijna niet de andere kant op kon dan naar de koelkast waar het vlees stond. Ik heb eens geprobeerd om op ieder verzoek van haar in te gaan om te kijken wanneer ze nou eens echt verzadigd zou zijn. Dus iedere keer als zij een kick gaf, meteen weer vlees geven. Nou ik kan je zeggen dat het geen succes was, mevrouw bleef gewoon doorzeuren. En nee, geen wormprobleem of anders iets, gewoon een zeurkat :D.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:58

Ik heb 6 geholpen katten.. (naja had, 1 is na deze zomer niet teruggekeerd.. hoop dat dat nog komt, maar heb er een hard hoofd in) Ze krijgen bij mij alleen goede brok. Vers vlees vangen ze zelf maar. Ook moeten ze voor ze nieuwe brokken krijgen de schaal leegeten. De laatste kruimels wil ik heus wel weg doen, maar geen half bakje. Na een dag zeuren is dat bakje namelijk wel leeg. Katten weten heel erg goed ons dienaren .. over te halen om hun te laten zondigen.. Ik heb ook geprobeert om vers vlees te geven, maar die lust dat niet en die dat niet.. en een bak neerzetten van je eet maar is met 6 ook niet echt te doen. Met wel uiteraard. Maar vers vlees en een kieskeurige kat is een no go samenwerking. Dan krijg je toch te maken met te eenzijdig eten. Dan zijn brokken hadinger. en gewoon geen vlees.. muizen en vogels zat. Jonge katten groeien. Ik heb zelf de ervaring dat katten pas (tegen alle sites in) op gewicht komen/ uitgegroeid zijn na hun 3e/4e levensjaar. Mijn witte loeder, is een mega kat en als minimonster altijd een scharminkel.. Nu is het een "kloede" (gronings voor grooooot)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:07

Het is verstandig om het ontwormen binnenkort te herhalen.
Ik voer biologische droge brokjes, yarrah. Niet de meest favoriete smaak, maar toch eetbaar, volgens mijn kat. (Dus ontmoedigt mijn veelvraat enigszins)
Verder vaste tijden en gewoonten, en (proberen om) consequent te zijn :P

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:10

Misschien een idee om er een uitdaging voor hem van te maken? Door middel van een voertoren/puzzel?
Daarnaast vind hij (denk ik) het natte vlees gewoon erg lekker en probeert die daarom meer te zeuren in plaats van dat hij droge brokjes moet eten :P

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:15

mijn vorige poes hield ook niet van droge brokjes, tot ik die van prins ben gaan voeren, voor een gevoelig maag/darm kanaal, die vond ze wel lekker en bleven beter binnen dan natvoer. van natvoer ben ik indertijd van die hele kleine blikjes gaan voeren in 2 keer, applaws of almo nature. almo nature is makkelijker verkrijgbaar, bij de dobey's of intratuin. of je kan kijken naar een voerbakje met tijdschakelaar? als hij een vast ritme heeft gaat hij vast vanzelf ook minder zeuren :)

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:20

Vjestagirl schreef:
Sanniejtjuh schreef:

Ik vermoed, gezien zijn looks en hoe actief & speels hij is, ongeveer een jaar

Okee, dan is een schildklierafwijking in dit geval erg onwaarschijnelijk :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:55

Ik zou beginnen met goed voer geven. Zowel je natvoer als je droogvoer is dus van lage kwaliteit. Onze kat is ontzettend opgeknapt van animonda carny als natvoer en royal canin 33 sensible als droogvoer, hoewel er qua droogvoer meer goede voersoorten zijn.

Ik weet niet wat je nu per kg voor natvoer en droogvoer betaalt? Animonda carny begint bij 2.08€/kg ( http://www.zooplus.de/shop/katzen/katze ... nda_rafine )
Voor 5€/kg aan droogvoer heb je behoorlijk wat keuze.

Carny is dusdanig goed natvoer dat je kat er in principe volledig op kan.

Katten die zo zeuren met eten zou ik op de klok en met ritueel voeren. Daarmee is de kans kleiner dat hij zeurt

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:54

Zal zijn schildklieren eens laten testen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:19

Misschien gaat het ons/mij niets aan. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu gaat. Je zei dat je zelf schrok van het vlees gehalte in je brok.. Dus ben heel nieuwsgierig!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:23

Ik zou ook stoppen met al het voer dat je er nu ingooit, en goed voer geven van bvb Royal Canin. Hier zijn mijn katten op stal goed dik van en ze glimmen je tegemoet!