Lastige hond met artrose, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Lastige hond met artrose, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 14:13

Allereerst zal ik even een omschrijving geven over de titel en de hond.
Het gaat hier het het hondje van mijn moeder, namelijk een Maltezer van nu 11 en een half jaar.

Al een tijdje kampt ze met wat probleempjes. Heeft een keer een nek hernia gehad.
En moet elke 2 jaar behandeld worden voor tandsteen.

Ze eet namelijk geen brokken. Vandaar ook de behandelingen voor haar gebit steeds.
Ze krijgt dus blikvoer.

Al lange tijd loopt ze af en toe wat moeilijk met links voor.
Meerder keren bij de DA geweest, ze krijgt Metacam als ik me niet vergis.
Tussendoor nog een operatie gehad ivm tumoren in haar buik.

Daarvan opgeknapt blijft het probleem dat ze af en toe niet zuiver loopt.
Dit kan gebeuren gewoon tijdens het wandelen, wanneer ze zich verstapt of wanneer ze ergens van af springt.

Goed, weer bij de DA geweest. Foto's gemaakt. Artrose.
Waar dit precies zit, zal ik voor de zekerheid nog even navragen bij m'n moeder.
Ik dacht, schouder / elleboog.

Nu is er speciaal voer voor haar besteld, nat voer.
300 gr. voor 3,50.
Er moet doorgegaan worden met de Metacam.
En als er niets verbeterd moet ze geopereerd worden.

Nou hoop ik, dat er misschien iemand op bokt zit, die zegt goh, wij hebben/hadden/kennen ook een (oudere) hond met artrose en dat is door dit/dat/zo een stuk beter geworden.

Zelf ben ik voorstander van vers vlees voeren maar ik heb totaal geen idee of dat ook (positieve) invloed zal hebben op de artrose.
Ik heb getwijfeld of ik het topic op Bokt zou plaatsen of op Barfplaats, dat is tenslotte een echt forum voor honden.
Maar aangezien 90% daar direct zal roepen dat er overgegaan moet worden op vers vlees heb ik toch voor Bokt gekozen.

Ik hoop dat jullie, jullie ervaringen / meningen / verhalen met mij zouden willen delen.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:19

Wat erg belangrijk is, is dat de hond gedoseerd beweegt. Dus geen balletjes of stokjes gooien etc maar gewoon 1 tempo aanhouden. Trappen lopen ed. Proberen te vermijden indien mogelijk en anders even optillen. Zo deed ik het met mijn oudje en al die kleine aanpassingen helpen echt. Let ook op bij regen en kou, kou is niet lekker voor oude botjes, ook een extra zacht en warm mandje wil nog weleens verichting geven. Succes!

Maaaarije

Re: Lastige hond met artrose, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 14:25

Balletjes gooien heeft zo sowieso nooit echt leuk gevonden.
Met wandelen houden we haar tempo aan, als zij aangeeft langzaam te willen lopen/snuffelen, lopen wij op haar tempo mee.
Trappen word ze inderdaad op en af getild, net als in en uit de auto.
Stoelen probeert m'n moeder haar ook zoveel mogelijk op te tillen maar ze zit natuurlijk niet de hele dag in de woonkamer te wachten tot de hond ergens op wil.

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:28

Laser therapie en acupunctuur! bij ons in de praktijk maken we heel veel gebruik van deze combi. Met goede resultaten.

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:30

Wij geven onze border collie (12) elke dag een schepje primeval galatinaat. Onze hond begon 2 jaar geleden ook steeds moeilijker te lopen. Sindsdien geven wij dit en ze rent nu weer als een malle. Natuurlijk merk je wel dat ze iets ouder wordt, maar dat is normaal. Tussentijds een keer gestopt omdat we even geen geld hadden om het te kopen. We merkten echt meteen verschil dus snel weer aangeschaft. Het is niet goedkoop maar bij onze hond werkt het super.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:40

Mijn maltezer van onbekende leeftijd maar minstens 15, heeft ook hele zware artrose. Zijn skelet is gewoon op, als je hem oppakt voel je de gewrichten gewoon kraken. Toen ik hem net had, liep hij om de haverklap met een zere rug of pijnlijke benen. Hij krijgt nu dagelijks glucosamine en het is af en toe gewoon een stuiterbal en heb hem al 3 jaar niet meer moeilijk zien lopen.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 14:42

Allemaal onwijs bedankt allereerst!
Ik ga alles even opzoeken / inlezen over wat jullie vertellen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:04

heb in de praktijk van mijn DA goede resultaten gezien met acupunctuur bij oudere honden met artrose. Verder wordt glucosamine wel vaker aangeraden en heeft het bij de ene veel effect en bij de andere matig...

vers vlees zou al een verbetering zijn voor de tanden (iets met pH). Want ik kan je vertellen dat zelfs mijn jack russel amper op de brokken kauwt en ze veelal gewoon doorslikt net zoals mijn dalmatiër.
Als je zou overstappen mss toch op barfplaats informeren, want sommige diersoorten en groenten geven meer uraatvorming. dit kan nadelig zijn voor gewrichten (of is dit bij jicht en haal ik dingen door elkaar).

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:23

Ik zweer bij Glucasamine (Glucobest), de hond van mijn man heeft daardoor de laatste 3 jaar behoorlijk pijnvrij kunnen leven zonder die metacamtroep.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:40

Glucosamine speciaal van de Groene Os of Glucosamine complex van Puur: voor onze hond een wereld uitvinding. Ze is nu 9 en toen ze 4 was is HD en artrose vastgesteld door de DA. Hij zei al dat we maar moesten gaan sparen voor nieuwe heupen. We zijn toen direct begonnen met bovenstaande producten en ze loopt nog als een kievit, rent en springt en doet.
Ik zou de hond zeker op KVV zetten, maar misschien moet je het gezien de leeftijd even overgieten met een beetje kokend water. Dan zijn de eiwitten iets makkelijker te verteren. Qua merk KVV is het even testen: hond 1 doet het het best op Rodi en smuldier, terwijl hond 2 het juist erg goed doet op Carnibest.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 17:08

Ik ga alles vanavond even rustig nakijken en doorlezen.
En zal alles het weekend ook even voorleggen aan mijn moeder.
Zij beslist uiteindelijk natuurlijk over wat de kosten mogen worden.

Mutskke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:18

Onze sint Bernard heeft ook actrose en krijgt nu de glucodamine tabletjes van de Action. Hij doet het er super op en het kost haast niks ( uit mijn hoofd 3 euro voor 60 tabletten)

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:19

Hier en bij bekenden ook goede ervaringen met primeval gelatinaat. Bij onszelf vooral preventief, maar bij een van onze honden is beginnende verkalking in de rug vastgesteld en de orthopeed die de foto's maakte was erg positief dat we het al gaven en raadt ons ook zeker aan ermee door te gaan.
Als je daarvoor gaat, google wel ff voor de goedkoopste, er zijn flinke prijsverschillen voor exact hetzelfde spul.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:22

Brokken geeft juist tandplak moet je zelf maar eens vlees eten of een koekje eten. Dan voel je wel wat er tandplak geeft. Blikvlees is 85% water. Van mij mag je dat voeren maar er zit niet veel in en wat er in zit is vaak niet veel goeds. Ik zou over gaan op vers vlees ;) en proberen om de hond dagelijks iets te laten knagen van gedroogd spul (veel keuze op www.zooplus.nl bijv.)

Ik zou geen operatie doen bij een hond van die leeftijd met alle problemen die de hond al (gehad) heeft. De operatie kost erg veel geld en de revalidatie is erg zwaar. Artrose halen ze niet weg bij een operatie dus wat er zit blijft er zitten en er komt alleen maar bij alleen als de oorzaak weg gehaald wordt kan het proces langzamer gaan. Veel meer heb je aan gedoseerd rustig bewegen met eventueel wat therapie (ik denk dan aan balance training dat leert een hond goed om gaan met alle poten en maakt een hond erg moe zonder dat deze een hoge belasting heeft). Echter het is al een oudere hond geen idee of deze niet gewoon liever 6x per dag 15 minuten loopt en verder relaxt slaapt op een goed kussen. ;)

Glucosamine zou ik zeker gaan geven maar er zijn veel soorten die niet of nauwelijks werken let dus goed op wat je geeft (ik geef het al jaren niet meer omdat mijn huidige honden het niet nodig hebben maar ik gaf altijd sashas blend poeder). Zelf zou ik kiezen om magnesium extra te geven. Magnesium zit namelijk voor 98% in je botten. Extra magnesium kan dus al veel goeds doen qua het botwerk van je hond. Verder door gaan met pijnstilling maar probeer een zo laag mogelijke dosis te geven. Mijn vorige hond heeft het jaren nodig gehad. Hij woog 40 kg maar kreeg over het algemeen voor 8 kg per dag pijnstilling. Echter op slechtere dagen gerust meer en op zeer slechte dagen gaf ik gerust 2x per dag voor 40 kg. Dit mocht niet van mijn DA uiteraard en kan het niet aan bevelen maar pijn laten lijden was voor mij geen optie (soms had hij een rare beweging gemaakt en dan had hij de dag er op veel problemen en pijn en dat hoefde voor mij niet). Hij is er oud mee geworden en kon tot op latere leeftijd goed bewegen ;)

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:34

Wij geven alle dieren met gewrichtsproblemen de hill's J/D voer mee maar dit zal ze niet eten als ze geen brok eet. Ook krijgen ze bij ons altijd gewrichtssiroop met glucosamine en chondroitine of in pilvorm. Zeker ook de pijnstiller blijven geven! Rustig aan met bewegen en geen overgewicht op je hond is erg belangrijk. Let wel op dat je geen goedkope troep van de hema kruidvat of action koopt dat heeft totaal geen werking. Veel van dat soort potten bevatten helemaal niet wat erop staat!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:37

Syb_sem schreef:
Wij geven alle dieren met gewrichtsproblemen de hill's J/D voer mee maar dit zal ze niet eten als ze geen brok eet. Ook krijgen ze bij ons altijd gewrichtssiroop met glucosamine en chondroitine of in pilvorm. Zeker ook de pijnstiller blijven geven! Rustig aan met bewegen en geen overgewicht op je hond is erg belangrijk. Let wel op dat je geen goedkope troep van de hema kruidvat of action koopt dat heeft totaal geen werking. Veel van dat soort potten bevatten helemaal niet wat erop staat!

Als dat zo zeker is en bewezen is dan snap ik niet dat het in NL zo verkocht mag worden. Ik geloof niet dat duur goed is en goedkoop niet werkt. Duur kan net zo goed niet bevatten wat er op staat als goedkoop. Ik zou zeggen probeer een aantal merken 2 weken lang als je twijfelt. Immers als het niet werkt dan merk je dat na 2 weken wel. Vind je het moeilijk om dat zelf te zien? Film eens hoe de hond is voor de 2 weken en er na ;)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:41

Blikvoer zit 80 %vocht in, je kan beter op vers vlees gaan of gewoon senior brok van goed merk.

En hond met artrose gaf ik altijd glucosamine pillen, bij kruidvat vandaan, was grote hond, dus kreeg eerste 2 weken iets meer en dan gewoon 1 pil per dag, en dat was niet zo heel erg duur en had goed resultaat. Liep niet meer onregelmatig.
als ik met de pil stopte leip ie na 2 weken weer fors onregelmatig en als ik dan weer gaf liep ie na week weer ok.

Maar jou hond is licht, dus zal je pillen moeten breken.

Wat ik bij kruidvat kocht was geen goedkoop merk, maar gewoon een duurder merk. En dat is wel te doen.

Succes er mee.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 19:11

Sigrid, nog een probleempje... pillen gaan er niet in. Hoe dan ook niet.
Niet door het voer, niet in een stuk worst of kaas, gewoon achterin haar mond stoppen niet.
Zelfs de DA krijgt ze er niet in. We hebben haar bekje ook dicht gehouden tot ze meerdere keren had geslikt maar toch spuugt ze ze dan weer uit...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:12

Glucobest is poeder, dat gooi je zo door natvoer of kvv heen.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 19:17

Die heb ik inderdaad ook op het lijstje gezet Zonnebloem18!

Heb alles even opgezocht wat hier voorbij kwam en aan de hand daarvan een lijstje gemaakt voor m'n moeder.
Zodat zij ook alles even op kan zoeken.

Heb de vrouw waar ik mijn vlees altijd bestel een mailtje gestuurd over het hondje van m'n moeder wat zij denkt qua vlees.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:19

Kwalitatieve omega-3 visolie is ook zeker aan te raden.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:21

Maaaarije schreef:
Sigrid, nog een probleempje... pillen gaan er niet in. Hoe dan ook niet.
Niet door het voer, niet in een stuk worst of kaas, gewoon achterin haar mond stoppen niet.
Zelfs de DA krijgt ze er niet in. We hebben haar bekje ook dicht gehouden tot ze meerdere keren had geslikt maar toch spuugt ze ze dan weer uit...

Apart, maar t kan....

Vloeibare glucosamine is er ook wel gelukkig...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:24

Pillen vermalen en door het voer, eet ze zo op en zo niet dan moet ze maar even honger hebben. Honden van een vriendin krijgen ook glucosamine tabletten, gewoon van de kruidvat en ze verbeterden met de week.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:26

Mijn hond krijgt helaas vanaf haar 3de jaar al glucosamine, gewoon de mensenvariant en sterkte, ze word nu 6 jaar.
Als ik 2 weken die tabletten niet geef dan kan ze vanuit haar heupen bijna niet omhoog komen en loopt ze de eerste passen zeer moeizaam en heeft duidelijk pijn.
Ik wou haar ivm haar leeftijd niet dagelijks op metacam hebben dus ben ik dit gaan proberen en met gigantisch resultaat, ze heeft geen pijn, is niet stijf, kan weer spelen, hardlopen en fietsen zonder klachten.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 08:17

zonnebloem18 schreef:
Ik zweer bij Glucasamine (Glucobest), de hond van mijn man heeft daardoor de laatste 3 jaar behoorlijk pijnvrij kunnen leven zonder die metacamtroep.

ach, een oud beestje wat op zijn einde loopt, al krijgt ie elke dag 6 slagroomtaarten, als het maar helpt. Mijn oudje heeft zalige laatste jaren gehad dankzij die "troep".