Welk voer voor mijn kitten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DanielleVos

Welk voer voor mijn kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 23:21

Hoi allemaal! :wave:

Afbeelding

Ik ben al een aantal maanden de trotse eigenaresse van stoere Vince. We hebben hem uit het dierenasiel gehaald. Hij zat daar bij een leuk gastgezin. Sinds hij bij ons is krijgt de verwende meneer kitten-brokjes van Royal Canin. :o

Hij stond bij het asiel geregistreerd als een Europese korthaar, maar het werd al snel duidelijk dat hij dat in ieder geval níét is! :Y) We denken dat hij een mix is van een Noorse Boskat en een Maine Coon. Of dat precies zo is weten we natuurlijk niet. Hij is wel bovengemiddeld groot voor een 6 maanden oude kitten.

Aanschouw.. <<)
Afbeelding

Inmiddels is hij 6 maanden en een week geleden gecastreerd. Nu wil ik eigenlijk zijn voer aanpassen om te zorgen dat hij niet te dik word. Nu twijfel ik over twee soorten (van Royal Canin). Het ene is speciaal voer voor gecastreerde/gesteriliseerde katten, waarin het vetgehalte laag gehouden is om te voorkomen dat ze te dik worden:
Afbeelding

Of de maine coon kitten versie... Deze houd alleen geen rekening met of de kitten wel of niet gecastreerd is.
Afbeelding

Ik weet dus niet zeker of het een Maine Coon is, maar hij is beduidend groter dan een 'normale' HTK kater van zijn leeftijd. Die zitten met 6 maanden rond de 3,5 kg en hij is 4,2 kg. Op een site van een Maine Coon cattery vond ik dat een kater van rond de 6 maanden 4 - 5 kg weegt.

Afbeelding

Dussss... ik weet nu niet wat verstandig is. In het 'normale' kittenvoer zit dus de helft minder vet als in de maine coon versie. Maar als hij daadwerkelijk die vetten wel nodig heeft om te groeien als grote je-weet-wel kater... *D ..

Ik hoop dat iemand kan helpen!

Groetjes :evaw:

BiBiQ

Re: Welk voer voor mijn kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 23:35

Simpelweg gewoon niet teveel voeren moet toch goed zijn? Dat is vaak het hele probleem na castratie. Mensen blijven teveel voeren terwijl de behoefte na castratie veel lager is dan ervoor.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 23:39

ik heb zelf nu twee kittens sinds enkele weken,
ook uit het asiel..

beiden zijn (helaas) extreem vroeg gesteriliseerd.
omdat er wat darmproblemen waren stond alles op voeding speciaal tegen diaree..

diva het vrouwtje is van normale grote, niet dik, niet dun..
boris daarentegen is monsterlijk groot (nu ben ik ook alleen vrouwtjes gewend de laatste jaren.. maar zelfs de DA vond m extreem groot voor een europese korthaar)..

hij groeit zo snel dat zijn lichaam enorm lang en rank is, stevige spieren, maar hij was gewoon mager te noemen..

ze staan nu beiden op royal canin sterilized kitten, onbeperkt..
voor diva de uitkomst want ze begint mooi te vullen, klein kittenbuikje maar niet te dik..

Boris daarentegen, komt eindelijk netjes op gewicht, zijn lijfje begint eindelijk wat meer slanke lijn te krijgen in plaats van ingevallen flanken.

Dit voer is dus voor beiden perfect.

ik zou m gewoon lekker op royal canin zetten.. tenzij maincoon voor jouw specifieke kitten echt een voordeel zou hebben.. Immers als je naar behoefte geeft, dan maken de hoeveelheden die zijn voorgeschreven ook niet uit.. ieder kitten is immers anders..

BiBiQ schreef:
Simpelweg gewoon niet teveel voeren moet toch goed zijn? Dat is vaak het hele probleem na castratie. Mensen blijven teveel voeren terwijl de behoefte na castratie veel lager is dan ervoor.

ligt eraan hoe je de kat 'opvoed'..

al mijn katten staan altijd op onbeperkt. ik had tot deze kittens geen enkele die overgewicht had.
mijn middelste kat is nu wel wat te zwaar.. maar dat komt omdat ze in een onbewaakt ogenblik meermaals zich ongans gevreten heeft aan kittenvoer, terwijl ze een senior van 13 is :')

inmiddels krijgen ze gescheiden voer. de eerste kat die aangeeft trek te hebben, is het sein voor allen dat de voerbakjes tot hun beschikking komen.. De kittens in de logia.. de oudjes in de kamer.. Soms eten ze allemaal maar vaak genoeg trekt een van de kittens in de krabpaal omdat hij/zij gewoon geen honger heeft en het als dutjes tijd gebruikt. Als iedereen gegeten heeft gaan de deuren weer open..

gemiddeld gebeurd dit 3-4 maal per dag.. En snachts zitten ze gescheiden met voer.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 23:54

Hier een Main Coon in huis, die is eerder te mager dan te dik en het is een halve man op volwassen leeftijd.
Wij hebben zelf onbeperkt RC Sensibel 33 staan, dit is de een van de weinige brokken die hij goed eet. Speciale Main Coon brokken zijn voor hem te groot.
Als hij zichzelf niet genoeg tijd om te eten geeft voeren we hem zelfs bij met de Royal Canin zakjes (kitten is zijn favoriet haha)

Ik zou me echt niet te druk maken over het overgewicht. Het zijn vaak actieve en drukke katten, die van ons komt ook gewoon buiten dus is regelmatig op stap. Mocht je merken dat hij te veel aankomt dan kan je altijd minder gaan voeren of over gaan op een andere variatie.
Het is vooral uitproberen wat hij het fijnste vind.

En wat ik daarnaast aan raad is om hem eens zo nu en dan een worstje Carnibest te geven, goed voor het darmflora en vaak vinden ze het heerlijk!

Edit: Mooi beest trouwens, wil nog steeds een rooie kater ooit :o

DanielleVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 10:51

BiBiQ schreef:

Nee klopt... Maar het gaat me meer om de keuze tussen de twee soorten voer. In de een zit meer vet dan in de ander.

@elenaMM77:

Hoe doe jij dat met onbeperkt voer?! :wow: Voor de castratie kon ik hem ook onbeperkt voeren, dan at hij naar behoefte en liet telkens gewoon voer over. Nu eet hij alles wat hij krijgt bijna in een keer op. Dus ik ben bang dat als ik hem onbeperkt geef, hij alles op gaat eten.. Aan de andere kant kan hij dan misschien wel zijn behoefte beter verdelen.
Ik weet dus niet of het Maine Coon voer voordeel heeft.. Er staat wel bij dat het bijdraagt aan zijn vacht en helpt bij het onderhouden van de botten omdat deze katten wat groter zijn dan de 'gewone' katten.

@KellyR:

Ik vind hem ook nog niet te dik, maar heb wel het idee dat zn buik ter hoogte van zijn achterpoten wat schuin afloopt (naar beneden, als een soort hangbuikje).. Ik heb het idee dat dat een beetje bij het ras hoort.

Hi is wel heel actief, maar hij blijft op dit moment nog binnen. We hebben een groot balkon, daar komt hij wel naar buiten, maar dit is ongeveer een kwartier per dag. Meer tijd hebben mijn vriend en ik niet echt. We wonen in een flat, dus ik vind het een beetje een eng idee om hem buiten te laten.. Als hij dan niet terug komt op roepen dan kan het zomaar zijn dat we hem een hele tijd buiten moeten laten zitten... We zien vanaf onze verdieping ook niet of hij wel of niet bij de deur is dan. Verder heb ik ook niet het idee dat hij het echt heel erg mist.. Volgens mij is hij als kitten nooit echt naar buiten gegaan en bij ons ook niet.

Dank jullie wel voor de reacties!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:01

Zou best een kruising kunnen zijn :) Mijn 6 maanden oude MC zit inmiddels op 6 kg := en krijgt de RC MC en Orijen. Wanneer deze zak RC op is stap ik volledig over op Orijen. Toch een stuk gezonder :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:02

DanielleVos schreef:
Ik vind hem ook nog niet te dik, maar heb wel het idee dat zn buik ter hoogte van zijn achterpoten wat schuin afloopt (naar beneden, als een soort hangbuikje).. Ik heb het idee dat dat een beetje bij het ras hoort.

Dat zie je veel bij katten die geholpen zijn, is niks geks.

Voor wat betreft voer; het maakt niet uit wat je voert, je moet gewoon nooit teveel voeren.

DanielleVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 11:06

Selka schreef:
Zou best een kruising kunnen zijn :) Mijn 6 maanden oude MC zit inmiddels op 6 kg := en krijgt de RC MC en Orijen. Wanneer deze zak RC op is stap ik volledig over op Orijen. Toch een stuk gezonder :)

Zo! Dat is wel een flinke dan :Y)... Is dat Orijen voer duur ten op zichte van Royal Canin? Ik ken het merk zelf niet... Waarom denk je dat het zoveel gezonder is?

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:08

Ik heb twee ragdolls, een langharige kruising en een Europese boskat, voer ze allemaal Royal Canin fit32. Ze krijgen 2 maal daags een volle maatbeker en vaak zijn als ik opnieuw ga voeren de bakjes leeg. De ragdolls hebben vele malen meer nodig dan de andere twee, maar dit regelt zichzelf. Ben erg tevreden over het voer :j

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:08

Leuk kitten heb je!

Of het een kruising is, ik vind hem niet echt op een Main Coon lijken. Tussen htk katten zitten ook veel langharige, grotere katten. Ik heb een zwerfkitten gehad die kwa uiterlijk op een Noorse boskat leek, is uiteindelijk 7,5 kg geworden als volwassen kat en had een enorme wasbeervacht :)

Ik zelf zou adviseren om onbeperkt brokjes te geven, hij went hier aan en zal minder gaan schrokken. Als je graag voor RC gaat zou ik gaan voor de Royal Canin Kitten Sterilised kattenvoer. Ik denk dat je je nu nog niet te veel zorgen moet maken om zijn gewicht. Hij is nog in de groei. Zorg voor veel beweging, motiveer hem (voedsel-verstop-speeltjes), spel met hem.
Als natvoer zou ik adviseren een hoogwaardig natvoer te pakken, geen brokjes spul, maar bv cosma of applaws.

Ik voer zelf overigens taste of the wild (katten zijn 4 & 5), dit is een graanvrij brok.

DanielleVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 11:09

Goof schreef:
Dat zie je veel bij katten die geholpen zijn, is niks geks.

Voor wat betreft voer; het maakt niet uit wat je voert, je moet gewoon nooit teveel voeren.

Dat idee had ik al! Dankje voor je reactie! Ik ga nog even verder tobben :')

@minka:

Leuk! De kat van mijn oude buurman kreeg ook fit32 (ik ben verhuisd). Ik heb wel het idee dat dat voer is voor volwassen katten die ook lekker naar buiten gaan en daar flink wat energie kwijt raken.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:11

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:11

Dat hang buikje hebben mijn niet gecastreerde katten ook dat is gewoon heel normaal .

Verder zou ik kijken voor een voer met een hoger vlees percentage en minder bij en vul middelen

en hier staat altijd onbeperkt eten zodat ze zelf kunnen bepalen wanneer ze willen eten

de hoofdmaaltijd die ook altijd klaar staat is hier vlees in de vorm van kvv

DanielleVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 11:15

Furi schreef:
Leuk kitten heb je!

Of het een kruising is, ik vind hem niet echt op een Main Coon lijken. Tussen htk katten zitten ook veel langharige, grotere katten. Ik heb een zwerfkitten gehad die kwa uiterlijk op een Noorse boskat leek, is uiteindelijk 7,5 kg geworden als volwassen kat en had een enorme wasbeervacht :)

Ik zelf zou adviseren om onbeperkt brokjes te geven, hij went hier aan en zal minder gaan schrokken. Als je graag voor RC gaat zou ik gaan voor de Royal Canin Kitten Sterilised kattenvoer. Ik denk dat je je nu nog niet te veel zorgen moet maken om zijn gewicht. Hij is nog in de groei. Zorg voor veel beweging, motiveer hem (voedsel-verstop-speeltjes), spel met hem.
Als natvoer zou ik adviseren een hoogwaardig natvoer te pakken, geen brokjes spul, maar bv cosma of applaws.

Ik voer zelf overigens taste of the wild (katten zijn 4 & 5), dit is een graanvrij brok.

Ik merk dat tot nu toe dat de mensen die reageren vrijwel onbeperkt voeren... Dat in tegenstelling tot wat op internet vaak geadviseerd word. Daar zeggen ze namelijk dat je op een gegeven moment de maaltijden moet verdelen over de dag.. Hij heeft wel steeds honger heb ik het idee...

DanielleVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 11:16

Selka schreef:
Omdat het een biologisch whole prey dieet is welke bestaat uit tenminste 80% vlees/vis.
http://www.orijen.ca/products/cat-food/ ... -fish-cat/

Is het duur? Ja :+ Maar mijn beesten (ook de hond) zien er fantastisch uit :D

RC is € 5,73 per kg. en Orijen € 8,53 per kg.

Ik ga er even naar kijken! Ik voer Royal Canin ook niet omdat ik het goedkoop vind.. Ik wil het beste voor hem :o

Edit: ik keek waar je het kan kopen, maar dat is in ieder geval niet bij mij in de buurt helaas.. Ik woon in Amstelveen (naast Amsterdam)
Laatst bijgewerkt door DanielleVos op 21-10-15 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:18

DanielleVos schreef:
Furi schreef:
Leuk kitten heb je!

Ik merk dat tot nu toe dat de mensen die reageren vrijwel onbeperkt voeren...

Ik voer ook absoluut niet onbeperkt. Die van mij krijgen 2x per dag een handje voer. Als ik ze onbeperkt zou voeren zouden ze moddervet worden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:20

DanielleVos schreef:
Selka schreef:
Omdat het een biologisch whole prey dieet is welke bestaat uit tenminste 80% vlees/vis.
http://www.orijen.ca/products/cat-food/ ... -fish-cat/

Is het duur? Ja :+ Maar mijn beesten (ook de hond) zien er fantastisch uit :D

RC is € 5,73 per kg. en Orijen € 8,53 per kg.

Ik ga er even naar kijken! Ik voer Royal Canin ook niet omdat ik het goedkoop vind.. Ik wil het beste voor hem :o

Edit: ik keek waar je het kan kopen, maar dat is in ieder geval niet bij mij in de buurt helaas.. Ik woon in Amstelveen (naast Amsterdam)

Gewoon via Zooplus te bestellen. Doe ik ook altijd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:21

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-07-22 17:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:21

Dan kan je nog kijken naar merken als Acana, Taste of the wild of Nutrivet. Dat zijn goedkopere merken met veel vlees percentage. Ik voer Nutrivet en ik krijg van iedereen de opmerking dat mijn katten zo zacht zijn :o

Voor onbeperkt/niet onbeperkt: ik doe hun voer in een voerpuzzel zodat ze meer moeite moeten doen. Hierdoor kunnen ze ook niet schrokken en eten ze met mate.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:22

Hier gaat de kitten binnenkort ook over op Orijen. Dit omdat het een van de weinige merken is die 80% vlees hebben en graanvrij is. Royal canin is opzich ''goed'' voer. Maar voor mij is het slecht voer, om de doodeenvoudige reden dat de vleesverhouding te laag is en ik graag zoveel mogelijk vlees voer. Nu krijgt hij Science plan van Hills, Dit omdat de plaatselijke dierenwinkel dit had liggen(Poezel is vast niet blij als hij dagen geen eten krijgt,,) Hier is het percentage iets lager, dat vond ik niet erg, maar dan is de Orijen een stuk goedkoper in verhouding. Ook krijgt hij KVV. Dit wel maar een paar stukjes per dag, meneer vind het heerlijk. Maar voor ons is het niet mogelijk om altijd en alleen kvv te voeren en wil ik dat hij altijd iets kan eten. In dit geval dus brokjes. Hiervan krijgt hij ongeveer het aanbevolen van de zak. Maar omdat hij er een beetje kvv bij krijgt, houd hij hiervan dus echt over.

Als ik in dit geval kijk, zou de royal canin volgens mij goedkoper zijn dan de orijen kip kitten. Maar het is maar net wat voor eisen je stelt aan je voer natuurlijk.

En voor mij een geweldige bijkomstigheid, vanaf petsplace eigenmerk met 4 drollen per dag.. naar 1 drol per dag, en dit alleen met wisseling van voer.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:30

Ik heb een tijd geprobeerd om toen beperkt te geven. Ik had inderdaad ook het idee dat beide katten toen steeds honger hadden. Ik heb dat 3 maanden volgehouden en het resultaat kwa aantal gram gewicht verloren, vond ik niet genoeg om dat aan te houden.
Toen ben ik weer onbeperkt gaan geven, dat is goed gegaan. Kwa gewicht zijn ze stabiel, ze mogen misschien een paar gram minder wegen, maar zijn niet te zwaar en ze zijn fit! Ze houden elkaar in beweging en anders houd ik ze op gang :)
Jouw kitten heeft geen speelmaatje? Dan zou ik echt adviseren om veel met hem te spelen en voedselverrijking te doen, kun je ook zelf maken (genoeg voorbeelden op internet).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:37

DanielleVos schreef:
BiBiQ schreef:

Nee klopt... Maar het gaat me meer om de keuze tussen de twee soorten voer. In de een zit meer vet dan in de ander.

@elenaMM77:

Hoe doe jij dat met onbeperkt voer?! :wow: Voor de castratie kon ik hem ook onbeperkt voeren, dan at hij naar behoefte en liet telkens gewoon voer over. Nu eet hij alles wat hij krijgt bijna in een keer op. Dus ik ben bang dat als ik hem onbeperkt geef, hij alles op gaat eten.. Aan de andere kant kan hij dan misschien wel zijn behoefte beter verdelen.
Ik weet dus niet of het Maine Coon voer voordeel heeft.. Er staat wel bij dat het bijdraagt aan zijn vacht en helpt bij het onderhouden van de botten omdat deze katten wat groter zijn dan de 'gewone' katten.

doet doen ze maar even.. daarna zitten ze propvol en misselijk en laten ze het gewoon weer voor wat het is en nemen ze alleen een hapje als ze trek hebben.

werkte hier altijd met de hond.. en werkt nog steeds uitstekend met de katten :D

DanielleVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 11:48

Dankjulliewel voor alle reacties! Onbeperkt ga ik heel even proberen, ik denk namelijk dat hij er wel geschikt voor is. Hij liet ook altijd volle bakjes staan als hij geen trek had.

Edit: ik hoor altijd van de RC gebruikers dat de katten er in verhouding tot 'goedkoop' voer minder van nodig hebben en dus ook minder eten... Zou dat dan niet goed zijn in combinatie met onbeperkt?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:35

Maakt niet uit dat je hem binnen houdt. Als hij niet anders gewend is, dan maakt het in mijn ogen echt niet zoveel uit. Wel ben ik voorstander van een tweede maatje, ze zoeken elkaar toch altijd (of in de meeste gevallen) op. Maar die keuze ligt verder bij jou. Als ik het zo hoor krijgt ie genoeg beweging.
En zoals al gezegd is, iedere kat heeft zo een buikje en zeker in combinatie met langhaar kan het meer voelen dan dat het werkelijk is. Zolang je het niet heen en weer kan slingeren als een ballon hoef je je geen zorgen te maken.

Het is waar dat een dier minder nodig heeft in verhouding als je goed kwaliteit voer geeft. Er zitten meer mineralen, vitamines en gewoon voedingswaarde in. In het goedkope voer zit vaak een hele hoop zout wat ook voor dorst zorgt en meer honger. Daarbij komt ook nog kijken dat de vacht er niet op vooruit gaat.

Zooplus heb ik horen vallen. Daar bestellen wij altijd, het kan met sommige dingen een hoop schelen in verhouding met een gewone dierenwinkel en daarbij wordt het ook nog heerlijk bij je voor de deur afgeleverd. (Wij bestellen 2x12kg voor de hond en 1x 10 kilo voor de kat, dus dat is super fijn). Over het algemeen heb je het binnen 2 dagen in huis. Klantvriendelijkheid vind ik ook top! Een keer verkeerd honden eten gekregen, dus konden gewoon de 24 kilo terug sturen en een dag later hadden we het juiste eten in huis zonder eventuele extra kosten.

Over alle merken.. Het is net waar jij en je dier zich fijn bij voelen. Onze vorige hond zat op RC, deze eten het echter niet. Bij deze ook geperste brok geprobeerd, was hem ook niet. Dus uiteindelijk bij Hill's uitgekomen.
Kat is ook een verwend nest en eet eigenlijk alleen RC, hoef met geen andere brok aan te komen (ook niet van RC zelf). Je zou best de kitten sterilized kunnen geven omdat er natuurlijk aardig wat behoeftes inzitten, (naar mijn inziens zou de gewone kitten ook nog kunnen) maar na de kitten periode (12 maanden oud) zou ik gewoon normaal voer gaan geven. Zoals je leest zijn er genoeg die gewoon onbeperkt voer hebben staan zonder dat de kat te dik wordt.
Katten zijn over het algemeen wel gemanierd, en zelfs na een vreetbui hebben ze een pauze nodig. Vaak neemt de onze een paar hapjes en gaat verder op stap.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:00

Wij hebben voor al onze katten altijd droge brokjes en een bakje water staan. Ik heb mijn hele leven al katten gehad, en ook vroeger thuis. We hebben nooit een te dikke kat gehad.

Momenteel hebben we vier katten waaronder een poes die we als jong katje ondervoed en ziek hebben gevonden. Zij is de enige die wat aan de mollige kant is, maar volgens de DA valt het binnen het normale. Twee jaar gelden moest zij geopereerd worden aan een blaassteen. daarna moest ze 3 maanden binnen blijven. We zagen dus precies wat ze at en dat was eigenlijk erg weinig, toch is ze niet dunner geworden. Kennelijk was het voor haar genoeg.

We hebben kennissen met veel te dikke katten die al jaren dieetvoer krijgen en dus ook beperkte porties. Ten eerste is het altijd een run op het eten en ten tweede eten die alles op, omdat de ander het op eet als ze dat zelf niet doen.

De onze eten nu en dan een paar brokjes en weten dat het gewoon steeds wordt bijgevuld, dus die hebben niet de behoefte om alles op te eten.

Ik zou kiezen voor goed voer, maar niet beslist voer waar ze dol op zijn en ze onbeperkt geven.