Oudere hond corrigeert pup

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

Oudere hond corrigeert pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 15:01

Hallo,

laat ik er meteen mee beginnen dat ik weet dat het normaal gedrag is dat de pup gecorrigeerd wordt door de oudere hond, dat is gewoon rangorde bepalen, maar het gaat mij om het gedrag wat de oudere hond daarna vertoont.

Laat ik even de situatie beschrijven. Wij hebben thuis 2 bobtails, beide teefjes. De oudste is nu 11 jaar (is tot eind januari altijd samen geweest met onze andere (bobtail die we eind januari helaas moesten laten inslapen, zij was toen dus altijd de jongste) en onze pup is nu 15 weken oud.

In het begin moesten ze onwijs aan elkaar wennen. Starlight (de oudere) moest niet zoveel van Mancha (de pup) hebben maar ze negeerde elkaar eigenlijk een beetje. Op een gegeven moment werd Mancha wat losser en begon ze Starlight meer op te zoeken. Mancha werd toen eigenlijk heel veel gecorrigeerd/aangevallen door Starlight, in onze ogen soms onterecht. Maar nu heb ik al geleerd dat wij niet de hondentaal kennen en dus niet alle signalen zien waardoor wij het soms als onterecht zien maar dit misschien helemaal niet zo is. Dus dat terzijde.

Momenteel gaat het echt best wel goed tussen die twee, ze spelen regelmatig samen hier in huis en buiten en Starlight beschermt Mancha buiten ook heel erg wanneer we een andere hond tegen komen. Dus daar zijn we heel blij mee, dat het nu zo goed gaat. Maar toch wordt Mancha nog steeds af en toe gecorrigeerd en dan vliegt Mancha als een of ander gillend speenvarken onder de bank.

En hier komt nu dan ons 'probleem'/ 'vraag'. Zodra Starlight uitgehaald/gecorrigeerd heeft naar Mancha gaat ze er vervolgens ook meteen zelf achteraan en blijft Mancha achtervolgen.
Ik had ergens gelezen dat de wolven in de natuur dit ook doen en dat dit is omdat ze dan meteen gaan kijken hoe het gaat met het jonge dier maar is dit inderdaad zo?

Nog steeds vinden wij de correctie af en toe onnodig, zo ook vanmiddag. Toen haalde Starlight uit naar Mancha, geen idee waarom, maar toen bleef ze ook wat meer uithalen en niet alleen 1x. Toen heb ik dus wel even ingegrepen want dat vond ik echt niet nodig.
Mancha is er trouwens niet banger om geworden ofzo, die zoekt Starlight vervolgens gewoon weer op.

Maar mijn vraag is nu dus eigenlijk of het normaal is dat de oudere hond de pup dan achterna gaat zodra zij uitgehaald heeft.

Sorry voor mijn lange verhaal maar ik dacht dat iemand hier vast wel wat antwoorden hierop zou hebben.

Mijati

Re: Oudere hond corrigeert pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 19:02

als mijn teef mijn puppyreu gecorrigeerd heeft, blijft ze staan of gaat ze door met wat ze daarvoor aan het doen was.
In mijn ervaring is dat ook wat andere teven doen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 19:12

ik heb oa ook 2 teven.
eentje is enorm dominant naar eten.
meestal gaat het goed,maar laatst vloog ze(duitse dog),echt extreem uit naar onze schotse collie teef,maar echt niet normaal meer,en ze bleef ook maar bijten,dus ook ik ben toen tussengekomen,de collie er tegen de grond gedrukt vandoor en de dog er ook achterna(niet meer om opnieuw uit te vliegen,maar zoals je zegt,gewoon ik weet niet waarom,er achterna).
dat heeft zij ook al altijd gedaan.
de honden kunnen het ook prima met elkaar vinden op de meeste momenten,zo enkele keren per jaar is er zo'n situatie.

dus het gedrag is echt niet enig,mijne teef doet het ook,maar ook ik snap niet echt wat de bedoeling of doel ervan is.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 19:17

Ik denk dat het beter is dat je deze vraag bij een goede (!) gedragsdeskundige neerlegd. Bokkers geven je straks 101 super uiteenlopende adviezen waarmee je misschien veel meer kwaad doet als goed en de situatie wellicht blijvend verpest.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 19:19

In zekere zin is corrigerend gedrag normaal. Jij bent uiteindelijk de ranghoogste, jij kunt er dus tussen komen en de oudere corrigeren als jij dit wilt. In die zin denk ik dat je gewoon moet ingrijpen als het in jouwn ogen te ver gaat.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 19:21

Eens met de post hierboven. Corrigeren is niet erg, maar als het naar jouw mening te ver gaat, mag jìj de oudere hond corrigeren. Jìj bepaalt uiteindelijk.

missfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 19:26

Ik heb dit gedrag eerder bij honden gezien, die gaven een waarschuwing ,
vaak als 2 honden samen ruzie maakte,
eerst de een corrigeren, dan de ander, om vervolgens achter de eigen bekende hond aan te gaan.
Daar was bij de jongere hond die de correctie kreeg ook niets van angst te merken.

Ook als de 'jongste' hond een kat lastig viel sprong de oudere hond ertussen om een flinke correctie te geven.
Verder waren ze erg op elkaar gesteld.

Zelf had ik tijdelijk een 2de hond in huis, toen deze naar boven toe wilde(wat mijn hond dan ook niet mag) gaf mijn hond een duidelijke correctie.
Ook zij ging vrijwel direct weer naar de andere hond toe.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 19:29

het kan zijn dat de jongste niet genoeg respect toont voor de oudere en dat ze daarom niet ophoudt....

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 21:37

Billy schreef:
het kan zijn dat de jongste niet genoeg respect toont voor de oudere en dat ze daarom niet ophoudt....

Nou zodra ze die correctie krijgt vliegt Mancha keihard gillend onder de bank hoor, onderdaniger kan niet op dat moment. Dus op dat moment vertoont ze zeker wel genoeg respect. Waarschijnlijk het moment daarvoor dan niet waardoor ze de correctie krijgt maar het 'rare' is dus dat Starlight erachter aan blijft gaan.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:41

het moet echt wel zeker een reden hebben,want zoals ik al zei,hier idem gedrag en ook de collie is hier 300% onderdanigheid op het moment dat ze aangevallen wordt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:44

Het kan zijn dat door de wat overdreven reactie van de pup het jachtinstinct van de oudere hond geprikkeld wordt.
Hoe is de pup opgegroeid, wel sociaal en met andere honden?

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 22:02

Billy schreef:
Het kan zijn dat door de wat overdreven reactie van de pup het jachtinstinct van de oudere hond geprikkeld wordt.
Hoe is de pup opgegroeid, wel sociaal en met andere honden?

Ze is nog bezig met opgroeien want ze is nu 15 weken. Maar de eerste 8 weken met broertjes, zusjes, moeder, nog een andere bobtail en ook eventjes nog met een reu erbij. En ze heeft ook wel gewoon andere honden ontmoet, ook hier bij ons heel veel.

Dus daar zal het niet aan liggen. Maar bij een grote of kleine correctie blijft Starlight achter dr aan gaan.