Volwassen katten koppelen. Tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Volwassen katten koppelen. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 21:07

Hallo! Mijn vriend en ik willen volgend jaar samen gaan wonen, maar omdat ik veel bij hem ben komen mijn katten ernstig aandacht te kort. Nu willen we over 2 weken mijn katten naar zijn huis verhuizen maar hoe pak ik dat aan?

Hij heeft:

Kater 1) is 4 jaar. De baas in huis, niet knuffelig, maar zoekt je wel op. Hij accepteert zijn huisgenootje, wast hem ook maar ze zijn niet zo hecht samen als die van mij.
Kater 2) is 3 jaar. Schuw, komt af en toe voor een aai maar zit het liefst op zolder bovenop de schone was.

Ik heb:

Kater 3) is 2 jaar. Enorm op mij gericht, erg knuffelig, erg aanhalig. Voor de duvel niet bang, gewend aan onbekende plekken. Héle sociale kat.
Poes 4) is 1 jaar. Vooral op mijn kater gericht, die 2 lopen zij aan zij. Met mensen heeft ze niks. Ik vermoed dat ze met andere katten ook sociaal is.

Voorlopig gaan die draken van mij in een aparte kamer maar tot zover mijn koppelplan.

edit: Alles is geholpen, behalve mijn poes. Dat is wellicht een hermafrodietje, ik moet de DA er nog eens naar laten kijken.

Nimmy

Re: Volwassen katten koppelen. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:11

Wij hebben ze hier eerst in 1 keer proberen te koppelen, dat was geen succes.

Uiteindelijk als we er waren alle katjes samen en de rest van de tijd apart. Dat tijd volgehouden tot het goed ging, heeft een maand of 2 gekost.

Helaas ging 1 van mijn katjes dood en miste ze een maatje (zijne is veel buiten), dus Kittens erbij. Dat ging gelijk super, maar ook deze zitten apart als we er niet Bij zijn en samen als we thuis zijn.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:12

In ieder geval eerst je poes steriliseren! :) Hoe minder hormonen, hoe beter...
Geef jouw katten een eigen kamer in het huis waar alleen zij kunnen komen en niet de andere 2 katten. Laat ze zo wennen aan geuren door kleedjes uit te wisselen en ze onder de deur door te laten snuffelen. Dan de deur op een kiertje zodat ze elkaar kunnen zien, en als dit goed gaat de deur steeds wat verder open.. Zorg dat alle katten plekjes hebben waar ze weg kunnen, en geef de katten die er al wonen de ruimte. Ze moeten niet bedolven worden in hun eigen huis en territorium.

Alle katten zijn al sociaal want hebben 1 andere kat waar ze mee samen leven, dat maakt je kansen véél beter dan met katten die jaren alleen zitten :j

Zorg overigens ervoor dat je vechten echt voorkomt! Nog voordat dat gebeurd jouw katten in de kamer zetten en dan een dag later verder.

Mijn 2 katten zaten op het punt van gedogen na 4 / 5 weken (dat ik ze ook samen los kon laten zonder brokken). Pas na 5/6 maanden (!) waren ze beiden volledig op hun gemak!! Heb geduld en neem de tijd!!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 12:35

Hallo! Niet dat ik nou zulke overweldigende reacties kreeg :') maar ik laat toch even weten hoe het gegaan is. Misschien heeft iemand anders er iets aan.

We hebben mijn katten (hierna A genoemd) eerst een paar dagen in de logeerkamer gegooid. Daarna hebben we zijn katten (hierna B genoemd, je verwacht het niet) in de logeerkamer gegooid en A in de slaapkamer.

Na 2 dagen lang aan elkaar ruiken door een kier van de deur hebben we ze gisteravond maar gewoon bij elkaar gegooid. En het gaat prima, al ben ik wel mijn kitten kwijt. Die is niet zo van de grote ruimtes en ze zal straks wel weer opduiken. Ze is zo'n groot huis ook niet gewend natuurlijk.

Gisteren hebben ze gespeeld met z'n vieren, echt spelen en niet blazen of lelijk doen. Iedere kat heeft een eigen favoriet plekje en dat is even duidelijk gemaakt, dat wordt ook gerespecteerd.

Dus ik ben vooral blij en opgelucht nu :D

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:38

KLinkt goed!
Doe er nog een Mosterd na de maaltijd gokje achteraan: kat 1 van je vriend en kat 1 van jou worden dikke maatjes en kat 2 van jou en kat 2 van je vriend ook :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 12:49

Daar lijkt het tot nu toe wel op :') Want Olijf en Joost zijn allebei zoek en laten zich niet zien terwijl de Dude en Oscar met zijn tweetjes door het huis sjouwen :')

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:52

Soort zoekt soort ;)