Kat is doodsbang voor vriend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nrkee

Kat is doodsbang voor vriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 17:09

Hallo allemaal,

Ik woon sinds april op mezelf heb heb 1 kat mee van thuis genomen, Harold. Een kater van 4 jaar.
Nou is het sinds een paar weken zo dat mijn kat echt doodsbang is voor mijn vriend. Mijn vriend woont niet bij mij maar is geregeld bij mij natuurlijk. Als mijn vriend er is, dan wil hij naar buiten of gaat zich verstoppen in de kast, of bij de deur zitten met een soort grommend geluid wat katten maken als ze bang of boos zijn. Daarnaast houd hij mijn vriend continue in de gaten, gaat vanaf een paar meter afstand zitten kijken naar mijn vriend e.d. Ik vind het vervelend dat mijn kat zich zo voelt als mijn vriend er is.

Ik weet niet waar het vandaan komt. er is in onze ogen niets voorgevallen waardoor de kat bang of boos op mijn vriend kan zijn. Ik heb echt zitten graven maar kan serieus niks bedenken.
Ik heb al op internet gekeken en daar staat dat je het gedrag moet negeren, dat doen we al de hele tijd maar het word maar niet minder.
hij wil ook steeds naar buiten als mijn vriend er is. Nou mag hij in principe naar buiten maar aan de andere kant heb ik het gevoel dat als ik Harold naar buiten laat, ik Harold bevestig dat er daadwerkelijk iets "heel engs" binnen is..

Iemand tips? Of ook ooit dit probleem gehad? Wil het zo snel mogelijk oplossen want is echt niet leuk zo voor Harold, en mijn vriend vind het ook niet echt relaxed dat Harold steeds zit te grommen naar hem.
Als mijn vriend er niet is, is het een echte knuffelkat en ligt hij de hele dag bij me op schoot. je ziet het gedrag gewoon veranderen als mijn vriend er is..

Groetjes

Anoniem

Re: Kat is doodsbang voor vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:14

Kan je vriend hem snoepjes of eten geven? Anders zou ik dat hem laten doen voorlopig wanneer hij er is. Dan gaat de kat de link leggen vriend=eten, en dat is altijd positief.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:18

Je zegt dat je 1 kat van huis meegenomen hebt?
Was hij eerder met meerdere katten?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:19

Ik heb een poes gehad die echt niks van vreemden moest hebben.. :n
Op zulke momenten liet ik haar gewoon doen, en negeerden we het gedrag.
Tot mijn huidige vriend de eerste keer binnen kwam lopen.. ze liep er gelijk naartoe voor aandacht.
Moet zeggen dat hij een hele vriendelijke en open persoonlijkheid heeft..

Ik denk dat je vriend een bepaalde energie uitstraalt waar de kat zo op reageerd.. :o
Of hier een oplossing voor is.. geen idee.. maar hij zou kunnen proberen om het vertrouwen te winnen dmv snoepjes.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 22:28

_CS_ schreef:
Je zegt dat je 1 kat van huis meegenomen hebt?
Was hij eerder met meerdere katten?

Ja hij woonde eerst met 2 andere katten.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:36

En is dit al zo vanaf de eerste keer dat je vriend binnen kwam?

Het kan zijn door de combi nieuw huis/ geen Soortgenoten meer, of dat ie buiten een Boze Man tegengekomen is en nu vindt dat alle mannen eng zijn bijvoorbeeld.

Is het (iets) minder als je vriend zit, ligt en weinig beweegt of praat? Een staand mens is best imponerend, als poes zijnde. Wellicht is hij beter te verleiden als Vriend af en toe ligt in zijn buurt en probeert te lokken en paaien met Verschrikkelijk Lekkere hapjes of een Heel Leuk speeltje ;)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:37

Ik heb een zwarte kat die al 18 jaar niks van anderen moest hebben, hij is nu oud en wat gezapiger erin maar hij verstopte zich altijd voor mensen in kasten / keuken of bleef buiten.

Ik denk dat als je vriend bij je is, hij diegene moet zijn die hem eten geeft etc. Een kat kun je niet dwingen maar als je kat graag speelt met een touwtje of zo'n hengeltje, of graag achter een balletje gaat.. hebben mijn man en ik weleens op de grond gezeten en balletje gaan overgooien naar elkaar en katten zijn zo nieuwsgierig dat ze dan weleens zwichten voor zoiets ;-).
succes ;-).

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:38

Ach katten. Blijven bijzondere dieren. Geef het tijd en gewoon rust. Geen getrek of gepluk. Leef en laat leven. Voordat je het weet besluit de koning des huizes op zijn schoot in slaap te vallen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:39

Ik zou je vriend niet meer vertrouwen hoor! :))

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:41

Vriend de deur uit :D

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:47

Sommige katten kunnen best een grote diva zijn.

De poes van mijn schoonouders kwam regelmatig in de tuin van de buren. De buurvrouw heeft toen de poes een keer opgepakt en in haar vijver gegooid, terwijl mijn schoonouders dat toevallig zagen door het raam boven.
Eerstvolgende visite van de buurvrouw zorgde voor een CatAttack :') en die vrouw maar roepen dat ze geen idéé had waardoor dat nou zou kunnen komen dat die poes zo agressief was opeens.

Misschien heeft je vriend per ongeluk/expres de kat een keer een duw/mep/stoot verkocht en is je kater nu woedend op je vriend?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:38

Vervelend probleem.

Wij hebben een kater van 12 jaar die 'vreemde' mensen eng vindt.
Vriend van onze zoon komt hier al 13 jaar over de vloer. Zodra kater hem spot rent hij naar buiten.
Vriendje raakt die kat niet eens aan.

Wij denken dat het komt omdat kater met 1 jaar oud een luchtbukskogel in zijn staart had.
Hij mag gewoon naar buiten als er visite is. Geeft hem de minste stress.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:32

Wij hebben er ook 1 lopen, tot voor paar maanden geleden 2.
Daarom vroeg ik ook of hij eerst samen leefde met andere katten, dat kan zijn gedrag beïnvloeden, icm met nieuwe woning.

Mijn angstige kater leeft nog, maar sinds de ander er niet meer is, is hij wel minder bang.
Voorheen vloog ie de kelder in of naar buiten, prima toch, liet hem gewoon zijn gang gaan.
Met mijn man heeft het nooit geboterd tussen die 2, kat heeft hem zelfs wel 2x "aangevallen".
En nu ligt ie weleens bij hem op schoot, wel sporadisch, maar toch.

Er is dus nog wel hoop.
Gun de kat gewoon de tijd en ruimte om weg te gaan.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:56

Felliway?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:58

Ik heb wel een keer onze enorme Sint Bernard heen en weer zien springen, grommend en blaffend, met de haren op de rug recht overeind, doodsbang voor een meisje van 8 :=. Ik heb er uiteraard wel tussen gestaan, want dat ging echt niet goedkomen, maar de hond wilde niet aanvallen, ze was echt angstig en bleef wel op een afstand.
Het meisje kwam voor het eerst bij ons thuis en gelukkig was dat ook maar toevallig voor een keertje. Ik heb die hond zoiets nog nóóit zien doen, bij niemand. Dus waar dat vandaan kwam heb ik ook nooit kunnen verklaren.
Dat meisje en onze hond hadden totaal geen geschiedenis samen.

Dus dat is verder ook niet tot een oplossing gekomen, was ook niet nodig, maar ik geef het even aan omdat een verklaring soms echt ver te zoeken is.
Ik zou ook eerder mijn beesten vertrouwen dan een mens :') maar zo'n meisje van 8.. Zo raar!

Knert schreef:
Ach katten. Blijven bijzondere dieren. Geef het tijd en gewoon rust. Geen getrek of gepluk. Leef en laat leven. Voordat je het weet besluit de koning des huizes op zijn schoot in slaap te vallen.

Dat ja, je kunt het toch niet opdringen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:03

Hoe is je kat bij andere vreemde mensen?
Kan het zijn dat je vriend een bepaalde lucht met zich mee draagt, andere kat misschien bij hem thuis bijvoorbeeld of een hond ofzo?

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:04

Ik zou proberen om je vriend Harold te laten eten uit een heel lange lepel, en die steeds korter te maken. En met hem spelen, lijkt me ook een goeie manier om elkaar te leren verdragen, zeker omdat Harold alleen is. Maak een knotje aan een lange nestel en laat de kat maar jagen.

Zo kunnen ze samen aan elkaar wennen, maar toch vanop een veilige afstand.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:06

Thesserd schreef:
Ik zou je vriend niet meer vertrouwen hoor! :))

Mijn gedachten :')

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:09

Harold wil zijn vrouwtje niet delen :+
maar je schrijft sinds een paar weken... ging het daarvoor wel goed of komt je vriend pas sinds een paar weken bij je thuis?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:13

hier ook zo een. Ze is nu 12 en laat zich eindelijk aaien door mijn echtgenoot (maar enkel als het haar uitkomt natuurlijk), ze heeft jaren niet in zijn buurt willen komen. Waarom, geen idee. Mijn man heeft haar nooit een reden gegeven om zo angstig te zijn voor hem? We steken het maar op het feit dat hij een behoorlijk zware stem heeft en zij dat zeer beangstigend lijkt te vinden.

Voor vreemden gaat ze nog steeds op de loop hoor, daar doe ik zelfs geen moeite meer voor. Volk op bezoek = deur open zodat kat naar buiten kan (is op 5 seconden gepiept dus daarna gaat deur weer dicht).

Erg vervelend voor je vriend, en voor jou, maar ik zou er eerlijk gezegd niet van wakker liggen. Denk wel dat het een goed idee kan zijn dat jouw vriend hem lekkers geeft dat Harold van jou normaal niet krijgt. Beetje tonijn uit blik doet vaak wonderen. :)

Ster_Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:28

Geen tips helaas, maar denk dat het wat te maken heeft met veranderen omgeving etc.
Ik denk ook eerlijk gezegd dat het niet goed is dat je hem uit zijn vertrouwde omgeving met vriendjes gehaald hebt en dat hij nu alleen zit. Denk dat daar de oorzaak ook grotendeels bij ligt.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:30

Laat het vriendje elke keer wat lekkers meenemen, een stukje gekookte en afgekoelde witvis wil wonderen doen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:48

Misschien heeft je vriend de kat ooit een tik of schop gegeven, met opzet of per ongeluk, en totaal niet verwacht dat de kat zo heftig zou reageren, en durft ie het je gewoon niet te vertellen?
Wat er ook gebeurd is, ik zou in ieder geval elke keer wat lekker voor de kat aan je vriend geven, iets wat echt lekker stinkt, en dat ie dat dan in kleine stukjes de kamer in gooit richting de kat. Steeds iets minder ver zodat de kat steeds wat dichter bij moet komen. En dan zorgen dat je vriend de kat niet aankijkt, niet te hard praat en gewoon goed ontspant, want katten voelen onze energie gewoon enorm goed aan.