Zindelijk maken pup.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dhani

Zindelijk maken pup.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 21:43

Hee allemaal!

Ik voel me een beetje stom dat ik dit topic ga plaatsen ;)

Ik heb een pup van 15 weken, en eigenlijk is hij gewoon zindelijk.
Hij geeft aan wanneer hij naar buiten moet. Er zijn al weken geen ongelukjes meer geweest.

Maar nu moet ik gaan rekken dat hij het langer op gaat houden. Hij wil nog steeds elk half uur/1 uur (soms een paar keer in een half uur) naar buiten. Vaak denk ik ook dat het een vorm van aandacht trekken is. Gezien hij soms 10 min daarvoor uit is geweest. En hij dan ineens enorm zijn best doet mij duidelijk te maken dat hij heel erg nodig moet.

Ik voel me best stom dat ik dit topic plaats. Gezien ik al meerdere honden zindelijk gekregen heb. Nooit gedacht dat ik een topic daarover zou plaatsen maar ik weet even niet meer hoe ik het aan moet pakken. ;)

Heeft iemand een idee wat ik kan doen zodat ik het meer kan rekken?

Afbeelding

Albert

Re: Zindelijk maken pup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:48

Wat doet hij als je niet direct naar buiten gaat?
Lijkt me dat hij niet een paar keer in een half uur hoeft te plassen.
Waarom heb je hem in het begin eigenlijk zo vaak per uur naar buiten gedaan?
Hier doen we ze buiten zetten na het eten/drinken en als ze wakker worden.
Verder hebben we gewoon een groot hondenluik in de deur en een grote afgezette tuin dus zodra ze wat groter zijn kunnen ze zelf naar buiten als ze nodig moeten maar dat gebeurd eigenlijk weinig buiten het uitlaten (4x pd) om.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 21:53

Wat hij doet als ik niet gelijk naar buiten ga is enorm zijn best doen om mij van mijn stoel te krijgen en met hem naar buiten te gaan.
Nee hij hoeft dat ook niet nodig. Hij plast dan wel maar niet hoog nodig.
Ik heb hem naar buiten gedaan na spelen/eten/drinken/slapen. Gewoon zoals het hoort. Niets geks aan.
En als hij sliep liet ik hem gewoon liggen.

Ik heb geen hondenluik. Ik heb ook geen tuin. ;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:00

Wat een leukerd! <3

Ik heb het idee dat je pup wat meer uit wil. Hiermee bedoel ik niet plassen of poepen, maar lekker spelen en moe worden.
Als jouw pup écht moe is, en ook alle behoeftes heeft gedaan, wil hij dan ook een kwartier later weer naar buiten? Ik denk het niet, en dus vermoed ik dat je hier je oplossing in moet zoeken. :)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 22:33

Ik snap wat je bedoeld. Maar hij krijgt zn maximale beweging op een dag. Ik loop 4 keer per dag ook met mijn andere 2 hondjes. Daarnaast doen we ook hersenwerkjes en trucjes. Trainen voor puppy cursus. We doen alles wel heel gedoseerd hoor dat wel. Misschien toch iets meer met hem gaan wandelen. Hij wandeld 4 keer 20 min nu samen met mijn andere honden. Soms iets korter. Maar misschien moet ik hem toch meer uitdaging geven en is dat de oplossing. Ik ga het iig mee nemen. Dankjewel.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:31

Klinkt als Een echte border pup.

Hoe ziet zijn dagritme er nu uit?
Wanneer slaapt of rust hij?

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 21:52

Riley is een pup die uit zichzelf veel slaapt. Maar als hij wakker is is hij ook wakker.

Zijn ritme bestaat uit:

7 uur opstaan en een plas en poep ronde.
Daarna eten (krijgt hij in de bench) na het eten een uur rusten.
Na het rusten mag hij voor het huis even een plas doen.
Daarna gaan we binnen spelletjes doen. Of mag hij gewoon zelf spelen met mijn andere 2 honden.
Meestal zoekt hij zelf zijn rust weer op in de bench en gaat weer een uur of 2 uur slapen.
Na het slapen moeten de andere 2 ook weer uit dus gaan we even een ronde lopen (ongeveer 15 a 20 min) Bij thuis komst laat ik hem zijn gang gaan. Vaak gaat hij slapen. Maar soms gaat hij ook eerst nog een uur spelen. En dan pas slapen. Dan slaapt hij zo weer een uur of 2.
Na het slapen (tussendoor krijgt hij nog eten) uiteraard weer een plas doen. En mag hij zich binnen zelf vermaken.
Meestal krijgen ze dan een botje. Als ik ga koken gaat hij altijd de bench in. Omdat ik niet wil dat hij mij in de weg loopt bij het koken. En dat er vet spetters op hem komen.
Na het avond eten (dan heeft hij ongeveer 1,5 uur geslapen en heeft hij tussendoor ook gegeten) gaan we nog een ronde doen van 15 min.
Daarna mag hij zichzelf vermaken. Of ik doe wat zoekspelletjes met de honden. Daarna slaapt hij weer tot we savonds gaan slapen.
Savonds voor het slapen gaan maken we een rondje van 5 min voor een laatste plas/poep en gaan we slapen.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:02

Hier een pup van bijna 4 maanden. Dus ik vind het ook tijd om te rekken.
Eerst naar zijn schema gekeken en dan aan de hand daarvan uitlaten plannen.
Maar ook hij moet 's avond tussen negen en elf drie keer plassen en echt grote plassen. Rekken lukt echt niet, dan ligt het binnen. Een week geleden ook nog zo tussen drie en zes. Dat is nu al een stuk minder.
Als ik vind dat hij nog even moet wachten, laat ik weten dat ik het gezien heb, maar dat hij nog even moet wachten. Meestal zeg ik: we gaan zo. Dan is het hem duidelijk, even geduld.
Gaat hij rustig liggen, dan was het aandacht vragen, blijft hij drentelen, dan moet ik echt haast gaan maken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:11

En wanneer is het gedrag het ergste?
Je ritme ziet er oke uit.
Al denk ik dat zoveel de bench slecht is voor je pup, zeker voor een border.
Maar in je ritme spreek je nergens over het gedrag: wanneer doet hij dat?

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 22:12

Mijati schreef:
Hier een pup van bijna 4 maanden. Dus ik vind het ook tijd om te rekken.
Eerst naar zijn schema gekeken en dan aan de hand daarvan uitlaten plannen.
Maar ook hij moet 's avond tussen negen en elf drie keer plassen en echt grote plassen. Rekken lukt echt niet, dan ligt het binnen. Een week geleden ook nog zo tussen drie en zes. Dat is nu al een stuk minder.
Als ik vind dat hij nog even moet wachten, laat ik weten dat ik het gezien heb, maar dat hij nog even moet wachten. Meestal zeg ik: we gaan zo. Dan is het hem duidelijk, even geduld.
Gaat hij rustig liggen, dan was het aandacht vragen, blijft hij drentelen, dan moet ik echt haast gaan maken.

Eigenlijk herken ik dat wel. Ik moet eerlijk bekennen dat hij gewoon weet (van het zindelijk maken) dat als hij aan geeft ik gelijk in de benen kom om met hem naar buiten te gaan.
En stiekem hem ik ook wel eens gemopperd om dat hij alweer zat te zeuren. Dus stiekem denk ik ook dat het een vorm van aandacht is. Want als we buiten zijn zie ik niet dat hij heel nodig moet.

Ik ben sinds gisteren ook begonnen met wat jij ook al zegt. Te kennen geven dat je het gezien hebt. En zeggen even wachten. Of idd we gaan zo. Nu moet ik zeggen dat hij vanavond 1 keer al eventjes ging liggen. Ipv haast in paniek te raken dat hij zo nodig moet (wat niet kon want hij was net uit geweest).

Dus ik wil dat wel blijven doen. Fijn te lezen dat jij dat ook doet en dat het bij jou goed werkt ;)

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:14

het is heel logisch wat je doet. We willen niet iedere keer moeten ruimen. Wij rennen als hij bij de deur zit.
Nu snappen zij het principe buiten plassen en poepen, dus mogen ze nu leren dat we er niet in trappen als ze alleen maar aandacht willen.
Het kost even tijd, maar dan heb je wat.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 22:16

Hannanas schreef:
En wanneer is het gedrag het ergste?
Je ritme ziet er oke uit.
Al denk ik dat zoveel de bench slecht is voor je pup, zeker voor een border.
Maar in je ritme spreek je nergens over het gedrag: wanneer doet hij dat?

Hij zoekt zelf vaak de bench op. En gaat er in liggen dan is het deurtje niet dicht.
Hij heeft vaste momenten dat het deurtje wel dicht gaat. En dat is als hij moet rusten na het eten. Anders gaat hij heel wild spelen. En dat wil ik niet hebben. ;)
Hij ligt in de bench zolang hij slaapt. Het is niet zo dat ik hem dan verplicht 2 uur in de bench laat. ;) Als hij wakker is mag hij er uit. Alleen savonds als ik met eten bezig ben en aan het eten ben moet hij wel blijven. Maar hij gaat dan rustig liggen slapen.

Hij vertoont dit gedrag vooral als hij zichzelf moet vermaken en de andere honden niet willen spelen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:37

Hij ligt ook in de nacht in de bench. Hoe groot is de bench?

Borders zijn enorm slim.
Goed ritme houden.
Wandel je ook alleen met hem?
En buiten kun je ook lekker speuren.
Beginnen met wat koekjes in het gras.
Loopt hij los?

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 22:42

Hannanas schreef:
Hij ligt ook in de nacht in de bench. Hoe groot is de bench?

Borders zijn enorm slim.
Goed ritme houden.
Wandel je ook alleen met hem?
En buiten kun je ook lekker speuren.
Beginnen met wat koekjes in het gras.
Loopt hij los?

Klopt hij ligt snachts ook in de bench. Hij heeft een 93 x 57 x 62 cm bench. Die vrij groot is voor hem.
Ja ik wandel ook wel alleen met hem. Af en toe als hij tussendoor een plas moet gaan we samen een rondje. klein rondje dan wel. Maar dan zijn we ook wel bezig idd met kleine zoekspelletjes of opdrachtjes zoals naast lopen/zitten enz.
Hij loopt idd los waar kan. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:01

Bij een hond zijn de sluitspieren pas echt goed onder controle vanaf ongeveer 6 maand oud.
Tot die tijd moet je misschien nog wat vaker naar buiten en hier rekening mee houden.
Alleen maar goed dat je hond het aangeeft.
Het is al knap dat hij het al zo goed doet!
Maar als hij er een spelletje van maakt, hoef je er inderdaad niet altijd op in te gaan.
Het enige waar je rekening mee kunt houden, is dat hij na het spelen, slapen, eten snel zijn behoefte zal moeten doen, net wat je altijd leert als je een pup in huis krijgt.
En als hij daar tussendoor ook weer naar buiten wil, kun je even iets anders met hem gaan doen in huis.
En pas daarna naar buiten (op een tijd die je van plan was)
Maar jouw hond is nog geen 4 maand oud, dus nog hartstikke jong. :)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 19-10-15 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:04

Ik denk dat je hond het hartstikke goed doet en jij ook!
De bench klinkt groot, hij krijgt rust en aandacht. Ik ben geen fan van een bench. Hond zit er gauw 12 uur per dag in.. En zeker straks volwassen is dat echt niet oke. Even de benen kunnen strekken is belangrijk voor een zoogdierenlichaam.
Soms moeten we niet zo snel willen :)
Fijn dat hij vanavond al minder heftig reageerde!

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 23:30

Barbet schreef:
Bij een hond zijn de sluitspieren pas echt goed onder controle vanaf ongeveer 6 maand oud.
Tot die tijd moet je misschien nog wat vaker naar buiten en hier rekening mee houden.
Alleen maar goed dat je hond het aangeeft.
Het is al knap dat hij het al zo goed doet!
Maar als hij er een spelletje van maakt, hoef je er inderdaad niet altijd op in te gaan.
Het enige waar je rekening mee kunt houden, is dat hij na het spelen, slapen, eten snel zijn behoefte zal moeten doen, net wat je altijd leert als je een pup in huis krijgt.
En als hij daar tussendoor ook weer naar buiten wil, kun je even iets anders met hem gaan doen in huis.
En pas daarna naar buiten (op een tijd die je van plan was)
Maar jouw hond is nog geen 4 maand oud, dus nog hartstikke jong. :)

Dankjewel. Ik weet idd dat hij vaker oer dag naar buiten moet. En dat blijft voorlopig ook wel zo. Maar ik vind het fijn dat hij gaat leren ophouden. En dat we naar buiten gaan wanneer ik zeg dat dat kan. Maar die tijd komt wel. Hij doet het inderdaad heel erg goed. Hij weet heel goed dat het buiten moet. Dus hij geeft aan als hij moet. En dat vind ik al heel fijn.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 23:35

Hannanas schreef:
Ik denk dat je hond het hartstikke goed doet en jij ook!
De bench klinkt groot, hij krijgt rust en aandacht. Ik ben geen fan van een bench. Hond zit er gauw 12 uur per dag in.. En zeker straks volwassen is dat echt niet oke. Even de benen kunnen strekken is belangrijk voor een zoogdierenlichaam.
Soms moeten we niet zo snel willen :)
Fijn dat hij vanavond al minder heftig reageerde!

Ik ben op zich ook niet zon fan van de bench. Mijn oudere border collie van 4.5 zit er nooit meer in met een dicht deurtje. Heb de bench al een paar keer weg proberen te halen omdat ik het van die ondingen vind in huis. Maar hij word bloed nerveus als ik hem weg haal. Nu met de pup heb ik een 2de bench aangeschaft. Maar als hij straks volwassen is dan hoeft wat mij betreft het deurtje niet meer dicht. En mits hij niet sloopt mag hij net als mijn andere 2 honden gewoon los lopen als ik weg ben. Anders zou hij er wel in moeten met het deurtje dicht als ik weg ga. Maar ik ben bijna nooit weg. Enkel boodschappen doen of zo.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 00:43

Ik las dat je hem uit laat en dan een spelletje met hem doet.
Maar wat nou als je dat om draait? Als mijn honden druk zijn of gespeeld hebben laat ik ze ook altijd nog even plassen. Vaak komt er daarna gewoon wat druk op de blaas en moet het er even uit.

En over de bench verschilt per hond.. Bij onze eerste (van deze 2) hebben we de bench 2 weken gehad denk ik, gewoon voor de nacht en dat hij niet in huis zal plassen, daarna ging het eigenlijk al prima.
Bij nummer 2 bench weer naar beneden gehaald en die heeft er een hele tijd gestaan :+ Madam ging heerlijk alles slopen in de nacht, van haar eigen kussen tot ons tapijt. Eigen kussen is een hele tijd gebleven, slopen verder overdag ook, waardoor ze eigenlijk ook overdag in de bench werd gestopt als we even weg moesten.
Toen mijn ouders op vakantie waren heb ik haar eigenlijk continu los gehad en dat ging prima! Sindsdien blijven volhouden, bench wel laten staan, maar het deurtje eruit gehaald. Ze vond het namelijk nog steeds fijn om er in te liggen.
Na verhuizing van wat meubels is de bench nu weg, mandje daar neer gelegd en dat vind ze ook prima.

Ik zeg dus, kijk naar je hond en wat het beste is. Als het niet nodig is zeg ik, lekker die bench weg laten.