Help, kat onzindelijk!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lima84

Help, kat onzindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 10:24

Hallo!

Sinds enkele weken hebben wij een 2e onzindelijke kat opgevangen. De eerste die we opvingen was hier direct zindelijk. Deze ook! Maar inmiddels niet meer... Daarom tips gevraagd :)

Casus:
Poes, 7jr, oorspronkelijke broodfok poes die enkel op matjes zindelijk is. Katten grit snapt ze niet, maar dat vind ik voor nu ook zeker geen probleem.
Poes is medisch volledig in orde! Meermaals gecheckt.
In d'r vorige huis plaste ze naast de bak en poepte erin, bij ons andersom. Maar sinds kort plast ze ook elders.

Wat hebben we geprobeerd?
- kattenbak verplaatsen
- extra kattenbakken plaatsen (4 voor 2 katten)
- extra schoon houden, matjes direct vervangen
- poes in een bench met een mandje en een kattenbak (met plas matje). Ook dan plast ze op d'r mand of poept ze erop, of beide.

Zucht. Wij weten het even niet meer. We hadden zulke goede hoop omdat onze andere opvang poes meteen zindelijk was hier.

Dus heeft iemand nog een idee?

miranda_x

Re: Help, kat onzindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:29

Misschien een Feliway verdamper kopen? Wie weet werkt dat?

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:44

Pfff, lastig, de meeste voor de hand liggende dingen heb je al geprobeerd...

Zit jij op facebook? Daar heb je een groep, opgericht door kattengedragsdeskundige Marcellina Stolting. Haar bureau heeft een gratis telefonisch spreekuur. Katten Advies Lijn (elke dinsdag telefonisch spreekuur op 020-4160883 van 17-18 uur).
Dit is de groep: KGA Groep Katten, Gedrag & Welzijn.

Vang jij deze katten voor een organisatie op of heb je ze geadopteerd? Ik woon in dezelfde plaats als jij en doe vrijwilligerswerk voor een Zeeuwse stichting die zwerfkatten opvangt.

Lima84

Re: Help, kat onzindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 13:48

Tnx! Ik ga die FB eens checken :)
Ik heb beide katten geadopteerd. Eerste was toeval en bij die 2e dachten wij: Ohh, die wordt dan vast ook wel zindelijk. Maar dat valt dus ff tegen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:56

Onze kater doet dat ook. Plast altijd voor de deur, achter de stoelen of naast de bak. We hebben hem ook wel eens 's nachts op gesloten, maar buiten dat hij het dan nog steeds naast de bak deed, kreeg hij daar zo'n stress van dat hij blaasontsteking kreeg. Dat doen we dus niet meer.
Ik heb me er maar bij neer gelegd dat hij het doet en dweil gewoon maar iedere keer.

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:05

Heb je ook al verschillende kattenbakken geprobeerd. Zo een open of een dichte?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 16:10

Ze plast wel op een matje, en matje in de kattenbak heb je al geprobeerd?
Wat ik nog zou proberen: een matje in de katenbak, en dan op de helft in de katyenbak een beetje grit leggen.
En dan heel langzaam de hoeveelheid opbouwen, misschien vind ze zand fijner in de bak of houtkorrels, krantensnippers.
Je kunt daarin misschien het een en ander proberen :j