Kat en hond relatietherapie; tips gezocht!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EquiPhoto

Kat en hond relatietherapie; tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 16:17

Het wordt tijd dan mijn kat en hond in relatie therapie gaan....

Helaas kunnen mijn kat en hond het samen niet zo goed vinden, de kat is erg bang voor de hond. Zo bang zelfs, dat hij alleen nog maar komt eten/drinken in de woonkamer en zich daarna weer afzonderd in een andere kamer.

Ik las op internet de tip om ze samen te voeren en ze dicht bij elkaar samen te laten eten. Dit gaat erg goed, na wat oefenen eten ze nu keurig ontspannen naast elkaar hun bakje leeg. Voermoment is dus opgelost, helaas kan ik de kat daarna niet dwingen om daarna gezellig op de bank bij ons te komen liggen.

De hond is nu een paar dagen weg, de kat veranderd dan volledig. Het wordt dan weer het lieve aanhankelijke beestje dat naar je toe komt rennen als je thuis komt, me overal door het huis heen volgt en altijd bij me komt zitten. Hij speelt weer en rent door de kamer heen, ik merk iedere keer weer hoe erg de kat zich laat remmen door de aanwezigheid van de hond.

Wie heeft de goude tip?

_00_0

Re: Kat en hond relatietherapie; tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:42

Zijn er voldoende veilige plekjes voor de kat in de kamer? Kan hij van bv een boekplank de situatie bekijken?

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:24

Onlangs in een zelfde situatie gezeten. En kan je mijn uitkomst vertellen. De hond is terug. Maar geeft wel een andere situatie.
Even voor alle duidelijkheid de hond kwam uit het asiel en zou met katten kunnen. Wij hebben er 4 dus ideaal.
Helaas joeg de hond achter de katten aan. Zowel in huis als tuin. Wat corrigeerbaar is. Dus ben net als jou volop opzoek gegaan naar tips. Helaas heeft de hond een kat gepakt en kwamen de katten niet meer binnen en 1 bleef weg. Ze hebben bij ons alle ruimte met veel hoogte verschillen. Maar ze kwamen niet meer in de buurt. De hond deed echter aan de lijn helemaal niks tegen de katten. Dus het asiel had deels gelijk. Wij hebben alleen het besluit genomen dat de hond terug moest.
Dezelfde avond kwamen alle katten ook terug.

De tips die ik kreeg was inderdaad langzaam aan meer naast elkaar voeren.
Er voor zorgen dat er hoogte verschillen waren (genoeg) en tijdelijk het kattenluik dicht zodat de katten wel konden vluchten naar de hoogte en zo alles overzien maar niet weg vluchten.
En dan de gouden tip. Geduld. Dat de kat de aap uit de boom kan kijken en kan zien dat het anders is maar niet anders hoeft te zijn. Dus nog gewoon op de bank kan liggen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:29

Zijn er genoeg verstopplekjes/verhogingen in je huis? Kan ze op een grote krabpaal liggen waar de hond niet bij kan? Zijn er andere plekjes zoals boekenplanken of andere verhogingen waar ze lekker kan liggen? Laat de hond de kat ook met rust als die onder is?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 11:38

newt schreef:
En dan de gouden tip. Geduld. Dat de kat de aap uit de boom kan kijken en kan zien dat het anders is maar niet anders hoeft te zijn. Dus nog gewoon op de bank kan liggen.

Mijn geduld begint langzaam op te raken haha, de hond is nu een maand of 4 bij ons. In het begin zag je een stijgende lijn en ging het steeds beter, maar inmiddels is die lijn gestagneerd en zie ik geen verbeteringen meer...

Pelryo schreef:
Zijn er voldoende veilige plekjes voor de kat in de kamer? Kan hij van bv een boekplank de situatie bekijken?

Amandavd schreef:
Zijn er genoeg verstopplekjes/verhogingen in je huis? Kan ze op een grote krabpaal liggen waar de hond niet bij kan? Zijn er andere plekjes zoals boekenplanken of andere verhogingen waar ze lekker kan liggen? Laat de hond de kat ook met rust als die onder is?

De kat kruipt bij visite vaak onder de bank, lekker veilig. Hij heeft een grote krabpaal met meerdere verdiepingen, de hoogste verdieping is 1.50 hoog gok ik daar ligt hij heel soms te slapen. Verder hebben we een eettafel met tafelkleed dat aan beide kanten te lang is, waardoor hij op de stoelen onder het tafelblad mooi afgeschermt kan liggen. Soms ligt hij op mijn bureaustoel, dat is blijkbaar al hoog genoeg voor hem. Verder hebben we niet echt hoge kasten oid, alleen het aquarium staat op een hoge kast maar daar blijft hij goddank van af.
De hond laat de kat met rust, hij zoekt de confrontatie niet op. De hond is alleen stikjaloers als ik de kat aandacht geef, hij wil dan tussen mij en de kat in komen. De hond is een kruising met een Deense dog, extreem groot (weegt meer dan ik :+ ) en zwart. Hij kan erg druk zijn, en dan kan zo'n zwart gevaarte dat op de bank springt best indrukwekkend zijn. Dat vind de kat eng waardoor hij denk ik niet meer goed bij ons durft te komen. Kan de hond wel corrigeren, maar dan met lichaamstaal of op stem en dat vindt de kat al zo spannend dat hij weg kruipt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:24

Heb je al eens Feliway opgehangen? Contact opgenomen met een gedragstherapeut voor de kat?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 18:56

Amandavd schreef:
Heb je al eens Feliway opgehangen? Contact opgenomen met een gedragstherapeut voor de kat?

Feliway ken ik niet, ik zal me daar eens in gaan verdiepen. Een gedragstherapeut gaat me wat ver, ik wil eerst kijken of ik met behulp van tips en ervaringen van andere mensen het probleem zelf kan oplossen. Mocht dat niet lukken kunnen we daar naar kijken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 19:44

Punt is dat het al 4 maanden duurt en in mijn ervaring is het hoe langer het duurt hoe minder het nog gaat werken. Maar ik hoop dat ik het mis heb en dat het je gaat lukken! Wens je in ieder geval veel succes!

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 19:45

Ik zou de kat in de woonkamer laten als je er bent met de deur dicht (uiteraard alleen als je er bij bent). Zo went hij sneller aan de hond. Nu gaat hij gewoon ergens anders zitten en dan zullen ze nooit aan elkaar wennen. Ik zou je hond leren afstand te houden, dus niet op de bank als jij dat niet wil. Als je dat kan controleren kan je de kat op de bank aandacht geven. Anders je hond in de bench of vastleggen zodat je de kat aandacht kan geven en hij went aan dat hij zich daar niet bij moet bemoeien. Ik heb mijn katten altijd beschermd en ze weten dat ik bepaal wat de honden doen en daarom veilig zijn. De honden weten dat ze de katten moeten negeren inmiddels. Hier zijn het nu al dikke maatjes behalve onze nieuwste kat (is er nog niet lang). Succes!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 21:31

Amandavd schreef:
Punt is dat het al 4 maanden duurt en in mijn ervaring is het hoe langer het duurt hoe minder het nog gaat werken. Maar ik hoop dat ik het mis heb en dat het je gaat lukken! Wens je in ieder geval veel succes!

Hond is nu 'op vakantie' en komt volgende week weer terug, de kat is dus een poosje alleen geweest. Vandaar dat ik nu op zoek ben naar tips om een goede start te maken :)
Laatst bijgewerkt door EquiPhoto op 17-10-15 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 21:33

silversomali schreef:
Ik zou de kat in de woonkamer laten als je er bent met de deur dicht (uiteraard alleen als je er bij bent). Zo went hij sneller aan de hond. Nu gaat hij gewoon ergens anders zitten en dan zullen ze nooit aan elkaar wennen. Ik zou je hond leren afstand te houden, dus niet op de bank als jij dat niet wil. Als je dat kan controleren kan je de kat op de bank aandacht geven. Anders je hond in de bench of vastleggen zodat je de kat aandacht kan geven en hij went aan dat hij zich daar niet bij moet bemoeien. Ik heb mijn katten altijd beschermd en ze weten dat ik bepaal wat de honden doen en daarom veilig zijn. De honden weten dat ze de katten moeten negeren inmiddels. Hier zijn het nu al dikke maatjes behalve onze nieuwste kat (is er nog niet lang). Succes!

Tijdens het voermoment weet de kat ook precies dat ik hem in bescherming neem, dat maar proberen vast te houden dan in andere situaties. Wat alleen erg jammer is dat de kat dan geen motivatie heeft om zijn angst te over winnen, beest doet alles voor eten. Gewoon eens opsluiten in de woonkamer is zo gek nog niet, er is op zich ruimte zat en ze hoeven elkaar niet tegen te komen als ze dat niet willen. Hond doet gelukkig niks naar de kat, die moet er niks van weten, die is alleen erg jaloers. Bedankt!