Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
newt schreef:En dan de gouden tip. Geduld. Dat de kat de aap uit de boom kan kijken en kan zien dat het anders is maar niet anders hoeft te zijn. Dus nog gewoon op de bank kan liggen.
Pelryo schreef:Zijn er voldoende veilige plekjes voor de kat in de kamer? Kan hij van bv een boekplank de situatie bekijken?
Amandavd schreef:Zijn er genoeg verstopplekjes/verhogingen in je huis? Kan ze op een grote krabpaal liggen waar de hond niet bij kan? Zijn er andere plekjes zoals boekenplanken of andere verhogingen waar ze lekker kan liggen? Laat de hond de kat ook met rust als die onder is?
) en zwart. Hij kan erg druk zijn, en dan kan zo'n zwart gevaarte dat op de bank springt best indrukwekkend zijn. Dat vind de kat eng waardoor hij denk ik niet meer goed bij ons durft te komen. Kan de hond wel corrigeren, maar dan met lichaamstaal of op stem en dat vindt de kat al zo spannend dat hij weg kruipt. Amandavd schreef:Heb je al eens Feliway opgehangen? Contact opgenomen met een gedragstherapeut voor de kat?
Amandavd schreef:Punt is dat het al 4 maanden duurt en in mijn ervaring is het hoe langer het duurt hoe minder het nog gaat werken. Maar ik hoop dat ik het mis heb en dat het je gaat lukken! Wens je in ieder geval veel succes!
silversomali schreef:Ik zou de kat in de woonkamer laten als je er bent met de deur dicht (uiteraard alleen als je er bij bent). Zo went hij sneller aan de hond. Nu gaat hij gewoon ergens anders zitten en dan zullen ze nooit aan elkaar wennen. Ik zou je hond leren afstand te houden, dus niet op de bank als jij dat niet wil. Als je dat kan controleren kan je de kat op de bank aandacht geven. Anders je hond in de bench of vastleggen zodat je de kat aandacht kan geven en hij went aan dat hij zich daar niet bij moet bemoeien. Ik heb mijn katten altijd beschermd en ze weten dat ik bepaal wat de honden doen en daarom veilig zijn. De honden weten dat ze de katten moeten negeren inmiddels. Hier zijn het nu al dikke maatjes behalve onze nieuwste kat (is er nog niet lang). Succes!